voeren van een trekpaard in de herfst/ winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belgbart

voeren van een trekpaard in de herfst/ winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:41

hallo Allemaal,

ik had een vraag wat jullie pressies voeren aan jullie trekpaard in de winter. ik heb een trekpaard ruin van 4.5 jaar en ik heb hem nu 2.5 jaar. afgelopen winters heb ik onwijs moeite gehad met hem op gewicht te houden. hij wordt op tijd ontwormd, dus dit is niet het probleem.

iedere winter valt mijn trekpaard af, ik hou hem met geen mogelijkheid op een normaal gewicht ( afgelopen winter 5 kilo basisbrok 4 broden en 2 emmers vol met verschillende groentes). in het voorjaar groeit die weer en heel de zomer is die goed op gewicht. ( hij staat dan dag en nacht in het land en krijgt dan ook een krachtvoer)

nu het land te slecht is geworden staat hij in de bak dag en nacht met een mega bak met kuil/ hooi waar die naar behoefte kan eten. op het moment staat hij op rust omdat hij op ijzers moet en de hoefsmid ze moet bestellen. maar in een week rust is hij al onwijs ingevallen en is het voer alleen maar omhoog gegaan. ( het kan niet alleen spieren zijn die minder worden want het is meer een luxe paard dan een werkpaard ik reed hem 4x pw 40 min)

hij krijgt momenteel 1.5 schep musli en 1 schep basisbrok. totaal 2.5 schep met onbeperkt kuil/ hooi en winterpenen. daarnaast krijgt hij nog rest groente ( aardappelschillen en andere groentes als wij dit niet meer kunnen gebruiken)

kunnen jullie mij vertellen wat jullie winter rantsoen is voor jullie paard, zodat ik hem in de winter ook mooi op gewicht kan houden?

alvast bedankt. Groetjes tessa

Sonja_vR

Re: voeren van een trekpaard in de herfst/ winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:24

ik weet van een kennis met zware paarden dat die ze idd ook onbeperkt ruwvoer geeft (voordroog ) daarnaast krijgen ze ook dagelijks geweekte bietenpulp met zemelen (speciekuip dagelijks op 2 paarden )
en indien nodig ook brok/mengeling er bij ,

exact zou ik na moeten vragen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:45

Trekpaard jaarling bij ons krijgt veel lucerne bijgevoerd, samen met een groeibrok en onbeperkt hooi.
Ze is ook schraal, maar natuurlijk nog volop in de groei.
Je zou ook eens naar een seniorenbrok/slobber/muesli kunnen kijken. Dat zet ook meer aan dan een simpele basisbrok. Wat vaak alleen maar suiker is.

belgbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:48

waar zou ik bietenpulp kunnen kopen sonja? ik moet helaas ook opletten om mijn veel te dikke jaarling fjord die alleen op kuil/hooi staat. die voer ik niets bij maar die wordt tonnetje rond. die staat ook dag en nacht buiten dus beweging heeft die ook zat.

amanda: met andere brok met meer suiker ben ik bang voor bevangenheid, als die te mager was heb ik hem wel slobber gegeven. ben er een beetje huiverig voor, misschien onterecht hoor. de verhalen zijn er zat van snelle bevangenheid bij koudbloeden. is een sportbrok dan ook een optie?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:50

Van sportbrok worden ze niet dikker, maar juist energieker. Is niet nodig dus.

Ik zou een combinatie van bietenpulp met zemelen en maismeel proberen. Goed weken!!! Kun je halen bij elke voerleverancier.

belgbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:53

okey bedankt ik ga het eens navragen hier in de buurt

belgbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:57

hoeveel bietenpulp moet een trekpaard dan hebben in combinatie met andere producten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:01

pulp haalden wij bij ons op stal bij de plaatselijke voerboer/ruitersport/dieren/tuin winkel
maar ik vermoed dat je het bij vrijwel de meeste voerleveranciers kan krijgen, gewoon in zakken van 20 of 25 kg.
boerenbond welkoop weet ik trouwens niet, maar zou ook nog kunnen misschien

dodson&horrel heeft ook kwikbeet, dat is in vlokvorm wat in een 10 of 20 minuten voerklaar zou moeten zijn, merk is wel prijzig, weet niet of je van een ander merk ook die vorm kan krijgen eigenlijk...
maar op zich is het heel gangbaar spul, pulp, dus als je er naar zou vragen waar je nu je voer haalt heb je dikke kans dat ze het gewoon hebben

bij een redelijke hoeveelheid pulp voeren moet je wel iets van zemelen bijgeven voor de kalk/fosfor verhouding :j

ik zou idd niet te snel naar hoog in de energie staande brok grijpen juist ivm die suikers idd, het risico is bij koudbloedjes en sobere tiepjes gewoon flink , zeker als er niet flink gewerkt word.

hoeveelheid heb ik echt geen idee van , zou ik moeten checken :j ik voerde zelf altijd maar een volle schep per keer(geweekt, dat is echt een vijfde schep gedroogd oid. ) twee maal daags, maar wij voerden het met heel andere reden (eczemers, ijslanders, shetjes) dus dan is het doel heel anders, ik denk dat een zwaar trekpaard op zich best een flinke hoeveelheid mag hebben, wel echt goed weken, wij zetten het de dag van te voren altijd klaar, dus 's avonds pulp met zemelen in de emmer , water toevoegen, deksel er op en de volgende ochtend is het met gemak voer klaar ,

belgbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:10

werkt het ook voor zomer eczeem die bietenpulp?

ik ga het hier eens navragen, verwacht dan wel dat degene waar ik zijn voer heb ook bietenpulp heb ze hebben voor alle dieren voer.

eventueel met krachtvoer mengen kan dat ook bijv. musli?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:16

Ja hoor muesli kan er ook prima door als je dat wilt. Zorgt er vaak voor dat ze het goed eten.

Ik voerde altijd 1 emmer per dag (1 schep pulp in een emmer en dan dusdanig water erin dat hij minimaal voor 3/4 vol was, met heet water is het binnen 2 uur klaar, met koud water pas na minimaal 12 uur).
Denk dat die van jou wel naar 2 emmers per dag mag.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

belgbart schreef:
hallo Allemaal,

iedere winter valt mijn trekpaard af, ik hou hem met geen mogelijkheid op een normaal gewicht ( afgelopen winter 5 kilo basisbrok 4 broden en 2 emmers vol met verschillende groentes). in het voorjaar groeit die weer en heel de zomer is die goed op gewicht. ( hij staat dan dag en nacht in het land en krijgt dan ook een krachtvoer)

hij krijgt momenteel 1.5 schep musli en 1 schep basisbrok. totaal 2.5 schep met onbeperkt kuil/ hooi en winterpenen. daarnaast krijgt hij nog rest groente ( aardappelschillen en andere groentes als wij dit niet meer kunnen gebruiken)

Persoonlijk zou ik stoppen met afval voeren, groentes zijn voor ons goed maar niet alles is geschikt voor paarden. Aardappelschillen zijn helemaal gevaarlijk, er wordt vaak gespoten of gepoederd en dat is giftig.
Brood is ook geen goede voeding voor een paard,
wortels kunnen tegen je werken. Sommige worden er dik van, en andere paarden werkt het laxerend waardoor de voedingsstoffen niet voldoende opgenomen kan worden. Buiten dat zijn het suikerbommetjes..

Goede voeding is je al aangeraden,
een echte dik maker is maismeel.
pulp verschillen de meningen over, de ene zegt dik maker de andere zegt maag/darm vuller.
s6 met het stevig houden, ik vecht tegen slank houden :P

Ga eens overleggen met je leverancier van je voer, die kan je heel goed adviseren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:41

belgbart schreef:
amanda: met andere brok met meer suiker ben ik bang voor bevangenheid, als die te mager was heb ik hem wel slobber gegeven. ben er een beetje huiverig voor, misschien onterecht hoor. de verhalen zijn er zat van snelle bevangenheid bij koudbloeden. is een sportbrok dan ook een optie?

Daarom heeft basisbrok ook geen zin. Dat is alleen maar suiker. Vergelijk het met fastfood. Snel naar binnen werken, weinig kauwen.
Seniorenbrok/muesli/slobber is gemaakt om aan te zetten.
Muesli is sowieso beter voor de vertering. Meer kauwbewegingen. Er zijn koudbloedmuesli's. Zonder energie, maar wel alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld Quatro van Mijten.

Maismeel zet ook aan :j
En ik zou ook zeker eens naar lucerne kijken :j

belgbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:08

allemaal heel erg bedankt ik ga zowiezo bietenpulp kopen en dan mengen met zijn musli.

nog even een vraagje als ik een winterdeken koop 0 gram, dan zou die toch ook minder afvallen omdat die minder energie nodig heeft om warm te blijven?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:11

Alle paarden vallen wat af in de herfst. Aan ons de taak om ze weer op gewicht te krijgen.

Je geeft teveel brok. Hierdoor ook teveel eiwitten waardoor mok weer een kans krijgt.

In de winter voer ik: Onbeperkt hooi en 1,5 kg Cornmuesli van Marstall per dag. (mais is een dikmaker) Van brok krijgen ze meer energie, ze worden er niet dikker van.

Pas a.u.b. op met de eiwitten. Dit is echt vergif voor trekpaarden.
En brood is ook niet goed voor ze.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:33

@BlueStar: wortels zijn geen suikerbommen, tenminste als we het over winterwortels hebben. In een goed jaar bevatten ze maximaal 7% suiker. Ze staan bol van caroteen en bevatten biotine. Ze zijn juist goed voor de darmen en dik worden van wortels heb ik nog nooit gemerkt. Ik voer al jaren wortels op mijn stal van rond de 20 paarden. Durf dus wel te stellen dat ik ervaring heb.

Je moet niet alleen naar het suikergehalte maar zeker ook naar zetmeel kijken. Met laag suiker / hoog zetmeel sla je de plank mis. Zetmeel wordt namelijk in het lichaam omgezet naar suikers. Vergeet niet dat suikers, zetmeel en eiwitten ook gewoon nodig zijn om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Alleen teveel is niet goed, maar dat geldt voor alles.
Brood, groente, aardappelschillen zou ik ook achterwege laten. Een keer een boterham is natuurlijk niet erg, maar om het echt als rantsoen te voeren is niet verstandig. Je paard kan hieruit niet voldoende voedingsstoffen halen en waar brood zit, kan geen goed ruwvoer zitten.

Van het voeren van pulp, maismeel e.d. ben ik geen voorstander. Een goede slobber zoals bijv. die van Subli of Havens kan wel dat duwtje in de rug geven maar de basis is en blijft goed ruwvoer. Welke kwaliteit ruwvoer geef je. Natuurhooi, hooi van licht bemeste wei, hooi van een onkruidwei of goed onderhouden grasland. Waar het vandaan komt en hoe het land wordt onderhouden, zegt al heel veel over wat er qua voedingsstoffen inzit. Als krachtvoer geef ik altijd sportbrok. Simpelweg omdat de gehalten vitaminen en mineralen hoger zijn dan in basisbrok. Ipv 2 kg basisbrok geef ik 1 kg sportbrok. Veel beter voor de maag.

Een winterdeken 0 gram zou ik zeker niet doen. De deken geeft weinig warmte en je ontneemt je paard om zijn vacht uit te zetten. Zijn natuurlijke deken belemmer je om goed te kunnen werken. Een winterdeken is op zich wel een goed idee (dan hoeft de kachel niet te branden en dat scheelt energie, kan hij die bewaren om in conditie te blijven) maar kies dan voor een deken die hem ook warm kan houden.

@HorseTop: mijn paarden vallen echt niet af in de winter. Ook nooit gedaan. De meeste brokken zijn eiwitarm, dus niks teveel eiwitten. Een paard dat afvalt heeft juist behoefte aan eiwitten. Als hij die voldoende krijgt valt hij ook niet af. Eiwitten zijn geen vergif voor paarden of trekpaarden. Ze zijn een noodzakelijke bouwstof.
Enne mok, krijgen de meeste paarden en sokkenpaarden in het bijzonder van mijten, niet van eiwitten, suikers, of welke voedingsstof dan ook.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:44

Als je aan dekens begint zou ik niet een 0 grams doen, maar opbouwen met dikkere dekens. Aardappenschillen zijn ook geen paardenvoer, kan juist gevaarlijk zijn om te geven.
Mais is dikmakend, kun je ook bijgeven, maismeel of vlokken, heb ik bij de meeste magere aarden goed resultaat mee behaald ( op 1 na, die krijgen we met niks dik)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:28

Het zou al een goede zijn als je je ruwvoer aan zou bieden in hooinetten.
Dat zou voor je te dikke en te schrale paard al heel goed zijn, want het werkt regulerend: te dikke paarden vallen af, te schrale zetten aan.
Je paard moet dan beter kauwen, beter verspeekselen en daarmee gaat hij beter verteren, voedingsstoffen opnemen.

Mais voeren is niet mijn ding; mais is erg zetmeelrijk.
Je paard heeft wel energie nodig om warm te blijven en jouw dier is van een bijzonder groot ras en ook vermoedelijk nog niet uitgegroeid.
Dat kost bij elkaar bakken met energie en of 'een berg kuil' genoeg is, dat is koffiedik kijken zolang je niet weet hoeveel kilo je voert én wat de energiewaarde van je voer is.
Ik weet dat je al veel gerichter kunt voeren door het ruwvoer te laten analyseren.

Bietenpulp, die van Dodson de Kwikbeet is een vezelrijk ruwvoer dat wb energiewaarde richting krachtvoer gaat. Het is alleen geen piekenergie zoals zetmeel/suikers.
Het is erg laag in suiker, lager dan het ruwvoer dat je voert, dus veilig.
Het zet goed aan, is wel calciumrijk en als je er flink wat van voert, moet je het combineren met een fosforrijk produkt om de calcium/fosfor verhouding te waarborgen.

Los daarvan spelen mogelijke te korten ook een rol, zeer waarschijnlijk iig koper en zink.
Je schrijft dat hij op ijzers moet, dus ik vermoed dat zijn hoefgroei te wensen over laat?
Dat zijn allemaal indicaties dat hij wel baat zou kunnen hebben bij een goede mineralen/vitaminenbrok ipv nog meer krachtvoer.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:38

Ik zou erg oppassen met zetmeelrijke producten als mais/maismeel/brood ed. Darmen kunnen dit beperkt verteren/omzetten, paard kan hier erge darmklachten van krijgen omdat je een disbalans krijgt in de darmflora. Ruwvoer analyse en bloedonderzoek kan evt tekorten aangeven.
Let op dat je ruwvoer niet te stokkig is, pak liever een ruwvoer van 1e snede liever wat jonger gras. (of voordroogkuil) Zit meestal meer in. Om hem aan te laten komen kan je plantaardig olie geven, en dat mag best veel. Dit word efficienter gebruikt en geeft ook nog eens energie.

Eiwitten zorgen ook voor een goede spieropbouw, ik zou me in jou geval daar niet zoveel zorgen om maken. Eerder bij een te dik paard, maar dan zijn suikers en zetmeel de ergste boosdoeners..