Verwaarlozing resulteert in minstens 1 overleden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther1987H

Verwaarlozing resulteert in minstens 1 overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:37

Hallo allemaal,

Ik vrees dat dit in de verkeerde rubriek staat, maar ik wil graag jullie aandacht voor het volgende.

Bij mij achter in de wei in Beesel (eigendom van de heer M. en woonachtig langs deze wei) worden elk jaar in het voorjaar 3 paarden losgelaten. Eigenaar van de paarden is F. uit B., een paardenfokker. Naarmate het weer slechter werd en de wei afgegraasd was, zag je 2 van de 3 paarden zienderogen vermageren. Op zeker moment was de situatie zo slecht dat mijn zus (bachelor diergeneeskunde) de dierenbescherming heeft gebeld. Dit was afgelopen maandag. Hierop werd van alles toegezegd, maar er kwam geen actie. De toestand van de paarden ging snel achteruit en de botten staken bijna door het vel heen. De eigenaar van de wei, een zeer goede vriend van de eigenaar van de paarden, ondernam geen zichtbare actie. Mijn zusje heeft woensdag en donderdag wederom diverse telefoontjes gepleegd met het alarmnummer voor dierenmishandeling. Uiteindelijk dus ook met de politie Limburg-Noord. Ten einde raad zijn mijn zusje en ik vrijdagmiddag speciaal voer gaan kopen. Toen we dit hadden bereid en de wei in wilden gaan, bleek de politie aanwezig, een dierenarts en de eigenaar van de paarden. Eén van de paarden kon niet meer staan en lag in de blubber te sterven. De dierenarts heeft nog een injectie met glucose toegediend, maar ook dit gaf het paard (2 jaar) geen kracht meer om op te staan. Uiteindelijk is het paard (nog levend) op een kleed getrokken en in de trailer van de eigenaar geschoven. De eigenaar kon niet verhoord worden omdat deze onder invloed verkeerde (een hufter van eind vijftig, begin zestig!).Dit is niet de eerste keer, er zijn meedere dingen voorgevallen met deze paarden tot nu toe.

Er is ter plekke contact gelegd met de Landelijke Inspectie Dienst. Deze zaak wordt heel hoog opgenomen. De dienstdoende agent gaat deze zaak verder juridisch uitwerken en er zal bestuursdwang worden toegepast. A.s. dinsdag wordt de fokkerij bezocht (met circa 30 paarden) en zal de totale bedrijfssituatie worden opgenomen. De 2 andere paarden zijn niet meer opgehaald en gisterenavond lag een 2e paard dood in de wei. Hiervan zijn foto’s gemaakt en de heer M. is in kennis gesteld door ons. Het dode paard is pas vanmorgen vroeg weggehaald (rond 06.00 uur). Hiervan hebben we foto’s gemaakt. Als het enigszins juridisch mogelijk is, dient F. voor de rest van zijn leven uit de paardenhandel te worden gehaald. Dus geen vergunning meer!

Wij willen dat dit verhaal maximaal bekend wordt gemaakt en zoveel mogelijk in de media komt. Dit soort dierenbeulen moeten gestopt worden!
Laatst bijgewerkt door Gem op 09-11-12 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Namen van betrokkenen verwijderd

LadyMadonna

Re: Verwaarlozing resulteert in minstens 1 overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:41

voor paardenhandel/fokkerij heb je geen vergunning nodig, sneu, en ik snap je bedoeling, maar denk niet dat je er veel mee gaat bereiken

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:44

Welkom op bokt

Esther1987H schreef:
Ik vrees dat dit in de verkeerde rubriek staat, maar ik wil graag jullie aandacht voor het volgende.

Als je vreest dat het verkeerd staat dan heb je vast fora gezien waarin het beter past, probeer volgende keer dat je iets post eens in de eerste topics te kijken in de diverse fora dan kan je voor jezelf beter bepalen waar je berichtje hoort.

Verder heb ik een TEM gestuurd naar de mod's omdat ik het niet zo netjes vind dat de betreffende personen hier met naam en toenaam te grabbel worden gegooid, of het nou wel of niet waar is. Het is je eerste geplaatste bericht en dus ga ik ervan uit dat je lid geworden bent om dit bericht te verspreiden en het is niet controleerbaar of het ook echt op deze manier gegaan is.

:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:45

Kennelijk hebben jullie acties al goed response gekregen. Waarom dan nu een oproep voor aandacht?

Esther1987H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 14:02

Ik heb geen idee in welke rubriek het wel thuis hoort, ik kon niks vinden over dierenmishandeling en daarom leek dit mij het meest gepast.
Waarom deze oproep voor aandacht? Dat lijkt me duidelijk: hoe meer mensen dit weten hoe meer er tegen gedaan kan worden.
Ik vind het vreselijk als er mensen zijn die eventueel twijfelen aan dit bericht. We zijn toch allemaal paardenliefhebbers? Prima als de namen eruit gehaald worden, maar van mij mogen deze lui aan de schandpaal genageld worden. Ze verdienen geen enkele bescherming in mijn ogen. Maargoed, ik heb dan ook gisteravond met een stervend paard in mijn armen 2 uur lang in de modder gezeten. Dit wens ik niemand toe, het was afschuwelijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:05

Heb er meer verhalen over gehoord, niet een dierenvriend op de manier zoals het hoort.

Ik hoop dat je het overlijden van het paard toch een plekje kunt geven. Is niet niks om dat mee te maken.

love_SorayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:06

bah zeg wat een naar verhaal!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:45

De eigenaar ken ik wel, of ja, zijn zoon, bij hun op stal ziet alles er altijd netjes uit. kan me goed voorstellen dat je geschokt bent

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:50

Sjonge, zo,n iemand mag in mijn ogen ook geen paarden meer hebben!! :(

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:52

Goed gedaan meis!! Zulke mensen verdienen het naar mijn idee zeker om openbaar gemaakt te worden.
Gelukkig bestaan er ook goede mensen zoals jij en je zus. Wat is er met het 3e paardje gebeurd ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:16

Esther1987H schreef:
Ik heb geen idee in welke rubriek het wel thuis hoort, ik kon niks vinden over dierenmishandeling en daarom leek dit mij het meest gepast.
Waarom deze oproep voor aandacht? Dat lijkt me duidelijk: hoe meer mensen dit weten hoe meer er tegen gedaan kan worden.
Ik vind het vreselijk als er mensen zijn die eventueel twijfelen aan dit bericht. We zijn toch allemaal paardenliefhebbers? Prima als de namen eruit gehaald worden, maar van mij mogen deze lui aan de schandpaal genageld worden. Ze verdienen geen enkele bescherming in mijn ogen. Maargoed, ik heb dan ook gisteravond met een stervend paard in mijn armen 2 uur lang in de modder gezeten. Dit wens ik niemand toe, het was afschuwelijk.

Dat snap ik allemaal maar er is toch actie ondernomen en niemand twijfelt aan je bericht. Politie, LID en wat nog meer erbij? Die actie zal dan zeker niet zonder gevolgen blijven voor de eigenaar mag ik aannemen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:16

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:20

Onbegrijpelijk dat er alweer te laat wordt ingegrepen.. En dan opeens de zaak hoog opnemen, ja leuk! Maar die twee paarden zijn dood, die hebben daar niks meer aan.

Knap dat je dit doet en veel sterkte met het verwerken! Een dier zien sterven heeft toch altijd een grote impact. :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:24

Vreselijk! En hoe schofterig dat er op meerdere telefoontjes van jullie kant niet direct actie wordt ondernomen. Mag hopen dat ook dat wordt onderzocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:30