Is dit normaal? 1,5 kg haver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

Is dit normaal? 1,5 kg haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:45

Ik rij nu ong. Een half jaar een new forest pony. En het is een pittig beest. De meeste hebben ups en downs maar bij mij is het downs en af en toe een up. Zelf heb ook af en toe besloten om te stoppen. Omdat ik zelf niet meer durfde te paardrijden.

Nou was het weer zo ver. We wAren rustig aan het rijden in de bak, opeens begint hij helemaal te trippelen en springt in galop aan( mocht niet van mij). Ik kom hem echt niet meer houden. En toen moest ie niesen en voor ik het wist lag ik er af. Ik was met mijn hoofd de bakrand aan geknalt.

Hier zit ik nu Thuis op mijn bed( mag ff niet paardrijden). Maar ik he me nu altijd al voorgehouden dat het door het eten kwam maar nu wil ik dus weten of het echt door het eten komt.
Dit is zijn eten:
3 kilo op een dag verdeeld door 3 portie
1,5 kilo is brokken( met muesli)
1,5 is haver
En dn ook nog 6 portie hooi

Komt het door het eten wat ik vind 1,5 haver voor een pony van 1,58 best veel.
Laatst bijgewerkt door Lynn_FDA op 07-11-12 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:49

Ik vind zijn rantsoen ook wat buiten proportie ;)

Mijn Haf krijgt nog geen vierde daarvan en die is ook al levendig genoeg.

Lijkt me normaal dat hij hierdoor zo'n hittepit is :j

dyoka

Re: Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:52

Ik vind het heel veel!
Misschien kun je met de eigenaar overleggen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:54

Het hoeft niet, maar het voer kan best bijdragen.
Haver staat erom bekend dat het paarden heet maakt. Ik vind 3 kilo krachtvoer ook bet veel.
Ik zou stoppen met de haver.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:57

Ik vind dat ook dat hij veel krijgt. Ik zou terug gaan naar een handje muslie en wat vit korrels en voldoende hooi.
Wordt hij dan te sloom dan kun je het krachtvoer rustig opvoeren.

aerdenhout1

Re: Is dit normaal? 1,5 kg haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:01

In je profiel staat dat het je eigen paard is, dan geef je hem toch minder als je het te veel vind?
En 1 1/2 kilo haver is inderdaad wel erg veel voor een pony.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:01

Ik vind 3 kg voer voor een pony ook echt veel te veel. Mijn paard van 1.71 cm krijgt maar 1,5 kg en dat is basisbrok met kruidenmuesli (uiteraard aangevuld met het nodige ruwvoer).

Ik zou als ik jou was dit inderdaad eens bespreken met de eigenaar. Kan ook niet gezond voor de pony zelf zijn...

Ps. Of is het de staleigenaar die het voer bepaald?
Laatst bijgewerkt door Chessje op 07-11-12 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:02

muesli geeft al energie. Haver erbij is nóg meer energie.

1.5 kg brok/muesli vind ik voor een pony erg veel.
Bij hete pony's of paarden zou ik sowieso geen haver bijvoeren.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 09:09

That ik Ben 12 en deel hem met d e vriendin van mijn vader( betalen hem samen. Maar ze is niet makkelijk staan nu op een stal 30 min rijden bij ons op loop af stand betere, goedkopere stal. Maar ze vertikt het niet
He. Het ook well eens over het over gehad maart an luistert ze gewoon niet.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:10

Het lijkt wel een internationaal sportpaard. De pony krijgt echt veel te veel.
2 kg is meer dan genoeg.
1,5 kg haver, ja zo kiun je de pony wel gek krijgen, een new forestpony heeft echt niet zoveel nodig.
We gaven onze jonge warmbloed hengsten die keuringsklaar gemaakt moesten worden zoiets maar voor een pony is dit echt niet goed (alleen goed voor de voerleverancier)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 09:11

Chessje schreef:
Ik vind 3 kg voer voor een pony ook echt veel te veel. Mijn paard van 1.71 cm krijgt maar 1,5 kg en dat is basisbrok met kruidenmuesli (uiteraard aangevuld met het nodige ruwvoer).

Ik zou als ik jou was dit inderdaad eens bespreken met de eigenaar. Kan ook niet gezond voor de pony zelf zijn...

Ps. Of is het de staleigenaar die het voer bepaald?

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:14

Man, mijn Arabier van die hoogte deed 't op 2-2,5 kg sportbrok... Werd dagelijks intensief gereden, was in een ontzettend goede conditie en deed het daar uitstekend op. Het voer van jouw pony vind ik inderdaad ook wat overdreven.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:16

Mijn pony krijgt qua brokken/muesli niet eens 2 kilo per dag :+ En express al zonder haver (merk dat toen ik voer met haver had, hij echt drukker was.. En dan was het niet eens puur haver, maar echt voer met een heel klein beetje haver erin :S en dan de hoeveelheid die hij kreeg --> als er een 2 handjes in zaten was het veel, dat merkte we al.)

Vind dat hij erg veel krijgt, zou sowieso geen haver meer voeren? Hooi is goed, maar zou de haver schrappen/heel veel verminderen :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:19

Pff mijn pony's krijgen allebei qua krachtvoer nog geen kilo per dag. (Allebei een muesli zonder haver)
Als ik erin zou stoppen wat die van jou krijgt..... Ja dan kan ik rustig rijden ook wel vergeten.

Prima dat de staleigenaar voert, doet die van mij ook, maar no way dat hij bepaald hoeveel, dat doe ik toch echt zelf. Het zijn mijn paarden en ik moet er mee kunnen werken. Als ik jou was zou ik daar sowieso eens over gaan praten.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:20

Wat een berg eten! Mijn zz zwaar paard van 1.75 krijgt dat niet eens. Die krijgt 3 kilo brok en 1,5 schep mueslie. Voor een pony is dat wel een enorme hoeveelheid

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:25

Zoals al aangegeven, veel te veel krachtvoer. Onze pony destijds kreeg 2x daags 3/4 schep eiwitarme muesli, anders plofte hij compleet. Onze huidige KWPN (sport)merrie krijgt 2x daags 3/4 schep muesli, 1/2 schep cond.booster en 1/2 schep maisvlokken.
Als ik haar 1,5 kg haver zou voeren worden we gelanceerd, sowieso als we haver voeren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:28

Wat krijgt je pony veel krachtvoer. Mijn sportpaard krijgt op een dag 2 x een 1/2 kg brok. Verder onbeperkt kuilgras en staat veel op de wei. Een pony heeft met een halve kilo biks per dag al meer dan genoeg. Maar je moet wel zorgen dat hij heel veel hooi krijgt. En met het haver zou ik al helemaal stoppen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:47

CleovG schreef:
Wat een berg eten! Mijn zz zwaar paard van 1.75 krijgt dat niet eens. Die krijgt 3 kilo brok en 1,5 schep mueslie. Voor een pony is dat wel een enorme hoeveelheid

euhm dan krijgt jouw paard toch meer?
Terecht hoor daar niet van maar dan moet je er niet bijzetten dat jouw paard niet zo veel eet als die pony.

Ik zou ook minderen in voer en als dat geen optie is eerst losgooien voor je erop stapt.
Staat de pony overdag wel buiten of alleen in de box?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:16

Mijn pony is kruising nee forest met engels volbloed. Toen hij 2 scheppen brok per dag kreeg en veel op stal stond bij de vorige eigenaar en ik hem verzorgde was hij ook erg vervelend. Vaak bokken of eerst stil dtaan en dan wegrennen en dan weer stilstaan, kop tussen voorbenen, bokken en omdraaien... Het werd veel beter toen hij helemaal geen krachtvoer meer kreeg en hij de hele dag in een zandpaddock kon staan. Daarna op een pensionstal gestaan maar daar liep hij met andere paarden in de wei en had ik er alleen in de winter last van. Dan moest ik hem eerst losgooien voor 1 of 2uur en kon ik daarna redelijk rijden. Dag en nacht buiten ging het veel beter. Hij kreeg alleen brok na het rijden. Een halve schep ongeveer. En nu wordt hij in mei 22 en kan hij nog wel eens enthousiast worden met winderig weer of als hij langere tijd niet gereden is, maar heeft dus genoeg energie zonder brok of muesli. Gewoon goed ruwvoer, gras en vitaminekorrel.

Als paarden vervelend doen hebben ze meestal teveel opgekropte energie. Eerst stoppen met krachtvoer dus en als hij dan sloom wordt, kun je altijd beetje voor bertje kijken hoeveel hij dan nodig heeft.
Mijn kwpn dressuur merrie liep ook intensieve lessen en urenlange buitenritten op een halve kg krachtvoer per dag...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:16

Men als ik dat die van mij zou voeren dan kom ik er niet eens meer op. Die wordt al hyper van 1 kilo sportbrok op een dag. Die moet ik onderhoudsbrok voeren, 2 x een halfje en dan 2 x een halfje Pianissimo muesli voor nerveuze paarden.
Anders is ze een gevaar voor zichzelf (qua blessures aan de longeerlijn of paddock) en ook voor mij met rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:31

Kun je niet met je vader praten? Ik neem aan dat jouw veiligheid toch wel bovenaan staat voor je vader. Ik zou zeker het voer met helft verminderen.
Het hooi is goed ik weet niet hoeveel je paard verder nog buiten komt ook belangrijk want alle energie die erin gaat moet er kunnen als ze dan ook nog eens veel op stal staan kun je weleens een tikkend tijdbommetje hebben. Hoeft niet perse de gehele oorzaak te zijn en het kan best al een hittepetit zijn van zichzelf maar juist te meer dat je moet opletten met wat je er in gooit.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:37

Mijn paard krijgt meer, is echt een kwestie van per paard bekijken. Ik zou het wel aankaarten want het kan een hoop verschil maken. Hier staan ook twee NF-ponies, en daar is 1 KG onderhoud al teveel voor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:39

veel teveel voer!
een half kilootje is genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:43

Je pony krijgt echt veel eten, en veel paarden worden druk door haver.
Overleg met je vader (desnoods met wat PB's van Bokkers in de hand).
Dan kan hij vervolgens met jou in gesprek gaan met de staleigenaar.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:03

VSW-->VS