Draadwond, update 21/11 overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Draadwond, update 21/11 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:39

:wave:

Foto's kunnen schokkend zijn, daarom in link!

23 september liep mijn moeder de wei in om Cheyenne te halen en trof haar aan met een gigawond. Ze heeft gelijk de VA gebeld en ik ben gelijk naar stal gehaast. Half uur later was hij er en hij schrok van wat hij aantrof. Een hele grote wond met haar pezen eruit hangend en een groot zicht op het bot. Hij wilde haar mee naar de kliniek om te kijken wat er nog aan te doen was. Zo gezegd, zo gedaan. Cheyenne is erg bang voor trailers maar gek genoeg ging ze er nu naar enkele pogingen gelijk in. In de kliniek aangekomen is hij de wond gaan schoonmaken en alles klaar gaan zetten voor de foto's.
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 083905.jpg
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 083845.jpg

Hij wilde zien hoe haar bot eruit zag want tijdens het voelen voelde hij onregelmatigheden. Op de foto's was te zien dat er duidelijke groeven in haar bot zaten door het ijzerdraad waar ze in vast heef gezeten. Dit bot ging waarschijnlijk op den duur dood en ging loslaten. Hij heeft het loshangende weefsel gelijk weg gesneden haar verbonden, en ons geadviseerd haar in de kliniek achter te laten. Dit hebben we gedaan en elke dag een aantal keer om het hoekje gaan kijken, gelukkig staat ze in de kliniek in Waalwijk!
Afbeelding
De wond leek goed te helen en dichter te gaan. Er groeide volop gezond wild vlees wat de wond weer mooi vol maakte en na weer foto's gemaakt te hebben leek het erop dat het bot weer gezond werd en het dus niet werd afgestoten. Goed nieuws dus de wond kon nu dichtgaan en zodra het bot bedekt was kon ze mee naar huis.
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 115339.jpg
De volgende verbandwissel was helemaal goed, de wond was op enkele milimeters dicht en de week erop zou ze naar huis mogen hoogstwaarschijnlijk. Maandag ochtend werd ik door de kliniek uit mn bed gebeld, ze had haar verband kapot gebeten en zo dus ook haar wond totaal vernield, al haar gezonde weefsel was foetsie en het bot kon je weer zien. Ze zijn weer foto's gaan maken en nu bleek dat het bot alsnog was losgekomen en ze er veel last van heeft gehad..
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 124152.jpg
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 113420.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Ze hebben het bot eruit gehaald alleen waren er wel onregelmatig heden te zien tot aan het gewricht. De DA heeft contact gezocht met een chirurg om te kijken of gewricht in gevaar zou kunnen komen door de onregelmatigheden. Dit was gelukkig niet het geval. De weken die volgde heeft ze nog 3x haar hele wond open en kapot gebeten, Ze heeft met een mondkap gestaan alleen die wist ze afte doen. Nu staat ze met een halsrek en gelukkig gaat het goed nu. Ze kan lekker eten maar niet bij haar verband.
De DA heeft verteld dat we nu voor een 3 sprong staan, haar mee naar huis nemen en haar zelf verder helpen en verbinden en de da regelmatig langs laten komen om te kijken, haar daar laten staan voor de komende maanden totdat haar wond dicht is of woumarec inschakelen, haar eren een huidtranplantatie doen om haar wond dicht te maken en dan zou ze binnen 8 weken weer 'normaal' zijn. We hebben nog niet helemaal besloten wat we gaan doen, maar in het belang van Cheyenne lijkt ons het snelste herstel het beste. Ze heeft deze weken veel moeten dorstaan, van 24/7 wei paard naar nu al 6.5 weken in de kliniek, continue op stal.
http://i171.photobucket.com/albums/u310 ... 091014.jpg
Nu is haar wond zo en het hele vlees bed is gezond voor de operatie. Twijfel is aanwezig omdat ze na de operatie in het gips moet en het opstaan ed lastig gaat worden.
Ik wilde even het verhaal kwijt en hopen op reacties van mensen in de dezelfde situatie hebben gezeten.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 21-11-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Stopcontact

Re: Draadwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:44

Sodemieters wat een wond zeg........ ik heb geen zelfde situatie gezeten.. maar wil jullie wel veel sterkte wensen :(:)

Arm dier, wat moet ze een pijn hebben...

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:48

Jeetje wat een schrik als je dat ziet zeg...
Heb zelf ook niet in dezelfde situatie gezeten ooit. Maar het is al mooi om te zien hoe het hersteld want de eerste foto's zien er helemaal niet prettig uit... Veel sterkte met het herstel! :(:)

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 16:52

Bedankt! Het is indd pijnlijk geweest voor haar maar nu gaat het gelukkig pijnloos.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:52

Jeetje mina wat ziet die wond eruit :oo Sterkte er mee hoor :(:)

Laat dit gelijk een waarschuwing zijn voor mensen met ijzerdraad als omheining!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:52

Pff heel veel sterkte!! Wat een wond

irmaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:53

mijn hemel wat een wond!
zelf ook nog nooit in dezeflde situatie gezeten, maar wou jullie wel even veel sterkse wensen met het herstel :+:

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:53

vreselijk! veel sterkte voor jou en je paard!

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:55

Oh getsie, heel veel sterkte! :(:)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:58

poeh, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en mijn paard is ook in Waalwijk geopereerd.
Ik ben ze toen elke dag wezen poetsen en wandelen op een gegeven moment mocht ze ook daar in de paddock, als ik er bij bleef.
Het is heel moeilijk, heel veel beterschap voor je paard en jij en je familie ook heel veel sterkte

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:00

Ook via Woumarec? Of een andere operatie?
Als we haar niet laten opereren heeft ze zowiezo nog 6 maand stalrust voor de boeg omdat de wond op een lastige plek zit.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:02

Ik heb zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt bij mijn paardjes maar heb wel veel rondgelopen op de kliniek als student diergeneeskunde.
Ik zou voor huidtransplantatie gaan. Het wondbed ziet er mooi gaaf en roze uit, ideaal voor transplantatie. Wel hoop ik dat ze je gezegd hebben dat de transplant waarschijnlijk niet in 1 keer een grote lap vel is dat ze erop doen. Het zijn kleine eilandjes van huid die ze in het roze weefsel duwen. Niet al die eilandjes zullen aanslaan, er is altijd een deel dat afsterft maar zelfs dan is er geen probleem. De eilandjes die overleven kunnen al heel wat doen. Het uitzicht van het been gaat nooit meer hetzelfde zijn, de haargroeirichting en kleur zijn dus van een andere plek maar neem aan dat je dat niet erg vindt.
In het gips liggen is nodig om die eilandjes bij plooien en bewegen van been niet te laten bewegen. Een gips is niet zo erg hoor, er staan zoveel paarden in de gips. Inderdaad het opstaan is in het begin een beetje moeilijk maar ze wennen er wel aan.

Er is ook een risico op wild vlees vorming, paardenbenen zijn gekend om na een wonde een teveel aan wild vlees te vormen. Daarom zou ik voor huidtransplant gaan, de boel wat versnellen.

Hoop dat deze info beetje helpt.
Groetjes en sterkte!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:06

Jeetje wat een rotwond. Het verbaasd me eigenlijk hoe mooi het aan het helen is. Ik kan je verder geen medisch advies geven maar ik wil je wel sterkte wensen met het verdere herstel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:10

Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-11-12 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:11

idd nare wonde en gelukkig heeft je paard er niet meer aan overgehouden dan dat.

contacteer anders veterinairewondzorg.nl volgens mij hoeft het gewoon verbinden en verzorgen (met mesitran) niet veel lager te duren qua herstel dan een huidtransplantatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:15

Wat een ellende...
Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Mijn pony (shetlander) werd door de kudde overlopen. (zelfde been als de jouwe trouwens, ook ongeveer zelfde plaats, bij die van mij iets lager en iets meer naar links.
Anyway, bij die van mij was alleen het bot zelf nog heel, en de buigpees. Streekpees, bloedvaten, en het belangrijkste: het botvlies, allemaal weg.
Had het botvlies niet beschadigd geweest, had ze een eerlijkere kans gehad.
Nu had ze 25% kans dat ze uberhaubt door een pees herstellende operatie kwam. Daarna had ze, tijdens het revalideren alsnog 90% kans dat de voet af zou sterven. Het bot zou gaan ontsteken door het missen van het botvlies (dat kunnen ze niet maken of transplanteren oid), en de doorbloeding naar de voet zou van ca 2 cm moeten komen waar de bloedvaten nog heel waren.
Wij hebben ervoor gekozen om haar deze hel niet te laten doorstaan en hebben haar in de kliniek in laten slapen. De prognose was te slecht, er kon teveel mis gaan.

Of je wat aan mijn bericht hebt geen idee, maar ik wil je heel veel sterkte wensen.
Uit je bericht wordt voor mij niet echt duidelijk of er bij jouw paard ook sprake is van beschadigd botvlies ja of nee...

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:17

Pradaatje schreef:
Ook via Woumarec? Of een andere operatie?
Als we haar niet laten opereren heeft ze zowiezo nog 6 maand stalrust voor de boeg omdat de wond op een lastige plek zit.

Nee gelukkig niet, de wond had genoeg "vlees".

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:23

Ik zou ook voor de honingzalf gaan.

Contacteer Alex Brander van veterinairewondzorg.nl

Hij heeft heel veel ervaring met zo van die wondes, kijk maar eens naar de cases op zijn site.

Ook de manier van verband aanleggen is heel belangrijk alsook de tijd dat je verband laat zitten zodat je
goed wondklimaat creëert.

Ik heb enorm veel van hem geleerd voor mijn paard.

En je staat versteld hoe snel de wondgenezing met honingzalf gaat. Als je op zijn site kijkt zoe je foto's met datums erbij...

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:36

Bedankt, ik ga eens even een kijkje nemen op die site!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:16

Behalve dat bij mijn paard het draad het bot niet heeft geraakt zit ik in precies dezelfde situatie op dit moment. Zijn momenteel nu 4 weken op weg. De wond bij mijn paard heeft een oppervlakte van 5/6 bij 15/18 cm. Momenteel moet het vel vanzelf aangroeien. Mijn veearts heeft hier een speciaal gaasje voor wat de groei bevorderd. Momenteel heeft hij al bijna een halve centimeter 'vel'. Als je foto's wil zien kan ik je deze pben

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:42

Wow, das een heftige wond, hopelijk herstelt je paard snel! voor mesistran zou ik joscaa een pb sturen als ik jou was. die is daar zeer over te spreken(hierboven t eerste linkje)

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:34

Vandaag weer verband wissel gedaan en de wond ziet er goed uit.
We hebben de link bekeken en denken toch dat we daarvoor gaan. De operatie is namelijk niet om de spieren en pezen weer aanelkaar te hechten maar een huidtransplantatie, maar de resultaten van Mesistran zijn veelbelovend!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 17:19

'Maandag zou Cheye mee naar huis gaan. Hij haalde het verband eraf en wat er te zien was, was verschrikkelijk.. Haar wond lag helemaal weer open en ze liep ontzettend kreupel. Na foto's was te zien dat haar bot enorm was overwoekeren. De wond was gaan infecteren en Cheye had erg veel pijn.. Na deze tegenslag hebben we besloten dat we naar haar eerlijik moesten zijn. Ze zou geopereerd moeten worden om het bot glad te maken een stukje en toch die wond gelijk dicht maken. Het is daarna nog afwachten of ze uberhaupt kon rijden en of ze normaal kon lopen. We hebben de keuze gemaakt om haar de pijn te besparen en eerlijk te zijn ;( Gister is ons meisje naar een pijnvrije weide gegaan..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:23

Pf wat een naar bericht zeg, sterkte.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:27

Mijn pony heeft ook een draad wond gehad, en is nu weer aan het herstellen. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen. Ik weet hoe rot het is, en hierbij hoop ik je wat steun te geven :(:)

edit; sorry sorry, had over je laatste bericht gelezen! Heb mijn bericht aangepast nu