Zomereczeem: Erfelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Zomereczeem: Erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:37

http://www.bokt.nl/wiki/Zomereczeem#erfelijke_aanleg
"Zomereczeem is erfelijk"

http://www.biw.kuleuven.be/genlog/livge ... kheid.html
"Toch zijn er duidelijke aanwijzingen dat de gevoeligheid voor zomereczeem erfelijk is. Erfelijkheidsgraden werden in voorgaande wetenschappelijke studies in andere landen (onder andere Nederland, Zwitseland en Zweden) geschat variërend van 6% tot 36% naargelang de grootte van de steekproef, het bestudeerde ras (voornamelijk Ijslanders, Shetlanders en Friesen) en de bestudeerde omgevingsfactoren."

http://horses.nl/artikelen/de-oorzaken-van-zomereczeem/
"Het lijkt erop dat er bij zomereczeem een bepaalde mate van erfelijkheid in het spel is, omdat er van de ene hengst een hoger percentage veulens met eczeem komt dan van de andere hengst. Vooralsnog is er echter onvoldoende wetenschappelijk bewijs om hier conclusies uit te trekken."

http://www.blizzz.nl/index.php?sId=50033
"De vraag is ook of zomereczeem erfelijk is of misschien ook overdraagbaar. Bij Friezen en Shetlanders is daar naar gekeken en het lijkt er wel op dat er een bepaalde mate van erfelijkheid in het spel is."

http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.p ... 304.0;wap2
"Er zijn onderzoeken geweest binnen paardenfamilies over de erfelijkheid van zomereczeem. Er is daarbij gekeken hoeveel kinderen van bepaalde ouderkombinaties zomereczeem ontwikkelden. Ik vind dat geen degelijk onderzoek. Vaak slaan erfelijke aandoeningen een generatie over en zou er dus ook naar grootouders gekeken moeten worden."

-----------------------

Wat denken jullie?

Tellie

Re: Zomereczeem: Erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:25

We hebben hier wel moeder en dochter staan met beide zomerexceem, maar of het echt erfelijk is....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 09:28

Bedankt voor je reactie Tellie!

Ik hoop dat er nog meer reacties gaan komen... :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:52

Bij ons op stal zijn 2 veulens van de zelfde hengst in laten slapen wegens exceem (hele zware variant) en nu schijnen nog meer nakomelingen van hem exceem te hebben dus ik denk dat er wel een kans is dat het erfelijk is ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 09:54

Jodi, dankje voor je reactie! Wat heftig zeg, in laten slapen. Ik moet zeggen dat mijn merrie ook geen lichte vorm heeft, maar inslapen denk ik nog lang niet aan.. Maar hadden die veulens dan al eczeem? Zie je ook niet vaak, toch? En wat voor ras is die hengst?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:00

De merrie die ik rijd heeft zomer eczeem, pas op latere leeftijd ontwikkeld. Haar dochter, nu 2, schuurt zich helemaal open. Dus ik denk ook dat het erfelijk is.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:02

Wij (mijn zus en een vriendin van ons) hebben de volgende paarden (Tinkers) met ZE:
Merrie 1 met ZE x onbekend --> merrie 2 zonder ZE, 2000
Merrie 1 met ZE 2e dekking x GGK hengst P. zonder ZE --> merrie 3 met ZE, 2004

Merrie 2 zonder ZE x GGK hengst G. zonder ZE --> merrie 4 met ZE, 2006
Merrie 2 zonder ZE 2e dekking met zelfde hengst x GGK hengst G. zonder ZE --> hengst 1 met ZE, 2009

Dus :
"Oma" met ZE, eerste kind zonder ZE, tweede kind met ZE, alletwee de "kleinkinderen" met ZE.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 05-11-12 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:04

Ik wil dit ook wel even volgen.

Denk dat het zeker erferlijk aangelegd is. De gevoeligheid tenminste wel. Hier ook een paard met ZE. Wel alleen staart en manen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:06

Bedankt voor de reacties!
Als ik het zo bij jou lees MamaMiesje, kan het dus ook zijn dat het bij merrie 2 wel in de genen zit maar bij haar niet tot uiting is gekomen, maar ze het wel heeft doorgegeven?

Edit: Gefeliciteerd Nivada!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:10

Sodeletuut schreef:
Jodi, dankje voor je reactie! Wat heftig zeg, in laten slapen. Ik moet zeggen dat mijn merrie ook geen lichte vorm heeft, maar inslapen denk ik nog lang niet aan.. Maar hadden die veulens dan al eczeem? Zie je ook niet vaak, toch? En wat voor ras is die hengst?

Naja veulens waren 2 jarigen moet ik zeggen was op advies van de veearts dit ging om een fjorden hengst

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:10

Ik denk het wel Sodeletuut en waarschijnlijk dan ook icm de hengst die het wel in de genen heeft maar zelf niet, want meer van zijn nakomelingen hebben het :j
Bij merrie 3 kwam het trouwens ook pas ergens rond de 1-2 jaar naar voren, toen ze weer terug kwam uit de opfok zeg maar.

Geen van de dieren heeft overigens last van mok of iets dergelijks, ondanks al het behang en ons natte klimaat :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:12

Bedankt weer voor de reacties!
Dus denk toch wel een grote kans op erfelijkheid..

Ik vraag dit omdat ik een merrie heb voor wie het heel goed zou zijn eens een veulen te krijgen, ivm hormonen, maar ze heeft ZE en ik wil het eigenlijk een veulen niet aandoen ook ZE te krijgen..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:14

Mijn zusje heeft in ieder geval besloten dat we met merrie 3 níet gaan fokken :n
ALS ze dan ooit een opvolger wil voor merrie 2, dan laat ze merrie 2 nog een keer dekken met een hengst die weinig of geen nakomelingen met ZE heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:14

ik heb een merrie met lichte zomerexceem(tinker x welsh).
1ste veulen hengst met een shetlander vader zonder zomerexceem,heeft geen zomer exceem gekregen(of zou het al op latere leeftijd moeten krijgen,maar hij is ook nooit kriebelig geweest tot zijn 3de jaar).

2de veulen merrie met een newe forest hengst zonder zomerexceem,is een kriebelig veulen geworden(heeft ook nog last van luis gehad).en nu als jaarling wat kriebelig aan de staart maar niet extreem af en toe derfen op de staart was voldoende.van dit veulen denk ik dat ze net als haar moeder wel lichte exceem zou kunnen ontwikkelen.maar meer kan ik nu nog niet vertellen.dit is wel een jaarling die blijft dus kan wel iedere zomer nieuwe ontwikkelingen delen.

dus is het erfelijk dat denk ik wel,maar het hoeft niet.zal misschien ook aan de combi liggen die gemaakt word.bv de hengst heeft geen ZE maar paar generaties terug wel iemand.en jij gebruikt die hengst met een ZE merrie dan denk ik dat de kansen groter zijn op een excemer dan bv als je een schone hengst met een lijn hebt zonder ZE.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:17

Sodeletuut schreef:
Bedankt weer voor de reacties!
Dus denk toch wel een grote kans op erfelijkheid..

Ik vraag dit omdat ik een merrie heb voor wie het heel goed zou zijn eens een veulen te krijgen, ivm hormonen, maar ze heeft ZE en ik wil het eigenlijk een veulen niet aandoen ook ZE te krijgen..

denk ook dat je moet kijken hoe erg je merrie ZE heeft.is het licht dan zou ik de gok wagen en echt zoeken en kijken in lijnen waar het dus echt niet zit.heeft ze zware zomer exceem ja dan zou ik zelf de gok niet durven wagen.is het veulen voor je zelf of de verkoop is ook iets dat meespeelt vind ik als je fokt met een ZE merrie

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:26

Nja wat ik zwaar? Ze kan niet zonder deken. Ze is alsnog rond schemering erg onrustig en ze schuurt haar hoofd open als ze geen hoofdkap op heeft. Verder schuurt ze haar manen en staart nooit open. Deken + derfen + vliegenspray zorgt ervoor dat we het redelijk goed onder controle kunnen houden.. Veulen zou voor mijzelf zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:30

Sodeletuut schreef:
Nja wat ik zwaar? Ze kan niet zonder deken. Ze is alsnog rond schemering erg onrustig en ze schuurt haar hoofd open als ze geen hoofdkap op heeft. Verder schuurt ze haar manen en staart nooit open. Deken + derfen + vliegenspray zorgt ervoor dat we het redelijk goed onder controle kunnen houden.. Veulen zou voor mijzelf zijn.

mijn merrie heeft ook deken op en gebruik ook derfen af en toe en vliegenspray en hier ook geen pony met open plekken of staart manen eraf geschuurd.ze heeft geen hoofdkap op en is ook niet nodig.dit vind ik dan lichte exceem in mijn geval.ik kon paarden die met kap en deken en spul nog helemaal aangevreten en overal aan schuurde geen manen en staart hebben dit vind ik erge exceem.maar je moet het voor je zelf bekijken.en je zegt is voor je zelf dan zou ik de gok durven wagen.maar dat is aan jou de beslissing,want stel je voor ze krijgt het wel dan moet je 2 paarden insmeren wil je dat wel.
mijn merrie staat nu al een mnd zonder deken of smeren

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:32

Nja ze schuurt wel veel, ook aan de manen en staart en buik enzo, maar ze schuurt het niet open.. Maar ik vind het wel verschrikkelijk om te zien, soms rent ze door de wei om van de vliegen af te komen.. :(:) Dat wil ik geen veulen aandoen.. Maar ik denk dat het zo goed voor haar zou zijn, een veulen krijgen.. Pff lastig!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:37

Sodeletuut schreef:
Nja ze schuurt wel veel, ook aan de manen en staart en buik enzo, maar ze schuurt het niet open.. Maar ik vind het wel verschrikkelijk om te zien, soms rent ze door de wei om van de vliegen af te komen.. :(:) Dat wil ik geen veulen aandoen.. Maar ik denk dat het zo goed voor haar zou zijn, een veulen krijgen.. Pff lastig!

ow oke, mijn merrie heeft ook geen last van de vliegen en rent ook niet door de wei,dus denk dat de jouwe dan het net een slag erger heeft.ja het is jouw keuze maar neem je het besluit om het wel te doen spit dan de voor ouders en daar nog achter alles uit zodat je weet dat het bij de hengst er niet in zit

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:37

Bedankt. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Lastig!! :(

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:41

Hier een Haflinger met ZE en heb nu al van meerdere mensen gehoord met 1 van dezelfde hengst dat die ook ZE hebben.
In dit geval lijkt het dus van de hengst vandaan te komen.

Verder onze Fries (geen ZE); moeder (ZE), heeft een volle zuster (geen ZE), half zus 1 (geen ZE), halfzus 2 (schuurt heel licht)
Lijkt dus van de moeder te komen maar in combinatie met de juiste hengst geen klachten..
Moet er ook bij zeggen dat moeders nogal aan de stevige kant was en dat halfzus 2 deze zomer op een rijk weiland stond, gevolg schuren door teveel suikers?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:42

Ik geloof er ook in, zeer onwetenschappelijk alleen gebaseerd op 1 pony, maar goed :)
Mijn shetlandmerrie heeft geen ZE, en ook niet bekend van haar moeder. Laten dekken met een hengstje wat het wel had. Veulen is nu 8 jaar oud en begint sinds een jaar of twee ook steeds meer te schuren en ik heb een paar weken geleden voor het eerst een deken op moeten doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:46

Ik ben er van overtuigd dat het niet erfelijk is, net als allergien bij mensen niet erfelijk zijn
het is een combinatie van voer/omstandigheden en gebied

Uit een niet ze oma en moeder nu een kleindochter die het wel heeft, komt ook niet uit de vaderlijnen, dus een allergie
Allergien kweek je langzamerhand op...ik zou eerder naar het voer kijken, dazt heeft bij ons de wereld geholpen en ook een bloedtest laten doen, bleek dat ze allergisch ook vaak zijn voor de gewone stalvlieg..
Met de mugjes moet je je dus afvragen, waarom komen ze op je pony zitten, dat is door een geur die ze afscheiden/omzetting/voer/geur..
Ook heeft stalhygiene ermee te maken

Trouwens waarom zou een veulen goed zijn voor je merrie

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:51

Echwel schreef:
Ik ben er van overtuigd dat het niet erfelijk is, net als allergien bij mensen niet erfelijk zijn
het is een combinatie van voer/omstandigheden en gebied

Uit een niet ze oma en moeder nu een kleindochter die het wel heeft, komt ook niet uit de vaderlijnen, dus een allergie
Allergien kweek je langzamerhand op...ik zou eerder naar het voer kijken, dazt heeft bij ons de wereld geholpen en ook een bloedtest laten doen, bleek dat ze allergisch ook vaak zijn voor de gewone stalvlieg..
Met de mugjes moet je je dus afvragen, waarom komen ze op je pony zitten, dat is door een geur die ze afscheiden/omzetting/voer/geur..
Ook heeft stalhygiene ermee te maken

Trouwens waarom zou een veulen goed zijn voor je merrie

mijn pony's hebben alle 3 het zelfde geleefd zelfde voer en omstandigheden en 1 krijgt niks en andere is kriebelig.is dan toch beetje vreemd niet

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:57

De mijne krijgen ook exact hetzelfde, delen zelfs een stal samen. Daarbij zou ik juist verwachten dat mijn merrie het eerder krijgt dan haar zoon. Zij heeft Cushing en is juist gevoelig voor alles, terwijl haar zoon over het algemeen geen problemen had.