Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:Jodi, dankje voor je reactie! Wat heftig zeg, in laten slapen. Ik moet zeggen dat mijn merrie ook geen lichte vorm heeft, maar inslapen denk ik nog lang niet aan.. Maar hadden die veulens dan al eczeem? Zie je ook niet vaak, toch? En wat voor ras is die hengst?
Sodeletuut schreef:Bedankt weer voor de reacties!
Dus denk toch wel een grote kans op erfelijkheid..
Ik vraag dit omdat ik een merrie heb voor wie het heel goed zou zijn eens een veulen te krijgen, ivm hormonen, maar ze heeft ZE en ik wil het eigenlijk een veulen niet aandoen ook ZE te krijgen..
Sodeletuut schreef:Nja wat ik zwaar? Ze kan niet zonder deken. Ze is alsnog rond schemering erg onrustig en ze schuurt haar hoofd open als ze geen hoofdkap op heeft. Verder schuurt ze haar manen en staart nooit open. Deken + derfen + vliegenspray zorgt ervoor dat we het redelijk goed onder controle kunnen houden.. Veulen zou voor mijzelf zijn.
Sodeletuut schreef:Nja ze schuurt wel veel, ook aan de manen en staart en buik enzo, maar ze schuurt het niet open.. Maar ik vind het wel verschrikkelijk om te zien, soms rent ze door de wei om van de vliegen af te komen..Dat wil ik geen veulen aandoen.. Maar ik denk dat het zo goed voor haar zou zijn, een veulen krijgen.. Pff lastig!
Echwel schreef:Ik ben er van overtuigd dat het niet erfelijk is, net als allergien bij mensen niet erfelijk zijn
het is een combinatie van voer/omstandigheden en gebied
Uit een niet ze oma en moeder nu een kleindochter die het wel heeft, komt ook niet uit de vaderlijnen, dus een allergie
Allergien kweek je langzamerhand op...ik zou eerder naar het voer kijken, dazt heeft bij ons de wereld geholpen en ook een bloedtest laten doen, bleek dat ze allergisch ook vaak zijn voor de gewone stalvlieg..
Met de mugjes moet je je dus afvragen, waarom komen ze op je pony zitten, dat is door een geur die ze afscheiden/omzetting/voer/geur..
Ook heeft stalhygiene ermee te maken
Trouwens waarom zou een veulen goed zijn voor je merrie