sorry slecht advies hoor,, ballen kunnen al gelijk na geboorte zijn ingedaald. alleen hengsten trekken deze dan nog regematig tot vaak op. en dit doen en kunnen ze ok nog op latere leeftijd. het ruinen zijn de meningen over verdeeld maar word geloof ik tussen de 6 en 12 maanden gebruikelijk gedaan
Nou ik heb daar nog nooit van gehoord, bij de geboorte, dat komt niet vaak voor. En 6 maanden vind ik ook nog erg vroeg. En als je een gewone liggende castratie doet zullen de ballen wel ingedaald moeten zijn lijkt mij. Bij mijn paarden was dat zo rond de 9 maanden.
keona
Geplaatst: 18-10-12 20:17
Rond 1jr als je toch weet dat je wilt ruinen.maar bij sommige kan het pas later zelf een a pony hengstje gefokt en deze had met 1jr pas 1 bal en de 2 de daalde pas bij 2 jr in dus toen kon hij pas gecastereerd worden
Als de ballen zijn gedaald, dat minimaal, of later
StalNollie
Geplaatst: 18-10-12 20:19
gewone castratie is niet liggend maar juist staand. en geloof dat ballen kunnen indalen tot 4 of 5 maar dat weet ik niet zeker.. geloof dat er hier ergens een topic verder over is zal even zoeken.
melissa_b
Geplaatst: 18-10-12 20:19
Ahaa ik volg even want ik zit met dezelfde vraag. Het valt me op dat Q/P vaker en/of langer hengst blijven.
Wij wilde onze hengst ook casteren rond een jaar. Helaas waren meneer zijn ballen niet genoeg gedaald (staande castratie). Nu wachten we tot volgend voorjaar dan is hij twee. Het is ook net wat je zelf wilt. Ik persoonlijk wilde het later zodat hij meer hengsten uiterlijk zou hebben, maar mijn moeder zit net in de paarden en dan is een volwassen hengst niet makkelijk om mee te beginnen. Verder ook hoe je hem kan houden hij staat nu gelukkig samen met een shet ruintje. Maar als ze door later castreren alleen moeten staan zou ik het niet doen.
jah precies hij doet het wel heel goed mijn kijkt al goed naar de vrouwtjes:P maar te snel de hormonen onderbreken lijkt me ook niets . hengst laten en goed berijden zie je ook wel . lastig het is zo gebeurd maar onomkeerbaar
Zelf ben ik geen voorstander van lang hengst laten als het geen dekhengst is. Want het gaat er ook om dat hengsten zich veel drukker maken om sociale dingen, als ze altijd bezig zijn met hengst zijn is dat best een belasting. En een stuk lastiger om tussen te komen als mens. Het hangt daarbij wel af wat voor huisvesting je hebt, staat hij samen met een ruintje vind ik heel anders dan dat hij staat op een stal met veel merries waar hij alleen maar naar mag kijken.
Wij hebben onze hengsten die toch niet voor dekhengsten zouden gaan dienen snel geruint. Ik geloof met 1 of 2 jaar al. Zoals al wel gezegd, hoe langer hengst hoe meer hengsten manieren.
ligt ook zeker wel aan stukje opvoeding en karakter.. hier hengst gehad tot 3 jaar zou hengst blijven maar ivm terugkopen van de moeder laten ruinen zodat ze samen kunnen in de wei.
maar altijd consequent en goed opgevoed. het was eigenlijk meer al een ruin dan hengst. nooit geen kik gegeven
Nouvel
Geplaatst: 19-10-12 21:23
Mijn hengstje was in de opfok echt superbraaf. Toen ik hem hier in de buurt ging stallen toen hij ruim 2 jaar was werd hij ineens brutaal en stout. Ik heb de toen de veearts om advies gevraagd omdat ik hem zelf eigenlijk langer hengst wilde houden. Maar die gaf aan dat zijn gedrag duidelijk te maken had met zijn hormonen en dat ik hem beter kon laten castreren als ik hem in deze situatie aan wilde houden.
Ik heb hem toen eigenlijk gelijk laten casteren, hij was toen 2 jaar en 3 maanden.