paard valt weg/in slaap na aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luutje89

paard valt weg/in slaap na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 22:55

Ik heb via de zoekfunctie al geprobeerd meer informatie te verkrijgen maar ik vond enkel oude topics.
Ik hoop dat er ondertussen meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

ongeveer 2 maanden geleden gebeurde het voor het eerst. (ik heb mijn paard nu 5 jaar)
Alles ging zoals normaal, maar na het aansingelen viel mijn paard in slaap leek wel. Haar ogen waren half dicht, lip ging hangen, hoofd op de grond
en wankel op de benen. Na een duwtje en wakker worden! kreet kwam ze aardig bij maar wilde weer gaan 'slapen'
Toen gaan stappen en ineens was ze weer klaar wakker.
Erg vreemd maar op stal dachten we ach gewoon aan het dutten, nog niet echt paniek.

Maar vandaag gebeurde het weer, tijdens/na het aansingelen zakte ze weer weg. Meteen zadel er af en gaan stappen. Niks meer aan de hand.
Ik ben er nogal van geschrokken en vraag me af wat het kan zijn aangezien ze het enkel met aansingelen doet.

Singelnijd? met opzadelen zet ze wel eens een stap de andere kant op maar niks extreems.
heb al gedacht dat ze misschien haar buik uitzet en daardoor niet ademt waardoor ze tijdelijk zuurstof tekort heeft?
narcolepsie?

Dierenarts kon niks abnormaals vinden en houd het voor nu op wat indutten, maar het zit me toch niet lekker.

iemand ervaring hier mee?

Kayleigh__

Re: paard valt weg/in slaap na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:03

Die van mij heeft het ook. Heeft altijd al een hekel gehad aan het zadel. Niet extreem, maar altijd hard bijten en dreigen met de achterbenen tijdens het aansingelen en eventueel verschuiven van het zadel.
Zodra het zadel erop ligt en de singel vast zit (gewoon het eerste gaatje, dus geen getrek aan de singel), dan gaan zijn oogjes halfdicht en staat ie heel ontspannen bijna te slapen.
Zodra je weer aan de singel komt is ie meteen weer fel.
Ik ben niks anders gewend bij hem.

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:31

Kayleigh dankje voor je reactie.

Mijn paard is nooit fel geweest tijdens het opzadelen. Hij valt ook echt helemaal weg. Als ik hem niet wakker maak valt hij om.
Kan dit met narcolepsie te maken hebben?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:35

Het klinkt mij meer als een extreme stressreactie: dan kunnen ze het niet aan en vallen ze 'weg'. Bij het paard van Kayleigh kan ik dat dan ook direct plaatsen, maar in jouw geval vind ik het een vreemde reactie omdat je paard zo weinig stresssignalen (lijkt te) ge(v)e(n)ft.

Misschien dat iemand anders er nog ervaring mee heeft.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:39

Hier ook een draver gehad die ging liggen bij het aansingelen. Dierenarts en alles erbij geweest.
Nooit wat gevonden en ik ben in stukjes gaan aansingelen. 2 gaatjes stukje lopen, nog een gaatje en lopen enz enz. Meneer is nooit meer gaan liggen. Het schijnt te maken te hebben met te weinig lucht en daardoor flauwvallen.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:01

Als ik me niet vergis Faint jouw paard
10 jaar geleden heb ik een paard gehad dat zich (eenmalig) spontaan liet vallen zij het aansingelen.
Ik weet dat een paard een 4-tal F-reacties heeft (Flight, Fight, Freeze and Faint)
Als 1e zal een paard altijd vluchten, daarna zal ie gaan vechten en als niets helpt dat sluit het paard zich voor alles. Daarna komt dus een laatste deel, Faint.
Hier 2 websites:
http://www.paardenbegrijpen.nl/gedrag/flight-fight-freeze-faint
http://www.paarden-info.be/tteam-paard.php
Als het dit is wat jouw paard doet, is het erg vreemd dat ze de eerste reacties overslaat.
Hopelijk heb je hier wat aan

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:08

Het is inderdaad flauwvallen.
Een paard heeft, zoals breakthelaw al zegt, vier mogelijkheden; vluchten, vechten, (be)vriezen en flauwvallen.
Als mens hebben wij het vluchten en vechten er al als veulen uitgecorrigeerd, doet paard hap krijgt paard een mep van hier tot ginder, als een paard probeert te vluchten houden wij t stevig vast.
Bevriezen zie je wel vaker wanneer een paard iets niet durft.
Waar je vaak het vluchten, bevriezen en het flauwvallen ziet is bij trailerladen.
Paarden lopen langs de klep (vluchten), staan stil en willen geen stap meer vooruit (bevriezen) en wanneer ze dan met geweld erin getakeld worden met touwen laten sommige paarden zich gewoon vallen.
Wanneer een paard "faint" geeft hij op. Hij voelt zich zo machteloos en bedreigt dat hij zich overgeeft aan de "roofdieren" en je hem van zijn part gewoon mag opeten.

Misschien heeft ze in de wei of in de stal een klap gehad van een ander paard/van een puntig voorwerp in de buik, waardoor ze nu zo overspannen er op reageert.
Ik weet niet of het standaard is gebeurt of dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet.
Dan zou ik eens kijken of hij op de dagen dat het gebeurde misschien een stalgenoot had die er anders niet is of dat er misschien meer stress was rondom de stal op die dagen?

Ik denk dat je heel erg stapje voor stapje moet gaan werken als oefening, uitbundig belonen wanneer het goed gaat met 1 gaatje aansingelen en goed op je paard letten dat het niet richting freezen en fainten gaat.

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:22

bedankt voor de reacties.
Ik heb de websites hierboven ook bekeken, een stuk wijzer van geworden.
Het rare is inderdaad dat ze in die 5 jaar nog nooit zoiets heeft gedaan, ook niet stressen tijdens het opzadelen. bij andere dingen die ze eng of stressvol vind laat ze dit gewoon zien, dus lastig te bepalen waarom ze dit niet laat tijdens het opzadelen (als het voort komt uit stress)

Ze doet dit niet elke keer. ze heeft het nu 2 keer gehad. wat mij nu wel te binnen schiet is dat het beide keren voorgekomen is toen ik een ander zadel gebruikte (spring, ipv mijn eigen dressuurzadel)
Maar dit zadel heb ik vaker gebruikt en toen gaf ze geen abnormale reactie.

Vanaf nu ga ik sowieso het opzadelen anders doen, stap voor stap, om te kijken of dit werkt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:29

Hier is eerder een toppic over geweest en is ook een keer iets over op tv geweest, ik ga ff zoeken of ik het terug kan vinden..

Hier de link naar het topic over het tv programma,
[PP] paard wat in slaap valt.. nu bij sbs6

Het was hier psychisch en de oplossing was dat het dier moest wennen aan de singel door met dekensingel te slapen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:01

Misschien dat je zadel een klap heeft gehad en dat er iets niet goed zit? Super dat je iig er aandacht aan besteed :)

dappy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:30

Ik denk niet dat het iets met het zadel is, maar wat het wel zou zijn... Ik zou het niet weten:$

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 01:56

vandaag gebeurde het tijdens het borstelen, ze was niet zo ver weg als de vorige keren maar wel hoofd omlaag en ogen dicht. De eigenaar van de stallen zegt dat het gewoon ontspanning is, zou dit kunnen?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 03:24

Kun je er misschien geen foto of filmpje van maken??

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 03:36

Ik reed dens een pony voor een man en ging allemaal goed.. Tot ze met aan singelen ineens ging liggen en niet overeind ging.. Nooit eerder gedaan.. Singel los en stond ze weer.. We stonden voor sen raadsel op tem duur deed ze vaker soms niet en dan weer wel..

Hopelijk vind je een oplossing..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:43

heb hier helaas ook een paard die het doet, maar niet alleen met poetsen etc maar ook gerust in de paddock. in de paddock blijft ze dan ook rustig een paar minuten plat liggen. ze doet het ook niet altijd, ze heeft er zelfs 3 weken voor bij de dierenarts gestaan en toen het niet 1x gedaan. nu is ze een maand terug en eergisteren deed ze het weer...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:47

aangezien zed het zomaar ineens doet na al die tijd nooit te hebben gedaan, zou ik zeker alles even door de molen halen, dus zowel paard als zadel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:42

Ik ken ook een paard die dit doet. Ik weet even niet meer hoe dit heet.
Paard valt dan inderdaad flauw. Zodra zadel erop ligt, vallen ogen dicht en zakt paard door de benen en lijkt alle controle te verliezen.
Inderdaad een extreme stressreactie.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:53

mijn paard heeft een soort gelijke reactie vooral met aansingelen..als ik het zadel erop gooi is er nog niet zoveel aan de hand maar als ik de singel wil vast maken..ook al is het maar het eerste gaatje dan bolt hij zijn rug kijk paniekerig uit zijn ogen en laat zich echt vallen!! als ik erop tijd bij ben laat ik hem voorwaarst laten lopen om te voorkomen dat hij neervalt..hij gaat letterlijk door zijn hoefjes..

het gekke is dat als ik er opzit en ik singel dan aan doet hij dit niet.

heb al van alles geprobeert..met snoepje de singel vast maken..en ik singel ook echt gaatje voor gaatje aan want snel strak trekken nou denk er niet aan want meneer gaat echt door de grond..hij doet het ook niet altijd!! soms gaat het weken goed en dan ineens..

ik weet werkelijk niet waarom hij dit doet...osteapaat..fysio..enz alles is nagekeken maar kunnen niet echt een zichtbare rede vinden
hij is manegepaard geweest dus we denken dat hij toch tussen de oren zit en is aangeleerd van vroeger door een slecht passend zadel enz..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:39

Nicole schreef:
Ik reed dens een pony voor een man en ging allemaal goed.. Tot ze met aan singelen ineens ging liggen en niet overeind ging.. Nooit eerder gedaan.. Singel los en stond ze weer.. We stonden voor sen raadsel op tem duur deed ze vaker soms niet en dan weer wel..

Hopelijk vind je een oplossing..

Ja dat weet ik nog, akelig eng vond ik dat.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:43

ja is bij mijn paard hetzelfde.. je moet de singel los maken anders komt hij niet overeind
ik rij al heel wat jaren paard maar heb het nog meegemaakt dit gedrag..zou fijn zijn als ik wist hoe en wat zodat ik er wat aan kan doen.

de eerste keer dat hij dit deed dacht ik echt hij krijgt aan aanval van het een of ander zag er zo eng uit..en toen ik zijn singel los deed en hij ging weer staan was er verder niks aan de hand!

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 19:45

Ik heb gelukkig nog niet gehad dat hij echt omvalt. Ze raakt ook niet in paniek, ze lijkt juist te doezelen en in slaap te vallen. Na mijn laatste berichtje heeft ze het gelukkig niet weer gedaan.

Met opzadelen doe ik alles nu extra rustig, eerst de singel even laten voelen onder de buik voordat ik echt ga aansingelen en dan eerst zo ruim mogelijk de singel vast maken. Daarna hoofdstel in doen en vervolgens normaal aansingelen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:50

omdat je zegt dat het alleen met je springzadel is en niet meer je dressuur zadel, zit er misschien toch iets niet lekker in je springzadel waarbij ze aan pijn denkt.
zou naast het rustig aan doen toch echt even naar je springzadel laten kijken misschien drukt die wel op een gevoelige plek?

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:56

Misschien is een elastische singel zoals die van bijvoorbeeld Eric le Tixerant een idee? Verminderd de druk op het borstbeen en geeft dus meer ruimte om te ademen. Ik zou me ook doodschrikken als mijn paard zoiets van de een op de andere dag doet!

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 02:52

@Luf_Midnight

Dat is ondertussen gebeurt, alle 2 de zadels zijn nagekeken maar daar ligt het probleem niet volgens de zadelmaker. Volgens hem is het toeval dat hij het die keren heeft gedaan terwijl ik het springzadel gebruikte.

Ik dacht zelf inderdaad ook dat het misschien daar aan kon liggen, dat het springzadel niet goed was of niet goed op haar rug lag.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:35

luutje89 schreef:
vandaag gebeurde het tijdens het borstelen, ze was niet zo ver weg als de vorige keren maar wel hoofd omlaag en ogen dicht. De eigenaar van de stallen zegt dat het gewoon ontspanning is, zou dit kunnen?

Ik denk slaap tekort ..om wat voor een reden ook .
Een paard kan staand slapen , alleen voor een REM slaap moet hij eens in de 14 dagen geloof ik een half uur
liggen .
Doet een paard dit niet , dan krijgt hij een slaap tekort en onstaan dit soort situaties in een
ontspannen toestand .(bv bij het poetsen of opzadelen)
Die van mij heeft dit af en toe ook , je ziet hem weg zakken ...en schrikt hij weer wakker .
Bij hem komt dit puur omdat hij buiten op de wei niet snel gaat liggen .

Ga maar eens op equine sleep disorder googlen ....

Hier een paar voorbeelden op youtube .
De vraag is , ligt jou paard ...zo nee waarom niet ?

http://www.youtube.com/watch?v=QFcaesc-tLU

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=mTh ... =endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=sThUgIYNezw