ZELF slobber maken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukt het slobber maken bij jou?

Ja, en mijn paard geniet er van!
10 (38%)
Helaas niet
Geen stemmen
Ik heb het nog nooit gebrobeert
16 (61%)

Totaal aantal stemmen: 26

horseee6589

ZELF slobber maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:51

Heey iedereen,
Hoe moet je zelf slobber maken?
Niet een kant en klare maar gewoon zelf!
Mail maar als je iets hebt zolang een paard er niet ziek van word!
gr

capopjekop

Re: ZELF slobber maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:54

Ik neem altijd zemelen, daar giet ik kokend water op tot het een papje wordt. Vervolgens doe ik er een handdoek overheen en dan laat ik het rustig afkoelen. In de tussentijd kook ik lijnzaad tot het een snotterig papje wordt (dit is belangrijk, omdat dan het blauwzuur eruit is. Dan meng ik dit met de zemelen en wacht ik tot het helemaal afgekoeld is en dan geef ik het. Eventueel kun je er ook nog wat andere dingen doorheen doen als appel of wortel, maar dat doe ik meestal niet.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:28

VSW -> VS

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:02

capopjekop schreef:
Ik neem altijd zemelen, daar giet ik kokend water op tot het een papje wordt. Vervolgens doe ik er een handdoek overheen en dan laat ik het rustig afkoelen. In de tussentijd kook ik lijnzaad tot het een snotterig papje wordt (dit is belangrijk, omdat dan het blauwzuur eruit is. Dan meng ik dit met de zemelen en wacht ik tot het helemaal afgekoeld is en dan geef ik het. Eventueel kun je er ook nog wat andere dingen doorheen doen als appel of wortel, maar dat doe ik meestal niet.

Dat kan ik wel eens proberem! dankje!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:04

ik doe meestal brok met water erbij en dat roeren vervolgens wat stukjes brood, wortel, appel oid erdoor

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:35

Pfoe zelf slobber maken heb ik nog nooit gedaan, mijn paard krijgt het wel regelmatig want die is er gek op! Eerst kocht ik altijd grote zakken van Pavo of Subli maar dat ging te langzaam en ik heb het laatste beetje al een paar keer weg gegooit voor de zekerheid omdat ik bang was dat het bedorven was (ik ben altijd erg voorzichtig met die dingen, vooral als het om mijn paard gaat := zelf had ik het wss nog opgegeten :') ). Maar in ieder geval.. toen zag ik dus een keer in de dierenwinkel van Cavalor een kleine zak staan (plastic) met slobber, kost ongeveer 2/3 euro en mijn paard is er gek op!! Je hoeft er maar wat water bij te doen, even laten staan en klaarrr!! Toch makkelijker dan al dat gehannes lijkt mij :) Misschien kun je het een keer proberen?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:34

Krist schreef:
Pfoe zelf slobber maken heb ik nog nooit gedaan, mijn paard krijgt het wel regelmatig want die is er gek op! Eerst kocht ik altijd grote zakken van Pavo of Subli maar dat ging te langzaam en ik heb het laatste beetje al een paar keer weg gegooit voor de zekerheid omdat ik bang was dat het bedorven was (ik ben altijd erg voorzichtig met die dingen, vooral als het om mijn paard gaat := zelf had ik het wss nog opgegeten :') ). Maar in ieder geval.. toen zag ik dus een keer in de dierenwinkel van Cavalor een kleine zak staan (plastic) met slobber, kost ongeveer 2/3 euro en mijn paard is er gek op!! Je hoeft er maar wat water bij te doen, even laten staan en klaarrr!! Toch makkelijker dan al dat gehannes lijkt mij :) Misschien kun je het een keer proberen?

jah dat ga ik een keer proberen, ga zo snel mogelijk kijken bij de dierenwinkel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:13

gemakkelijkst is een kant-en-klare zak, warm water erover en klaar.

Omdat ik maar 1 paard heb en zo'n zak nooit op tijd opvoer, maakt ik zelf slobber door zemelen, lijnzaadvlokken (reeds gekookt en weer gedroogde lijnzaad), haver, spelt, gerst, maïsvlokken te overgieten met warm water 10-15minuten te laten "wellen" en dan te voeren.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik mijn paard op volle granen heb staan en dus alle granen al heb.

Wat makkelijker is muesli nemen en hier wat extra lijnzaad en zemelen aan toevoegen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:16

hoe lang mag je met zo'n zak doen dan ?
en er kan toch helemaal niks aan bederven zijn alleen maar granen en zemelen :+

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:17

die van mij heeft van havens met wortels en appels der bij. krijgt hij elke avond. behalve de zomer maanden !! mijn shetlander vind het ook zo lekker. krijg altijd een beetje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:28

ik geloof dat je zo'n kant-en-klare zak wel een maand of 2-3 kan houden. Maar ik heb er een gehad die door de luchtvochtigheid bedorven was. Volle granen zijn niet zo gevoelig aan vocht, schimmels,...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:29

hmm oke ik zie het vanzelf wel als het niet meer goed is ...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:18

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:21

Niets zo leuk als zelf slobber maken :j

Ik koop regelmatig lijnzaad, dat moet je flink koken tot het een lijmachtige massa is, dan gooi ik er wat geweekt bietenpulp door, evt een beetje muesli, wortels en appelen en een smeerboel gegarandeerd!
Succes :j

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:33

Mijn slobber ziet er alsvolgt uit: eerst biks in heet water, totdat het een brij is, dan in een emmertje, daar doe ik muesli, en lucerne en soms appel/wortel ofzo, en dan laten afkoelen, ik doe er veel water bij, dan wordt het zo'n lekkere brij

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:31

Ik ga zo direct bij de dierenwinkel kijken en anders maak ik het lekker zelf :):)

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:31

Je kan er eigenlijk vanalles doordoen. Het enige waar in mee zou oppassen is stukjes appel en wortel erin doen. Het ligt eraan hoe dun het is maar als ze op standje "niet kauwen" aan het eten zijn kan zo'n stukje weleens verkeerd schieten. Kan je beter apart voeren denk ik. Ikzelf doe gewoon brok en meusli met warm water.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:36

kabouterdans, die zijn wel leuk, maar gruwelijk duur.

Hier koop ik gewoon zakje subli van 7.5 kilo en zak zemelen.
Half slobber, half zemelen, schep brokken erbij, lijnzaadolie erdoor heet water erover voor ik ga rijden.
En jammie smullen maar! als ik terug kom.
(is dan vaak nog zo heet in afgesloten emmer, dat ik er koud water bij moet doen)

Mijn paarden zijn er gek op, dus vind het vaak kleine moeite groot plezier.
Wordt altijd wel een smeerbende. (vooral uit de buurt van je paard blijven als ie slobber eet is hier het advies)
De zemelen zitten er meer in als leuke vulstof.