Koliekverschijnelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wild_Horses9

Koliekverschijnelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:14

Wat zijn de koliekverschijnselen van een pony? Ik weet namelijk niet zeker, maar mijn pony gaat vaker op de grond liggen, en hij eet soms ook opeens niets. Mijn moeder geeft hem dan een spuitje met 'spul' in zijn mond, en de volgende dag gaat alles weer goed. Mijn pony heeft ook een behoorlijke overbeet & eet vaak zand. Althans, het lijkt zo. Kunnen dit koliekverschijnselen zijn?

Annenas

Re: Koliekverschijnelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:17

VERSCHIJNSELEN
De verschijnselen van koliek variëren sterk met de ernst van de oorzaak. Zo zal een
paard met lichte koliek meestal niet eten, naar de buik kijken en soms slaan naar de buik
met de achterbenen. Soms gaat een paard gestrekt staan en lijkt het alsof het paard niet
kan plassen. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat een deel van de darm te veel ruimte
inneemt in het bekken. Hierop gaat het paard dan persen. Dit zien wij vooral vaak bij
verstoppingen in de dikke darm.
Wordt de koliek wat heftiger dan zal het paard ook gaan liggen en rollen, en soms wat
zweten. Bij zeer heftige koliek gaat het paard hevig zweten en kan het vaak niet meer op
de benen staan.
Bij koliek is de temperatuur vaak normaal (37.2 tot 38.2°C) tot licht verhoogd als het
paard hevig heeft liggen rollen. Verder is de ademhaling vaak versneld en maakt het
paard een onrustige indruk.
De hartslag is vaak een goede graadmeter voor de ernst van de koliek: hoe ernstiger de
koliek, hoe hoger de hartslag meestal is.
http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/we ... Koliek.pdf
daar komt die tekst vandaan, staat nog veel meer over koliek op en als je twijfelt: DA BELLEN!

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:58

Mocht het zandkoliek verschijnselen zijn. Je kan lijnzaad koken met water en dat geven of een kuurtje zandweg. Mijn pony heeft het gehad en gaat nu alweer heel lang goed. Je kan ook de mest checken neem een paar drollen van hem doe dit in zo'n dunne witte plastic handschoen doe er water bij. Even wachten en als er onder in de handschoen (in de vingers) zand komt heeft ie in ieder geval zand in zijn darmen deze moeten schoon worden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 05:40

SMP-->MD

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:48

cassandra84 schreef:
Mocht het zandkoliek verschijnselen zijn. Je kan lijnzaad koken met water en dat geven of een kuurtje zandweg. Mijn pony heeft het gehad en gaat nu alweer heel lang goed. Je kan ook de mest checken neem een paar drollen van hem doe dit in zo'n dunne witte plastic handschoen doe er water bij. Even wachten en als er onder in de handschoen (in de vingers) zand komt heeft ie in ieder geval zand in zijn darmen deze moeten schoon worden.

We hebben meteen zandweg gebruikt ja, en ook een medicijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:46

Hoe lang is dit al? Een paar dagen? Weken?

Wat krijgt hij nog meer voor voer? Zand eten kan geloof ik duiden op een vitaminetekort. Dus de oorzaak daarvan moet je ook aanpakken. Zand eten is niet goed.

dappy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:44

Zand eten is inderdaad niet goed nee, en vaak gaan liggen, weinig eten zijn ook verschijnselen toch? Ik zou hem sowieso wel veel beweging geven als je denkt dat hij koliek heeft, en misschien dierenarts bellen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:02

Bij twijfel altijd de veearts bellen.
Soms zijn de verschijnselen helemaal niet duidelijk.

Mijn shet Kreeg een bolle buik, maar we dachten dat dit kwam door de bietenpulp.
Zijn we ook meteen weer mee gestopt.

Mn shet was al een weekje niet tip top in orde, wat sloom en minder goed in de vacht.
Twee dagen wat dunne mest gehad maar geen diaree. Erna was alles weer oke.

Maar geen alarmerende signalen. Heb het er zelfs met staleigenaar nog over gehad en veearts, wanneer dit aanhield zou ze ff komen kijken. Heb een vitaminespuit ering gedaan en een dag erna hebben we haar gevonden met hevige koliek.
Toen wel rollen, zweten, liggen, staan, niet eten, trappen naar buik.
Veearts is meteen gekomen maar kon niets meer voor ons betekenen.

Ze had dit nog nooit meegemaakt, maar we hebben haar moeten laten inslapen.
De oorzaak is onbekend, geen zand en geen teveel gras, waarschijnlijk heeft ze heel de week al kleine koliekjes gehad die ze niet heeft getoond.... Tot het te erg werd

Niet om bang te maken, maar wel om aan te geven dat paarden niet standaard de tekens voor koliek laten zien
Wanneer je dus twijfeld kan een check nooit kwaad