spoed: cushing en zeer hoefbevangen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suus25

spoed: cushing en zeer hoefbevangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:03

Hallo,

Wie kan me helpen. Mijn pony heeft cushing en is nu acuut hoefbevangen (ondanks echt zeer voorzichtig zijn... :( ).
De eerste dagen stond ze op metacam + bloedverdunners en wat producten van Laarakker. Daarnaast alleen hooi en op rust in stal of klein stukje modderige paddock.
Ze bleef veel pijn houden dus vrijdag op de buut gezet, zaterdag ijzers eraf (kon niet eerder vanwege de pijn, nu toch maar gedaan...).
en nog steeds bloedverdunners en producten laarakker (glucobalance, magnesium, podo en liver druppels).
Helaas vandaag nog steeds veel pijn. ze loopt echt heel moeilijk... zo zielig. Dus nu komt de da morgen om de hoeven in te gipsen. Ze krijgt een zakje extra buut (3 ipv 2), extra bloedverdunners en Vit. e selenium toegediend vanaf vandaag. Ook stoppen we met gluco en magnesium voor de zekerheid.
De da zegt dat ik met het ergste rekening moet houden omdat ze maar niet opnknapt. Dit komt door de combi met cushing. De cushing ging heel goed en had ze vrijwel geen last van behalve insulineresistentie. Daar kreeg ze gluco voor van Laarakker. Maar helaas is het toch dus misgegaan....

Heeft iemand dit meegemaakt en een tip wat ik nog kan proberen?? het gaat met name om de combi met de cushing. Ik hoop nog dat de gipsen voeten helpen....

Kortom ik hoop dat er iemand is die dit herkent en dé tip heeft om mijn schat te redden...want dit is echt te zielig en kan niet te lang meer duren. Dat is niet eerlijk...

Mist

Re: spoed: cushing en zeer hoefbevangen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:39

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:47

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:49

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 00:06

Hoi, hoe oud is je pony en heeft zij verder nog problemen? Dat zijn denk ik hoe moeilijk ook vragen die je zelf samen met de da moet beantwoorden. Ik heb zelf na 24 jaar mijn 1e pony, was toen 27 jaar af laten maken tgv hoefbevangenheid. Hij had het al 2x eerder gehad en had ook wat last van een pees. De twee eerdere keren was hij licht bevangen en bleef gewoon staat ook niet in de typische houding. Deze keer ging hij veel liggen en ik zag eigenlijk zelf al dat het niet eerl. Succesijk zou zijn. Helaas was het in het weekend en kwam er een vreemde da die net begonnen was, deze wilde het aankijken. Dus pijnstillers en ontstekingsremmers. Heb toen gezegd dat ik hem niet wilde laten pijn lijden en dat hij de max aan pijnstillers moest krijgen. Ik heb hem de volgende dag weer terug laten komen om nogmaals pijnstiller te spuiten, de normale equipalazone werkte onvoldoende. De volgende dag ging het nog nietsbeter veel liggen en wilde bijna niet eten, heb toen de knoop door gehakt, was moeilijk op het moment dat de da kwam begon ik toch weer te twijffelen, maar heb wel doorgezet. Als ik ern nu na 15 jaar op terug kijk heb ik nog steeds spijt dat ik het toen niet direkt heb doorgezet. Eventueel andere da bellen want nu heeft hij de laatste dagen veel pijn gehad, maar ja als het wel gelukt had was hij misschien wel 30 geworden. Ik wil je veel sterkte wensen aan je verhaal te lezen doe je alles al wat goed is. Met gips heb ik geen ervaring wel met in een iets later stadium zooltjes met silicone wat de druk beter verdeeld

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:16

Krijgt je paard Pergolide tegen de Cushing? Zo niet dan zo snel mogelijk daarmee beginnen!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:20

Terug naar Laarakker! Sowieso even naar ze bellen met dit verhaal. Mag je wss vanalles gaan verhogen

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:37

hi,

De pergolide werkte te weining helaas. Gisteren wel overlegd om meteen weer te beginnen maar de da wees dat van de hand omdat eerst de pijn weg moet.
ik heb een fysio/homeophaat die werkt volgens laarakker en ze komt zondag.

Maar ik kan idd altijd even bellen met laarakker maar ik geef al alles wat zou kunnen helpen....

hoefsmid is ook geweest, maar dat gaat de da nu vandaag doen met gips....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:40

Mijn merrie heeft wel twee weken met pijnstillers behoorlijk pijn gehad dat ze echt met moeite vooruit kwam en met een week dat ze steeds meer ging liggen en ik twijfelde hoe lang het zo door kon gaan. Dierenarts gaf aan zolang ze nog at dat je het kon proberen...

Maar aan het eind van die tweede week knapte ze langzamerhand op. ze heeft wel als complicatie losse wanden gekregen waardoor de hoefbenen later nog weer verder kantelden en ze moeilijk controleerbare hoefscheuren kreeg, maar ze is lekker actief, vrolijk en levenslustig. Draaft stukjes uit zichzelf en neemt regelmatig een sprintje. Ze was voor de hoefbevangenheid al langdurig geblesseerd dus waarom ze nu nog regelmatig kreupel loopt is moeilijk te bepalen. Maar heb geen spijt dat ik haar die paar weken de kans heb gegeven ondanks die helse pijnen. Als ze zielig was gaan liggen en zich terug had getrokken in zichzelf had ik misschien wel de knoop durven doorhakken, maar wat ik bedoel is dat ook een periode heel veel pijn en liggen over kan gaan en dat ze herstellen.

Een shetlander die ik ken heeft wel een week in stal gelegen, dat zag er nog veel erger uit dan mijn merrir en die herstelde helemaal.

Als dit zich vaak gaat herhalen en niet onder controle te krijgen is, dan is het misschien wel diervriendelijker om het paard te laten gaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:54

Lauura schreef:
Terug naar Laarakker! Sowieso even naar ze bellen met dit verhaal. Mag je wss vanalles gaan verhogen

Zeker bij Den Hoek informeren!

Je moet niet denken dat deze 'laarakker'medicatie meteen aanslaat. Dat heeft een 'inwerkings'periode.

Pijnstillers/ontstekingsremmers zijn erg belangrijk op het moment dus blijf die ook geven!
Daarnaast zou ik zeker die podo en lever druppels geven en over de glucobalance zou ik even contact opnemen.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:01

joyce B schreef:
Mijn merrie heeft wel twee weken met pijnstillers behoorlijk pijn gehad dat ze echt met moeite vooruit kwam en met een week dat ze steeds meer ging liggen en ik twijfelde hoe lang het zo door kon gaan. Dierenarts gaf aan zolang ze nog at dat je het kon proberen...

Maar aan het eind van die tweede week knapte ze langzamerhand op. ze heeft wel als complicatie losse wanden gekregen waardoor de hoefbenen later nog weer verder kantelden en ze moeilijk controleerbare hoefscheuren kreeg, maar ze is lekker actief, vrolijk en levenslustig. Draaft stukjes uit zichzelf en neemt regelmatig een sprintje. Ze was voor de hoefbevangenheid al langdurig geblesseerd dus waarom ze nu nog regelmatig kreupel loopt is moeilijk te bepalen. Maar heb geen spijt dat ik haar die paar weken de kans heb gegeven ondanks die helse pijnen. Als ze zielig was gaan liggen en zich terug had getrokken in zichzelf had ik misschien wel de knoop durven doorhakken, maar wat ik bedoel is dat ook een periode heel veel pijn en liggen over kan gaan en dat ze herstellen.

Een shetlander die ik ken heeft wel een week in stal gelegen, dat zag er nog veel erger uit dan mijn merrir en die herstelde helemaal.

Als dit zich vaak gaat herhalen en niet onder controle te krijgen is, dan is het misschien wel diervriendelijker om het paard te laten gaan.

Ze reageerde dus ook vrijwel niet op de pijnstillers? En had ze ook cushing?
Van zo'n verhaal krijg ik wel weer wat hoop...

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:11

geef het de tijd.
als ik jou was zou ik de pony gewoon op stal laten.
ze dat ze kan liggen en in een modderige paddock gaat
ze waarschijnlijk niet liggen.
wij hebben een pony op stal die heeft bijna een maand nodig
gehad om weer goed in de benen te komen.
buut is goed voor bevangenheid.
maar je moet uit kijken voor maagklachten.
als ze het te lang krijgen kunnen ze stoppen met eten.
als het lukt zou ik de hoeven gewoon in een emmer met koud water zetten.
en pergolide helpt idd niet bij elk paard met cushing.
k zou kijken naar een hoefsmid die goed is met hoefbevangen paarden.
ik kan je wel een telefoonnummer geven van iemand.
hij rijd door heel nederland.
hij is niet goedkoop maar wel goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:53

Metacam hielp niet voldoende. Later buut gehad en dat haalde de scherpe randjes er redelijk af maar niet zo dat ze weer normaal ging lopen. . Ze is insulineresistent. Ze hebben getest op cushing, maar dat had ze gelukkig niet. Maar ze was echt behoorlijk bevangen. Inclusief achteruit hangen en amper vooruit kunnen komen en vaker liggen en dan moeilijk weer overeind komen. Je kon niet haar voeten optillen, dan zakte ze door haar benen van de pijn. Hoefsmid moest dud ook wachten tot het ergste achter de rug was. Na de kuur metacam en bloedverdunnende medicijnen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:00

Onze merrie was in elk geval voor de tweede maal hoefbevangen, ondanks al ons opletten. Bleek te komen van het hooi. Ze had zo'n pijn dat ze niet wilde staan. Met medicijnen stond ze na een paar dagen af en toe even op, maar lopen ging eigenlijk helemaal niet. Heb haar benen elke dag een aantal malen koud afgespoten en de door de DA voorgeschreven ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Na 2 weken liep ze weer, en langzamerhand steeds beter, tot gewoon weer goed. Ze springt nu zelfs graag (ze is al 20). Het eerste jaar na de bevangenheid groeiden haar hoeven raar uit, maar door goed bekappen (goede hoefsmid) werd dat steeds minder. Het is nu eigenlijk niet meer te zien.
Ik weet niet hoe de combi met cushing is (vast ongunstig) maar geef het niet te snel op.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:36

RosiePosie schreef:
Onze merrie was in elk geval voor de tweede maal hoefbevangen, ondanks al ons opletten. Bleek te komen van het hooi. Ze had zo'n pijn dat ze niet wilde staan. Met medicijnen stond ze na een paar dagen af en toe even op, maar lopen ging eigenlijk helemaal niet. Heb haar benen elke dag een aantal malen koud afgespoten en de door de DA voorgeschreven ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Na 2 weken liep ze weer, en langzamerhand steeds beter, tot gewoon weer goed. Ze springt nu zelfs graag (ze is al 20). Het eerste jaar na de bevangenheid groeiden haar hoeven raar uit, maar door goed bekappen (goede hoefsmid) werd dat steeds minder. Het is nu eigenlijk niet meer te zien.
Ik weet niet hoe de combi met cushing is (vast ongunstig) maar geef het niet te snel op.

Hi,

Hoe heb je ondekt dat het door het hooi kwam? Ze krijgt nu hooi van een jaar oud, maar niet teveel. Dus gaat ze stro eten... Heel begrijpelijk natuurlijk maar nu dus de stal maar wat viezer laten worden.

Ik heb besloten om toch maar wel magnesium erbij te gaan geven. Dit heeft ze gewoon nodig door de cushing en de IR. Ze wou vanochtend nog steeds de stal niet uit ondanks de gips... dus lekker laten staan! Ze is wel heel alert en vrolijk.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:40

singasong schreef:
Lauura schreef:

Zeker bij Den Hoek informeren!

Je moet niet denken dat deze 'laarakker'medicatie meteen aanslaat. Dat heeft een 'inwerkings'periode.

Pijnstillers/ontstekingsremmers zijn erg belangrijk op het moment dus blijf die ook geven!
Daarnaast zou ik zeker die podo en lever druppels geven en over de glucobalance zou ik even contact opnemen.

Hi,
ik weet dat phytonics langer duurt. Ze krijgt dit (en daarvoor groene os) al 7 jaar dus ben er wel bekend mee... T is alleen dat het nu zo acuut is, dat ik zoek in andere oplossingen om haar pijn te verzachten waardoor ze weer iets gaat bewegen en de doorbloeding gestimuleerd word.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:11

Phytonics ( Glucobalance) heeft geen effect bij Cushing. Dan kun je nog beter Provarium Breeding geven, dat wordt vaak bij beginnende Cushing voorgeschreven.
Als er bij het paard daadwerkelijk Cushing geconstateerd is, is pergolide het aangewezen medicijn. Hoefbevangenheid is een van de gevolgen van niet behandelde cushing ( vaak is ook insuline resistentie een gevolg van Cushing). Dus, terug naar het basisprobleem, pergolide vragen aan de DA en voorlopig pijnstillers en bloedverdunners erbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:03

Suus25 schreef:
hi,

De pergolide werkte te weining helaas. Gisteren wel overlegd om meteen weer te beginnen maar de da wees dat van de hand omdat eerst de pijn weg moet.
ik heb een fysio/homeophaat die werkt volgens laarakker en ze komt zondag.

Maar ik kan idd altijd even bellen met laarakker maar ik geef al alles wat zou kunnen helpen....

hoefsmid is ook geweest, maar dat gaat de da nu vandaag doen met gips....

hoelang is je paard aan de pergolide geweest?
Soms duurt het erg lang voordat je verschil ziet.

een paard met IR kan bevangen worden van teveel hooi.
Mijn paard heeft IR en ook cushing.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:37

Jannepauli schreef:
Phytonics ( Glucobalance) heeft geen effect bij Cushing. Dan kun je nog beter Provarium Breeding geven, dat wordt vaak bij beginnende Cushing voorgeschreven.
Als er bij het paard daadwerkelijk Cushing geconstateerd is, is pergolide het aangewezen medicijn. Hoefbevangenheid is een van de gevolgen van niet behandelde cushing ( vaak is ook insuline resistentie een gevolg van Cushing). Dus, terug naar het basisprobleem, pergolide vragen aan de DA en voorlopig pijnstillers en bloedverdunners erbij.

Dank. het plaatje wordt steeds completer. ik vandaag weer met de pergolide starten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:38

heel voorzichtig opbouwen hoor!
PB anders Fargo@ even....zij weet er alles van.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:39

ja ik ga beginnen met een half pilletje om de dag, dat een week en dan naar een half pilletje per dag.

zo zijn we ook gestopt :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:40

hoelang heb je het toen gegeven?

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:42

goede vraag... in elk geval een half jaar. de da zei dat ik na max 2 mnd duidelijk verschil moest zien anders had het geen zin... dus toen ben ik weer gaan afbouwen (stom stom stom dus)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:55

je hoeft geen ouder hooi te kopen, hoe ouder het hooi hoe minder vitaminen en die hebben ze juist hard nodig nu voor het herstel. Het suikergehalte-fructaan is belangrijk en dat blijft helaas wel hetzelfde!

Ik moest van de dierenarts extra vitamines bijgeven en zwavel en zink, ook doordat ik geen krachtvoer mocht geven en op dieet, waardoor je eerder tekorten krijgt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:58

Ik denk dat het verstandig is Suus, dat je weer opnieuw met de pergolide gaat starten - informeer wel in ieder geval je DA erover en overleg met hem. Je schreef eerder dat hij het nu afraadde vanwege de hoefbevangenheid - mogelijk dat hij het paard niet zwaarder wil belasten nu dat die al zo lijdt door de HB - pergolide kan nogal wat bijwerkingen in de opstartfase opleveren, en het kan zijn dat hij het paard dat op dit moment wil besparen totdat de laminitis wat meer gestabiliseerd is.

Hoe dan ook: het dieet voor Cushing en HB ligt dicht bij elkaar - de kern is dat suiker ( dus niet fructaan!) en zetmeel (koolhydraten) zo laag mogelijk is - het liefst zo ver mogelijk onder de 10% in totaal.
Het nood-dieet voor een HB patient is vooralsnog hooi en om de aanwezige suikers te verminderen is het aan te raden iedere portie hooi die je geeft te weken: in koud water een uur, in heet/warm water 30 minuten. Naast hooi moet het paard per dag voldoende Vitamine E krijgen ( 2500 iU) en Omega 3 ( dus niet een Omega combinatie 3-6 of 3-6-9-). De vitamine en de omega zou je dagelijks kunnen geven met een klein handje ruwvoer ( Subli Dieetmix, D&H Safe & Sound) - kijk anders even in de OP van het Centrale topic voor hoefbevangenheid, daar vind je nog wat meer info.
Oud hooi is inderdaad niet effectief, wat wel beter is, is graszaadhooi.

Wat de dosering voor pergolide betreft: ik neem aan dat je 1mg tabletten hebt? In de hoop dat je paard zich goed gaat herstellen van de HB en je het paard op een bepaald moment op pergolide gaat zetten: als een dagelijkse dosering van 1 mg niet werkt, moet de dosis verhoogd worden. Het is niet zo dat je niet meer dan 1 mg pergolide mag geven - er zijn talloze paarden waar de Cushing afwijkingen al zo ver gevorderd zijn dat men veel hogere doseringen moet geven - gevallen van zelfs wel tot 9 mg, ook al zijn dat de spreekwoordelijke uitzonderingen.