Afwijkende bouw bij paarden. Hoe heet dit? (Met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Afwijkende bouw bij paarden. Hoe heet dit? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:40

Toen ik bij een paard ging kijken, kwam ik in de wei ook een paard tegen bij wie de rug er zo uitzag. Is dit wat ze een 'karperrug' noemen?
Afbeelding
De ondergrond was recht, en het paard stond redelijk 'vierkant'. Het is een driejarige.

Een ander paard had een erg uitstekend borstbeen, waardoor er een enorme bult op de borst zat. Weet iemand wat dit is en hoe ze dit noemen?
Afbeelding
Dit paard is een tweejarige.

Even ter informatie: deze paarden zijn niet van mij, en ik ga ze ook niet kopen. De reden van dit topic is informatief, het is puur mijn nieuwsgierigheid naar de bovenstaande fenomenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:39

De bovenste is in ieder heel bol op de lendenen, idd een vorm van een karperrug.
Die onderste vind ik heel raar en heb ik nog nooit gezien. Is dat echt bot of is het een zachte zwelling?? Als het echt bot is zou ik het niet weten. Als het een zwelling is kan hij getrapt zijn of een allergische reactie vertonen op een steek of enting ofzo.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:39

De mijne heeft dat ook een uitstekend borstbeen , is niks ernstigs aan en zodra ze aan het werk gaan en spieren krijgen valt het al minder op !

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:09

Leanne_Salvo

Re: Afwijkende bouw bij paarden. Hoe heet dit? (Met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 12:34

Ok, bedankt voor de reacties allemaal!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:18

Mijn fries heeft idd ook een ´kippenborst´. Na 3 maanden trainen was het al bijna niet meer te zien :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:22

klopt ja, een kippenborst is voor een groot gedeelte "weg" te trainen. en geeft geen problemen voor een paard. een karperrug zou ik me wel zorgen om maken. dit geeft vaak wel beperkingen en is moeilijk tot helemaal niet weg te krijgen. of een paard er pijn aan heeft weet ik niet, maar vervelend is het zeker. een paard met een karperrug zou ik persoonlijk niet kopen. en qua rijden zou ik het ook niet doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:23

polly76 schreef:
De mijne heeft dat ook een uitstekend borstbeen , is niks ernstigs aan en zodra ze aan het werk gaan en spieren krijgen valt het al minder op !

Onze tinker had dat ook idd, niet heel opvallend, bij sommige types paarden komt het meer voor.
http://4.media.hyves-static.net/1308874 ... 74003.jpeg

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:08

Het lijkt een beetje op een hematoom die foto van de borst van het paard. Kippen borst ken ik niet maar dat zal het dan wel zijn.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 13:07

Het paard had er absoluut geen last van, het leek inderdaad op een extreem uitstekend borstbeen, het borstbeen was namelijk goed te voelen tussen de spieren. Een hematoom was het dus niet.

Een paard met zo'n extreme karperrug zou ik ook nooit kopen. Weet iemand wat de klachten kunnen gaan zijn bij zo'n rug?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:19

ik heb wel een paar karperrug-paardjes meegemaakt. ik zal even voor de zekerheid opzoeken of de klachten die ik bij die paarden zag ook echt zo zijn. ( beetje banketstaaf als ik mijn bevindingen zo op internet zet en het blijkt er niks mee te maken te hebben :D )

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:35

ik heb er even wat dingen over op gezocht ( jammer genoeg is er weinig info over.)

mijn bevindingen komen wel aardig over 1 met wat ik op internet lees.
als ik het paard op de foto van TS kan inschatten zijn de gevolgen:
vooral een passend zadel vinden zal een hele tour worden. met de bijbehorende gevolgen daar weer van. verder kan het zijn dat paarden hiermee moeilijk kunnen inbuigen, de rug willen vast houden, moeilijk soepel te krijgen en het heel veel werk kost om de achterhand er goed actief onder te krijgen.
natuurlijk word het dan later een doorgeef spelletje, als het 1 niet lukt, lukt een niveau hoger ook niet.

of het pijn doet kan ik niet zeggen maar vervelend zal het zeker zijn. of het ooit ook weer recht kan trekken? ik denk het niet!
qua rijden, niks is onmogelijk maar moet je op zo'n paard willen rijden? ik denk niet dat je het paard hier een plezier mee doet. alle karper paardjes die ik gekend heb waren behoorlijke zuurpruimen. of het daar mee te maken had weet ik niet, het zou me niks verbazen als het wel zo is :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:42

Mijn paard is ook iets bol in de lendenen, nergens last van en doet met gemak passage of zigzag appuyementen.
Vind een paard met een holle rug vervelender, hij is trouwens ook prima door de keuringen gekomen :)
Dus zou er echt niet een paard om laten staan hoor ;)

Een uitstekend borstbeen zie ik trouwens veel bij (oude) friezen en idd tuigpaarden :j hebben ze ook geen last van.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:46

Ik wist een paard (van instructeur) met een karperrug, hij had daar geen pijn aan.
Maar het was inderdaad moeilijker het paard te gymnatiseren, onder te laten treden en actief te houden, ook was dit paard 1.86 dus dat werkte ook niet mee.
Het was trouwens een springpaard en sprong zeker niet dom.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 10:04

'Mijn' vorige merrie had ook verhoogde lendenwervels, als gevolg van een moeizame bevaling. Door het persen waren de wervels als het ware omhooggedrukt. Dit is ondanks verschillende behandelingen nooit meer goed gekomen. Toen we volop aan het trainen waren had ze er nauwelijks last van. Toen we een aantal veulens verder waren, en ze niet meer dressuurmatig gereden werd, alleen nog recreatief, merkte ik wel degelijk verschil. Ze had veel meer last van haar rug, en doorzitten was bijna niet meer te doen.

Mij lijkt het, dat een paard met een karperrug (in de mate die het paard op de foto heeft) meer kans heeft op KS, omdat de wervels na de schoft bij belasting verder naar elkaar toe komen. Wat denken jullie? Is dat zo?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:51

ik ken toevallig ook een paard met karperrug, heeft inderdaad moeite met achterhand. maar niet speciaal met lengtebuiging. maar of dit gewoon is omdat dit nooit van hem gevraagd is of omdat hij er last mee heeft. wel akn hij het, en hij kan ook gewoon leuk lopen. maargoed dit zal zeker per paard verschillen! ik zou zelf inderdaad nooit gaan voor een paard met karperrug, het is iets waar je altijd rekening mee moet houden.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:38

Hoi

Ik studeer diergeneeskunde en ben momenteel bezig met hierover te leren.
Het eerste is inderdaad een karperrug. Dit is minder geschikt om te zadelen. Vaak is het ook zo bij deze paarden dat ze met de achterhoef de achterzijde van de voorhoef betrappen.
Het tweede is een kippenborst of haviksborst. Het verschil is dat een kippenborst wel nog altijd een brede borst is, terwijl bij een haviksborst het borstbeen voor de boegen uitsteekt én de borst smal is.

Is idd wel interessant om te zien :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:13

Die borst heeft volgensmij ook te maken met de stand van de hals, bij Friezen komt het vaak voor en de Friezen die een meer horizontaal geplaatste hals hebben, daarvan begint de hals vaak wat "hoger" en is de schouder wat minder naar voren geplaatst met als gevolg dat het borstbeen voor het zicht iets uitsteekt. :) Dat is in ieder geval hoe ik het onthouden heb.