Ervaringen met blessure aan de rugband?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_

Ervaringen met blessure aan de rugband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:10

Sinds ik mijn paard heb is hij altijd al een makkelijke steigeraar, altijd dacht ik dat dit een deel karakter zou zijn. Dat zal het voor een deel ook zeker zijn, maar toen hij mij op een gegeven moment liever het hek in wilde gooien dan dat ik op zijn rug mocht zitten riep dat toch wel wat vraagtekens op.

In de kliniek hebben we zijn rug op de foto laten zetten en dit was gelukkig allemaal in orde. Uit de echo bleek dat er een blessure zat op de rugband.

Even overgetypt uit de patientenbrief mankeert hij het volgende:
Onderzoek van de regio van de spinaaluitsteeksel van de thoracale en lumbale wervelkolom toont een aantal duidelijk in structuur en omvang afwijkende interspinale ligamenten op 3 locaties ter hoogte van thoracale 14. Het beeld kenmerkt zich door deels een golfpatroon van het ligament wat duidt op een partieel/totaal ruptuurbeeld en deels een beeld met afwisselend een echoarme en echorijke textuur. In conclusie, desmitis/bursitis van een aantal interspinale ligamenten in de regio van th14. De prognose voor de sport is gereserveerd.

Op het moment van de echo had hij ook een beenprobleem en wanneer dit opgelost was hoopte we er op dat ook d.m.v orthopedisch beslag zijn rug voldoende 'ontlast' werd zodat hij hier geen problemen van zou ondervinden. Tevens een gloednieuw zadel aangeschaft die de rugband nog meer vrijheid geeft.

Na een traject van osteopaat/fysio en langzaam opbouwen liep hij weer super. Van de arts kreeg ik geen beperkingen en mocht ik weer rustig trainen naar het oude niveau. Nadat ik hem zo'n 3 weken gereden heb ging ik op vakantie en is hij gelongeerd. Na de vakantie heb ik hem een kleine week gereden en werd hij wederom afwisselend wel/niet onregelmatig. Omdat de onregelmatigheid erg onduidelijk is ben ik bang dat het probleem weer uit zijn rug komt. We hebben er al zoveel aan gedaan dat ik nu echt even geen idee heb wat ik moet.

Hebben jullie misschien ervaring met deze blessure en/of tips?

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:19

Weinig ervaringen zo te zien.
Het blijft een beetje op en af, sommige dagen erg goed en sommige dagen wat minder. Waar het vandaan komt is nog niet duidelijk.

Ik heb de afgelopen dagen filmpjes gemaakt. Helaas niet zo beste kwaliteit, maar ik blijf onzeker over wat ik zie. Op onderstaand filmpje gaat hij rond 0:57 opeens een paar passen flink onregelmatig
http://www.youtube.com/watch?v=FXJiuOKoqNY

Dit was vandaag, geen echte duidelijke onregelmatigheid meer te zien, maar toch blijf ik iéts zien, zie ik spoken of zien jullie ook nog iets achter?
http://www.youtube.com/watch?v=47alZTRhyvU

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:53

Ik heb hier wel ervaring mee. Een jaar of drie geleden gleed mijn paard uit op wedstrijd en stond daarna kreupel. ( kon niet meer gallopperen ) Na een bezoekje aan de DA bleek dat ze een gescheurde buikspier had en ze was ook erg gevoelig op de rug. Besloten om rust te geven en eerst een de buikspier te laten genezen en later naar haar rug te kijken mocht die gevoelig blijven. Na 4 weken rust terug gegaan, buikspier was genezen, paard bleef behoorlijk gevoelig op de rug. Na foto's bleek de rug oke te zijn, na een echo bleek dat ze een fikse bandblessure had. Ik weet het allemaal niet meer precies maar volgens mij heeft ze toen eerst 3 maanden weiderust gehad. Haar rug zag er daarna heel goed uit en we zijn na goedkeuring van de DA weer heel rustig gaan trainen. Echter kreeg ze weer een enorme terugval en hebben we haar rug ingespoten en haar nogmaals op rust gezet. Na een aantal weken was de gevoeligheid weg en de echo verbeterd en zijn we weer rustig gaan trainen maar wederom kreeg ze na een aantal weken een flinke terugval. Terug naar de kliniek gegaan en uitgebreid onderzoek gedaan, waarna bleek dat ze ook een bandblessure in beide voorbenen had. ( collaterale hoefbandje stuk in beide voorbenen ). Bij dit paard kon toen duidelijk een verband gelegd worden tussen bandblessure in haar voorbeen en in haar rug. We zijn toen eerst de voorvoeten gaan behandelen ( zijn meerdere malen met IRAP behandeld ) en ook haar rug is 1 malig met IRAP behandeld. Daarna heel rustig weer op gaan trainen en dit ging een aantal maanden heel goed, waarna ze wéér een terugval kreeg. Terug naar de kliniek en nogmaals voorbenen en rug laten behandelen. Toen na een aantal weken rust weer op gaan bouwen en dat ging heel goed. Paard kon klaar gemaakt worden voor de wedstrijden en heeft een aantal maanden ( maand of 10 ) zeer succesvol in de sport gelopen. Echter kwam van de 1 op de andere dag het galopprobleem terug. Eerst maar eens los laten maken door een ostheopaat en eigenlijk werdt ze toen ineens alleen maar slechter. Toch maar weer terug naar de kliniek, conclusie paard was weer niet goed op rechtsvoor, vermoedelijk was de bandblessure terug. En na echo werdt dit ook bevestigd. Toen hebben we besloten om het paard nog 1 maal helemaal door de molen te halen ( omdat ze keer op keer een terugval kreeg, zowel de benen als de rug ) en toen bleek dat ze Spondylos had. Dus helaas is het voor dit paard niet goed afgelopen, ze is nu 7 en sinds een maand met pensioen...

Conclusie van mijn verhaal, soms moet je heel goed doorzoeken voordat de echte oorzaak aan het daglicht komt. Vaak zijn rugproblemen een gevolg van een ander probleem. Ik hoop echt dat het voor jou paard beter afloopt.

Ik heb ook nog even je filmpjes bekeken en ben het met je eens dat ze op sommige stukken absoluut niet zuiver is. Daarnaast vind ik haar ook heel stijf en strak in haar hele lijf, ze wil absoluut niet lekker loslaten.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:31

Bedankt voor je reactie en wat een vervelend verhaal zeg. Ook een behoorlijk traject met ups and downs en helaas een eindresultaat waar je niet op gehoopt had. Je verhaal laat heel duidelijk de verbanden van de problemen zien.

Die verbanden hebben wij ook gezocht in de kliniek. Eerst was hij niet helemaal zuiver op zijn voorbenen maar dmv orthopedisch beslag was dit verholpen. Zijn voorbenen en wervelkolom zijn volledig op de foto geweest en röntgenologisch zitten daar geen bemerkingen.
Op dit moment weet ik dus echt even niet welk traject ik in moet gaan. In de kliniek is hij al helemaal bekeken, en ook op de buigproeven was hij zuiver.

Maar toch ben ik niet tevreden met wat ik zie. Op de filmpjes is hij idd heel strak en stijf.. zo is hij nooit geweest. Altijd een fijn en los in zijn lijf bewegende pony. De onregelmatigheid is zo onduidelijk en dat maakt het erg lastig, in de kliniek acht ik de kans dan ook groot dat hij er doorheen zal lopen.

sliert

Re: Ervaringen met blessure aan de rugband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:12

Ik vind hem zeker niet goed lopen! Maar om nou te zeggen waar het vandaan komt.... Ik vind hem achter eigenlijk slechter dan voor, maar ik durf niet te zeggen of dat komt omdat ie zich vast houdt, of omdat ie iets zou mankeren aan zijn achterbenen.
Als je bang bent dat ie er op de kliniek door heen loopt, dan kun je toch gewoon dit filmpje laten zien? Ik vind het een duidelijk filmpje. Niet duidelijk in de zin dat je zo kunt zien waar het probleem zit, maar wel zo duidelijk dat je ziet dat het paard alles behalve goed loopt!
Sterkte ermee in ieder geval.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:16

Het filmpje naar de kliniek sturen is idd een goed idee. Bedankt ;)

Nog een filmpje van vandaag. Voor mijn gevoel wel wat beter maar nogsteeds niet 100% zuiver. Ik verdenk RA. Naarmate ik langer longeer of hem bijzet wordt het wel beter. In mijn omgeving vind iedereen hem eigenlijk wel zuiver, dat maakt mij nog meer aan het twijfelen :+

Ik kijk het nog een week aan en anders ga ik naar de DA. Ook al is het alleen voor mijn eigen gevoel.

http://www.youtube.com/watch?v=KcvzSYX1Wrs

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 05:52

Je kent je eigen dier het beste. Als jij weet dat ie eerder heel anders bewoog, dan is ie dus niet goed op dit momten. Eventueel zou je hem een paar dagen pijnstiller kunnen geven om te kijken of ie dan weer zijn oude manier van bewegen op gaat pakken. Als dat het geval is, dan weet je zeker dat ie op dit moment dus wel degelijk pijn heeft, waar het dan ook vandaan mag komen. Ik ken je paard verder niet, maar ik vind hem ook niet echt fijn lopen. Beetje typisch loopje is het. Wel beter dan vorige keer.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:33

Ik ga zo alles even goed lezen. Ik heb zelf een paard staan die in Februari en diagnose Rugband ontsteking 3,5 mee kreeg.
Inmiddels ben ik weer aan het rijden en opbouwen. Zal straks even verhaal doen :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:32

@jessie, ik ben heel benieuwd naar je verhaal. Zou je willen vertellen waar je in eerste instantie aan merkte dat je paard niet goed was? {staken of gewoon niet lekker lopen}. Wat voor behandeling heeft je paard gehad en waar? Alvast bedankt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:52

Zo ik heb weer even tijd gevonden :D
Had een heel verhaal getikt gister toen bokt uitsloeg, zucht bericht kwijt.

Maar goed!
Eerst even op een rijtje:
- Gekocht augustus 2009
- begonnen met rijden oktober 2009, heel rustig aan
- gestopt met rijden november 2009 (van wege het weer en hij was nog te gevaar voor buiten, ik had geen bak)
- weer begonnen met rijden februari 2010. Heel rustig opgebouwd.
- Verhuist van stal februari 2011.
- Op nieuwe stal echt begonnen met rijden en lessen, we hadden nu een bak.
- Ook wedstrijden gaan starten.
- September - Oktober 2011 merkte ik dat hij steeds wat slechter was. Ik dacht rijtechnisch. Dus verder gereden.
- November 2011 laatste wedstrijd gereden maar het ging alles behalve goed, hij zat muur vast.
- Toch daar blijven rijden in de overtuiging dat het aan mij lag (aangezien dit mijn eerste paard is en ik een manegeruiter ben)
- Januari 2012 besloten dat dit het echt niet kon zijn en dus de hele molen af van zadel, tanden, hoefsmid etc
- Februari 2012 naarde kliniek => diagnose: Zware rugband ontsteking tussen 12e en 17e wervel (volgens mij, inmiddels half vergeten), +3,5

Wat ik vooral merkte tijdens het rijden was het moeilijke buigen, zakken en ontspannen.
Voorop gesteld dat ik echt een waanzinig paard heb gezien hij altijd voor me is blijven lopen/werken heeft dit het wel erger gemaakt.

Zoals ik hierboven al schreef, november 2011 mijn laatste wedstrijd gestart. Filmpje hier onder
http://www.youtube.com/watch?v=d8sBXmN2sRc&feature=plcp
Hij was helemaal niet meer aan de hulpen, ik kon been geven tot ik er bij neer viel maar dat hielp niet.
Ook zocht hij de hand niet meer op en werd steeds stugger.
Waar ik nog de meeste moeite mee had is dat hij helemaal niet meer boog. Tot zo erg dat hij plat door de bocht moest om de bocht door te gaan.

Ik merkte ook dat hij in de kudde niet meer actief was terwijl hij de jongste van het stel is en graag de boel op stelten zet (mijn lieve paniekzaaier <3 haha).
Als de ruinen aan het rennen waren stond hij gewoon midden in de bak stil, ook al kwamen ze langs rennen.
Hij was dof in zijn vacht en ogen. Een en al teken dat het dus gewoon niet goed ging.

Op de kliniek heb ik hem op de foto laten zetten (rug en hals) en die waren allemaal prima. De echo gaf inderdaad aan dat die ontsteking daar zat. Bij de eerste behandeling is hij ingespoten met ontstekingsremmers. 12 plaatsen.
En toen kwam de klap, 6 maanden totale rust...alleen wandelen maar niet in de groep, niet rijden en dus apart zetten op een kleine paddock.
Ik vond het vreselijk moeilijk en ook wandelen ging na 3 weken niet meer ivm zijn energie niveau. Werd het eindelijk lekker weer konden we nog niets. Maar goed, geslikt en begonnen aan die elende lange revalidatie.

Na 2 maanden moesten we ons weer melden op de kliniek voor een nieuwe echo en een behandeling door de manueel therapeut. Dit keer niet ingespoten.
Weer 2 maanden stil en toe weer terug op controle. De band herstelde goed maar het ging langszaam. Nog 2 maanden te gaan dacht ik en dan zijn wel er vanaf en mogen we vast rustig opbouwen!
Dat was ongeveer in Mei denk ik. Toen was ik net zo blij dat hij weer goed ging (voor het oog) en mochten ze het land in. Eindelijk weer bij de groep! Hij zag er weer goed uit! lekker bijgekomen, glanzend in zijn vacht en heel alert. Goede tekens!
http://www.youtube.com/watch?v=5GF65GAIXpU&feature=plcp

Na die totale 6 maanden weer terug maar helaas, paard was niet goed. Echo gedaan, gekeken naar het lopen, zadel gecheckt en weer ingespoten. Advies? Nogmaals 2 maanden wachten. Het was een klap in mijn gezicht want mn kind zag er zo goed uit en aan zijn gedrag te merken voelde hij zich ook wel echt goed. Maarja de echo liegt niet.
Met het weide seizoen was het lastig want ook hier moest hij apart op een klein stukje gras, dus dat stukje was natuurlijk zo kaal en hij verveelde zich kapot. Ik heb hem ook wel eens in een verkeerde wei gevonden :=

na die 2 maanden terug gegaan en toen kwam het, we mochten weer!! wat was ik opgelucht.
De ontsteking was nog niet helemaal weg en de DA adviseerde om na 6 weken weer terug te komen. Ik heb dit niet gedaan.
Waarom niet? Omdat ik vind dat er in 6 weken tijd niet genoeg verschil kan optreden met licht werk (10 min stappen max 2x in de week)

Nu rijden we inmiddels 3 keer in de week waarvan het meeste buiten. We hadden dan ook een opbouw schema gekregen met stap en galop. Eerst rustig opbouwen met stappen, rechte stukken op het harde en dat steeds langer achter elkaar.
Daarna moesten we 5 minuten galop mee pakken en ook dat uitbreiden. Aangezien ik vlak bij het strand sta (5 minuten) was het dus al snel galoptraining op het strand. MITS!! Hij maar goed laag en rond liep, want hij moest absoluut over de rug lopen.

Al met al zijn we nu denk ik weer 3 maanden aan het rijden. Voorzichtig aan. Ik pak nu af en toe een lesje en die les bestaat nog steeds vooral uit stappen, buiging en stelling vragen, actief van achter weg laten stappen en ontspanning. Vooral ontspanning! door die blessure vind mijn paard het vreselijk om zijn hoofd te laten vallen. Waarschijnlijk zit de pijn hem nog goed tussen de oren.
Ik hoop vanaf januari-febrari toch wel weer een stapje verder te maken en meer te kunnen trainen.

Of ik nog terug ga naar de kliniek? Ja misschien volgend jaar voor een algemeen check up, tandarts en echo. Goed voor mijzelf en mijn gemoedsrust.
Al met al komt het wel goed maar er gaat een hoop tijd in zitten plus, je blijft zelf toch altijd bang dat er wat met die rug is (tenminste, heb ik dan!)

Nu loopt hij al zo :D (ja mijn binnenhand is iets te streng maar ben onwijs blij met zijn houding)
Afbeelding

als je vragen hebt, laat maar horen!!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 06:46

Geen vragen meer, je hebt alles heel duidelijk omschreven. Bedankt daarvoor en hopelijk blijft je paard nu vooruit gaan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:49

Ik wil er trouwens nog even aan toevoegen dat ik hem nu regelmatig laat controleren voor een masseuze op de Jack meagler methode (weet niet of ik het goed schrijf) maar ik merk daar echt vreselijk veel verschil en ik zie ook dat mijn paard daar erg veel baat bij heeft! Dus dat is wel een tip nog voor de revalidatie :)

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:46

Bedankt Jessie voor je uitgebreide ervaring, alles wat ik mij afvroeg heb je wel verteld :) Heel fijn dat jullie na die lange revalidatieperiode eindelijk weer aan de slag kunnen! Heeft je paard ook echt onregelmatig gelopen of heb je het alleen onder het zadel gemerkt?

Wel blijkt uit je verhaal dus dat het herstel van de rugband vrij langzaam gaat en je zonder de echo wellicht eerder aan de slag was gegaan omdat je paard er weer zo goed uitzag. Dat is voor mij ook een lastig punt. Bij mij is namelijk niet aangeraden om controle echo's te doen omdat het gedeeltelijk/volledig gescheurde deel niet echt meer zou herstellen. Ik weet dus niet echt waar ik aan toe ben en vraag mij soms af hoeveel weken hij nu weer goed zal blijven..

Maar momenteel ben ik positief! Mijn paard loopt inmiddels zo'n 3 weken weer goed en ben hem nu ook onder het zadel weer rustig aan het trainen, net als jij doe ik alleen laag en rond. Tot nu toe krijg ik hem steeds weer wat losser in zijn lijf en loopt hij fijn. Het enige is dat het 'vochtbultje' op zijn rugband wel wat gevoelig blijft.

Succes met de verdere revalidatie van je paard en hopelijk blijft hij vooruit gaan!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:07

Nee onregelmatig heeft hij nooit gelopen. Ik merkte het dus puur onder het zadel. Ook wel met longeren hoor maar dan voel je het natuurlijk niet, alleen zien (hij bleef rechter dan recht)

Ja klopt, daar heb je gelijk in. Voor je gevoel is hij sneller "beter", dat was echt een valkuil voor mijzelf.
Daarom heb ik toch een aantal keren laten checken. Ik ga nu in het nieuwe jaar nog een keer terug om even te checken hoe het gaat.

Maar gedeeltelijk gescheurd wauw dat is nog heftiger zeg dan alleen een ontsteking! Wel fijn dat hij steeds losser word, je merkt het echt snel genoeg wanneer ze beter worden. Dacht vochtbultje heeft die van mij maar minimaal gehad en zie ik dus ook niet meer, wel heeft hij nu opeens weer schoft. Dus waarschijnlijk is die bult gewoon heel groot geweest waardoor hij niet opviel.

Rij je veel in de bak of buiten? Ik merk wel dat ze sneller herstellen met rechte lijnen lopen :j

Jij ook succes! Toch altijd lastig hoor, zeker als je eenmaal weer opgebouwd hebt. Je blijft altijd twijfelen

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 12:47

Helaas heb ik te vroeg gejuicht. Pony is sinds 2 dagen zo verschrikkelijk in de staak dat het gewoon gevaarlijk wordt. Het is ineens een hele grote omslag want hij liep fijn. De eerste dag nog getwijfelt of hij niet gewoon heel fris is maar hij steigert en vlucht zo erg dat dat onwaarschijnlijk lijkt.. Een volte met wat rechterstelling zorgt naar mijn idee voor 'blinde paniek'. De rug geeft weinig reactie, dus a.s donderdag komt de tandarts hem nogmaals checken en ben bang dat het daarna toch weer een ritje kliniek wordt.... -O-

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:32

oe tegenvaller Jill_! maar geen reactie op de rug is niet goed nee. Ik zal voor je duimen!
Ik ga denk ik ook in december/januari weer terug voor de zekerheid. Hij gaat wel beter met rijden.