Appeltjes op de vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Appeltjes op de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 18:13

Ik vraag me eigenlijk af hoe appeltjes op de vacht ontstaan.

Mijn merrie heeft eigenlijk altijd wel een klein beetje wat appeltjes op de vacht gehad, afgelopen 2 jaar eigenlijk helemaal niet en nu zit ze bom vol met appeltjes en glimt ze als een spiegel. Ze zitten echt overal (buik, kont, hals).

"Vaak een teken van gezondheid", maar dat is nu mijn vraag eigenlijk niet. Eerder hoe ze er komen en ontstaan en waarom ze er dan wel en dan niet zijn, etc.

Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft. :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:18

Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat de voorjaarzon en naajaarzon appeltjes tevoorschijn tovert. Veel zon en een goede voeding zeker?
En volgens mij zit het ook gewoon in het vachtpatroon. Maar die verklaring klinkt natuurlijk minder "leuk" :')

kiki1983

Re: Appeltjes op de vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:29

Mij is verteld door de veranderingen in het gras qua samenstelling maar of dat klopt weet ik echt niet, en een ongezond paard heeft nooit appetljes dus het zal vast wel met de gezondheid te maken hebben!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:39

Ik ben ook wel benieuwd of ooit onderzocht is hoe het kan dat je de appeltjes ziet. Bij een bruin paard zie je ze glanzen, maar mij mijn schimmel zie je ze ook echt als grijze kringen in de vacht.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:57

Dat over de voorjaarszon vind ik wel aannemelijk! Mijn pony krijgt het namelijk áltijd aan het begin van de lente. Ik vroeg me ook altijd al af waardoor het kwam.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:03

SETEFURII schreef:
Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat de voorjaarzon en naajaarzon appeltjes tevoorschijn tovert. Veel zon en een goede voeding zeker?
En volgens mij zit het ook gewoon in het vachtpatroon. Maar die verklaring klinkt natuurlijk minder "leuk" :')

De voor en najaarszon klinkt ook wel aannemelijk, mijn merrie krijgt ze namelijk voor al nu heel erg duidelijk! Als het in de vacht zit, lijkt het mij dat ze er eigenlijk altijd moeten zitten? Het zou natuurlijk wel kunnen.

Angela schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of ooit onderzocht is hoe het kan dat je de appeltjes ziet. Bij een bruin paard zie je ze glanzen, maar mij mijn schimmel zie je ze ook echt als grijze kringen in de vacht.

Bij mijn merrie (die zwart bruin is), zie je ook echt duidelijk kleur verschil, heel lichtbruin met donker bruin. Dus niet alleen de glans, maar ook andere kleur. :)

Ben eigenlijk wel benieuwd of er uberhaupt wel bekend is waar het nu echt door komt. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:03

Kijk even op de bokt Wiki. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:05

Giolli schreef:

En dan? Daar staat t niet op, of ik kijk heel scheel. :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:06

Quir schreef:
Giolli schreef:

En dan? Daar staat t niet op, of ik kijk heel scheel. :+

Hé?! Da's vreemd. Meende toch echt dat ik daar ooit een heel stuk over gelezen had. :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:07

Had er namelijk al eerst op gekeken voor ik t topic opende.
Kom wel stukken tegen dat schimmels en andere kleuren vaak appeltjes op de vacht hebben, maar verder niets. Of ik moet echt fout gezocht hebben (kan natuurlijk altijd).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:08

heeft gewoon te maken met de manier waarop een paard verharen gaat.
niks meer en niks minder,dit gebeurd eigenlijk kringsgewijs waardoor je dus die appeltjes ziet.
en waarom je ze bij het ene paard wel en bij het andere niet ziet dat weet ik niet :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:09

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:12

Mijn bruine merrie heeft geen appeltjes :( Bruine pony van m'n vriendin wel, en haar moeder's paard heeft ze ook...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:14

Dit kon ik vinden via google , maar of dat waar is weet ik niet, klinkt wel aannemelijk.

Citaat:
Dat "appeltjes" (licht inwerking op de vacht) heeft te maken met o.a. een "vette vacht" (het paard heeft zoveel over dat ook de huid extra voeding krijgt) dit is wel "ras/soort eigen".... een paard wat glanst (zonder poetsen en shampoo e.d., dus van nature) geeft het zelfde aan (genoeg tot ietwat te veel goede voeding)

Met goede weide gang met reik land geeft het zelfde effect.

ellepel schreef:
heeft gewoon te maken met de manier waarop een paard verharen gaat.
niks meer en niks minder,dit gebeurd eigenlijk kringsgewijs waardoor je dus die appeltjes ziet.
en waarom je ze bij het ene paard wel en bij het andere niet ziet dat weet ik niet :D

Hoe kan je dan verklaren ,dat na het verharen , van winter naar zomervacht, de appeltjes al duidelijk zichtbaar zijn ?

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:23

Stiekem schoppen we onze paarden zo hard en zijn het allemaal blauwe plekken, die je alleen ziet in zonlicht.. :Y)

ik bedoel dit natuurlijk als een grapje

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:24

Haha arme paarden!

Als t met verharen te maken heeft, waarom dan de hele zomer door? Ze is nu overigens ook nog niet in de rui.

Moet haar gewoon minder eten geven dus, Haha.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:30

irisss95 schreef:
Stiekem schoppen we onze paarden zo hard en zijn het allemaal blauwe plekken, die je alleen ziet in zonlicht.. :Y)

Nou, dan denk ik dat ik een uit de hand gelopen acupunctuur behandeling heb gegeven? _O-
Afbeelding
Afbeelding

Mijne is zilverappelzwart... Nam aan dat de appeltjes van de benaming kwam >;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:32

De fjorden bij ons, beginnen nu een beetje appeltjes te krijgen, dat hebben ze elk jaar als de winter vacht begint te komen..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:35

Mij is eens verteld, dat je paard dat blij is, gezond, het fijn vind, ect.
Ik weet niet of het waar is hoor ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:34

nu ik er over na denk, heb ik het bij arabieren eigenlijk nooit gezien :p en bij bijvoorbeeld haflingers of new forests zie ik het heel veel, is er een soort 'appeltjes-gen' ? :))

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:39

Succubi schreef:
irisss95 schreef:

Nou, dan denk ik dat ik een uit de hand gelopen acupunctuur behandeling heb gegeven? _O-
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... to5957.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... C02222.jpg

Mijne is zilverappelzwart... Nam aan dat de appeltjes van de benaming kwam >;)

Ik snap niet dat jou paard nog zo lief bij je wil staan, terwijl je m dat helemaal aangedaan hebt! :') Arm paard -O-

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:58

irisss95 schreef:
Ik snap niet dat jou paard nog zo lief bij je wil staan, terwijl je m dat helemaal aangedaan hebt! :') Arm paard -O-

_O-

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:33

Volgens mij heeft dit te maken met het verharingspatroon, bij onze paarden verschijnen na de zomer en voor de lente, het is heel vaak dat ze in de periodes bij mijn buurman in de weide staan, en dat zegt hij steevast, kijk ze hebben weer appels in de vacht. :D

Jajaaah.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 10:36

Ja dat is inderdaad vaker genoemd, alleen snap ik dan niet waarom de hele zomer door appeltjes in de vacht zitten?? Ze verharen dan namelijk niet (meer). :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:41

Quir schreef:
Als het in de vacht zit, lijkt het mij dat ze er eigenlijk altijd moeten zitten? Het zou natuurlijk wel kunnen.

Dat kan wel. In de winter is de vacht dikker dan in de zomer waardoor je de kleuren in de huid niet ziet. Vaak zie je dan in de zomer wel verschil en in de winter niet. Maar sommige paarden houden ook in de zomer dusdanig veel vacht dat je de verschillen op de huid niet ziet. Dat zie je dan pas na scheren of wassen.

Zo was mijn eerste pony vosbont geboren maar met een paar jaar was hij al helemaal wit. Op zijn huid zie je echter nog wel waar zijn vlekken zaten. Hij is roze met donkere vlekken zegmaar. Maar je zag het nooit, ook niet in de zomer, totdat ik hem ging wassen. Mijn baas noemde hem een toverpaard := "hee ik wist niet dat jouw pony bont was?" "istie ook niet ;)"

Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag. Even volgen!