Ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femmelz

Berichten: 321
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 16:53

Hoi Bokkers,

Ik vroeg me iets af over het ontwormen. Ik lees namelijk op een bepaald aantal sites dat je alleen moet ontwormen als je wormen hebt, maar een aantal andere sites zeggen dat je elke 8 weken moet ontwormen.

Nou was mijn vraag wat doen jullie met je paard? En wat zouden jullie mij als tip geven voor een ontworming en welk product dan?

Groetjes Femke

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:55

Voorheen ontwormde men iedere 6-8 weken. Nu kun je een mestonderzoek laten doen en aan de hand daarvan wordt bepaald of het nodig is en zo ja welk middel je nodig hebt.

EmmyJoycee

Berichten: 5045
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Oude bildtzijl

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:56

Wij geven een wormenspuit in het begin van het jaar als ze het land op gaan, en in binnekort weer een als ze er weer af gaan :)

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:01


Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:04

Nog een aanvulling op de post van Kentaro: mestonderzoek moet je wel regelmatig doen om het betrouwbaar te laten zijn. Lintwormen zijn in de mest niet zichtbaar, bloedwormen alleen als je vaak mest laat onderzoeken. Bloedonderzoek is daarvoor geschikter. Om ontworming en onderzoeken zinvol te laten zijn, is stal- en vooral weidemanagement zeer belangrijk (ontwormen en weer op een besmette wei laten lopen, is een gemiste kans).
Ivermectine en pyrantel zijn 6-8 weken werkzaam, moxidectine 12.

paddy
Berichten: 464
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:05

ik ben geen voorstander van mestonderzoek, althans niet meer.
gewoon 3 keer per jaar ontwormen en misschien extra als je iets vermoed.
of als er aan de hand van een bloedonderzoek iets uitkomt.

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:07

Marion71 schreef:
(ontwormen en weer op een besmette wei laten lopen, is een gemiste kans).

Tja volgens mijn dieren arts zijn vrijwel heel erg veel weide in NL besmet vanwege intensief gebruik in ons kikkerlandje. Dus goed wormenbeleid vaststellen samen met de dierenarts is gewoon heel erg belangrijk. Doen wij al jaren en werkt goed.

Okaya
Berichten: 134
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: Eede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:08

Bij ons is er iemand die ook altijd mestonderzoek liet doen en daaruit bleek elke keer dat hij geen wormen had en werd dus ook niet ontwormt. Er is echter nu gebleken dat hij dus wel wormen heeft. Het is dus niet zo omdat er geen eieren in de mest wordt gevonden er ook effectief geen wormen zijn.
Ik ontworm elke 3 maanden met equest. Er bestaan verschillende soorten ontwormingen maar ze werken niet allemaal even lang. Een bimectin bijvoorbeeld werkt maar 2 maand.
Dus ontworm voldoende mensen!

lesley_oo7
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:49

Mijn voorkeur gaat uit naar twee keer ontwormen en minstens twee keer per jaar een mestonderzoek. Lijkt me wel 'safe'.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:17

[quote="paddy"]
ik ben geen voorstander van mestonderzoek, althans niet meer.quote]

Waarom niet Paddy?

Ik laat 3-4 keer per jaar mestonderzoek doen en er is nog nooit iets uitgekomen. Ik ontworm dan ook niet. Lijkt me niks mis mee toch? Waarom onnodig medicijnen geven?

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:54

Mestonderzoek 2 of 4x per jaar geeft geen betrouwbaar beeld. Je zou niet de eerste zijn waarbij het paard volgens het mestonderzoek 'schoon' is maar in werkelijkheid tjokvol wormen zit. Wormeieren worden namelijk niet altijd uitgescheiden en het zou een toevalligheid zijn als dat wel precies gebeurt als jij een paar drollen voor mestonderzoek opstuurt. Zeker bij zo weinig mestonderzoeken moet je ook bloedonderzoek (voor, je raadt het al, bloedwormen) doen. Lintworm is niet zichtbaar in mestonderzoek, maar geeft in praktijk niet veel problemen. Bloedworm daarentegen wel!

Zoals al eerder geschreven zijn veel paardenlandjes een drama wat wormen betreft. Het hele jaar lopen er paarden op, er wordt nooit gemaaid of begraasd door andere grazers. Zeker als er dan in het najaar jonge paarden op de weide hebben gelopen, is de kans op een bloedwormbesmetting erg groot. Ondanks dat ik een vrij grote paardenstapel heb, ontworm ik niet vaak.
Na de eerste nachtvorst krijgen de paarden in het najaar een wormkuur met als werkzame stof ivermectine of moxidectine o.a. tegen de horzellarven. Ze lopen dan overdag in zandpaddocks waar dagelijks de mest wordt uitgehaald. Daarnaast overleven wormeieren slecht in zand. Voordat ze de wei in gaan ontworm ik met moxidectine en gaan ze op schoon land (gemaaid of begraasd door schapen die ook goed ontwormd worden). In de zomer krijgen de jonkies een pyrantel uit voorzorg tegen spoelwormen. Een weide wordt hooguit 2x in het seizoen begraasd door paarden. Een nieuw paard krijgt bij aankomst een wormkuur en hou ik een tijdje apart van de groep. Zo voorkom ik dat een nieuwkomer de paarden besmet en m'n ontwormbeleid om zeep helpt. Mestonderzoek laat ik nooit doen. Is me met 11 eigen paarden als je het zinvol wilt laten zijn veel te kostbaar.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:03


paddy
Berichten: 464
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:21

max66 schreef:
paddy schreef:
ik ben geen voorstander van mestonderzoek, althans niet meer.quote]

Waarom niet Paddy?

Ik laat 3-4 keer per jaar mestonderzoek doen en er is nog nooit iets uitgekomen. Ik ontworm dan ook niet. Lijkt me niks mis mee toch? Waarom onnodig medicijnen geven?


een vriendin van mij is in 2 jaar tijd 3 paarden verloren.
en ze liet het niet eens doen bij de da, maar echt bij een lab.
ze zijn alle 3 opgevreten door wormen.
dit is onderzocht door de gd.
nou dan geloof ik niet echt meer in.
en elke 3 maanden ontwormen met equest is ook zeer goed voor je paard :n
je moet ook een afwisselen met wormspuiten.
equest is alleen voor horzellarven en bloedwormen en tegen alle andere wormen doen ze helemaal niks.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:20

Ik laat het mestonderzoek ook doen bij een lab en er wordt ook aangegeven of er bv eitjes van bloedwormen inzitten.

Hierboven schreef iemand dat je bloedwormen alleen kunt aantonen middels bloedonderzoek, maar dat denk ik dan niet.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:48

Als je een betrouwbare test voor bloedwormeieren wil moet je dat via bloedonderzoek doen. Via mestonderzoek kan, maar dat is niet betrouwbaar omdat mestonderzoek voor een betrouwbaar resultaat veel te weinig wordt uitgevoerd. Daarin zit 'em de kneep.

paddy
Berichten: 464
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:20

ja ik wou al zeggen.
meestal kunnen ze de bloedwormen niet in mest zien,
dan moet je echt net geluk hebben of ze moeten al helemaal vol zitten.
is mij verteld althans.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:05

Kijk, dit zijn dan de uitslagen die ik krijg per mail:

Bloedwormen (Strongylus) < 50
Spoelworm (Parascaris) < 50
Lintworm (Anaplocephala) < 50
Veulenworm (Strongyloides) < 50
Aarsmade (Oxyuris) < 50

Het advies dat hierbij zat is: niet ontwormen. Dit heb ik dan ook niet gedaan....

paddy
Berichten: 464
Geregistreerd: 12-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:44

die uitslagen zeggen helemaal niks.
dan zou je eigenlijk bloed moeten afnemen en kijken of het idd zo is.
wanneer heb je een mestonderzoek gedaan.
mij is verteld dat in de warme zomermaanden, dus juni, juli en augustus
zin heeft om uberhaupt een mestonderzoek te laten doen.
in de overige maanden komt er 98 % niets uit.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:57

max66 schreef:
Kijk, dit zijn dan de uitslagen die ik krijg per mail:

Bloedwormen (Strongylus) < 50
Spoelworm (Parascaris) < 50
Lintworm (Anaplocephala) < 50
Veulenworm (Strongyloides) < 50
Aarsmade (Oxyuris) < 50

Het advies dat hierbij zat is: niet ontwormen. Dit heb ik dan ook niet gedaan....


Van 1 mestbal denk ik? Dat is dan dus puur een momentopname. Je kunt hier pas iets mee als het paard/kudde gebonden EPG bekend is, en dat krijg je alleen door periodiek meerdere dagen achter elkaar de mest te onderzoeken. Eerder kun je geen conclusies maken. :n

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:01

ik heb in augustus mestonderzoek laten doen.
<50 betekent dat er minder dan 50 eitjes per gram (epg) mest in de mest zitten. Zelfs <200 is te weinig om te ontwormen dus "mijn" uitslag was erg goed, er zat (zo goed als) niks in.

Waarom zegt dat volgens jou niks Paddy? Het is parasitologisch onderzoek in een laboratorium, natuurlijk zegt het dan wel wat. Natuurlijk is ieder onderzoek een momentopname, maar volgens het parasitologisch lab is eens in het kwartaal onderzoeken voldoende, een aantal dagen achter elkaar is echt overbodig.

Mijn merrie heeft al een jaar "negatieve" uitslagen (ontwormen niet nodig dus).

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:10

Waarom zou onderzoek van meerdere dagen overbodig zijn gezien de onregelmatige uitscheiding van wormen? Plus dat lang niet alles te zien is?
En een paardgebonden EPG per kwartaal? Is dat betrouwbaar, waarom niet korter?

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ter nieuwsgierigheid, want dit lijkt mij niet betrouwbaar.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:38

tja, waarom niet vaker dan eens per kwartaal? Je kunt het wel wekelijks doen maar dit is niet nodig. Mensen die niet ontwormen op basis van mestonderzoek geven toch ook "maar" eens in het kwartaal een wormenkuur, toch ook niet vaker?

Verder is het verstandiger om alleen te ontwormen o.b.v. mestonderzoek omdat ze zo niet resistent zullen worden voor de medicijnen.
Verder kun je gericht gaan ontwormen op het moment dat er wel wormen ontdekt worden. Daarnaast bouwt een paard weerstand op tegen wormen als je niet onnodig ontwormt waardoor er naar verloop van tijd steeds minder (kans op) wormen is.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:55

Kijk, wormen maken deel uit van een paard, ze zijn eenvoudigweg nodig. Dus een EPG van x kan voor paard A de normaalwaarde zijn, maar voor paard B het teken dat ontwormen nodig zou zijn. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig, van meerdere dagen controleert zodat je weet wat zijn normaalwaarden zijn. En dan heb ik het niet over wekelijks, maar vaker dan iedere kwartaal.
De frequentie van onderzoek heeft dan dus ook niets te maken met de frequentie van ontwormen (bij diegene die de mest niet laten onderzoeken, ik begrijp ook niet waar je dat verband vandaan haalt?).

Dat laatste stuk klopt, zolang dit ook daadwerkelijk gebasseerd is op het paard of kudde gebonden EPG en niet op "zomaar een mestbal per kwartaal".

De juiste manier van uitvoeren is echter zeer kostbaar en tijdrovend, daar moet je als eigenaar maar net mee willen dealen. Vandaar dat de algemene schema's ook nog steeds gehanteerd worden, maar dit gaat voor de toekomst niet meer werken gezien de toenemende resistentie.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:17

Mijn merrie heeft al minstens een jaar "negatieve" uitslagen (van daarvoor weet ik het niet). Ik neem dan toch aan dat ze echt te weinig eitjes heeft ( <50) om te moeten ontwormen?! Deze uitslagen lijken me dan de "normaalwaarden".

V.w.b. de frequentie: natuurlijk kan een paard een maand na het negatieve mestonderzoek alsnog wormen krijgen, maar dit is ook zo als je (preventief) ontwormt. Ook dan kan een paard na een maand weer wormen hebben.
In beide gevallen zijn ze pas na twee maanden weer "aan de beurt", dit is het verband..

Ontwormen o.b.v. mestonderzoek is sowieso duurder, tenminste, als je moet ontwormen. Als je niet hoeft te ontwormen (zoals bij mij) dan zijn de kosten gelijk.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:00

Praktijkvoorbeelden hebben inmiddels bewezen dat het niet zo simpel is. Een goede paardenda weet dat en wijst je daar ook op. Soms is ondervinden de beste leerweg, Max. Ervaring noemen we dat dan met een mooi woord.