Sinds een paar dagen heeft mijn pony een opgezette plek op zijn manenkam. Er zit vocht onder de opgezette plek en het voelt warm aan. Na een paar dagen is een deel van de plek is een soort van open gegaan en een kale plek geworden. Hij heeft dit vorig jaar ook twee keer gehad en dit was ook in de zomer. Het vreemde is dat dit toen op precies dezelfde plek op de manenkam was. Vorig jaar is het na een paar dagen een kale plek geworden waar gewoon weer haar op ging groeien. Ik spoel de plek nu af met koud water en smeer het kale plekje in met Derfen.
In de zomer is mijn pony altijd wat jeukerig maar met Derfen is de jeuk prima onder controle te houden. Hij schuurt normaal niet totdat hij wondjes krijgt en zijn manen en staart schuurt hij er ook niet af. Dus echt zomer eczeem zou ik het ook niet noemen. Verder staat hij 24/7 op het weiland niet in vet gras en krijgt hij een halve kilo Normaal Brok Plus van Healthy Herbs per dag. Ik vermoed dat hij insulineresistent is en vorig jaar heeft hij een magnesium kuur gehad van Paard Natuurlijk. Dit leek niet te helpen tegen zulke plekken want een maand naar de kuur kreeg hij weer zo'n plek. (misschien te kort gevoerd?)
Herkent iemand dit? Of heeft iemand nog tips om deze plek weer goed te laten genezen?