Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:26

Hallo

Alvast bedankt voor het lezen van het topic

In sept 2011 kocht ik mijn merrie (toen 3 jaar) ze was neerwaarts overbouwd. Maar zag er verder goed uit.
De eerste periode bij mij op stal was ze extreem druk, gemeen naar andere paarden. Maar altijd druk aan de hand.
Altijd dansend/huppelend door stal... naar de weide brengen is ze altijd drammerig ook eruit halen.
Onder het zadel werd ze ook steeds vlugger.

Feb 2012
Wat probleempjes niks bijzonders maar toch ff checken richting Laarakkers.
Toen kreeg ze ander voerschema. Van brok af enkel muesli sensitive 3x daags een handje en handje spelt.
Verder een hooi-beurt extra.
Merrie zag er nog redelijk goed uit (foto in profiel)

In Mei en Juni Weidegang begon dus er vervielen 2 beurten

Juli 2012
Merrie mag lang op de weide ong 20 uur per dag inmiddels is onze weide niet energierijk meer.
De merrie gaat om half 5 binnen krijgt een plak hooi en handje muesli sensitive en spelt.
Om vervolgens rond 19.00-20.00 weer naar buiten te gaan de volgende dag komt ze om 16.30-17.00 binnen.

Nu maakte ik van de week een foto en schrok me wezenloos.
Merrie is het hele jaar geen cm gegroeid....jawel alleen de achtekant waardoor ze nog meer neerwaarts gebouwd is, scheelt ong 5cm met de voorkant.
Kippenkontje...rare rug...kan er niks anders van maken dat het niet mooi/goed uit ziet.

Merrie is ook lusteloos geworden wil niet meer voorwaarts....moet aanmoedigen.
Gaat niet meer huppelend door stal, stapt rustig naar de weide.

Mijn problemen nu is dus
Lusteloze merrie
Geen groei afgelopen jaar
En hele slecht vacht.

Haar vacht op de benen is harig :+ (maar had ze al) haar vacht op de hals is glad en kort en haar vacht op middenlichaam is ruw-harige.

Maar goed mijn doel is dat ze weer zo snel mogelijk goed in de vacht komt te zitten en weer lekker druk wordt.
Het voerschema is iets verandert.

Hooi-beurt is vervangen door Kuil
Handje sensitive is nu een halve maatschep en handje spelt.

In de avond krijgt ze wat extra voordat ze de weide op gaat.
Ik ben in staat om haar van de weide af te halen want sinds ze op de weide staat (fulltime) is ze achteruit gegaan.
In sept 2011 en feb 2012 is de tandarts geweest
In mei 2012 mestonderzoek (heel schoon)

Mestonderzoek zal ik nog gaan doen en ik twijfel over bloedje trekken.

Welke voer kan ik het beste gaan bijvoeren voor gewenst resultaat (voor energie en vacht, groei)
We hebben produkten van Bio-Ron en Muesli Sensitve van Calvalor op stal.

mirim

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:32

Bij dit plaatje past type Cornmueslivan Marstall heel goed. Zowel voor vacht, energie als groei DE muesli. Kijk maar eens op het Marstall topic en geef als zoekterm Cornmuesli.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:46

je zou eens kunnen bellen met René Wielens (www.rwdh.nl), hij weet er heel veel van en heeft een enorm assortiment voeders.

wat je ook kunt doen is assiepassie hier op Bokt een berichtje sturen, zij geeft voedingsadviezen op professionele basis.

op wat voor weide staat het paard? hoe is de kwaliteit daarvan, en hoe is de kwaliteit van het kuil/ hooi?
hoe is haar leven veranderd tov voor ze daar kwam?

verder ben ik ook wel benieuwd naar foto's van het paardje, toen en nu.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:53

Paard staat volgens mij op een niet bemeste weide en is nu niet energierijk meer. Gras is verdroogd staat nog wel genoeg op om te knabbelen

De Hooi en Kuil zijn van goede kwaliteit ze mocht alle snedes hebben van Laarakkers. Zelf ben ik daar niet in thuis ik ga ervan uit dat het goed is.

Foto's heb ik niet bij de hand heb overigens heel weinig foto's van toen en nu.
De meetstok liegt niet en die staat dus al ruim een jaar op het zelfde bij de schoft en de achterhand is wel 2 cm gegroeid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:57

zou toch ook specifiek een muesli voor jonge paarden zoeken hoor en als je niet veel kracthvoeo wil geven een compleet vitaminensupplement erbij.

Misschien groeit er op de weide iets wat de lever belast... Een kuur sedochol/ecuhol kan nooit kwaad en helpt ook voor een beter vacht.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:02

Mijn paard staat snachts binnen met onbeperkt hooi. die valt ook in als hij langer buiten loopt. De wei is niet alleen eten voor hem, maar ook spelen, rennen, zonnen enz enz. Snachts heeft hij rustig de tijd om alleen maar te eten. Bij mij werkt het super.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:03

Ik wil best krachtvoer geven hoor.
Dat maakt me niet uit.

Internet is zo groot en ieder site promoot natuurlijk zijn eigen geweldige voer. Dan zie je gewoon niet meer goed wat er is. Vroeger was er niet zoveel keuze.

Freggle_Edge schreef:
Mijn paard staat snachts binnen met onbeperkt hooi. die valt ook in als hij langer buiten loopt. De wei is niet alleen eten voor hem, maar ook spelen, rennen, zonnen enz enz. Snachts heeft hij rustig de tijd om alleen maar te eten. Bij mij werkt het super.

Daar heb ik ook aan gedacht maar had zoiets van voor jonge grut is het misschien wel fijn om zoveel op de weide te lopen.
Ze mist alleen door deze weide beurt dus wel 3x hooi-kuil beurt en 2x krachtvoer.

Is nog met de stal overlegd om haar om 08.00 binnen te zetten zodat ze kuil en kracht (dan wel tegelijk helaas) krijgt en met de rest van de paarden weer mee naar buiten gaat om 9.30-10.00 tot 17.30-17.00
Ik weet niet of het haalbaar is voor de mensen om deze extra werk voor mij te verrichten.
Laatst bijgewerkt door tita op 17-08-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:05

ik zou sowieso even kijken voor een supplement voor vitaminen en mineralen (bijv. Equilin, Dodson& Horrell, St Hippolyt of Marstall), om eventuele tekorten op te vangen. een uitgebreid bloedonderzoek kan sowieso nooit kwaad, weet je gelijk waar eventueel tekorten zitten en daarmee kan je dan gericht bijvoeren.

het meeste ruwvoer is gewoon niet compleet genoeg om alle tekorten te voorkomen. in NL komen tekorten van vit.E en Magnesium bijvoorbeeld heel veel voor. heeft het paard een liksteen, en zo ja, welke?

ik denk dat ik toch echt eerst bloed zou laten onderzoeken, ik bedoel, een supplement zomaar geven blijft toch altijd gokken. en aangezien je duidelijk aangeeft het gevoel te hebben dat er iets mis is, zou ik niet te lang blijven modderen. bijgroeien kan nu nog, over twee jaar wordt dat een heel ander geval. hoewel een achterhand die 5 cm hoger is dan de schoft op deze leeftijd niet vreselijk veel kans maakt om nog helemaal bij te komen. dat zou betekenen dat de schofthoogte nu nog 6 cm moet bijkomen. niet onmogelijk, maar toch wel zaak om serieus iets mee te doen.

hou er ook rekening mee dat er paarden zijn die nu eenmaal zo gebouwd zijn, of de eigenaar het nu leuk vindt of niet. ik heb er zelf diverse gekend waarvan twee prima functioneerden in de sport. die waren ook echt flink overbouwd, doe je dan gewoon niks aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:08

TS ik denk gezien je langere tijd relatief weinig krachtvoer gegeven hebt, dat je dit ook langzaam moet opbouwen om geen groeispurt of iets dergelijks te veroorzaken. Vandaar een ander voer zoeken en tijdelijk een compleet supplement bij om zeker te zijn dat je al de behoeftes qua vitaminen en mineralen dekt.

Echt slechte voeders zijn er niet op de markt. En het is voor elk paard uitzoeken waar ze het het beste op doen. Maar zo te horen haalt jou merrie iet voldoende uit wat ze nu krijgt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:10

is het paard ook mager/ te licht?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:14

Zomaar supplement voeren dat doe ik niet :)

Liksteen mag niet bij ons op stal.

Kwa bouw heb je wel gelijk hoor Merrieveulen ik had die bolle lendenen van haar ook wel gezien maar een 3-jarige verwacht je wel dat ie nog iets groeit.. Zomaar een cm of 2. Ik denk zelf wel dat ze neerwaarts gebouwd blijft.

Nu weet ik wel dat veel Unaniems laat zijn maar dan wil ik wel graag goede bouwstoffen hebben zodat ik het me later niet kan verwijten dat ik niks geprobeerd heb.

Bloedje zullen wel wel gaan afnemen. Mest-onderzoek ook.
Ik twijfel nog tussen wel kliniek want ma komt er een da op stal en vrijdag gaan we naar Bodegraven voor drukmeting.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:17

is het 't paardje in je profiel? inderdaad een flink lang achterbeen... ik betwijfel of het overbouwde te ondervangen gaat zijn. de lusteloosheid en slechte vacht moeten natuurlijk gewoon op te lossen zijn.

ik denk dat het inderdaad het slimst is om even een DA te vragen, en bloed te laten testen. je zou beide DA's van tevoren kunnen bellen en dan de afspraak maken met degene bij wie je 't beste gevoel hebt. als de DA toch op stal is vindt hij het vast niet erg om in ieder geval even je verhaal kort aan te horen en zijn mening te geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:26

merrieveulen schreef:
is het paard ook mager/ te licht?

Het was (nouja nog steeds is) een behoorlijk schrielkip maar door weidegang zit er wat spekjes op ribben (niet op haar kont)
Denk niet dat de merrie mager is maar misschien wel iets te licht.

Ik rij haar relatief weinig 2x per week om haar groei niet in de weg te zitten.
Tis iid paard in mijn profiel.
Ik verwacht ook niet dat ze helemaal bijtrekt maar ik kan er niet bij dat ze vanaf haar 3e tot 7e niet meer zal groeien.
En als die achterhand wel elk jaar 2cm groeit wil ik niet weten hoe ze er over paar jaar uit ziet :+

Ik kan er niet bij dat ze moet leven van 3 handjes muesli en 4 hooi/kuil beurten per dag.
Zo kan een paard toch niet groeien maar haar lijfje zat vol met afvalstoffen. Ik kreeg medicijnen en sommige dingen zijn echt verbeterd.
Maar volgens hun (laarakkers) kon ik mijn paard volstoppen met alles alleen zou ze het nooit opnemen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PTGLGXDA.jpg
Afgelopen woensdag niet dik.. kunt zien dat haar middenstuk soort van verbleekt is, daar is de vacht ruwharig en over algemeen is het best lang.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:51

Het is zeker niet onmogelijk dat je paard met tekorten kampt. op zakken paardenvoer staat altijd een voedingsadvies voor de ADH, dit zijn meestal kilo's per dag. als je daaronder gaat zitten (wat het geval zal zijn bij 3 handjes of een half schepje), kom je met dat voer dus niet aan de ADH. aangezien ruwvoer zelden of nooit compleet is, ontstaan er dan dus mogelijk tekorten.
ik heb een hoop jonge paarden gekend die altijd op het land gelopen hadden en die prima OK waren en goed gegroeid, ik ken er ook die het daarmee niet redden. en dus bijgevoerd moesten worden.

er is een gemiddelde behoefte van een paard, vaak al dan niet deels rasgebonden. daarnaast is er de individuele behoefte, en die kan enorm verschillen, zelfs tussen twee bijna identieke paarden.

het is sowieso heel erg afhankelijk van het ruwvoer, of en wat er bijgevoerd moet worden. in mijn ervaring is het praktisch onmogelijk om het perfecte ruwvoer te krijgen. Ik voer mijn eigen beessies dus ook bij, alledrie totaal verschillend want verschillende behoeften.

op de foto in je profiel vind ik haar niet te licht, wel jeugdig maar ziet er wel gezond uit verder.
ik ben heel benieuwd wat eruit komt.

Ik zou het bloedonderzoek en DA advies even afwachten sowieso...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 17:54

Zoals in mijn profiel ziet ze er niet meer uit vind ik zelf. En zo loopt ze al helemaal niet meer.
Foto hierboven in mijn vorige post lijkt ze wel meer grasbuik te hebben.

as maandag wordt er iig bloed getrokken.

Die cookies _-:( _-:( allemaal supplementen in mijn beeld terwijl ik niet eens naar gekeken heb

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:02

ziet er inderdaad heel anders uit op die foto. ik zou de DA ook zeker naar de rug laten kijken, oogt als een karperrug. de vacht is op de foto helaas niet zo goed te zien.

karperrug kan aangeboren zijn maar kan ook ontstaan door (compensatie van) fysieke klachten. persoonlijk vind ik dat zeker een punt van aandacht. is het paardje al eens bij een goede fysio geweest?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:27

28 aug komt jarko dun fysio die les geeft na behandeling.
25 aug komt ninge Huijser voor les grondwerk zij is ook masseur én fysio zal vragen wat ze van de rug vind.

Rug is vorig jaar op foto geweest was in orde was nog geen karperrug maar nu wel, denk ik.
Geloof niet dat bij trekt maar twijfel nog voor osteo.

Onder zadel loopt ze goed. Eigenlijk liep

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:12

Ik zou het (naast bovenstaande tips) ook gaan zoeken in het werk. Hoe wordt het paard getrained (manier van rijden)? Vraag je niet teveel, of juist te weinig? Past het zadel (nog)?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 20:38

24 aug drukmeeting voor zadel in de kliniek.

Ze wordt alleen laag over de rug gereden. Aanleuning én op eigen benen leren lopen meer doet ze niet.
Hoeft ook niet ze oogt nog jeugdig.

Maar verwacht van jarko wel hoe ik haar verder moet rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:41

In ieder geval complimenten voor hoe uitgebreid je het aanpakt :j Hopelijk krijg je snel je antwoord, en kun je daarmee positief uit de voeten!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:43

tita schreef:
28 aug komt jarko dun fysio die les geeft na behandeling.
25 aug komt ninge Huijser voor les grondwerk zij is ook masseur én fysio zal vragen wat ze van de rug vind.

Rug is vorig jaar op foto geweest was in orde was nog geen karperrug maar nu wel, denk ik.
Geloof niet dat bij trekt maar twijfel nog voor osteo.

Onder zadel loopt ze goed. Eigenlijk liep

ik ben heel benieuwd wat eruit gaan komen allemaal, het is nu dus even afwachten...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:49

Goed dat je in ieder geval een bloedje laat trekken. Misschien heeft ze toch wat onder leden of een tekortje.

Kan het niet zijn dat ze te weinig eiwitten/aminozuren binnen krijgt om te groeien? Onbemest weiland klinkt leuk maar het eiwitgehalte is ook lager en paarden in de groei en in training hebben wel degelijk goede eiwitten nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:01

tita schreef:
as maandag wordt er iig bloed getrokken.

Heel verstandig!

Alle goed bedoelde adviezen ten spijt, maar je zult eerst moeten weten waar je staat, voordat je er vanalles instopt!

Jij hebt niet zomaar een probleempje, er zit daar ergens serieus iets mis en dan moet je dat ook serieus aanpakken! Je hebt ook PB van me.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:53

Wat doe je nu met je paard kwa werk? (gewoon om een volledig beeld te krijgen)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:58

@ Angela niks bijzonders 2x in de week rijden ong 50 min incl uit en instappen (die duren lang meestal 10 min instappen) en dan enkel laag over de rug, schakelen, eigen benen, en leren open en sluiten voor been beetje paar passen opzij.

Misschien 1x in de 2 weken longeren gewoon zonder bijzet en verder staat ze in de weide