Met Foto: Iemand enig idee wat dit is? (plekjes rondom mond)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Met Foto: Iemand enig idee wat dit is? (plekjes rondom mond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:58

Vandaag haalde ik mijn paard uit de wei met een wat vreemd uitziende plek op haar lip, ook de huid eromheen lijkt wat onrustig. De andere kant ziet er gewoon normaal uit, hooguit wat droog. Ben benieuwd of iemand dit herkent en weet of ik me hier zorgen om moet maken. Ik kijk het even aan, als het erger wordt bellen we de DA, maar hoop dat het snel minder wordt. Misschien heeft ze met haar hoofd tussen een struik gezeten die niet helemaal goed voor haar was? Of moet ik denken richting schurft/schimmel/sarcoïdose? Andere twee paarden waar ze bij staat hebben (nog) niks.

Gisteren ben ik niet bij paardlief geweest, eergisteren is me niks opgevallen. Heb voor de zekerheid even foto's terug gekeken o het niet iets is wat langzaam aan het verergeren is, maar op de foto's van vorige week lijkt er niks te zien te zijn. Het bovenste plekje op de eerste foto zat er wel al een paar dagen, ziet er naar mijn idee uit als een normaal schuurplekje. Paard staat trouwens dag en nacht op een schrale wei met erom heen wat struiken/bomen, heeft geen halster oid om.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook in haar mond lijkt iets geïrriteerd te zijn. Echter laat ze niet toe dat ik in haar mond kijk (normaal ook niet hoor), dus heb ook geen kans gehad te voelen en misschien kleurverschil weg te vegen.
Afbeelding

MusicIsLife

Re: Met Foto: Iemand enig idee wat dit is? (plekjes rondom mond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:00

Ik zou morgen even langs gaan en dan kijke hoe het er dan uitziet. Ik zou zo niet wetenwat het is... Sorry misch toch even nog een keer proberen in de mond te kijken misch. Kan iemand je helpen kan je proberen of dat kleurverschil er gewoon zo afgaat succes

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:03

Hier was al eens een topic over kan ik me herinneren... Ik heb alleen onthouden dat het een soort van koortsblaasjes waren en je je geen zorgen hoefde te maken... Het ging ook weer vanzelf over :j Dus als dat is wat zij heeft komt het wel goed. Anders toch even de DA bellen ;)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:04

Dat hebben een aantal paarden hier ook gehad vorig jaar, liepen allemaal op hetzelfde land, Toen ze van weide verplaatst waren ging het over. Veearts vermoedde dat ze of aan de berenklauwen die over de sloot staken gekomen zijn of aan een gecarboleumd hek, het is een soort verbrandings/allergische reactie. Kan het zijn dat je paard ergens bij kan wat irritatie veroorzaakt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:06

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 23:10

Dankjulliewel :)

Toch wat geruststellende reactie's gelukkig. Heb paard in kwestie nu 3 maanden, eerst liep ze onregelmatig, toen dat over was raakte ze aan de dunne, ze houdt me lekker bezig. Dunne was paar dagen terug nog niet over, helaas vandaag niet zien mesten. Maar zou dus best kunnen dat ze beetje grieperig is, al is ze verder wel gewoon alert en voorwaarts, rustig even gereden vandaag en geen verschil gemerkt met anders.

Ze kan dus vanuit de wei inderdaad bij een paar struiken en bomen, zou niet weten wat precies, sta in pension en ben er door de stalhouders van verzekerd dat er niks schadelijks tussen staat, daarbij is dit niet het eerste jaar dat ik hier sta (vorig jaar met ander paard), nog nooit iets gebeurd...

Zal het dus inderdaad even aankijken, hou het hier wel even up-to-date, mocht iemand in de toekomst dit topic via de zoekfunctie tegen komen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 23:11

Berenklauw is mij om de weide niet opgevallen, is allemaal bewuste beplanting zeg maar en gewoon groen, in de wei staat het zeker niet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:41

lijkt mij idd ook gewoon een reactie op een plantje in de wei.
Hoeft niet eens per se een schadelijk plantje te zijn.
Ik zou het even aankijken en mij er zeker niet te veel zorgen om maken.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:53

Het lijkt of haar tandvlees is gaan zweren door die splinter. :(:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 00:56

Ga morgen proberen of ik hem eruit kan halen, maar beest vertikt het ook maar een seconde haar hoofd stil te houden als ik alleen al naar dr mond wijs...

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 01:12

Ziet er ook zeer pijnlijk uit en heeft ze daarom mischien met d'r mond ergens tegen aan geschuurd,vandaar die wondjes op haar mond.Hoop dat het je lukt morgen! +:)+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:18

Die blaasjes gaan vanzelf over, mijn zus had er toen een topic over gemaakt.
Weet nu niet precies wat het is maar niet ernstig, succes met die splinter.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:23

Zoiets had mijn pony ook, wij wijten het nog steeds aan een allergische reactie. Dat van mijn pony ziet er alleen iets ronder, gelijkmatiger uit.
Het is gewoon over gegaan zonder dat ik er iets aan gedaan heb.

Afbeelding

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:31

Mijn paard had dit vorige week ook. Het begon met blaasjes gevuld met vocht (helder vocht). Deze waren heel makkelijk kapot te drukken. Een paar waren al kapot en zagen eruit als op jouw fotos's. Deze korstige plekjes ingesmeerd met een vettige zalf en na een paar dagen niets meer te zien.
De paarden stonden een paar dagen op stal met paddock i.v.m. het slechte weer. Ik heb gezocht naar iets wat het zou hebben kunnen veroorzaken..... maar niets gevonden. Daarna hebben ze nog een paar keer in dezelfde padock gestaan maar het is niet meer terug gekomen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:34

wilgje heeft dat ook gehad vorig jaar maar dan op de hals , kwam van het lopen langs de berenklauw

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:17

Ik denk ook dat het een soort van reactie is op iets wat ze heeft gegeten of iets waar ze per ongeluk is aangekomen met haar mond.
Brandnetels heb ik geloof ik wel zien staan, maar berenklauw niet.
Maar kunnen paarden dan zo'n reactie krijgen op brandnetels?
Als ik het zo bekijk lijkt het inderdaad toch wel of er iets in haar tandvlees zit, kon het gisteren niet zo goed zien, een splinter lijkt het haast wel maar hoe ze daar nou aan komt?
Maar ze zou dus ook doordat het haar pijn doet of irriteert, geschuurd kunnen hebben met haar lippen langs de waterbak ofzo.
Ik hoop dat het vanmiddag lukt om te zien of er daadwerkelijk iets in haar tandvlees zit. En dat je het er uit kunt krijgen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:39

suikermeisje schreef:
Die blaasjes gaan vanzelf over, mijn zus had er toen een topic over gemaakt.
Weet nu niet precies wat het is maar niet ernstig, succes met die splinter.

Ik heb het net aan mijn moeder gevraagd, en die heeft in een boek gelezen dat het van een zeldzame horzel komt.
Zij had het mij toen ook verteld maar was het vergeten dus voor de zekerheid weer even gevraagd.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:44

Die horzel; dat zal botfly geweest zijn (net als van de foto van de 2e met de mooie ronde plekken in de lip)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:47

Als je paard zijn hoofd niet stil wilt houden, kun je even een praam omdoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:22

lotte,je zegt dat ze ook wat dunne ontlasting heeft?

kan zijn dat deze plekjes komen door wat vitaminetekort,beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld koortslip bij mensen
sowieso even kijken of je wat extra vitamine C kunt geven en dat mogen best pilletjes voor mensen zijn.
ook de rest van je vitamines even nakijken,desnoods even zo'n spuit met extra vitamines geven als opkikker

verder kan het inderdaad van wat plantjes komen, en het kan ook een gevolg zijn van vliegen die op een kaal plekje komen en daar ervoor zorgen dat de huid geirrteerd raakt.,
beetje betadine of andere ontsmettende zalf er op wil wel helpen.

succes,!

pshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:02

Misschien toch je DA even bellen

cowgirl253

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:09

Ik zeg: Even langs gaan bij je DA!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:32

Werd gewezen op dit topic

Hiervoor hoef je niet langs bij je DA.
Mijn paard heeft het ook gehad.

Het zijn een bepaald type horzels waarvan de larven via de lip van het paard naar buiten komen.
Dit gebeurd aan het eind van de winter/begin van het voorjaar.

Je kunt hiertegen ontwormen, maar er zijn paarden die er altijd last van hebben, en waarbij ontwormen geen nut heeft.
Zodra de larven eruit zijn verdwijnen de plekken dus ook.

[MD] Blaren op lippen. (met foto's)

even toevoeging

En nu ook even je topic door gelezen.
In de mond is geen splinter, is het zelfde.
Niet aanzitten, en vooral niet er uit proberen te halen, dit is erg pijnlijk voor je paard, en gaat je niet lukken.
Rond de mond van mijn paard heb ik het wel steeds goed schoongehouden, en opgelet dat die er geen last van had met het bit, en anders bitloos gereden.
Die van mij heeft het nu 2 keer gehad dit jaar.

Dus gewoon afblijven, wel schoonhouden, niks op smeren, helpt niet (geprobeerd) en rustig wachten tot het weg gaat.
Duurt ongeveer 1 a 2 weken.