Ik heb hier nog weinig gepost op Bokt, maar ik wilde mijn vraag toch stellen.
Ik heb een kruising Shetlander/Welsh, genaamd Barney en hij is zeven jaar. Barney is op 4 juli in een wei, door een pony getrapt. Barney vond ik in de ochtend plat liggend in de wei. Barney bleek een wond aan het rechterachterbeen te hebben, ter hoogte van de hak en daar onder. Ik zal het hele lange verhaal besparen, maar uiteindelijk na twee uur in de kliniek gekomen en het vooruitzicht was niet zo best.
Barney is geopereerd, hij bleek een beschadigde pees en een beschadigde peesschede te hebben. Prognose onbekend, wij mennen veel met hem en we hadden de keus of we hem wilden laten helpen. We willen hem absoluut niet kwijt, dus we hebben voor behandeling en dus opereren gekozen.
Barney is een sterke en gezonde pony, hij had wel erg veel pijn. Ik ben bijna vijf weken, tweemaal per dag naar de kliniek gereden om te helpen waar ik kon. Dan was hij niet zo alleen en kon ik nog iets voor hem doen. In de weken die volgden hebben we veel ups en downs gekend. Barney ging vooruit en weer achteruit, dat bleef zo een tijdje gaan. De zorg in de kliniek was optimaal en na drie weken, kregen we wat hoop dat hij op een gegeven moment mee naar huis kon. Na vier en een halve week was daar dan de dag, Barney kwam thuis. We hebben direct voor een ander adres gezorgd, hij staat nu aan een prive woning waar verder geen mensen komen. Behalve de eigenaresse van het pand en wij.
Barney is nu een aantal dagen thuis en de revalidatie is gestart. Tweemaal per dag laten stappen, medicatie geven, temperatuur meten en hem in een piepklein stukje wei zetten van vier bij vier. Barney loopt nu kort, maar ik mag niet klagen. Naast de beschadigingen aan de pees en peesschede, zit er ook een klein stukje los bot tussen de pezen. Dit is van de hak afgeslagen door de trap. Dit kan niet verwijderd worden, want dan moeten alle pezen doorgesneden worden. Barney is naar huis gekomen om grasmaaier te worden, dan kan hij toch bij ons blijven.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn, die een paard/pony hebben met een soortgelijke blessure. Ik zou zo graag willen weten wat daar de ervaringen van zijn. Is het paard uiteindelijk weer de oude geworden of kon er ook niet meer mee gewerkt worden. Wij kunnen zelf nog niets zeggen over zijn herstel, dat zal de tijd gaan leren. Wie weet komt het weer goed en staat hij over een jaar of twee weer eens voor de wagen. Maar misschien gebeurt dat nooit en blijft hij lekker bij ons in het land lopen. Zo lang hij geen onnodige pijn heeft, vinden wij het allemaal prima.
Zijn er misschien ervaringen van mensen op Bokt?