Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:Ik zet een even een stipje hier.
Ik zou nooit zelf het rantsoen veranderen indien je niet kunt overleggen met eigenaresse, dus wat dat betrefd geef ik je gelijk.
Te veel voer lijkt me niet, maar kan altijd natuurlijk. Als de brok voldoende goed van kwaliteit is zou je in principe geen muesli nodig hebben, tenzij je paard duidelijk tekort komt of je tekorten op het bloed laat nakijken.
Veel poepen vind ik persoonlijk nooit erg en al helemaal geen rede om het rantsoen aan te passen. Minder mesten is wel iets dat zou moeten opvallen, dan zouden de darmen een verminderde werking kunnen hebben door bijv. een verstopping.
Is de mest goed? Mooie mestballen? Niet te hard en niet te zacht? Dan zou ik het probleem van de mest compleet vergeten!
Het gedrag.
Stress nu doordat ze alleen staat lijkt mij volkomen logisch, dit kan dan weer gepaard gaan met meer mesten maar door de stress zou deze dun zijn en geen mooie ballen vormen.
Wat doet ze precies dan in de wei waar er nu zulke problemen om zijn?
Ik vind het namelijk klinken of dat de stalhouder een probleem heeft met jouw (vz)paard maar dat dit probleem er eigenlijk helemaal niet is??
petitparis schreef:het is idd niet aan jou om zonder samenspraak dingen te veranderen. Maar ik wil je er wel op wijzen, zodat je dit kan bespreken naar de toekomst toe, dat het halveren van de te leveren arbeid zonder aanpassing van het krachtvoer kan (ik schrijf duidelijk kan, want elk paard is anders) leiden tot een gespannen en stuiterig paard.
Vaak zal je zien dat dit juist bij het type paarden is die al eerder te dun dan te dik zijn, maar "teveel" voer resulteert vaak in meer (zenuwachtig) rond lopen, dan extra aanzetten.
Maar daar ben je nu niks mee vooruit natuurlijk.
als de weide echt voldoende groot is, dan hersteld deze zich wel eenmaal die fries stopt met zenuwachtig over en weer lopen.
Ragdollcat schreef:Jij hebt helemaal gelijk, je doet t al goed, meer kan je niet doen.
Ik denk ook dat ze nerveus is omdat ze apart is gezet en dat is ook logisch (kuddegedrag).
Wel is het zo dat ze behoorlijk wat voer krijgt naast 24/weidegang met voldoende gras, het is een sober ras.
ellepel schreef:contact zoeken met de eigenaar gaat niet?