Voedings issues

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Voedings issues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:33

Ik plaats het gewoon.

Sinds een jaar verzorg ik een Friese merrie van 8 jaar.
Ze heeft 1 x een veulen gehad. En ze word dressuur matig opgepakt door mij.
Ze word sowieso 3 x in de week ruim anderhalf uur getraint, nagefelijk lopen, wijken, verzamelde gangen, conditieopbouw etcetera.
Daarnaast word ze 3 x in de week recreatief gereden, maar zeker niet ''slofferig''. Hier worden ook de gangen gecontroleerd, voluit, gecontroleert.
Maar, dan mag ze ook even zwemmen enz en zijn haar teugels wat vaker ''los'' en krijgt ze iets meer vrijheid.

Ze staat 24/7 buiten, tenzij er storm op komst is, dan gaat ze of in de paddock of even op stal.

Momenteel is de baas op vakantie en is ze iets nerveuser en defensiever geworden.
Als we de andere pony uit de wei willen halen.. Zij heeft het nu zover dat de 2 andere meiden de Fries apart willen hebben omdat ze bang zijn.
Dit was naar mijn inziens goed, ik kan er niet bijzijn omdat ik overdag werk.
Wel vind ik dat het veilig moet blijven voor alle partijen, en heb ik ingestemd met haar apart zetten.
Als ik haar uit de wei haal is er geen enkel probleem, maar ik denk dat dit een ''o oliebol, zij corrigeert me wel'' verhaal is. Ik heb geen zin in grapjes als zich lostrekken etc, dan corrigeer ik haar, klaar punt uit. En ook consequent. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.

Omdat zij nu alleen staat is ze nog een tikkie nerveuzer. Ze heeft vooral de eerste dag heen en weer gelopen bij het touwtje, door regen zie je nu dus een strook modder.

Gister kreeg ik een whatsapp; De eigenaar van de wei belde, Maaike (de fries) loopt heel de wei kapot en doet nerveus. Ik denk dat het aan het voer ligt, want ik vind dat ze teveel krijgt.
Dit was dus van de eigenaresse van de pony.
Dit is dan ook de tweede discussie die ik heb dat ik niet wil dat haar voer verminderd word.
Zij krijgt; 1 kg biks, 1 kg muesli verdeeld op 2 punten van de dag. Daarnaast 24/7 weidegang.
Tevens ongeveer 1 plak hooi en af en toe een appeltje, snoepje of een wortel.

1) Ik vind niet dat ik verantwoordelijk ben voor d ehoeveelheid voer. Dit is door de eigenaresse bgepaald. Ik mag en kan toch niet zomaar een verandering in voer gaan aanbrengen zonder dat de eigenaresse er niet bij is?
2) IK heb niet het idee dat Maaike nerveus doet vanwege teveel voer, maar vanwege het feit dat ze altijd samen met de pony heeft gestaan en nu ineens niet meer.
3) ze is niet te dik, dof hoefbevangen of iets in die trant, ik zie dan ook geen enkele aanleiding om wel acuut een verandering in voer aan te brengen.
4) ik kreeg aan het begin van de vakantie al een bericht (van de baas van de pony) dat ze veeel minder wilde gaan voeren (lees een handje biks en een beetje hooi) want ze ''poepte zoveeeeel''.

Bokkers.. Wat doe ik hiermee?

Urielle

Re: Voedings issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:33

1) Nee, je hebt helemaal gelijk. Dat moet ze maar regelen met de eigenaar van het paard als die terug is.
2) Dat zou goed kunnen, daar kun je ook niet veel aan doen denk ik, behalve de wei in stukken verdelen zodat een deel kan rusten en bijkomen als het te erg wordt.
3) Dat veranderen is ook niet aan jou, ik denk dat menig eigenaar woest is als hij terugkomt van vakantie en er is niet gevoerd volgens afspraak. Dus zie 1. Eigenaar van de wei moet dan maar bellen op vakantieadres of wachten tot de terugkomst van de eigenaar.
4) Dan spreek je evt. af om tegemoet te komen dat jij de mest ruimt? Maar goed, een gestressed paard (door apart staan van pony?) gaat ook meer mesten. Stress werkt op de darmen ;)

Ik zou dus gewoon stellen dat jij daar niks over te zeggen hebt en dat ze dat met de eigenaar van het paard moet regelen en dat jij van die eigenaar wel weer hoort als er iets veranderd moet worden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:44

Urielle,

Ik weiger dit soort verantwoordelijkheid te nemen. Indien ik denk dat er een verandering plaats moet hebben, om welke reden dan ook dan gaat dit allemaal in zeer goed overleg met de eigenaresse. Echter vind ik de darmwerking, en het uit de weg gaan van stress belangrijker dan een lapje grond. Let wel, de wei is enorm voor 2 paarden.
Ze zou niet happy zijn, boos op mij zou ze ook niet worden... Maar ze zou het niet tof vinden.. Zeker niet omdat we Maaike nu net weer op een acceptabel gewicht hebben. Blijkelijk is het een sensibele merrie, die met verhuizingen en stressvolle situaties veel gewicht verliest.

Naar mijn inziens is het het 1 of het ander;
Een stukje wei wat vertrapt word en een aparte weidegang, of een kalm en ontspannen paard, maar dan moet ze de pony wel uit de wei kunnen trekken waar Maaike bij staat.
Al ga ik wel tot op de bodem uitzoeken hoe het kan zijn dat Maaike dusdanig defensief geworden is de afgelopen 2 weken.

Mest ruimen heb ik al aangeboden. Echter, dit kan ik dus maar 1 x per dag doen, na mijn werk. En met liefde hoor. Maar als ik aankom is dat dus al gedaan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:44

Ik zet een even een stipje hier. ;)

Ik zou nooit zelf het rantsoen veranderen indien je niet kunt overleggen met eigenaresse, dus wat dat betrefd geef ik je gelijk.

Te veel voer lijkt me niet, maar kan altijd natuurlijk. Als de brok voldoende goed van kwaliteit is zou je in principe geen muesli nodig hebben, tenzij je paard duidelijk tekort komt of je tekorten op het bloed laat nakijken.

Veel poepen vind ik persoonlijk nooit erg en al helemaal geen rede om het rantsoen aan te passen. Minder mesten is wel iets dat zou moeten opvallen, dan zouden de darmen een verminderde werking kunnen hebben door bijv. een verstopping.

Is de mest goed? Mooie mestballen? Niet te hard en niet te zacht? Dan zou ik het probleem van de mest compleet vergeten! :j

Het gedrag.
Stress nu doordat ze alleen staat lijkt mij volkomen logisch, dit kan dan weer gepaard gaan met meer mesten maar door de stress zou deze dun zijn en geen mooie ballen vormen.

Wat doet ze precies dan in de wei waar er nu zulke problemen om zijn?
Ik vind het namelijk klinken of dat de stalhouder een probleem heeft met jouw (vz)paard maar dat dit probleem er eigenlijk helemaal niet is??

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:52

Chaos schreef:
Ik zet een even een stipje hier. ;)

Ik zou nooit zelf het rantsoen veranderen indien je niet kunt overleggen met eigenaresse, dus wat dat betrefd geef ik je gelijk.

Te veel voer lijkt me niet, maar kan altijd natuurlijk. Als de brok voldoende goed van kwaliteit is zou je in principe geen muesli nodig hebben, tenzij je paard duidelijk tekort komt of je tekorten op het bloed laat nakijken.

Veel poepen vind ik persoonlijk nooit erg en al helemaal geen rede om het rantsoen aan te passen. Minder mesten is wel iets dat zou moeten opvallen, dan zouden de darmen een verminderde werking kunnen hebben door bijv. een verstopping.

Is de mest goed? Mooie mestballen? Niet te hard en niet te zacht? Dan zou ik het probleem van de mest compleet vergeten! :j

Het gedrag.
Stress nu doordat ze alleen staat lijkt mij volkomen logisch, dit kan dan weer gepaard gaan met meer mesten maar door de stress zou deze dun zijn en geen mooie ballen vormen.

Wat doet ze precies dan in de wei waar er nu zulke problemen om zijn?
Ik vind het namelijk klinken of dat de stalhouder een probleem heeft met jouw (vz)paard maar dat dit probleem er eigenlijk helemaal niet is??

Je hebt een reactie terug :j

Ze loopt, heen en weer, langs het draadje.
De afgelopen 2 dagen is haar ontlasting dunner geworden. Zodra ik er ben en gereden heb zijn er weer mooie mestballen, mooie hopen; zoals ze horen te zijn..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:55

Hoe lang vertoont ze het gedrag waar de stalhouder het over heeft? Is ze dat langzaamaan gaan ontwikkelen of is het van de een op andere dag rondjes lopen langs het draad?

Vaak vind er ergens een verandering plaats die stress veroorzaakt. Dus even de oorzaak achterhalen, proberen.

Bijv: Meerdere insecten/andere opstelling kudde/gemis van eigenaar (zijn paarden die daar heel gestressed van worden)/ander kuil waar veel meer in zit/andere wei? etc. etc.

Beetje zoeken dus even! :P

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:06

Gemis eigenaar. Die is zaterdag weer terug.
En stress.. Dat er ineens een touwtje tussen zit.

Ik denk dus een kwestie van afwachten tot zaterdag...
En haar even laten stressen.. Bij de pony in de wei is geen optie... Ze slaat inderdaad als een malle...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:29

VSW -> VS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:04

het is idd niet aan jou om zonder samenspraak dingen te veranderen. Maar ik wil je er wel op wijzen, zodat je dit kan bespreken naar de toekomst toe, dat het halveren van de te leveren arbeid zonder aanpassing van het krachtvoer kan (ik schrijf duidelijk kan, want elk paard is anders) leiden tot een gespannen en stuiterig paard.
Vaak zal je zien dat dit juist bij het type paarden is die al eerder te dun dan te dik zijn, maar "teveel" voer resulteert vaak in meer (zenuwachtig) rond lopen, dan extra aanzetten.

Maar daar ben je nu niks mee vooruit natuurlijk.
als de weide echt voldoende groot is, dan hersteld deze zich wel eenmaal die fries stopt met zenuwachtig over en weer lopen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:32

petitparis schreef:
het is idd niet aan jou om zonder samenspraak dingen te veranderen. Maar ik wil je er wel op wijzen, zodat je dit kan bespreken naar de toekomst toe, dat het halveren van de te leveren arbeid zonder aanpassing van het krachtvoer kan (ik schrijf duidelijk kan, want elk paard is anders) leiden tot een gespannen en stuiterig paard.
Vaak zal je zien dat dit juist bij het type paarden is die al eerder te dun dan te dik zijn, maar "teveel" voer resulteert vaak in meer (zenuwachtig) rond lopen, dan extra aanzetten.

Maar daar ben je nu niks mee vooruit natuurlijk.
als de weide echt voldoende groot is, dan hersteld deze zich wel eenmaal die fries stopt met zenuwachtig over en weer lopen.

Klopt. Maar je voert toch ook naar de maatstaven van de te verrichten arbeid van het paard?
Ik bedoel.. Als je het tempo laag hebt, je verhoogd een week en verlaagd de periode daarna weer dan blijf je nie top het ''hoge'' niveau voeren.
De weide heeft plek voor makkelijk 4 tot 5 paarden. Nu staan er 2 pony's in. Het is dus wel groot genoeg.
Inmiddels heb ik toch de eigenaresse, die op vakantie is ingeseint. Ze was boos, maar niet op mij.
Ze maakte zich enorme zorgen maar ik heb het kunnen kalmeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:41

dat is wat ik bedoel maar ik kon niet direct opmaken of het paard nu minder voer kreeg omdat de eigenaresse er nu zelf tijdelijk niet mee reed. Want dan had het een heel logische verklaring geweest waarom de merrie iets defensiever en zenuwachtiger was.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:44

:j

Nee, ik neem gewoon de ''rijdagen'' van haar over.
Ook om zoveel mogelijk rust te creeren.

Inmiddels is afgesproken dat ik haar water doe, mest ruim en dat ze dus de komende week alleen in mijn hand zal zijn.
Het defensieve is denk ik vanwege de vakantie van de eigenaresse.
Die is er nu niet, dus ''claimt'' ze de pony, echter wel in zeer extreme mate.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:49

Jij hebt helemaal gelijk, je doet t al goed, meer kan je niet doen.

Ik denk ook dat ze nerveus is omdat ze apart is gezet en dat is ook logisch (kuddegedrag).

Wel is het zo dat ze behoorlijk wat voer krijgt naast 24/weidegang met voldoende gras, het is een sober ras.

Maar het kan best dat ze het nodig heeft, dat is per dier verschillend.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:51

Ragdollcat schreef:
Jij hebt helemaal gelijk, je doet t al goed, meer kan je niet doen.

Ik denk ook dat ze nerveus is omdat ze apart is gezet en dat is ook logisch (kuddegedrag).

Wel is het zo dat ze behoorlijk wat voer krijgt naast 24/weidegang met voldoende gras, het is een sober ras.

Hmm, een lieve bokker, die zeker vermelding op mijn profiel krijgt, maakt momenteel een berekening, of ze teveel eiwitten enz krijgt.
Ik ben heel benieuwd...

Is er iets wat ik zelf kan doen? Anders dan haar volledig even zelf in de hand houden, en lekker trainen?
Om haar kalmer te krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:52

contact zoeken met de eigenaar gaat niet?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:54

ellepel schreef:
contact zoeken met de eigenaar gaat niet?

Al gedaan.
Die was boos. Ze wil absoluut geen verandering in voer. Ze vroeg hoe ik vond dat het paard het deed, en daarmee was voor haar de kous, qua verandering in voer, af.

Als ik wel vind dat ze minder of meer moet krijgen of een ander merk dan is dit geheel vrij bespreekbaar. Wat dat betreft heb ik erg veel inspraak.
Gelukkig wel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:55

ohw nou ja, dan is het niet anders toch.
ik ken je zorgen,heb dat ook wel meegemaakt,maar eigenaar is en blijft verantwoordelijk dus kun je niks doen.
als je haar mag laten lopen dan zou ik dat zeker doen, zeker als het dier gewent is wel te werken kan het nerveus worden omdat het dat nu niet meer doet

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:58

Ik hou haar lekker aan het werk. En echt het enige wat er is, momenteel, is dat ik haar tot op het bot verwen, mooi halster, nieuwe kapjes enz :j

Het is moeilijk, ik heb amper ervaring in het voeren van paarden. En ook als je op internet zoekt, het is 1 en al gebaseerd op het paard zelf, unieke samenstellingen dus..
Logisch ook :j

Alleen wel tricky, want wat doe je als verzorgster zijnde?
Ja uiteindelijk hier een lijn getrokken. :j
En ik denk wel dat ik het juiste gedaan heb.. Ookal is het rot, iemand op vakantie storen.. Soms kun je niet anders.