Waar heeft Mulan last van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Waar heeft Mulan last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 22:57

Goed:

wat denken jullie van het volgende.

Twee weken geleden was Mulan van het ene op het andere moment kreupel. (verstapt? klem gelegen in de box? zich bezeerd in de wei?)
Het was haar RECHTER ACHTER been, dat was onder de sprong iets dik en warm rond de pezen.
Twee weken veel rust met alleen maar stappen, langzaam weer wat drafwerk aan de longe, voorzichtig het rijden opgepakt toen ze aan de longe goed bleek te lopen.
Met rijden zaterdag en zondag niks aan de hand. (buitenrit)

1. Maandag in de les liep ze op de rechterhand steeds met lichte stelling naar links. Verder was ze wat dwars op m'n been, ze wilde niet wijken en buigen.
2. Dinsdag nog steeds met stelling naar buiten lopen op de rechterhand.
Ze sprong nu ook verkeerd aan, op de rechterhand sprong ze in de linkergalop aan. Toen ik haar op een volte zette in de rechtergalop, brak ze uit, daarna bleef ze daartoe pogingen doen.
Kortom, rechtsom liep ze voor geen meter.
Ze liep wél regelmatig, en niet verkort. Ze was goed nageeflijk en lekker los in de hals en kaak, daar zat het probleem niet.
3. Vandaag had ik eigenlijk les, ik besloot haar eerst even aan de longe te laten lopen.. en jawel, ze liep in stap goed, maar in draf en galop: foute boel, ze trok met haar rechterachterbeen.
Haar rechterachterbeen is al lang niet meer dik en / of warm.
Maar als ik op haar kruis druk (op de spieren), en dan aan de LINKERKANT, dan komt er een pijnreactie en trekken de spieren in haar RECHTER ACHTER been sterk samen.

Wat denken jullie van dit verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:41

Ikzelf zou in dit geval naar een kliniek gaan. Mijn paard had ook een rugprobleem. 4 wervels zaten vast. De kraker heeft ze losgemaakt en nu is zijn rug weer super. Ik denk dat je dit probleem niet zelf kan oplossen. Lijkt alsof er een spier beklemt zit. Blijf je doorrijden kun je het probleem misschien wel verergeren. Als kreupelheid door pijn wordt veroorzaakt is dit voor mij een reden om niet te rijden. Ben je op tijd kan het makkelijker verholpen worden.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:44

Zeker even na laten kijken door dierenarts !
Sucses !
Groetjes Lundi

Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:41

heey

het kan zijn dat door de eerste kreupelheid ( verstapt?) er een pees is verstuikt of een zenuw klem heeft gezeten. daar kunnen paarden erge last van hebben wat de ene keer wel een de andere keer niet kan zien. in dit geval is inderdaad een dierenarts of fysiotherapeut voor dieren/paarden aan te raden. iniedergeval zeeer voorzichtig zijn met beweging geven/rijden/longe en ook voorzichtig zijn met eventueel bijzetten. het kan namelijk ook in haar rug geschoten zijn...

veel suc6 ermee

groetje
Chell