Het rijden ging heel lekker totdat ze vorige week maandag en dinsdag heel erg liep te hoesten. Door het hoesten kon ik zelfs niet meer rijden. Ik had gelijk die woensdag erna de DA gebeld.
Hij zei: Ze ademt wat zwaarder op der diepste luchtwegen. Een lichte bronchitusachtig geluid zei hij. Hij heeft me toen antibiotica meegegeven en ventipulmin. Er zat waarschijnlijk een ontsteking in der luchtwegen of iets dergelijks. Ze mocht met uitmesten en opstrooien niet op stal staan.
Vandaag was dus de dag dat de DA weer langs zou komen.
Vanmorgen was ze er al en ze ging weer luisteren. Ze ademde nog steeds te zwaar
en ze zei dat ze waarschijnlijk wel op weg is naar de chronische bronchitus. Ik moet nu nog 3 dagen doorgaan met de antibiotica en nog 5 dagen met de ventipulmin. Als het ademen na een week wat minder is mag ik wee rop gaan bouwen met rijden. Nu moet ik der elke dag 15 minuutjes aan de longe laten draven.Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?? met een paard die aan chronische bronchitus lijdt?
Reageer dan alsjeblieft!
Groetjes Ilona

.
Wanneer bij ons een paard hoest krijgt hij RUST, frisse lucht en nat hooi. De rust is erg belangrijk (wel stappen, weidegang) omdat de longblaasjes beschadigt kunnen raken tijdens het "werk" wanneer hij hoest. Werk is ook 15 minuten longeren, want ook dan wordt de bloedsomloop gestimuleerd/ heeft hij meer zuurstof nodig in het bloed/ moet hij als het ware meer lucht door z'n longen laten stromen.