Shetlander: knie(en) slaat op slot. What to do?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Shetlander: knie(en) slaat op slot. What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 01:22

Hallo,
Mijn shetlander (6 jaar oud) heeft zijn achterknieën vaak op slot staan. Het lijkt ook weersafhankelijk te zijn (de ene keer is het erger dan de andere keer). De veearts is er al een paar keer bij geweest maar ze zegt telkens, laat maar lekker in de wei lopen.
Ik doe verder ook niks met hem. Hij is niet ingespannen voor de kar, dat durf ik ook niet met zn knietjes. Ingereden ook niet, daar is ie te klein voor. Hij staat iedere dag buiten met z'n shetlandermaatje en 's avonds met z'n 2en in een 3,5 x 3m box.
Hij speelt, eet, doet gewoon. Dus hij is er niet ziek van, maar het ziet er zo akelig uit. Soms als hij 's ochtends uit stal komt en hij heeft een slechte dag, valt ie bijna om (omdat ze alletwee op slot slaan..) En voor begint het nu ook al..
Heeft iemand tips/trics???
Opereren is een optie, maar zolang hij er geen pijn aan heeft, wacht ik daar mee.

Brainless

Re: Shetlander: knie(en) slaat op slot. What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:27

Is de hoefsmid er al bij geweest?
Vaak kunnen ze wel wat met de stand doen (binnendoor zetten) waardoor de klachten zeker kunnen verminderen en soms zelfs helemaal doen verdwijnen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:07

juist wel mee aan het werk gaan, het komt doordat de banden te slap zijn. Die moet je trainen. De hoefsmid kan de stand ook iets aanpassen waardoor hij minder snel op slot springt.
Soms helpt het om eerst een pasje achteruit te gaan, waardoor alles weer los komt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:52

Gelijk de smid bellen en binnendoor laten bekappen, het dier eigenlijk ook in de nacht meer vrijheid geven, korte draaien is niet goed, nou is dit een shet , maar bedenk hoeveel een groot paard en hoe die draait in een stal, ook voor gezonden paarden is zo,n draai in de stal erg belastend,

Je kan door training aan de hand de spieren sterker maken zodat die een hoop kunnen vangen,

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:06

Ik zou hem inspannen en vooral veel rechte stukken mee rijden. Daar wordt hij sterker van en je zult snel resultaat merken.
Inderdaad binnendoor laten zetten (al was mijn hoefsmid op een congres in Duitsland geweest waar de mening was om het juist andersom te doen).
Mijn paard was vooral geholpen bij rechte stukken rijden en zo min mogelijk op stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:10

Hoefsmid er bij en trainen.

Juist wel beleren voor de wagen, als ze sterker worden en veel bewegen hebben ze vaak minder last.
Lekker veel recht uit, weinig krappe wendingen (dus ook liever niet in een box, zeker liever niet met z'n 2en omdat ze toch elkaar dan af en toe krap laten draaien).

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:39

Ben het met alle reacties eens.. mijn pony heeft het ook gehad.. werd binnendoor gezet.. en getraind en hij had er geen last meer van..

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:37

Sorry, inderdaad vergeten bij te zeggen dat hij sinds een half jaar binnendoor wordt gezet

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:22

Hier op de manege is er ook een paard dat dat heeft, vooral als hij net de stal uitkomt of vertrekt na het stilstaan.
Die 'gooit' zijn been dan naar buiten omdat hij hem niet kan buigen, maar na een paar passen is het over en loopt hij weer goed :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:08

Die van mij sleurt zn beentje gewoon mee.. echt zielig! Maar ik ga kijken of hij ingespannen kan worden samen met zijn medeshet :)
Mocht iemand anders toch tips hebben? Ik hoor ze graag!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:11

Heeft hij het ook in de zomer ? of voornamelijk in de winter ?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:13

Die van mij heeft het zodra hij vakantie krijgt. Schijnt vaak een krachtprobleem te zijn.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 08:22

Bij slecht weer lijkt het erger te worden (ookal staat hij even veel uur buiten als de dag ervoor)! De winters zijn vaak het ergste

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:31

Mijn friese merrie heeft het aan beide achterbenen gehad en uiteindelijk is het bij geopereerd omdat niets bij haar werkte enze veel pijn had ondanks het binnendoor bekappen en de juiste beweging.
Laat je pony nooit staan want dan word het juis alleen maar erger.
Je moet juist de achterhand sterker maken.
Balkjes lopen heuveltjes op en af en ingespannen is ook een hele goede hulp.
Als die achterhand sterker word gaat het probleem meestal vanzelf weg.
Bij mijn merrie heeft dit niet mogen baten en heeft dus bij beide achterbenen de binnenste banden doorgesneden gekregen(iets wat ze niet snel doen maar bij haarnoodzakelijk was) dus meisje hou de pony in beweging en dat betekend niet alleen op het land maar ook qua werk.
Niet te veel voltes maar juist rechte stukken en heuvel op en af voor de kar balkjes lopen eigenlijk alles waar ze de achterhand bij moet gebruiken.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:57

meisje??? Sorry hoor.. Dat is lang geleden!
Maar anyway toch bedankt voor de tips

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:16

Ik bedoelde het goed hoor!!!! :+

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 00:56

Ooh gelukkig, ik was even bang dat je dacht dat ik zo'n pennymeisje was O:) ..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 05:36

hahah nee hoor ben 36 maar heb het zelfde probleem met mijn merrie gehad aan beide achterbenen dus ik weet hoe belangijk het is om een paard of pony in beweging te houden hiermee, want door stilstaan word het juist erger.
Dus juist die bewegin , veel rechtuit stappen balkjes lopen heuveltje op en af maakt zijn achterhand sterker waardoor het beter word.
Bij die van mij heeft dit alles destijds niet gewerkt en zij is dus aan beide achterbenen geopereerd.
Zij had op den duur echt veel pijn dat ze niet meer lopen wou vandaar dat ik het zo zei

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:54

- BEH