paard kreupel, niets warm en dik toch been afspuiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

paard kreupel, niets warm en dik toch been afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:57

mijn pony is sinds donderdag kreupel.
Niets is warm of dik maar moet ik dan aslnog zijn been afspoelen of is er iets anders wat ik kan doen?

heb eigenlijk zondag wedstrijd maar die heb ik afgezegd , volgende week heb ik eigenlijk in hoofddorp...

FriesWytske

Re: paard kreupel, niets warm en dik toch been afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:00

Mischien de dierenarts eens bellen :?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:02

Zit er ook niets in zijn hoef?

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:05

nee ook neits in zijn hoef de hoefsmid kwam toevallig donderdag middag. maar lijtk eht jullie verstandig om eht zoeiezo af te spuiten? of wandelen ofzo

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:08

Dierenarts laten bellen en erna laten kijken, die kan beter beoordelen vanuit waar het komt en het misschien verstandig is om foto's te laten maken of te scannen.

Koelen kan nooit kwaad en beweging ook niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:08

Afspuiten is altijd goed en kan geen kwaad. Hou de temperatuur van de hoef in de gaten, er kan een hoefzweer in zitten maar die is misschien nog niet rijp, als hij rijp genoeg is ga je pony heel erg kerupel lopen en de hoef is dan meestal warm.
Maar hij kan zich ook verstapt hebben en dan is afspuiten een heel erg goed iets, om te beginnen.
Wel beweging geven aan de hand, maar niet te veel.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:12

okee ik ben het al 2x per dag aan het afspoelen. en dan morgen een klein rondje wandelen? beankt voor jullie tips.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:33

Het hoeft niet eens uit het been vandaan te komen. Kan ook uit de rug, hals, bekken oid komen. Beste is een DA laten kijken die ws de plek waar het vandaan komt beter kan lokaliseren.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:53

Ik zou de DA toch een keer laten komen daf, vooral als het langer aanhoudt... ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:00

dietmdb schreef:
Ik zou de DA toch een keer laten komen daf, vooral als het langer aanhoudt... ;)

Heel juist even een paar daagjes tot een week aankijken en dan eventueel DA erbij. Maar in de loop van de dagen moet er wel vooruitgang in zitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:04

idd wat de twee bovenstaande aangeven, en ik zou niet met een pony gaan wandelen als ie kreupel loopt.
kreupelen is een uiting van pijn en om m dan nog eens extra te laten lopen ermee zou niet mijn keus zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:06

Dierenarts laten komen..

Verder heeft een peesblessure niet zichtbaar te zijn. Die van mijn paard was niet dik en niet warm maar bleek toch een goede blessure te hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:14

Het koelen van pezen en spieren is goed voor de doorbloeding en dan verspoedigd het genezingsproces als iets overstrekt, verstuikt, verstapt is.
Verder koel je bij een warme ontsteking, ofwel als een plek warmer is dan normaal. Dat kan zijn een ontsteking in een van de benen pezen of hoeven ect.
Een koude ontsteking kan ook, dan is het niet handig om te koelen. Het ezelsbruggetje is: Wat koud is moet je warmer maken, wat warm is maak je koeler. Een Abces is eeen voorbeeld van een koude ontsteking. Er is geen of nauwelijks plaatselijke verhoging. Als je dit gaat koelen werk je tegen de natuurlijke genezing in, hierbij moet je altijd een veearts inroepen.
Heel koud afspuiten kan wel een lichte en zeer tijdelijke verdoving geven, denk maar aan ijsblokjes op je tong houden. Maar het effect hiervan is zeer tijdelijk, bijvoorbeeld handig als je ergens een splinter uit wilt trekken..

Open wonden spuit je niet hard af, je laat er alleen maar water zachtjes overheen lopen. Spuit je dit met een stevige straal af dan kun je door de druk van het water bacterien juist dieper in de wond spuiten en dat is nou net wat je niet wilt. Als je een flinke bloedende wond hebt is het beter om een soort kussen te maken van een nieuwe vuilniszak gevuld met stro en hiermee de wond dicht drukken of binden (ductape is altijd handig) tot de veearts er is. Vers plastic is nog steriel vandaar dat je dit kun gebruiken, maar nu dwaal ik af in mijn lesje afspuiten het hoe en waarom...

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:17

kijk het heel even aan maar als het neit beter word ga ik maar even aan em ouders vargen om een DA.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:22

M
mrie schreef:
Het koelen van pezen en spieren is goed voor de doorbloeding en dan verspoedigd het genezingsproces als iets overstrekt, verstuikt, verstapt is.
Verder koel je bij een warme ontsteking, ofwel als een plek warmer is dan normaal. Dat kan zijn een ontsteking in een van de benen pezen of hoeven ect.
Een koude ontsteking kan ook, dan is het niet handig om te koelen. Het ezelsbruggetje is: Wat koud is moet je warmer maken, wat warm is maak je koeler. Een Abces is eeen voorbeeld van een koude ontsteking. Er is geen of nauwelijks plaatselijke verhoging. Als je dit gaat koelen werk je tegen de natuurlijke genezing in, hierbij moet je altijd een veearts inroepen.
Heel koud afspuiten kan wel een lichte en zeer tijdelijke verdoving geven, denk maar aan ijsblokjes op je tong houden. Maar het effect hiervan is zeer tijdelijk, bijvoorbeeld handig als je ergens een splinter uit wilt trekken..

Open wonden spuit je niet hard af, je laat er alleen maar water zachtjes overheen lopen. Spuit je dit met een stevige straal af dan kun je door de druk van het water bacterien juist dieper in de wond spuiten en dat is nou net wat je niet wilt. Als je een flinke bloedende wond hebt is het beter om een soort kussen te maken van een nieuwe vuilniszak gevuld met stro en hiermee de wond dicht drukken of binden (ductape is altijd handig) tot de veearts er is. Vers plastic is nog steriel vandaar dat je dit kun gebruiken, maar nu dwaal ik af in mijn lesje afspuiten het hoe en waarom...

_/-\o_

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:22

Stond je pony van het ene op het andere moment stokkreupel?? Dan kun je misschien eerst een smidje laten komen, (is goedkoper) om te onderzoeken of er toevallig een hoefzweer zit ergens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:22

Sinds donderdag, en hoe is hij nu?
Ik ben normaal zo van als het langer dan een week duurt, dierenarts erbij.
Gewoon stappen kan geen kwaad, behalve als pony echt zo kreupel loopt dat stappen moeilijk gaat.

Voel, of laat een paardenmens even goed de benen navoelen, een hoefzweer is meestal wel voelbaar.
Ook een peesblessure kan een kenner wel herkennen.
Na een week geen verschil, of duidelijk reactie op pees of een sterk verwarmde hoef --> actie ondernemen.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:40

mrie schreef:
Stond je pony van het ene op het andere moment stokkreupel?? Dan kun je misschien eerst een smidje laten komen, (is goedkoper) om te onderzoeken of er toevallig een hoefzweer zit ergens.

Even goed lezen, diezelfde middag stond toevallig een afspraak met de smid, die kon niks vinden :Y)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:52

RT-P >> MD

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:39

CM_ schreef:
Voel, of laat een paardenmens even goed de benen navoelen, een hoefzweer is meestal wel voelbaar.

Huh... Heel knap. Soms kan dat inderdaad, maar in negen van de tien gevallen is daar toch echt een visiteertang voor nodig.

Oeps, ja sorry, niet goed gelezen.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:09

Het vervelende is, het is er nu al bijna een week en er veranderd ook gewoon niks... Elke dag wordt zijn been 2x afgespoten, maar het verbeterd niet. En het wordt ook niet slechter trouwens.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 06:04

Huh dietmdb jij was toch niet de topicstarter?

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 08:48

nee dietmdb is niet de topicstarter , maar wel een vriendin van mij ;)

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:58

*Zusje, niet vriendin. Maar ik ben ook elke dag op stal, met daphnijntje, dus vandaar haha :o

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:30

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt