.Ben nu van stal gewisseld (niet hierom) en op deze nieuwe stal laat hij dit gedrag uiteraard ook zien, alleen neemt het alleen maar toe. Hij dekt veel, is dreigend naar andere ruinen. Brult als hij alleen staat of wordt weggenomen en maakt zich groot (nek erop/opblazen) als er wat langs loopt, gaat dan erg lopen 'sjouwen'.
In de omgang is hij lief en braaf, maar wel dominant, dwingend en lomp. Ik heb er zelf geen problemen mee zolang ik rustig en consequent blijf. Het 'hengstengedrag' wat hij laat zien, zie ik veel minder dan de mensen op stal (ik ben er natuurlijk ook minder). Ik haalde hem makkelijk op uit de groep. Hij was dan niet vervelend, maar brulde wel wat, maar dit was makkelijk te corrigeren. Omdat hij zo vervelend is in de groep en maar blijft dekken staat hij nu apart. Er wordt wellicht overwogen om een ruinengroep en een merriegroep te maken. Zou wellicht fijn zijn voor hem, maar als dat niet lukt, jammer. Dan staat hij alleen (wel met paarden in de landjes naast hem dus voldoende contact)
Nu hoor ik steeds vaker 'is het geen klophengst?' De dierenarts dacht van niet en de hoefsmid ook niet. Toch vindt ik het wel gek dat het gedrag steeds meer toeneemt. Als ik het zo hoor, gedraagt hij zich echt als 'het mannetje'
Hij heeft van veulen af aan met een andere hengst gestaan (veulen) tot ruim 2 jarige leeftijd. Toen werd hij gekocht door een handelsstal welke hem dus liet castreren waarna ik hem kocht.
Ik weet dat ik een bloedtest zou kunnen doen, maar vraag me vooral af wat de consequenties zij als het een klophengst is? (medisch gezien). Kan een ruin dit gedrag laten zien? Ik weet wel als paarden laat geruind worden er bijvoorbeeld hengstengedrag kan blijven bestaan, maar Col had juist dus eerst bijna geen hengstengedrag en nu dus steeds meer?
Heeft iemand meer info? Zijn er nog andere manieren om te 'onderzoeken/bekijken' of het een klophengst is? Kan je dat van de buitenkant zien/voelen?
Ik zie overigens ook niet echt veel van zijn gedrag. Hij is wel dominant in de groep, dat zie ik wel en hij heeft favo merries en het brullen aan de hand natuurlijk.
ihiihihih voorplanting bij paarden