Ontstoken huid thv spronggewricht, wat is het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Ontstoken huid thv spronggewricht, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:39

foto's aan het einde van het verhaal.
Medio maart dit jaar haald ik mijn paard uit stal met een ietwat dikke kogel. Bij nader onderzoek bleek hij wonden te hebben rondom spronggewricht. Voorzijde van het been, binnenkant en buitenzijde van het gebied rondom de sprong. Alsof hij met zijn been in een put was gezakt.

Been schoongemaakt, betadine etc. Kortom, goed behandeld. Been werd in het weekend wat voller en wonden leken ernstiger te worden. Maandag meteen DA erbij. Huid bleek flink ontstoken te zijn door de wonden. Antibiotica gekregen intraveneus, voor 6 dagen antibiotica pasta's, hydrocortiderm zalf voor op de wonden en dagelijks wassen, afdrogen en smeren. Goed, ik ging aan de slag.

Been leek niet op te knappen gedurende die week, dus op vrijdag nogmaals de DA laten komen. Nogmaals voor 3 dagen antibiotica erbij en ik heb aangedrongen op schraapsels, hoewel de DA het zeer onaannemelijk vond dat het hier om mijt zou gaan. Uitslag daarvan kreeg ik nog diezelfde dag: geen enge beestjes aangetroffen.

De ontsteking van de huid ging over. De wonden genazen en er groeide weer haar overheen. Het been is niet meer dik geworden etc. Maar toch blijft het daar rommelen. Nog steeds heeft mijn paard korstjes op zijn benen. Ik was zijn benen 1 a 2x/week met betadine, ik voel dan een soort ‘pukkeltjes, bultjes, korstjes’ hoe je het ook moet noemen en na wassen met zachte borstel, is het meeste weg.
2 weken voordat ik de wonden ontdekte, heb ik mijn paard zijn benen opgeschoren. De (logische) conclusie van DA 1 was dat paard verminderde weerstand moet hebben gehad (logisch, wisseling der seizoenen), wondjes van het opscheren zijn gaan ontsteken et voila. Paard is door het hele gebeuren aan de benen ook best vermagerd. At gewoon goed en bleef alert. Temperatuur was al die tijd niet verhoogd, eerder te laag. Regelmatig 36-nog-wat. Momenteel weer keurig in de 37.

In mei is mijn paard behandeld door chiropractor. Zoals je weet, is een chiropractor ook een DA. Mijn hele verhaal weer gedaan en ook zij wist het niet. Wist nog iets van een seminar. Een huidaandoening die opspeelt door zonlicht. Zou best kunnen. Zonnetje schijnt geregeld en paard staat hele dagen op het land inmiddels. Om dat te voorkomen, zou je het been moeten inpakken. Nou, dat is geen doen natuurlijk.

De derde DA is er vrijdag bij geweest (paard kreeg gebitsbehandeling) en ook hij vond het een vreemd gebeuren en zou niet weten wat er aan de hand is. Optie is om puur te behandelen met hormonen zalf, hetgeen niet (legaal) beschikbaar is voor paarden.
Mok/mijt/een schimmel is het allemaal niet.
Ook deze DA adviseerde om er geen halszaak van te maken zo lang het niet onstoken is.

Ik raak er niet over in paniek maar ben wel erg benieuwd of iemand het verhaal met foto's herkent of tips heeft in welke hoek ik nog moet zoeken want ik ben een beetje "uitgedokterd" om eerlijk te zijn en wellicht denk ikzelf niet genoeg meer out the box...

Foto's op 17 maart (dag na ontdekken van wondjes):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto 18 maart:
Afbeelding

21 maart: de kale plekken kropen steeds meer omhoog:
Afbeelding

22 maart:
Afbeelding

3 april:
Afbeelding

En meer foto's heb ik niet geupload, van na die tijd. Het genezingsproces is toen wel begonnen trouwens. Op verzoek kan ik ze uploaden natuurlijk.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:01

mijn paard kreeg rond februari dikke gevulde kogels en pijp, ik ontdekte later een wondje, onder de wintervacht begonnen korstjes te komen en het werd steeds erger, dikke plakken en een bult op een pees, ik zelf dacht aan naar binnen geslagen mok maar veearts hield het op streptokokken.
het zag er net zo uit als jouw paard. Vooral op het witte been, Ik heb antibiotica moeten geven en een onstekingsremmers, verder om de dag smeren met een door de veearts gemaakte mokzalf (op basis van koeien uier onstekingsremmer), nu zijn we maanden verder en voel ik nog steeds korstjes die ik er weer af krap......het is waarschijnlijk ontstaan door een combi van verminderde weerstand en waarschijnlijk een wondje.
Streptokokken : De infecties verspreiden zich meer in de diepere huidlagen, waar ze leiden tot een warme, rode uitslag, wondroos (erysipelas) genaamd. Streptokokken, alleen of samen met stafylokokken, kunnen zich ook verspreiden door de bovenste lagen van de huid en een korstige uitslag (impetigo) veroorzaken.
Bepaalde streptokokken kunnen een vernietigende infectie onder de huid (necrotiserende fasciitis) veroorzaken.
Weerstand verbeteren is denk ik heel belangrijk.

Jasmijn159

Re: Ontstoken huid thv spronggewricht, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:05

Wil je het echt weten dan kun je es uitzoeken of je dierenarts niet een biopt kan nemen.. Kijken wat de patholoog er van zegt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 00:08

Dat klinkt inderdaad heel herkenbaar.

Maar goed, jij hebt dus niet veel meer moeten doen dan ik. Behalve dan dat we allebei met een andere soort zalf hebben moeten smeren.
Ben enorm bezig geweest met weerstand van mijn paard. Hij ziet er goed uit verder (nu dan weer, hij was rond die tijd wel te mager, maar op het land is hij goed opgeknapt, hij kreeg overigens daar ook voor het eerst in zijn leven een gaskoliek voor zijn kiezen) op dit moment en is qua karakter/humeur gewoon zichzelf. Niet te suf in ieder geval!

Weerstand kun je helaas niet zien aan je paard. Hij ziet er nu prima uit. Ik heb hem om op te knappen 2x in 3 weken tijd een vitaminespuit gegeven. 3 weken daarna nog eentje. En vandaag dan eentje, na de sedatie en behandeling door tandarts van gisteren (hij at vandaag zijn hooi niet op).

Verder supplement etc. En verder weet ik het eigenlijk ook niet. Veel meer valt er niet te doen (denk ik, dus vandaar dit topic).

Heb jij toevallig ook foto's van jouw paard van de wondjes? Heeft jouw DA nog iets gezegd over een termijn waarbinnen zoiets over moet zijn?

Imago01

Re: Ontstoken huid thv spronggewricht, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 00:08

Thanks Jasmijn, komt erbij op mijn lijstje van mogelijkheden!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:25

ik heb volgens mij geen foto's gemaakt toen het zo erg was, nu heeft ze alleen nog een paar korstjes die op mok plekjes lijken....mijn DA gaf aan dat het met een week aardig afgenomen moest zijn, dat klopte, echter toen de medicatie op was begon het been weer wat te zwellen, ik ben maar braaf blijven smeren, en om de vier dagen met betadine gaan wassen en goed drogen, op een gegeven moment heb ik besloten er zo min mogelijk aan te komen en te stoppen met smeren, in de hoop dat het mooi uit zou drogen, zoals ik al eerder schreef krap ik af en toe op de plekken de korstjes weg, helemaal over is het dus niet....
Mijn paard zag er geweldig uit maar achteraf toch slechte weerstand, ze had last van haar luchtwegen maar dan heel hoog (keel: hoesten) en dit kan ook met de strepto te maken hebben. Overigens hoorde ik dat paarden dit ook kunnen krijgen door een wondje veroorzaakt door (in aanraking geweest met) .metaal/ijzer /roest.
Volgens mij komt het er inderdaad op neer dat je niet veel meer kan doen....ik heb mij ook rot gezocht naar middeltjes, poedertjes, supplementen etc, vandaar dat ik het op een gegeven moment echt 'losgelaten' heb....als de huid rustig in zo min mogelijk aan zitten denk ik.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 23:41

Ik heb de regels hier niet gelezen, dus weet niet of dit als illegaal schopje wordt gezien (zo bedoel ik mijn bericht dus niet...)
maar is er echt verder helemaal niemand die mijn verhaal en/of de wonden aan het been herkent?

Al is het maar om mij te helpen wat meer 'out of the box' te denken want het moet toch érgens vandaan komen?