Mijn paard beslaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoTiramisu

Mijn paard beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:30

Hoi hoi,

Ik twijfel heel erg of ik Tiramisu moet laten beslaan,
Het gaat namelijk over dat ze niet op dr hoeven loopt maar meer op haar vel aan de achterkant van de hoef.
Ik heb elke donderdag les op een manege dus ik moet dan over de weg.
Als ik dan in de bak heb gereden en ik kom terug op de stenen loopt ze licht kreupel.
Dit is ongeveer 2 weken zo..
En omdat het binnenkort hopelijk mooier weer word en dus meer de weg op ga zit ik er aan te denken om haar te laten beslaan..
Ik ben namelijk bang dat als ik dat niet doe ze kreupel loopt over enkele weken en dat wil ik absoluut niet.

Hebben jullie nog ideën of tips om te doen?

Brittneyx

Re: Mijn paard beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:32

ik zou er een hoefsmid bijhalen
als je wekelijks over asfalt moet
is het wel aangeraden dat je je paard beslaat
succes met het vinden naar een oplossing

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:36

Wekelijks over het asfalt zou juist helemaal geen probleem moeten zijn. Zelfs dagelijks zou een gezond paard met gezonde hoeven aan moeten kunnen!

Het lijkt wel alsof er iets mis is met de hoefgroei. Groei en slijtage hoort in balans te zijn. Hoe is je paard gehuisvest? En zou je goede foto's kunnen maken van de hoeven?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:38

Ik zou even je smid vragen wat je moet doen en niet proberen de gissen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:38

VSw-->BEH

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:54

Dani_ schreef:
Wekelijks over het asfalt zou juist helemaal geen probleem moeten zijn. Zelfs dagelijks zou een gezond paard met gezonde hoeven aan moeten kunnen!

Het lijkt wel alsof er iets mis is met de hoefgroei. Groei en slijtage hoort in balans te zijn. Hoe is je paard gehuisvest? En zou je goede foto's kunnen maken van de hoeven?

Mijn paard staat vanaf april dag en nacht buiten. In een hele grote wei bij een boer. In de winter gaat ze snachts naar binnen
Ongeveer 2 weken geleden is ze bekapt en nu al weer scheurtjes en lange hoeven. Eerder is dit nog nooit voorgekomen. Ik heb haar vorig jaar ook laten beslaan en toen was er geen enkel probleem.
Ze heeft vrij brede hoeven.
Morgen zal ik goede foto's maken en op bokt.nl zetten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:39

Ik zou even met de hoefsmid overleggen die kent de hoeven en het paard dus die kan het beste advies geven.
Maar als je paard daadwerkelijk kreupel gaat lopen dan zou het wel aan te raden zijn denk ik maar wie weet heeft de hoefsmid nog een ander advies.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:41

Nou, wekelijks een klein ritje over het asfalt is net heel goed voor de slijting van de hoeven hoor.Indien je nu echt veel en lang de baan op zou gaan met veel harde stukken, dan kan je beginnen denken over hoefijzers, maar verder zou ik nooit hoefijzers laten zetten als het niet nodig is. Best even overleggen met je hoefsmid dan. ;)

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:41

De hoefsmid ga ik zometeen bellen het nadeel is alleen, omdat mijn paard bij een boer staat en die dus een vaste smid heeft weet ik niet welke. Ik zeg altijd kan mijn paard dan en dan naar de smid. Meestal zit ik dan op school als de smid komt.

Dit is nu ongeveer een kleine 3 weken aan de gang.. En het lopen op asfalt gaat slechter.

Zo een voorbeeld ik moest 2 weken terug naar de manege en we gaan dan altijd over de verharde weg. Maar op de helft begon ze ineens te hinken dus ik snel de berm in het werd alleen niet minder.
We hebben gekeken of er misschien een steentje in de hoef zat.. Nee dat was ook niet het geval..
Nouja dan maar doorlopen. Maar na de les terug op de stenen begon ze weer te hinken...

Ik maak me er echt zorgen om want ze heeft dit eerder nooit gehad.
Ik koel haar benen heel goed na het rijden, en ik verzorg haar hoeven ook heel erg goed.
Twee keer per dag uitkrabben en om de 3 dagen een laagje vet erop.
Om de 5 of 6 weken gaat ze naar de hoefsmid.
Die is 2,5 week geleden geweest en nu moet ze alweer eigenlijk!!
Er zitten scheurtjes in haar hoeven en ze zijn lang.

Ik heb net ook nog verhalen gelezen over hoefbevangenheid maar ik hoop zo dat dat niet zal zijn..

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:44

Een laagje vet sluit de hoeven af, waardoor ze steeds droger worden. Wellincht komen hier de scheurtjes en de gevoeligheid vandaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:47

DoTiramisu schreef:
De hoefsmid ga ik zometeen bellen het nadeel is alleen, omdat mijn paard bij een boer staat en die dus een vaste smid heeft weet ik niet welke. Ik zeg altijd kan mijn paard dan en dan naar de smid. Meestal zit ik dan op school als de smid komt.

Jouw paard, dus jij beslist ook gewoon welke smid komt. Vraag of het nummer en naam van de boer en maak zelf een afspraak op een tijdstip dat je erbij kunt zijn, of bel zelf een hoefsmid. Niet zo moeilijk doen hoor. Hoeven zijn belangrijk genoeg om actie te ondernemen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 25-06-12 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:48

Ik denk dat je heel snel op zoek moet naar een andere hoefsmid, want het probleem die je aangeeft lijkt mij eerder een probleem dat voortkomt uit slecht bekappen!! De hoefsmid kan haar te vlak zetten bijvoorbeeld.. En het feit dat ze na 2 weken alweer lange scheurende hoeven heeft, dat is absoluut zorgwekkend! Misschien kun je contact opnemen met een dierenartsenkliniek waar een hoefsmid in dienst is. Deze hebben vaak meer ervaring met hoef'problemen'! Succes ermee.. Blijf niet te lang rommelen, want ik ken een paard wat ruim een half jaar heeft moeten revalideren door slecht bekappen!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:08

Yvet_90 schreef:
Misschien kun je contact opnemen met een dierenartsenkliniek waar een hoefsmid in dienst is. Deze hebben vaak meer ervaring met hoef'problemen'!

Nergens voor nodig, alleen maar vreselijk duur. Gewoon een goede hoefsmid bellen, dan kom je al een heel eind.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:10

GamblersCup schreef:
Yvet_90 schreef:
Misschien kun je contact opnemen met een dierenartsenkliniek waar een hoefsmid in dienst is. Deze hebben vaak meer ervaring met hoef'problemen'!

Nergens voor nodig, alleen maar vreselijk duur. Gewoon een goede hoefsmid bellen, dan kom je al een heel eind.

Heb je gelijk in, maar voor zover ik het kan beoordelen heeft TS zelf geen verstand van hoe de hoeven van een paard eruit horen te zien. Dit maakt het ontzettend moeilijk om te beoordelen wat dan precies een goede hoefsmid is. Misschien kan TS aangeven in welke omgeving haar paard staat, zodat bokkers mee kunnen denken over een goede hoefsmid?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:18

vraag aan de boer het telefoonnummer van de smit die ervaring heeft met jou paard.
laat deze langs komen en bespreek je problemen

eventueel zou je ook aan hoefschoenen kunnen denken.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:26

Simoontjeh schreef:
Een laagje vet sluit de hoeven af, waardoor ze steeds droger worden. Wellincht komen hier de scheurtjes en de gevoeligheid vandaan.

Dat zal het niet zijn.
Ik vet haar hoeven in al vanaf dat ik haar heb. Ik doe de hoeven dan eerst nat maken en daarna een laagje vet erover zodat ze het vocht opnemen...

Ik wil De Wilde Hoefsmederij bellen. Iemand ervaring met deze hoefsmid?

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:32

Tiramisu staat in Bavel ( in de buurt van Breda )

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:36

Als de hoeven gaan scheuren doordat ze te lang zijn, is het dus geen gevoeligheid omdat de hoeven te kort zijn of teveel zijn afgesleten.
Als het in de berm niet minder wordt is dit sowieso uitgesloten.

Ik zou ook graag foto's willen zien van de hoeven, denk dat er dan gerichter advies kan worden gegeven. :j

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:51

Gimli_ schreef:
Als de hoeven gaan scheuren doordat ze te lang zijn, is het dus geen gevoeligheid omdat de hoeven te kort zijn of teveel zijn afgesleten.
Als het in de berm niet minder wordt is dit sowieso uitgesloten.

Ik zou ook graag foto's willen zien van de hoeven, denk dat er dan gerichter advies kan worden gegeven. :j

Dat klopt.
Ik vind het heel erg raar dat dit nu opeens zo is, want eerder had ze dit nog niet. Ze loopt op heel erg op haar vel aan de achterkant van de hoef.
Ik ga zometeen naar Tiramisu en ik zal dan foto's maken van haar hoeven.
En uiteraard op bokt.nl zetten. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is.
Maar we proberen het !! :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:53

Top! :)
Probeer foto's te maken van de onderkant en de zijkanten, zo krijgen we het beste beeld van wat er aan de hand is.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:14

Het is op de foto niet erg goed te zien, daar lijkt alles vrij normaal.
Dat is het vervelende want vandaag weer hetzelfde ik haal haar uit de wei en ze loopt weer licht kreupel over de stenen heen.
Op de foto zie je wel scheurtjes maar omdat het telefoonkwaliteit is kan je het niet helemaal goed zien.

Ik weet dat ze er niet goed uitzien, bij de achterhoeven is vrijwel geen probleem daar zijn de hoeven nog netjes en niet te lang.
Het probleem is dus alleen bij de voorhoeven.

Hier de foto's:
- linkerbeen:
Afbeelding
Afbeelding
- rechterbeen:
Afbeelding
Afbeelding

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:53

Misschien dat als ze de straal wat bijsnijden waardoor die niet op de grond komt iedere stap, dat ze dan al minder gevoelig loopt? Ze lijkt niet heel raar te staan.. Je zou de hoeven ook sterker kunnen proberen te maken door de hoeven in te smeren met teer (advies van zeer goede hoefsmid voor een paard die heel slechte hoeven had). Denk er hierbij wel om dat je niet tot aan de kroonrand smeert, maar circa 2 cm eronder blijven en de straal en hele onderkant van de hoef (+ achterkant hoef) goed insmeren met het spul.. Toch denk ik dat het niks te maken heeft met de kwaliteit van de hoeven.. Kan het ook iets van hoefkatrolontsteking zijn? Aangezien het aan beide benen is? Of is het enkel aan één been?

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:43

Yvet_90 schreef:
Misschien dat als ze de straal wat bijsnijden waardoor die niet op de grond komt iedere stap, dat ze dan al minder gevoelig loopt? Ze lijkt niet heel raar te staan.. Je zou de hoeven ook sterker kunnen proberen te maken door de hoeven in te smeren met teer (advies van zeer goede hoefsmid voor een paard die heel slechte hoeven had). Denk er hierbij wel om dat je niet tot aan de kroonrand smeert, maar circa 2 cm eronder blijven en de straal en hele onderkant van de hoef (+ achterkant hoef) goed insmeren met het spul.. Toch denk ik dat het niks te maken heeft met de kwaliteit van de hoeven.. Kan het ook iets van hoefkatrolontsteking zijn? Aangezien het aan beide benen is? Of is het enkel aan één been?

Ja datt is opzich wel een idee om te doen.
Ik weet niet wat het kan zijn, ik heb de hoefsmid gebeld die komt donderdag en gaat druk uitoefenen op de hoeven.
Het is aan allebei de benen maar rechtsvoor heeft ze toch wel mee last.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:54

Dit staat op hoefnatuurlijk.nl, misschien kun je je in de uitleg vinden?

Symptomen en diagnose
Hoefkatrolontsteking komt nagenoeg uitsluitend aan de voorbenen voor, maar dan wel aan beide voorbenen tegelijk.
Als een paard op beide voorbenen op dezelfde manier kreupel loopt dan zie je... niets! Kreupelheid zie je doordat het paard onregelmatig loopt omdat hij één zeer been probeert te ontlasten, maar als beide voorbenen even zeer doen dan valt er niets te ontlasten en loopt het paard met pijn, maar wel regelmatig. Je ziet er dan niets van!

Vaak is het echter zo dat het ene been de ene dag wat meer zeer doet dan het andere been, en een dag later kan het ineens weer omgekeerd zijn. Kenmerkend voor hoefkatrolonsteking is dan ook dat het paard afwisselend kreupel is op het ene en dan weer het andere been, waartussen goede dagen lijken te zitten waarbij het paard in werkelijkheid aan beide benen evenvéél pijn heeft.

Kleine voltes of een landing na de sprong veroorzaken extra krachten op de hoefkatrol en zijn dus extra pijnlijk voor het paard.

Om hoefkatrolontsteking te diagnostiseren zal de dierenarts een van de volgende technieken gebruiken:

Zenuwverdoving
Het gegeven dat paarden die aan beide voorbenen evenveel pijn hebben niet zichtbaar kreupel lopen kunnen we met een slim truukje gebruiken om hoefkatrolonsteking te diagnostiseren: Op een dag dat het paard niet kreupel loopt laat je de dierenarts een van beide voorbenen nabij het hoefkatrol verdoven, loopt het paard dan ineens wél kreupel op het niet verdoofde been dan weet je dat je paard pijn had in beide benen. Want nu de pijn in één van de benen is verdwenen gaat hij direct het overgebleven pijnlijke been proberen te ontlasten en hierdoor gaat hij kreupelen.

Röntgenfoto's
Röntgenfoto's zijn in de beginstadia van hoefkatrolontsteking erg onbetrouwbaar. Pas in een vergevorderd stadium zie je botwoekeringen ontstaan rond het hoefkatrol (mislukte pogingen van het lichaam om de versleten plek te repareren) en dan pas weet je zéker dat er sprake is van hoefkatrolontsteking.
Er lijkt weinig verband te zijn tussen de mate waarin paarden last lijken te hebben van hoefkatrolontsteking en het beeld dat de röntgenfoto's te zien geven: Sommige paarden vertonen alle symptomen terwijl er op de foto's bijna niets te zien is, andere paarden huppelen nog vrolijk rond terwijl de röntgenfoto's een zeer ernstig beeld geven.

Buigproef
Traditioneel wordt de zogenaamde buigproef uitgevoerd om hoefkatrolontsteking op te sporen. Er rijzen echter meer en meer twijfels over het nut en werking van de buigproef. Allereerst is de werking niet duidelijk: Bij de buigproef wordt de zogenaamde strekpees belast, terwijl het de buigpees is die gevoelig is. Verder kun je ieder paard kreupel krijgen door de buigproef iets te lang of iets te bruut uit te voeren, terwijl dat dan natuurlijk niets met hoefkatrolontsteking te maken heeft. Omgekeerd kunnen paarden met hoefkatrolontsteking makkelijk door de buigproef glippen. Daarom rijst steeds meer de vraag of de onvolprezen buigproef eigenlijk wel iets met hoefkatrolontsteking te maken heeft!

! Omdat hoefkatrolontsteking zo lastig is te diagnostiseren wordt er vaak geroepen dat een paard wel hoefkatrolontsteking zal hebben terwijl het in werkelijkheid iets anders is. Hoefkatrolontsteking is echter niet op het zicht vast te stellen, eenzijdige verdoving of - in ver gevorderde gevallen - een röntgenfoto is het enige dat uitsluitsel kan geven.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:03

Het zou idd een hoefkatrol ontsteking kunnen zijn.
Maar als dat aan beide benen plaatsvind dat klopt dat niet helemaal.
Want haar rechtervoorbeen zie je heel duidelijk dat ze licht kreupel loopt.
Ik zal het eens aan de hoefsmid vragen donderdag wat hij denkt dat het is.
Hij gaat sowieso druk uitoefenen op de zolen van haar hoeven.
En dan zo maar hopen dat er iets te vinden is....