Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met een paard met een scheve neus. Graag zou ik willen weten waar je allemaal op zou moeten letten. Ik zag er laatst 1 staan en werd wel erg nieuwsgierig hierna.
Zou je bijv. zo`n paard nog kunnen rijden? Waar let je op met voeren?
Ik denk dat Liekec het heeft over Pagella. Gebruik de zoekfunctie maar eens, al is Pagella een tijdje geleden ingeslapen.
Ankje11
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-12 10:47
Via de zoekfunctie kwam ik niet tegen wat ik wou, vandaar het topic. Ik zal Pagella even opzoeken, dank jullie wel!
Anoniem
Geplaatst: 23-06-12 10:56
Het ligt aan de hevigheid, Pagella was heel extreem.
Waar je rekening mee moet houden zijn de tanden en de luchtwegen. Vooral de tanden is een groot probleem omdat dit vaak scheef op elkaar staat. Heb je een foto van het paard?
Ik denk dat Amber(de eigenaresse van Pagella) je er meer over kan vertellen.
Heb vele topics van Pagella gevonden. Bedankt voor de tips.
0000
Geplaatst: 24-06-12 12:38
Houd er rekening mee dat ook een paard met een veel minder scheve neus er last van kan hebben met het inhebben van een bit bijvoorbeeld. Bij mijn paard valt het echt vrijwel niemand op dat hij scheef is, maar hij vindt een dik bit echt vervelend en ook alles wat teveel beweegt hindert hem. Daarnaast eet hij een stuk langzamer dan andere paarden. Wat in sommige situaties (mn in groepen) ook voor problemen kan zorgen als je paard dan niet genoeg eten binnenkrijgt.
Weet ik niet, mijne eet gewoon alles hoor (echt kauwen doen ze ook met kiezen achterin, niet vooraan) het duurt gewoon allemaal net wat langer. Vind ik persoonlijk helemaal niet erg, liever dan zo'n schrok-op. Maar kan me wel voorstellen dat als hij in een groep zijn hooi zou moeten eten, hij gewoon veel te weinig binnen zou krijgen omdat de rest veel meer kan eten in dezelfde tijd. Ik doe verder ook niets speciaals, krijgt gewoon brok, muesli gras en hooi en ik rijd op een simpel enkelgebroken bustrensje van 11 mm. Maar zoals ik al zei, hij heeft het echt heel minimaal. Denk hoe meer 'afwijking' hoe meer aanpassingen er nodig zijn.
Met hooi eten zou je ze dan eventueel apart kunnen zetten als het dier niet genoeg binnen krijgt. Heb je misschien een foto van die van jou?
0000
Geplaatst: 24-06-12 13:48
Moest even zoeken naar een foto waar je het enigzins op kan zien...Als je goed kijkt zie je hier dat er aan de linkerkant van zijn hoofd (rechts op de foto) een deukje zit. Ook zijn bovenlip staat heel iets scheef op de onderlip.
ik heb een mini met een scheve neus. kiezen staan wel recht op elkaar maar haar snijtanden dus niet, ze kan er echter wel prima mee eten want ze is veel te dik. graasmasker gaat dus niet, dit schuurt bij haar, het is nu dus een aardig heen en weer gesjouw van paddockje naar gras naar stal etc., hier niet echt handig aangezien de rest van de kudde dus gewoon 24/7 op het gras loopt. verder geen bijzondere dingen eigenlijk, ze gaat 1x per jaar naar de tandarts maar dat gaan de meeste anderen hier ook.... zou verder niet weten of een bitje in haar mond zou gaan, dit heb ik nog nooit geprobeerd, denk eigenlijk dat het geen probleem zou moeten zijn aangezien het bit toch op de lagen voor haar kiezen zou liggen en haar kiezen dus wel recht staan, ga er dus ook maar vanuit dat er op die plek dus ook wel een bit zou moeten kunnen liggen
ik rijd een paard met een iets scheve neus en scheve voortanden (boventanden, ondertanden staan redelijk recht). Paard eet voldoende (zelfs iets te dik dus daar zijn geen problemen mee). Alleen wel erg gevoelig in de mond met rijden!
Bedankt voor jullie antwoorden! amykimmie en probabeest: Hebben jullie misschien ook een foto? _Esther_87_ : Op de foto is het niet helemaal goed te zien.