Wie ervaring/foto pastern leukocytoclastic vasculitis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Wie ervaring/foto pastern leukocytoclastic vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:11

Alvast bedankt voor het lezen.

Mijn paard is 6 weken geleden geopereerd aan het griffelbeen en voor echo zijn beide achterbenen geschoren. Rechtsachter helemaal (operatiebeen), linksachter alleen achteraan en halverwege (verticaal) het pijpbeen. Nadat na ruim 2 weken het verband eraf was en hij weer in de kudde stond kreeg hij soort verbranding aan zijn niet-geopereerde linker achterbeen. Van de kogel loopt het in een soort v naar boven aan de zijkant van het pijpbeen, aan de binnenkant van het zelfde been zit een ovale plek net boven de kogel en is dus kleiner. Van toen ben ik gaan smeren met zinkzalf (sudocreme). Door de weken heen kwamen er schilferige korsten op. Hiervoor zag het er zo uit:

Afbeelding

Nu lijkt het erg op de foto op de rasppagina van de boktwiki
(http://boktimg.nl/w/images/d/d5/Mok.jpg)
En dan het achterste been. Heb nu geen recente foto omdat ik telkens een dikke laag sudocreme smeer dus de plekken zijn niet goed zichtbaar.

Er is bloedonderzoek gedaan om te kijken of z'n lever aangedaan was door fotosensibiliteit maar hier kwam niets uit. De DA die dit onderzoek gedaan heeft is er nu van overtuigd dat het pattern leukocytoclastic vasculitis is, maar ik kan er héél weinig informatie/foto's over vinden om te vergelijken. Omdat mijn paard door de verdoving heen nog z'n been wat optilde durft de DA van de kliniek geen biopt te nemen dus hiervoor zou hij onder narcose moeten, wat zowel zij als ik niet echt zagen zitten. Mogelijke therapie zou zijn hem voor een tijdje op redelijk hoge dosis prednisolon zetten maar ook dat zie ik niet zo zitten zonder diagnose, zitten toch risico's aan vast..

Dus ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen, en/of ervaring hebben met pattern leukocytoclastic vasculitis, misschien dat ik zo een helderder beeld krijg van alles.

Myour

Re: Wie ervaring/foto pastern leukocytoclastic vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:01

Helemaal niemand? ... Eventueel iemand ervaring met prednisolon geven zonder definitieve diagnose?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:27

TS: mijn paard heeft twee jaar geleden een erge atypische vasculitis doorgemaakt met hele erge wondes aan zijn vier benen.
Dit omdat mijn eerste DA dacht aan mok...

Second opinion kwam er dan vasculitis uit.

Hij is behandeld geweest met prednisolon, AB , torental (voor bloedtoevoer in de benen en voor een goede genezing van de vasculitis) en dan lokaal behandelen met flammazine, daarna met honingzalf...

Dus hier zonder biopt behandeld met prednisolon.

Nu als hij met geschoren benen in de zon heeft gestaan kan het ook fotosensibiliteit of verbranding van de huid zijn.

Heb je al geprobeerd met flammazine te behandelen en ev onder verband zodat de zon er niet aankan.

Al bij al heeft de totale behandeling bij mij enkele maanden geduurd en heeft hij er wel littekens van over gehouden.

Zijn zijn benen ook dikker geweest?
In principe bij een vasculitis krijg je ontstekingsreactie en worden de benen dikker, paard wordt ook ziek met koorts ed..;

Indien hij dit niet gehad heeft zou ik eerder denken aan een verbranding door de zon op zijn kaalgeschoren benen of fotosensibiliteit.
Bv met zijn been tegen een branderige plant en dan de zon erop. Dat geeft ook een heftige reactie.
Hij heeft dan op zijn benen geen haren meer die een beschermingslaag vormen.

Laat maar horen wat je nog wil weten !!

Succes ermee !!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:45

Bedankt voor je reactie Habore. De met haren bedekte plekken hebben inderdaad nergens last van (is ook te zien op de bovenstaande foto), het is echt alleen op de geschoren gedeelten. Hij heeft last van oedeem in beide achterbenen, vooral rond de kogel en aflopend naar boven, vooral als de zon geschenen heeft. Met 1 of 2 winderige bewolkte dagen zijn de benen zo goed als droog. De aangedane plekken zijn lokaal warm, hij heeft geen enkele dag koorts gehad (altijd tussen de 36 en 37 graden, vooral in het begin regelmatig gemeten).
Ik heb van beide situaties (na in de zon staan en na bewolkte dag) foto's dus die kan ik vanmiddag ook wel laten zien, dan kun je goed het verschil zien in droogte van de achterbenen. In het bloed was een milde verhoging van een bepaalde ontstekingswaarde te zien, maar omdat er nog enigszins sprake was van botirritatie aan het geopereerde griffelbeen zou het ook daar aan kunnen liggen.
Korsten zijn beetje dik en schilferig met vooral onderaan sprake van wat (oranjeachtig) wondvocht. Doet me dus echt denken aan de foto van de rasp op de boktpagina. Als ik er nieuwe zalf op smeer, heb ik ook altijd schilfers aan m'n vingers die ik er dan afveeg.
Verder is hij heel kwiek en niet kreupel, doet me dan ook niet ziek aan waardoor het echt lokaal een reactie lijkt te zijn..

Zou je aan de hand van deze informatie vasculitis denken? Dit was trouwens de opinie van 1 DA van Emmeloord, ik zou ook nog een second opinion kunnen vragen van m'n eigen (lokale) DA..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:35

Moeilijk te zeggen.

Het feit dat er wel wat oedeemvorming is kan wel in de richting van vasculitis wijzen.
Hij heeft dan wel geen koorts, maar goed dat is dan ook niet bij ieder paard zo.

Het feit dat de benen eigenlijk beter zijn bij bewolkte dagen doet me dan wel weer aan de zon denken...
Een vasculitis wordt niet beter van bewolkte dagen.

Dan zou ik misschien toch met de flammazine proberen of eventueel de honingzalf en dan onder verband.

In het begin verband iedere dag wisselen en afhankelijk van de hoeveelheid wondvocht kan je die langer aanlaten.

Woon je niet kort in de buurt van Alex Brander?
Van veterinairewondzorg.nl

Die kan je daar uitstekend advies in geven.
Best kan je hem laten langskomen, die mens in zijn gewicht in goud waard !!!!

en misschien best second opinion DA.

Zolang hij geen koorts maakt en de benen niet dik worden zou je kunnen proberen met de honingzalf en onder verband.
Zodat zeker die zon niet aan die plaatsen kan !!!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:54

[MD] Leukocytoclastische vascultitis

In dit topic staan nog meer links, onder andere naar mijn topic van 4 jaar geleden.
Hier kun je denk ik heel veel vinden.

Bij ons is het weer helemaal goed gekomen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:38

Ik heb van vandaag nieuwe foto's gemaakt. Rare is dat z'n aangedane been helemaal droog was :? snap er echt helemaal niets meer van.. nog wel gevoelig allemaal en aan de binnenkant is boven de oude plek een klein nieuw plekje ontstaan. Z'n geopereerde been was nog niet aangedaan (behalve dat bij zonlicht er sprake was van oedeem) maar nu beginnen er plekjes te komen:

Afbeelding
Binnenkant geopereerde been.

Afbeelding
Buitenkant geopereerde been, bij de kogel een beginnend plekje te zien.

Afbeelding
Het is niet goed te zien maar dit is hetzelfde been als uit m'n openingspost, door de sudocreme kun je niet zoveel zien maar de plek is niet groter geworden, maar er zitten hier beetje kleverige korsten op door de sudocreme.

Afbeelding
Binnenkant andere achterbeen. Rechtsboven is een klein nieuw plekje te zien, heb iets te hard gepoetst en dan ziet het er zo uit onder een korstje (roze links)

Heb de DA gesproken vandaag en zij heeft me wel gerustgesteld dat prednisolon voor 4 weken bijna nooit kwaad kan, en dat het voor bijna elke vorm van huidontsteking helpt. Zou een pot opgestuurd krijgen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:40

heb ooit een paard gezien wat een dergelijke reactie kreeg van iets waar hij niet tegen kon, zinkzalf maakte het overigens alleen maar erger. Gezien het inderdaad een soort verbranding van de huid is en zinkzalf uitdroogt. Bij dat paard ging het vanzelf over na wassen met betadine en geduld.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:41

@ Franka_Vosje: bedankt voor de link heb het grotendeels doorgescand. Heb jij uiteindelijk beenbescherming omgedaan? De DA die de prednisolon heeft voorgeschreven drukte me op het hart om de benen uit de zon te houden dus hij moet aan bescherming, maar ik heb geen idee wat geschikt is om voor langer om te houden (in elk geval 24 uur). Heb de Rambo Fly Boots besteld een week geleden maar die zijn te slap en blijven niet zitten.
2 opties die ik in gedachten had was of een dunne laag bandage of witte 3in1 beschermers ofzo?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:05

Ik heb wel eventjes beenbeschermers gebruikt (van de paardendrogist, ben de naam kwijt) maar dat vond ik geen succes.
Ook wel hebben heel lang gedacht dat er geen zonlicht op mocht komen, maar uiteindelijk heeft al het gesmeer en verbinden er alleen maar toe geleid dat het nog erger werd.

Prednisolon was echt het middel dat ervoor heeft gezorgd dat het is genezen uiteindelijk. We hebben het maar liefst ruim 5 maanden gegeven...
Nooit enige bijwerking gehad, maar wel altijd netjes in de ochtend de pillen gegeven.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:23

Benen zagen er vandaag rustig uit, sinds ze dit weekend op een ander land zijn gegaan is z'n aangedane been niet meer dik geweest en vandaag was z'n geopereerde been ook vrij droog. Vraag me toch af of er toch iets op dat land is wat het veroorzaakt :?
Vanochtend heeft ie z'n eerste prednisolon gehad (3 capsules) ging er goed in :j mocht het nu snel beter gaan dan bel ik de DA of ik het niet korter kan geven, heb nu een kuur voor 1 maand gehad.

Bedankt voor alle info Franka_Vosje :j twijfelde ook aan de beenbeschermers. Had wel fijne gezien maar tot nu toe doet de sudocreme het eigenlijk erg fijn.. kijk het nog wel paar dagen aan en dan kan ik ze altijd nog bestellen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:50

Hoi, even een vraagje...

Is dit nu hetzelfde als einchuss of niet?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 23:06

Einschuss is iets anders dan vasculitis. Wat ik heb begrepen: einschuss is een ontsteking door bacteriën. Vasculitis is een auto-immuunreactie (op UV - zonlicht). Bij einschuss zie je vooral een dik been. Bij vasculitis zie je een huidprobleem: schilfers, korsten, bloed en vaak ook een dikker been.