Acuut krampbeen, of... Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Acuut krampbeen, of... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:51

Maandagavond heb ik een rustige clubles gereden, stap, draf, galop, niets bijzonders. Na de les moest ik nog 1,5 km rijden naar stal toe, lang teugeltje, ook niets aan de hand.

Aangekomen op stal stap ik af, doe mijn handschoenen uit en zie dat PrinZ ineens ontzettend met zijn linkerachterbeen trekt, tot op buik hoogte. Afgezadeld, gekeken, gevoeld en besloten hem maar even in de bak te zetten... Daar heeft hij gerold. Hij oogde niet ziek oid, liep wat te hinniken, en gras te zoeken maar om de minuut ongeveer trok hij ineens dat been weer ontzettend op. Ook bij het optrekken leek hij geen pijn te hebben, maar meer ongemak omdat hij natuurlijk slecht weg kon stappen.

Ik heb het been afgespoeld met wisselend warm en koud water en heb hem aan de hand laten grazen. Het optrekken van het been herhaalde zich regelmatig. In de tussentijd plaatste hij geen gewicht op dit been.

Na ruim een uur toch maar besloten de da te bellen, die had zoiets nog niet gezien. Zijn temperatuur was normaal. Wel was hij misschien iets geirriteerd op de knie. Hij heeft toen spierverslappers en pijnstillers gehad.

Sinds gistermiddag krijgt hij dagelijks metacam, en nu moet ik even afwachten hoe het eind van de week is.

Gisteren was het al minder, maar nog niet goed.

Verdere info: Paard is 15 jaar oud en heeft soms als hij kort draait (bijv op stal) wel iets (max 30cm. hoog) kramp, maar dat is 2 hooguit 3 seconden.

Ik ben erg benieuwd of iemand dit ook meegemaakt heeft en wat de ervaringen zijn/waren!

Farah_

Re: Acuut krampbeen, of... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:44

Klinkt als hanentred, dan trekken ze hun been ook zo gek hoog op. Dacht de dierenarts daar niet aan?

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:48

Ik heb wel eens hanentred gezien, maar dit was zo hoog dat hij bijna omviel...

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:50

Toch heb ik ze dat ook wel eens zien doen met hanentred, alleen de keren dat heb gezien is het vaak juist bij de opstart, dus als je 'm net uit de stal haalt en niet aan het einde van de training gek genoeg!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:16

Hier een eigenaar van een hanetred paard....Die van mij trekt zijn been op tot aan zijn buik, valt bijna om omdat hij moeilijk weg kan stappen en wanneer hij wegloopt wordt het minder.Hij is ook wel eens echt ongevallen...
Tijdens het rijden heeft hij het nooit, hij beweegt extra met zijn beide achtebenen ( trekt ze hoger op dan normaal) maar tijdens het rijden of uitstappen is het inderdaad juist weg.
Als ik even heb stilgestaan en hji moet wegstappen heeft hij het soms wel.
En dan ook weer bijna met zijn hoef tegen zijn buik.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:49

Okay...!

Maar hij is ook kreupel, dat mist even in mijn verhaal, sorry...

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:40

En hij houdt zijn been ook wel een seconde of 10 zo hoog, wat ik zo lees op internet is dat bij hanetred niet het geval...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:35

Jawel hoor!!! mijn paard kan hem makkelijk 10 seconden omhoog houden, heel sneu want hij weet heel duidelijk niet wat hij ermee moet, hij heeft echt geen controle over zijn achterbeen op dat moment.
En hij is zelfs een keer gewoon omgevallen, was ook heel sneu om te zien.
Hij is echter absoluut niet kreupel.

Denk dat jij dan toch geen hanetred hebt....wellicht een trauma waardoor hij nu zo reageert.... misschien door de pijn of zo?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 05:42

Kan zeker hanetred zijn. Het kan ook erger worden met de tijd. Ik zie dat je in Emmen woont. Tip; ga naar Tierklinik Dr. Berger in Heede {Duitsland, bij Bourtange de grens over}. Super dierenarts en die man kan zeer veel met rugproblemen.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:48

En we hebben weer goede hoop! Er bleek een steen in zijn hoef te zitten... Zat zo'n 3cm in het leven.. Hoef was alleen HELEMAAL niet warm of wat dan ook...!

Maar goed hij is er nu uit, dus het herstellen kan beginnen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:44

Da's mooi !!!! dus toch trauma van buitenaf, de steen in dit geval. Blij dat het iets heel eenvoudigs blijkt te zijn.
Pas wel op, een stevige zoolkneuzing kan nog lang pijnlijk zijn...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:05

Gelukkig dat het zo is afgelopen!