Paard valt van stress ??? Ervaringen .......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuszoey

Paard valt van stress ??? Ervaringen .......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 08:00

Mag ik even voorstellen : Merrie, 174 mtr, 13 jaar, blakende gezondheid, zeer dominant type, nooit ziek geweest. Regelmatig dierenarts op stal die alles nakijkt.

Afgelopen winter heb ik haar weer geschoren, dit doe ik 2 x per winter vanaf haar 4e jaar. Nooit problemen gehad, nooit hoeven te verdoven of praam moeten gebruiken. Die bewuste winterdag duurde het alleen allemaal erg lang. Scheerapparaat werkte niet naar behoren, dus ze heeft zeker 2 uur gestaan.
Ik was klaar, heb haar verder gepoetst en daarna gezadeld en .............. ze viel in de poetsplaats. Ik heb geprobeert om haar overeind te helpen, maar dat lukte niet meteen. (ze was totaal gedesorienteerd).
Zadel eraf gehaald, nog even laten liggen en daarna kwam ze wel omhoog. Rustig even buiten gezet en haar geobserveerd : niets meer aan het handje.

Gisterenavond weer raak...... Haar 2 stalgenootjes liepen al buiten in de rijbak, buurman was er met 3 pony's aan het rijden en een vriendin van mij was haar aan het zadelen. Ze bleef zich weer druk maken , hinneken en veel draaien. Zadel ging erop en plof....... Daar lag ze weer.......
Mijn vriendin heeft me er meteen bij geroepen en na het zadel eraf gehaald te hebben, hebben we haar weer overeind gekregen. Half uur later gezadeld en ze liep weer de sterretjes van de hemel af....Niets aan het handje.

Is er iemand die zo'n soortgelijke ervaring heeft.....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:03

Geen eigen ervaring, wel een filmpje van een sinterklaaspaard gezien hiet op bokt. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
http://www.youtube.com/watch?v=sIQA7P58hWI
Het paard is overgens van een bokker en nadat ze haar verhaal had gedaan bleek dat haar niks te verwijten was ;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:13

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:58

Waarschijnlijk heb je dan te maken met een extreem introvert paard.
Hij kropt alles op en wanneer het hem teveel wordt valt hij neer.

Je moet leren zijn signalen te begrijpen om eerder in te kunnen grijpen, al zal dat wel heel lastig zijn.
wat dat betreft kun je beter een extrovert paard hebben dat gelijk laat weten wat hij ergens van vind.
Een paard zal proberen te vluchten, als dat niet lukt vechten, en uiteindelijk neervallen...

Je ziet het vaker bij paarden en voornamelijk bij het opzadelen en opstijgen??
misschien heeft hij een vorm van singelvrees, omdat je aangeeft dat het voornamelijk bij het opzadel gebeurd.

merrieveulen

Re: Paard valt van stress ??? Ervaringen .......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:09

ik kan me wel vinden in wat Keeyzie zegt, m.n. over het interpreteren van de signalen van dit paard. leer zijn signalen herkennen en laat je paard duidelijk merken dat je voor hem openstaat en dat hij 'een stem mag hebben', op die manier zal je meer feedback krijgen van je paard en zal hij ook minder introvert worden. Heel veel paarden doen dit, omdat ze hebben aangeleerd dat de mens niet naar hen luistert. zaak is dus om hem te bewijzen dat je wel degelijk wilt luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:38

Klinkt als een faint-reactie. Heb ik pas een boek van Emiel Voest over gelezen,paarden hebben een Flight (vlucht),Fight (vecht),Freeze ('bevriezen') en Faint (flauwvallen). Misschien heb je er wat aan,waarschijnlijk is er op google ook wel wat te vinden :)
http://www.paardenbegrijpen.nl/gedrag/f ... eeze-faint

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:42

Hoe lang heb je dit paard al, of ken je haar? Als zij nu 13 is en zij heeft dit nog nooit eerder gedaan, kan ik me niet voorstellen dat het van stress komt. Ik denk dat je toch eens een dierenarts moet vragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:47

Er bestaat toch een soort van ziekte/aandoening(of hoe ze het noemen) waarbij paarden die er last van hebben dit weleens tijdens het opzadelen in eens in "slaap vallen". Heb er ooit eens iets op tv gezien.
Stress zou ook kunnen maar ik weet niet is er in die tijd iets gebeurd waarvan ze erg in de stress is geweest want lijkt me niet dat dit ineens na zo'n 10 jaar om de hoek komt als het van de stress is dan moet er toch iets gebeurd zijn waardoor ze zo gestrest raakt?

Wat gebeurt er eigenlijk precies? Klapt ze ineens weg of geleidelijk aan?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-06-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:50

Het paard van mijn tante deed dit als men hem in één keer aansingelde.

Mijn tante deed altijd 1 gaatje.. twee hoefjes krabben, nog een gaatje andere hoefjes krabben, nog een gaatje, hoofdstel in, nog een gaatje.. dan ging het goed.

Overdreven zeiden veel mensen "hij stelt zich aan" "geef hem een schop alsie door zijn benen zakt". Gelukkig heeft ze daar nooit naar geluisterd en het paard in zijn waarde gelaten

Wist je dit niet en singelde je dus aan zonder tussenpozen dan zakte hij door zijn achterhand en plofte hij op de grond.

Waar hij dit vandaan had weet niemand, en een oorzaak is er nooit gevonden ook niet door de DA, paard is wel 29 jaar oud geworden in goede gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:50

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:35

Mijn paard valt ook wel is zomaar spontaan neer. Momenteel al een vrij lange tijd niet gelukkig. Bij hem is de oorzaak een gaatje in zijn hart. Hierdoor kan het zijn dat er soms niet voldoende zuurstof word rondgepompt naar zijn hersenen en hij dus heel even 'flauw valt'.
Daarna is er overigens niets aan de hand (in het begin een beetje paniekerig, hij weet immers niet wat er gebeurd is. Maar al snel lijkt er nooit iets gebeurd te zijn).

Er werd eerst helemaal heisa gemaakt dat mijn paard een hersentumor zou hebben etc, gelukkig bleek dat niet zo te zijn.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:44

Inderdaad, de 4 F'en. Flight, fight, freeze en faint.
Als een paard ergens van schrikt zal hij eerst proberen te vluchten, zodra dit niet werkt zal hij vechten. Werkt ook het vechten niet maken de hersenen een stofje aan waardoor het paard 'bevriest' en in zich in geringe mate bewust is van wat er gebeurd (hij voelt minder pijn, is zich minder bewust van prikkels enz.) Als ook dat niet werkt heeft het paard een laatste beschermingsmechanisme zodat hij zo min mogelijk pijn lijdt; flauwvallen.

Waarschijnlijk is jouw paard een paar keer van iets geschrokken, heeft geprobeerd te vluchten en te 'vechten' en heeft het 'freeze'-stadium ook een paar keer geprobeerd (zo zie je paarden vaak voor de trailer staan die er niet in willen, je kan ze nog zo aanmoedigen maar het lijkt niet 'aan te komen').
Als het paard merkt dat de eerste drie stadia niet werken zal hij die drie stadia heel snel doormaken of zelfs overslaan om meteen in de 'faint' fase terecht te komen.

Dat hinniken en veel draaien zal waarschijnlijk een van de eerste tekenen zijn dat ze probeert te vluchten voor het zadel of wat er gaat gebeuren. Dit moet je proberen te doorbreken maar ik denk niet dat mensen vanaf Bokt hier mee kunnen helpen. Zoek naar iemand die er echt veel verstand van heeft en jou en je paard kan helpen met deze problemen. Als je er niet op tijd bij bent kan het steeds erger worden.
In welke omgeving woon je? Misschien weet ik wel iemand die je kan helpen met het oplossen van de problemen.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 18:18

Jullie weten niet hoe blij ik ben met jullie reacties !!

Ik heb deze merrie al vanaf dat ze 13 maanden is. Ze is altijd erg dominant geweest en zeer drammerig. Ik heb dit wel altijd (binnen grenzen) toegelaten. Ze is ook nog "gewoon" paard. Ik ga normaal met haar om, rij er Z1 dressuur mee en ga vaak naar buiten de bossen in en maar iedere vrijdag een sprongetje in de springles....
Ik heb het bij het zadelen zelf nog niet meegemaakt. Ik singel ook altijd gaatje voor gaatje aan. Loop ook nog altijd van links naar rechts en weer terug.
Ik zal de bijrijdster eens vragen of ze haar in een keer singelt of dit in stappen doet.......

Toen ze dit dinsdag deed, was ze weer flink drammerig. Stal stond helemaal op de kop van het rondjes draaien, 2 buurpaarden liepen al in de rijbak, 2 pony's van de buurman en de nieuwe fries had ze voorbij zien komen......... allemaal factoren die voor haar erg moeilijk zijn en ze wil dan echt ALLES meemaken.

Dierenarts komt er zowiezo deze week bij. Haar moeder wordt gescant, dus dan ook maar Suus nakijken....
Ik woon in Noord-Limburg.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:29

Ik lees even mee. Ben heel benieuwd hoe dit verder loopt!

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:42

Een van onze merrie's viel ook maar zo we als ze erg druk was en dan met name als ze hengstig was. Deze merrie was ook erg dominant. Waarbij later bleek dat ze twee geslachtig was.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:46

wij hebben ook zo een paard maar die blijkt nu een spierziekte te hebben. hij is 6 en heel lief maar als je aan het zadelen betn valt hij soms zo om.dan vallen zijn spieren even uit en dan staat hij weer op als of er niks aan de hand was

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:05

ik denk dat er een aanzienlijke kans is dat dit een emotionele kwestie is. ook gezien de beschrijving die TS geeft van het gedrag. bij 'drammerigheid' en dergelijke (zoals ook beschreven wordt) is er sowieso sprake van stress. als je dit kunt laten afvloeien blijft de intensiteit van het gedrag binnen de perken. een getresst paard voelt zich niet prettig, en als jij ervoor kunt zorgen dat ze die stress niet door hoeft, kan ze zich in een dergelijke setting wél prettig gaan voelen, en dus minder extreem gedrag vertonen. dikke kans dat het flauwvallen dan ook niet meer voorkomt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:38

Je zou contact op kunnen nemen met Mara Munten :) Ze heeft een accomodatie in Meterik (volgensmij in Noord-Limburg, in ieder geval Limburg) en heeft de opleidingen gedaan bij Emiel Voest. Daarnaast werkt ze heel veel samen met Emiel bij hem thuis en op evenementen en probleempaarden.
Ik denk dat zij je heel goed kan helpen met het probleem wat je hierboven beschrijft als lichamelijke klachten uitgesloten zijn natuurlijk.

http://www.emielvoest.nl en haar eigen website http://www.maramunten.nl
Voor meer informatie over de manier waarop Emiel werkt (en Mara dus ook) kan je me altijd een pbtje sturen.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:24

Inoterry schreef:
Geen eigen ervaring, wel een filmpje van een sinterklaaspaard gezien hiet op bokt. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord.
http://www.youtube.com/watch?v=sIQA7P58hWI
Het paard is overgens van een bokker en nadat ze haar verhaal had gedaan bleek dat haar niks te verwijten was ;)

Dat kan ook door de druk komen bij dat sinterklaaspaard.
Ik heb het een keer meegemaakt, bij een pony die koorts had, die liet zich soms vallen (in de wei of stal), maar later ging het goed.
Is de DA er al bijgehaald?