Jong paard 'rond en gezond', wordt hierdoor groei geremd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wiske23

Jong paard 'rond en gezond', wordt hierdoor groei geremd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:38

Mijn 2 jarige krijgt voldoende gras ter beschikking en brok, Nu werd me gezegd dat als ze te vol zijn dat ze niet goed groeien, het zou de groei tegenhouden. Mij lijkt juist dat ze genoeg voedingsstoffen binnen moeten krijgen, zelf vind ik haar goed uitzien, niet mager maar ook niet vel te dik. Ik weet helaas niet hoe ik een foto krijg neer gezet.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-06-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:38

wat is je vraag nou eigenlijk? bij geen een mens of dier is het goed als ze modder vet zijn nee.. maar wat wil je doen om je 2 jarige in de opfok af te laten vallen dan?.. gewoon wachten tot ze 3 zijn dan rustig beginnen en kan je wat sturen in voer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:13

Tja te dik is inderdaad niet goed en zou de groei remmen. Dat klopt wel inderdaad. Maar ja, als ze dag en nacht op de wei lopen is er niet veel aan te doen. Neem aan dat ze niet nog extra bijgevoerd worden.

Nicole288

Re: Jong paard 'rond en gezond', wordt hierdoor groei geremd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:25

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:48

Ik weet niet hoeveel brok je nog bij geeft, maar mij werd afgeraden om mijn 2 jarige veel brok te geven, omdat dit niet goed is ivm met groei en ontwikkeling.
Ik geef 2x per dag een bodempje basisbrok voor het idee en wat marstall force voor de nodige vitamines.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:52

Te veel gewicht meedragen is nefast voor de gezondheid van het dier. Zeker een dier in groei is dat een grote belasting voor de nog onvolgroeide gewrichten.

Ik weet niet precies hoe vol jouw paard is, maar ik zou er niet te licht overgaan van 'ik kan er toch niets aandoen'.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:27

het grootste risico bij te zware jonge paarden is niet eventueel geremd worden in de groei
dit zal allemaal wel meevallen, het is wel zo dat te zwaar zijn tijdens het opgroeien (opfok leeftijden) een verhoogd risico geeft op harde beengebreken zoals OCD etc

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:49

Te dik is absoluut ongezond maar als haar paard ergens in de opfok staat kan zij er weinig aan doen ;) dat is aan de eigenaar van de opfok stal die hoort dat in de gaten te houden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:31

Sonja_vR schreef:
het grootste risico bij te zware jonge paarden is niet eventueel geremd worden in de groei
dit zal allemaal wel meevallen, het is wel zo dat te zwaar zijn tijdens het opgroeien (opfok leeftijden) een verhoogd risico geeft op harde beengebreken zoals OCD etc

dat kreeg ik inderdaad ook mee vanuit de opfok, goed ruwvoer maar geen tot weinig krachtvoer omdat dat vergrote kans op OCD geeft...
als ze dag en nacht in het land lopen en ze worden te dik van alleen gras wordt het lastiger inderdaad...
dan is het gras eigenlijk te rijk voor wat ze nodig hebben...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:18

essiesilly schreef:
Te dik is absoluut ongezond maar als haar paard ergens in de opfok staat kan zij er weinig aan doen ;) dat is aan de eigenaar van de opfok stal die hoort dat in de gaten te houden

ja maar door die instelling stel je je paard en je bankrekening toch aan een flink risico bloot, als eigenaar blijf je het laatste woord houden over je paard , persoonlijk zou ik bij consistent te vet voeren het dier toch verhuizen naar een stek waar ze de voeding wat meer in de hand kunnen houden.

nu is het bij jaarlingen een groter risico dan bij twenters, maar het blijft een verhoogd risico, ook zul je er bij grote paarden meer risico lopen dan bij pony's maar het is wel iets dat je in de gaten moet houden , ook al je je paard in de opfok hebt staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:21

Nouvel schreef:
Sonja_vR schreef:

dat kreeg ik inderdaad ook mee vanuit de opfok, goed ruwvoer maar geen tot weinig krachtvoer omdat dat vergrote kans op OCD geeft...
als ze dag en nacht in het land lopen en ze worden te dik van alleen gras wordt het lastiger inderdaad...
dan is het gras eigenlijk te rijk voor wat ze nodig hebben...

is indertijd uitgebreid onderzoek naar gedaan op de waiboerhoeve(bestaat niet meer in die vorm geloof ik :? ) maar daar kwam uit dat overgewicht bij jonge dieren tot een verhoogd risico op harde beengebreken leid , grootste risico verhoging vind plaats bij jaarlingen met te veel spek...bij twenters en ouder is het risico nog steeds verhoogd maar in mindere mate

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:30

Sonja_vR schreef:
essiesilly schreef:

ja maar door die instelling stel je je paard en je bankrekening toch aan een flink risico bloot, als eigenaar blijf je het laatste woord houden over je paard , persoonlijk zou ik bij consistent te vet voeren het dier toch verhuizen naar een stek waar ze de voeding wat meer in de hand kunnen houden.

nu is het bij jaarlingen een groter risico dan bij twenters, maar het blijft een verhoogd risico, ook zul je er bij grote paarden meer risico lopen dan bij pony's maar het is wel iets dat je in de gaten moet houden , ook al je je paard in de opfok hebt staan.

Ten eerste moet je overleggen met de opfok eigenaar als hij helemaal niks wil doen en je jonkie groeit de pan uit ja dan moet je m verhuizen.. Lijkt me ook logisch maar een beetje opfok bedrijf let er wel goed op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:28

Het lastige blijft natuurlijk altijd dat er verschillende soorten paarden in een koppel op het land lopen (meestal dan), de een heeft meer nodig als basisbehoefte dan de ander...
Waar de ene vet wordt van een schrale wei heeft de ander flink gras nodig als onderhoud...
en als ze dan dag en nacht buiten staan kun je weinig doen, of de ene staat te arm of de ander te rijk...

als je krachtvoer bij geeft kun je daar natuurlijk wel mee sleutelen, maar dan zou ik toch ook kiezen voor zo weinig mogelijk krachtvoer en zo nodig aan proberen te vullen (als dat nodig is) met goed ruwvoer en een vitamine supplement...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:57

essiesilly, is ook zo, maar er zijn altijd situaties waarbij een bepaalde plek voor een bepaald paard gewoon niet de juiste stek is, hoe fijn een bedrijf ook is. tegenwoordig zijner ook heel war bedrijfjes bijgekomen met relatief weinig ervaring, of juist grootschaligere adressen waardoor er minder de hand in te houden is kwa voeding. dan zul je na bespreken van je zorgen op den duur misschien toch moeten kiezen voor verhuizen naar een geschiktere plek .
nu ben ik zelf voor zo min mogelijk slepen met een paard kwa stalling, maar soms is het toch beter.

maar vandaar dat ik ook zeg "(bij consistent te vet voeren "

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:44

Ik vind dat een opfok hier wel degelijk rekening mee moet houden.
Opfokstal wordt meer en meer, we gooien ze gewoon drie jaar de wei op en klaar is kees. Als er dan een geval tussen zit dat niet standaard is en andere behoeften heeft, dan is dat maar pech, er kan toch niets veranderd worden. Dat is één van de redenen waarom ik niet zo wild ben van de opfok.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:04

Het is zeker belangrijk om te zorgen dat een jaarling en twenter niet te dik worden.
Juist zoals hier boven al wordt aangegeven wegens verhoogde risico's op verschillende gebreken

Ik heb hier 2 jaarlingen lopen dag en nacht buiten in een kudde met verschillende leeftijden.
Brok wordt opdit moment niet bijgevoerd. Ze zijn iets aan de ronde kant maar dit is voornamelijk een grasbuikje en geen overgewicht. Ze worden goed gecontroleerd dat ze niet te veel aankomen. Daarnaast hebben ze wel een beetje reserve nodig om een groeispurt op te kunnen vangen.

Als ik jouw was zou ik het goed in de gaten houden en in overleg gaan met de opfok. Kun je er niet samen uitkomen met de opfok dan is de keus aan jouw maar dan is verhuizing nog een oplossing.