Wat te doen tegen hengstigheid.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellend

Wat te doen tegen hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:22

Graag advies....We hebben een zeven jarige ruin en sinds kort een drie jarige merrie. De merrie in ONTZETTEND hengstig. Ze bied zich echt aan (aan de ruin) en is erg opdringerig. Ze pist continu. Nu ben ik benieuwd naar eventuele ervaringen met natuurlijke middelen om de hengstigheid te verminderen of zelfs te stoppen (indien dit geen gevolgen heeft voor haar gezondheid uiteraard) De ruin heeft in eerste instantie geen interesse getoond, maar deze dame bleef maar aandringen en nu kruipt hij er steeds op. De merrie is een stuk kleiner en ik wil dat niet want ze worden beide heel vervelend......Wat kan ik doen? Niet meer samen zetten zou ik heeeeeel vervelend vinden....

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:24

Je kunt met je DA overleggen of het misschien iets is om haar hormonen te geven.
(Je hebt ook een soort pil voor paarden)

Ook is het vaak zo als je een jonge merrie een veulen laat krijgen is de hormonenhuishouding vaak uit zichzelf weer op regel en heb je er minder last van.

mika11

Re: Wat te doen tegen hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:26

Wij hebben bij ons nu wel de ruinen en merries apart staan.
In de winter staan ze wel samen, dan zijn de merries niet hengstig (of minder).
Maar in het voorjaar en zomer, is het precies hetzelfde als wat nu bij jou gebeurt.

Ik ken iemand die het middel provarium breeding gebruikte.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:38

Thks....Branca ik zal morgen meteen DA bellen!
Mika11......Ik heb maar twee paarden en zou het echt jammer vinden om ze uit elkaar te halen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:43

Provarium breeding is van 'de groene os' trouwens.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:47

Ik heb naar de DA gebeld en die vertelde mij dat er zoiets bestaat als de "prikpil". De merrie krijgt een injectie, dan twee weken weer, en dan na een half jaar weer. Hierdoor zou de hengstigheid een heel stuk minder, zo niet weg blijven. Iemand ervaring hiermee? Trouwens.....het is niet goedkoop....

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:19

Geen ervaring met die prikpil, wel met Regumate.
Is een vloeistof die je tijdens de lente en zomermaanden geeft (1x per dag, net een mini wormenspuitje)
Werkt heel goed, maar kan effect hebben op mensen zelf als je in aanraking komt met de stof. De hormonen kunnen op lange termijn er zelfs voor zorgen dat je onvruchtbaar wordt heeft mijn DA verteld. Voorzichtig mee zijn dus.
1 bus kost ong. 120 euro en daar deed ik de hele lente en zomer mee.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:13

WD-V -> MD

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:16

mijn merrie heeft er ook heel veel last van. is gewoon bijna onrijd baar als ze hengstig is, laat staan meenemen op wedstrijd.
paar weken geleden hebben we een knikker ingebracht. helaas heeft ze deze eruit geduwd. waarschijnlijk dat ik het nog eens ga proberen met een knikker. geef haar nu sinds 3 weken puur brons druppels. lijkt iets te helpen, ze heeft iig niet meer opzichtig staan plassen tijdens rijden, en gedrag wordt iets beter.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:18

Mss nog ff geduld hebben. Mijn ervaring is dat sommige paarden in het begin erg kunnen reageren op een nieuweling. Na 1 of 2 periodes is dat dan voorbij. Ook is dit de periode voor goede hengstigheid. Kan best zijn dat je er de volgende keer geen last van hebt.
Dat van die prikpil had ik overigens nog nooit gehoord. Lijkt me wel wat voor 1 van mijn eigen merries die echt heeeeellll erg hengstig is. Enig idee hoe het heet en heb je een indicatie van kosten?

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:15

Marion71, volgens mijn (belgische) da moet ik rekening houden met 70 euro per spuit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:31

Je zou haar een tijdje op de regumate kunnen zetten om te kijken of dat scheelt (dan wordt ze niet hengstig) en als de paarden dan goed aan elkaar gewend zijn en voorjaar en zomer zijn voorbij het eens zonder proberen, om te kijken hoe het dan gaat...