Hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:00

Hallo bokkers :wave:

Mijn shet x ijslander merrie is op het moment erg dik, vooral omdat ze nu op het gras staan. De manenkam is ook zo dik dat je deze bijna met 2 handen vast moet pakken. Zelfs bij mijn haflinger is de manenkam dunner. Laatste tijd dus ook extra veel beweging gegeven. We zijn op het moment bezig met inrijden, ik wandel met haar, longeer, soms langeteugelen, en doe zo af en toe vrijheidsdressuur en grondwerk. Nu begint ze dus op het harde erg moeilijk en langzaam te lopen, alsof ze op eieren loopt. Dit is vooral op het harde, op een zachtere ondergrond lijkt dit iets minder te zijn. Ik ben dus écht bang dat ze hoefbevangen raakt, en geef haar daarom nu zo veel mogelijk beweging. Op het moment ongeveer 3 kwartier per dag. Met het gras geef ik haar een graaskorf om, en ze staat 's nachts met mn haflinger op het zand met 2 plakken natgemaakt hooi. Dit heb ik natgemaakt omdat ze dit minder lekker vinden eten, waardoor ze het minder snel "opschrokken". Ook krijgt ze van mij geen suiker of eiwitten meer (niet dat je dit altijd kunt voorkomen i.v.m. gras e.d.), dus geen voer, bix of een snoepje. Heb nu wel iets gevonden waar dit beide niet in zit, dus als ze gewerkt heeft krijgt ze een klein snoepje zonder deze ingrediënten er in. Op het moment ook een app gedownload om te kijken hoe gevaarlijk het gras kan zijn op het moment als het gaat om suikers en eiwitten.

Even een snelle verslag van vandaag.
Eerst 20 minuten gelongeerd. Conditie moet behoorlijk op gang komen, voornamelijk gedraafd. Daarna naar buiten gegaan om op de heenweg te wandelen, en de terugweg er op, over het fietspad terug naar de stal. Normaalgesproken loopt ze zowat voor me uit, vandaag moest ik haar "meesleuren" waar ik ook behoorlijk van geschrokken ben. Terugweg over het fietspad er op, waar wel wat meer tempo in zat (altijd als we richting stal gaan). Erg blij dat ik nu zonder problemen op haar kan zitten op de terugweg (heenweg nog niet) aangezien we ook bezig zijn met het inrijden. (Xara is 1.19 en ik 41 kilo, dus niet te zwaar voor deze grote shet)

Heeft iemand ervaring met hoefbevangen paarden? De paarden die ik ken, die dit gehad hebben zijn er allemaal aan overleden, vandaar dat ik hier ook echt héél erg van geschrokken ben.... Ik ben nog niet te laat. Wat is het beste, om haar juist op het harde te laten lopen of juist in de berm (als het gaat om wandelingen)? Iemand nog dingen waar ik op moet letten, of tips hoe ik kan voorkomen dat dit erger wordt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Robin :wave:

fiona1

Re: Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:38

Helemaal geen gras meer geven tot ze weer pijnloos loopt, alleen grof stengelig hooi.

Ik heb er inmiddels 2 met een hoefbevangen verleden. (mijn tinker staat momenteel op een hooi dieet omdat ze te vet wordt, en enigzins stram is.) Persoonlijk belast ik de pony's pas als ze 100% hersteld zijn. (ze gaan er niet aan dood, mits je het goed behandeld) Ik stap wel een beetje met ze voor de doorbloeding van de voet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:53

niet meer op het gras zetten!!
Op zand of stenen (als ze dat aankan) met hooi, ik voer zelf liever geen hooi op zand ivm risico op koliek.

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:58

Wij hadden een tijdje terug ook een hoefbevangen pony. Die heeft een tijdje op droog hooi en water gestaan. Ook gingen we regelmatig de hoeven koelen, daarbij mocht ze geen sprietje gras hebben.
Op het gras zetten maakt het dus alleen maar erger.
Alleen op hooi en water en koelen dan is het het snelste weer over!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:58

Inderdaad direkt van het gras af! En zet haar met haar voeten in de modder. Er is een heel topic over hoefbevangen paarden, goed om wat informatie op te doen. Mijn paard hebben we ook moeten laten inslapen, vanwege hoefbevangenheid.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:05

hoi,

twee jaar terug is mijn merrie overleden toen heb ik twee maanden later een shetlander gekregen omdat ik dan weer kan ontspannen als ik bij ze ben. hij bleek hoefbevangen te wezen, waar ik zelf ook van geschroken ben. hij is bij mij niet hoefbevangen geraakt maar bij vorige eigenaar. hij is aan drie hoevjes bevangen, ik heb hem daarom altijd kort in het gras staan, beide shetlanders van mij staan heel achraal en krijgen vrijwel iedere dag beweging.
soms krijgt de grote shetlander die dus hoefbevangen is last van zijn voetjes, begint kort en gevoelig te lopen. dan zorg ik er voor dat hoj lekker op het zand staat. dit is voor bevangen ponys veel beter. hierop kunnen ze normaal bewegen en worsen ze ook niet al te stijf. een muilkorf is inderdaad een goed idee van jou maar ik zal hem/haar met een spit in grond aan atuk touw vastzetten. zo kun je het beestje gecontroleerd laten grazen en valt het beestje ietsjea af en heeft het atraks niet meer zoveel last van zijn hoefjes. ik vind persoonlijk het echt niet fijn om mijn ponys vast te zetten maar als ze hierdoor geen pijn hebben dan heb ik het er voor over.

mijn shetje heb ik dua kort in het gras staan (dag en nacht), aan het spit. omdat ik hem vast heb staan aan stuk touw is hij iedere dag energiek en heeft sinds 1,5 jaar geen 'erge' pijn gehad, hooguit af en toe wat gevoelig.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:00

SMP-->BEH

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:15

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 09:32

Bedankt voor de reacties! :)

Ik heb een graaskorf voor haar, en ga ik vandaag weer om doen. Heb m wat bijgebogen aangezien ze hier en daar een wondje kreeg (ik heb de greenguard). Het gras is op het moment al érg kort, waardoor ze dus (bijna) geen gras binnenkrijgt. Ze krijgt dan 's nachts een geweekte hooi-maaltijd met haar maatje, en ongeveer 3 kwartier beweging.

Dierenarts ga ik vandaag gelijk bellen, ben benieuwd wat zij er van gaan zeggen. Verder denk ik niet dat ze lui is, aangezien ze in de ruime 2 jaar dat ik haar ken altijd actief meedoet, en net als een hond bijna voorop loopt in het bos. Dan ineens deze week "meegetrokken" worden is natuurlijk dan ook een wereld van verschil.

Ik zal ook even in het topic kijken, bedankt!

Hier een foto van ongeveer 2 weken terug, tijdens "de warme periode". Je ziet dat ze hier ook wel n aardige buik heeft, wat eigenlijk nu wat is toegenomen := Toen liep ze dus ook nog gezellig en actief door in het bos.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:00

gras dat heel kort is zitten júist heel veel eiwitten in.. ik zou haar er snel afhalen! en in de lente zit er zowieso meer eiwit in het gras, en zowieso DA erbij halen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:05

Er is een speciaal boek over hoefbevangenheid hier verkrijgbaar:
http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm

Ook op deze website heel veel informatie te vinden!
Je doet het heel goed, de da kan nu niet veel meer doen hoor, en het komt door de suikers he niet de eiwitten ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:36

In kort gras zit juist meer fructaan, mijn pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid staat in een paddock met stengelig hooi, wilgen en berkentakken,en gaan een aantal uren per dag in een weiland met heel lang doorgeschoten gras. In dit gras verdwijnen ze bijna maar dit bevat veel minder fructaan dan kort "gestresst" gras. Op mijn korte gras worden ze vele malen eerder bevangen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:39

Hoe heet de app?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:21

Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent, top! :)

Kort gras is zeer rijk aan fructaan (gestresst gras noemen ze dat) dus liefst van het gras af halen.
Je doet het prima door niks extra te voeren, (arm, grofstengelig) hooi is voldoende.
Ik zou haar niet op ondergrond laten bewegen waarop ze gevoelig is, dus 'dwing' haar niet over beton/asfalt.
Als je in de paddock 'n stukje nat kan maken zal ze daar vanzelf gaan staan om haar hoeven te koelen als ze die behoefte heeft.
Veel beweging is prima, maar als het dier pijn heeft zeker niet laten werken, ze geeft zelf wel aan wanneer ze wil bewegen en wanneer niet.
Een DA zal hier weinig mee doen, hooguit pijnstillers voorschrijven, en in dit stadium zal hij dat niet noodzakelijk vinden.

Succes!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:53

Weer bedankt voor de reacties!

Voor de zekerheid toch de DA gebeld, en heeft zelf ook een shetlander die hoefbevangen is. Hij zei inderdaad ook dat er op het moment meer fructaan in het gras zit, dus zet ik haar nu dag en nacht in de paddock met haar maatje, en 2 plakken geweekt hooi. Ze mag een paar uurtjes naar het weiland met graaskorf zodat ze niet te veel binnenkrijgt. Daarna gaat ze weer het zand op. In de bak valt het opzich nog wel mee, dus kan ik ook longeren e.d. Op het hardere gedeelte begint ze dus wel moeilijk te lopen, en ga daar enkel overheen als we naar de stal, paddock, of weide gaan, of als we de weg oversteken om te wandelen in het bos.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:35

Ik ben benieuwd hoe het nu met je pony is....

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:07

Xara is momenteel helemaal opgeknapt :) 's Nachts staat ze op het zand met een plak hooi, en overdag met een graskorf op het gras. Ze is nu gewoon bijna "slank" te noemen, en mag af en toe een ochtend zonder graaskorf. Ze loopt weer helemaal goed, ik ben erg blij hoe het nu is gegaan. Beweging blijft ze krijgen, en nu hopen dat het nooit meer zo ver hoeft te komen voor deze shet! :) Bedankt voor de reacties verder!

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:37

Wat heel goed voer is voor paarden die hoefbevangenheid hebben of zijn geweest en daar dus gevoelig voor zijn is Marstall Vito of Faser light.
Speciaal voer voor paarden met stofwisselingsproblemen. Niet op graanbasis, zonder melasse een laag zetmeelgehalte en een laag suikergehalte, rijk aan ruwe celstof en waardevolle ingrediënten. Voorziet het paard van alle benodigde vitaminen, mineralen, sporenelementen en aminozuren, ook bij geringe rantsoenen. Opgewaardeerd met natuurlijke componenten zoals wortels )voor natuurlijk bèta- caroteen), knoflookvlokken(stimuleert de stofwisseling, ontslakt en is insectenwerend).
Of je zou kunnen kiezen voor marstall Faser-Light, het nieuwe light-voer van marstall is het ideale voer voor paarden die weinig of geen arbeid verrichten. Het is caloriearm, heeft een laag gehalte aan hoog-glycemische suikers, een laag gehalte aan zetmeel en is rijk aan Previta-vezels die de darmwerking stimuleren.

Of je zou kunnen kiezen voor Marstall Faser light. Dit is voor paarden die weinig arbeid verrichten is gangbaar paardenvoer al snel te suiker en zetmeelrijk. Hierdoor komen overgewicht, stofwisselingsproblemen en insulineresistentie bij deze paarden steeds meer voor. marstall Faser-Light is het ideale light-voer voor deze paarden. Het bevat geen zetmeel uit granen en geen melasse uit suikerbiet en heeft daardoor een laag gehalte aan hoog-glycemische suikers. marstall Faser-Light heeft een uitgebalanceerd gehalte aan vitaminen, mineralen en sporenelementen en bevat ingrediënten met een prebiotische werking. De goed fermenteerbare, functionele voedingsvezels (de zogenaamde Previta vezels) zorgen voor een optimale werking van de darmen en helpen de darmcellen gezond te houden. Daarnaast zijn ze voor het paard een gezonde, veilige energiebron. Door de speciale structuur moeten de paarden beter op het voer kauwen. Hierdoor eten ze langer en zijn ze beter verzadigd, ondanks de kleine porties en hebben een optimale water- en elektrolytenbalans in de darmen.