PSSM en DNA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hanita

PSSM en DNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:03

Mijn paard is al een poosje ziek. Strak in de rug, Pijnlijke rug en heel stram lopen. Bloedonderzoek gedaan en het leek op spierbevangen. Na een paar weken weer een bloedonderzoek gedaan en de bloedwaarden waren mooi naar beneden. Dus verder met de training. Maar hij had zo'n last ban zijn rug dus veel longeren en los springen. Geen verbetering. Dus zelf op onderzoek gegaan. Daar kwam ik uit op PSSM.
De Dierenarts net geweest en hij vond het idd er ook op lijken. Maar om zeker te weten zou je een biopt moeten doen. Hier kleven nogal wat nadelen aan volgens mij. Maar volgens mij las ik ook dat amerika het via DNA doet. Klopt dat??

.

Coentjuh

Re: PSSM en DNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:15

Wat is PSSM precies, heb je meer info? Heb ook een paard die al jaren niet goed is en waar ze niets bij kunnen vinden...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:02

even contact opnemen met freeride van bokt, zij kan je er alles over vertellen :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:13

Er zijn 2 types PSSM, 1 en 2. 1 kan via een haarmonster getest worden. 2 kan alleen via dat spierbiopt.
Hier vind je een heleboel info erover. http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM/home.html Helaas wel allemaal in het Engels.

Type 1 kan ook het Van Hearingen in Nederland testen, en ook Laboklin in Duitsland.

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:16

Je zou ook even een PBtje naar Essiedepessie kunnen sturen. Het paard van een goeie vriend van haar heeft het en hij weet er heel erg veel van. Ik heb hem recent gesproken en met zijn paardje gaat het gelukkig na 2 jaar weer beter. Hij heeft zich er volledig in verdiept. Ook bijv contact gehad met een arts in Amerika die een expert is op dat gebied. Is wellicht een idee? Succes!

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:31

Hoi, ik ben die vriend van essiedepessie, mijn paard is ander halfjaar geleden gediagnostiseerd voor pssm type 1. Er zijn inderdaad 2 type pssm type 1 is een gen defect, type 2 is nog onduidelijk. Bij pssm is 1 allel (hetetozygoot) of zijn 2 allellen (homozygoot) defect. Daarbij is pssm een gen. Het paard heeft in beide gevallen last van de aandoening.

Bij pssm verloopt de omzetting van glucose naar glycogeen niet juist (bruikbare suiker voor de spieren) door een defect in het GSYS1 gen. het glycogeen die het lichaam opslaat (brandstof) wordt onbruikbaar opgeslagen en hoopt zich op in de spieren. De spieren hebben geen brandstof meer want de glycogeen is tenslotte onbruikbaar, de spieren raken hierdoor in paniek en er wordt door de spieren melkzuur aangemaakt. Dit doet het lichaam om de spieren te beschermen. Hierdoor ontstaat spierkramp, dus spierbevangenheid. Door de melkzuur en ammonia stoffen raken de spieren beschadigd wat de hoge ck ast en ldh waarden geeft bij bloedonderzoek. Het is belangrijk om je paard te laten testen. Dat kan bij van haeringen laboratorium doormiddel van haar met haarwortel of bloed. PSSM type 2 kan alleen via een spierbiopt. Mocht je paard op bloed of haar negatief zijn voor pssm type 1 dan is een biopt nog een mogelijkheid.

Het vervelende bij PSSM is dat het lijkt op RER, Insuline resistentie etc. In deze gevallen zal het PSSM dieet van toepassing zijn. Hierbij een korte omschrijving waarom:

Bij PSSM kan een paard slecht het foutief opgeslagen glucogeen verbranden. De enige optie is op zoek gaan naar een andere brandstof. Het enige wat overblijft is heel ordinair vet! Echter kan vet zonder een supplement genoemd L-Carnitine niet of moeilijk de spiercel inkomen (drager) om als brandstof gebruikt te worden. Tevens moet een hoog zetmeel (koolhydraten) en suiker percentage worden geëlimineerd (uit het voer, namelijk lager dan 15% tezamen per KG). Het vetpercentage is optimaal tussen de 7 en 12% (per kg). Dit kun je makkelijk beeinvloeden door het toevoegen van soja of zonnebloemolie. Het beste is maiskiemolie echter is dit wel de duurste van de 3. Het dieet voor een PSSM paard is volkomen veilig en zelfs gezonder voor een paard dan biks of paardenvoer waar veel zetmeel en suiker in zit.

Dat is aan jou de optie of je een vetrijk of een dieet volgt met een laag vet (7-12% per kg). Op basis hiervan moet je gaan beslissen of je L-Carnitine (hoog vet perc) of acetyl L - Carnitine (laag vet perc) moet supplementeren. Het vermoeden bestaat dat bij een hoog vetpercentage (400 tot 600 ml per dag) het kan voorkomen dat je paard insulineresistent kan worden let op kan worden. Er zijn namelijk pssm paarden die beter reageren op hoog vet, echter moet je deze optie als laatste bewaren.

Onderstaand de supplementen die je het best kunt gebruiken. Je zult zien dat er binnen 1 week een goede vooruitgang te zien is!

Dit is de belangrijkste: als je op de link klikt krijg je gelijk een uitleg wat het supplement doet

l-carnitine bij een hoog vet dieet 6000mg per dag http://www.bodyenfitshop.nl/l-carnitine/ai-sports-nutrition/l-carnitine-tartrate

Of

Acetyl l-carnitine bij een laag vet dieet 3000mg per dag http://www.bodyenfitshop.nl/acetyl-l-carnitine/primaforce/alcar-acetyl-l-carnitine

Kunt je bestellen bij http://www.bodyenfitshop.nl/home is gewoon voor bodybuilders binnen 1 dag in huis. supplementen voor mensen zijn goedkoper dan voor paarden.

Carnitine zorgt ervoor dat het vet in de spiercel terecht komt en te gebruiken als brandstof. Zonder dit supplement gaat dit bijna niet. Tevens ontspant het de spieren is gezond voor hart hersenen bloedvaten etc.

Bcaa hersteld de spieren en dwingt een laag melkzuur/Amonia af in de spieren. http://www.bodyenfitshop.nl/aminozuren-poeder/dymatize/bcaa-complex-5050

Citruline (dosering mens aanhouden) voer voedingsstoffen naar de spieren en voert afvalstoffen af. Tevens goed voor verbranden van vetten. http://www.xxlnutrition.nl/citrulline-malaat/xxl-nutrition

Bèta alanine (dosering mens verdubbelen) http://www.bodyenfitshop.nl/spieropbouw/body-fit-sportsnutrition/beta-alanine-pure

DMG 20 gr per dag http://www.dochorse.nl/synovium-dmg-650.html

Msm bij bv dochorse.nl

Multivitamine zonder suikertoevoeging bijv. vitella multi vit. http://www.vitella-webshop.nl/Pro-Vitamine.html

Magnesium-chelaat of oxide

geef je paard geen kuilgras maar hoor van de 3de snede. Zet je paard niet op stro maar op mot of vlas. Zorg voor een zoutblok. Laat je paard niet in de ochtend of na een koude nacht grazen ivm fructaangehalte in het gras. Fructaan is minder slecht dan suiker en wordt meestal goed verdragen maar t blijft oppassen.

Paarden met pssm moeten in tegenstelling tot spierbevangenheid bewegen, zelfs na een aanval! Het overtollige glycogeen moet verbrand worden en afvalstoffen worden afgevoerd. Of je paard lekker lang buiten zetten dat is het beste. Na een aanval 3 weken 2 x min 20 min. Of je paard lekker lang buiten zetten.

Het is een heel verhaal snel getypt mijn excuus alvast voor eventuele typfouten........

Succes!

hanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:43

Iedereen Bedankt voor de info. Haren zijn verzonden. Nu wachten op uitslag.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:40

Hallo,
Ik heb inmiddels een test setje klaar liggen, en dat gaat morgen op de post naar amerika.

Alleen ben ik er nog niet helemaal achter of de test op pssm totaal is of alleen pssm 1, ik bedoel eigenlijk of een paard wat pssm 2 zou hebben dan ook positief wordt getest op pssm 1.
Weet iemand dit misschien?

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:48

Nee als je je paard last testem op pssm1 en ze heeft type 2 dan zal die negatief zijn. Pssm2 kan alleen getest worden dmv een spierbiopt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:37

Ik heb ergens gelezen dat paarden met pssm 2 vaak als veulen al erg veel last hebben, klopt dit?

En zijn er mensen hier die zo'n spierbiobt hebben laten nemen van hun paard en positief zijn bevonden?
Er is zo weinig info te vinden over deze ziekte en wil me er graag meer in verdiepen.

De haartjes van mijn paard zijn maandag opgestuurd, dus ik zit vol spanning te wachten op een uitslag.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:46

Via dna zie je idd enkel type 2 terug uit de test, maar je paard komt van ICR too, dus van amazing blue en dus als ie pssm heeft is het type 1, net als bij mijn paarden.
Er is inmiddels bewezen dat Amazing blue P1/n is, veulen van hem is p1/n getest en de moeder van dit paard is n/n getest.
95% van de amerikaanse rassen die pssm hebben hebben type 1, 5% dus maar type 2.
in andere rassen, warmbloeden etc komt type 2 vaker voor, maar nog altijd maar 60%. dit is de stand nu qua percentages, dit kan uiteraard nog veranderen, er wordt nog niet lang getest en ook niet binnen alle rassen evenveel.
momenteel zijn de appies de koplopers.
Pssm 2 geeft idd een ander ziektebeeld, het is nog moelijker dan type 1 onder controle te krijgen, en zelfs in 100% rust kunnen deze paarden ontzettend veel last hebben, type1 paarden krijgen vaak pas last als ze gaan werken en/of getraind worden, vooral zwaar bakwerk triggert het.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:12

freeride schreef:
Via dna zie je idd enkel type 2 terug uit de test, maar je paard komt van ICR too, dus van amazing blue en dus als ie pssm heeft is het type 1, net als bij mijn paarden.
Er is inmiddels bewezen dat Amazing blue P1/n is, veulen van hem is p1/n getest en de moeder van dit paard is n/n getest.

Sorry, die aanname snap ik niet, ze krijgen van pa en ma allebei een gen mee, dus als ma n/n was en veulen was p1/n dan kan pa toch ook heel goed p1/p1 zijn geweest?
Dus niet alleen p1/n?

Of snap ik het nu niet meer?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:21

Ts: heb je de test al terug?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:11

Zijn er ook mensen die bloedtesten gedaan hebben?
Bloedanalyse 1: Bloed afnemen van paard in rust
Bloedanalyse 2: Bloed afnemen van paard na 15 min longeren
Bloedanalyse 3: Bloed afnemen van paard zo'n 5 uur later na bloedanalyse 2

Dit gaat om de CPK waardes geloof ik, wat is er bij jullie uitgekomen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:01

Ik zit al bijna 2 weken vol spanning te wachten op de uitslag, dus ik heb maar eens naar usa gebeld vanmiddag, en wat blijkt: ze hebben mijn sample nog niet eens ontvangen!
Daarna ben ik verhaal gaan halen bij de post, en het sample is wel al in usa, maar nog in depot! Dus hopelijk wordt het wel een dezer dagen afgeleverd.
Maar dan zal ik ook een ontvangstmail ontvangen van het centrum.

Dus ik wacht nog even af.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:07

Mister01 schreef:
freeride schreef:

Sorry, die aanname snap ik niet, ze krijgen van pa en ma allebei een gen mee, dus als ma n/n was en veulen was p1/n dan kan pa toch ook heel goed p1/p1 zijn geweest?
Dus niet alleen p1/n?

Of snap ik het nu niet meer?

Amazing blue kan niet p1/p1 zijn geweest, dan hadden er geen kinderen van hem rondgelopen zonder pssm, p1/p1 geeft altijd pssm door, ook met een n/n partner. Amazing Blue heeft enkele nakomelingen die n/n zijn getest.

hierbij een voorbeeld

http://www.allbreedpedigree.com/amazing+technicolor
Laatst bijgewerkt door freeride op 28-06-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:10

Ohh er zijn dus wel nakomelingen die n/n zijn getest!
Ik dacht dat al de nakomelingen p1/n waren.

Aha, dat maakt het plaatje weer wat duidelijker.

Dankjewel!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:25

Mister01 schreef:
Ohh er zijn dus wel nakomelingen die n/n zijn getest!
Ik dacht dat al de nakomelingen p1/n waren.

Aha, dat maakt het plaatje weer wat duidelijker.

Dankjewel!

graag gedaan hoor :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:02

Ik heb vandaag de test terug gekregen en hij is gelukkig n/n *\o/* *\o/* *\o/*

Heb jij de test al terug ts?

xantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:13

waar kan je een pssm test laten doen?

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:48

xantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:02

dank je wel, vandaag gelijk opgestuurd nu afwachten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:39

Even een stipje hier, omdat mijn merrie mogelijk ook pssm heeft.

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:20

Mijn paint heeft alle symtomen van PSSM en nu laatst op PSSM1 getest: hij bleek n/n is dus PSSM negatief voor PSSM1.

Dit is erg verwonderlijk omdat zijn meeste volle broers ook de zelfde problemen hebben.
Ik weet van een broer dat ie ook n/n getest heeft.

Ik hoor van verschillende kanten dat de DNA test voor PSSM-1 niet 100% betrouwbaar is .

Het kan natuurlijk PSSM-2 wezen, maar dan moet je dus een spierbiopt doen.

Mijn vraag:

Wie weet er meer over de betrouwbaarheid ven de DNA test voor PSSM-1?

Wie heeft ervaring met een PSSM-1 n/n getest paard, maar toch alle PSSM symtomen?

Wie heeft ervaring met de spierbiopt voor testen van PSSM-2 & de betrouwbaarheid?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:55