Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tsp schreef:Invetten !
keshia schreef:goede vraag is misschien ook, wat doet je hoefsmid als hij bekapt?
snijd hij ook in de toch al dunne zool? of snijd hij alleen de straal bij, en een randje van de hoef eraf?
ik heb namelijk zelf ook een paard met dunne zolen... ik heb een tijd in moeten teren op de zolen, om te zorgen dat deze wat droger werden juist, zodat er iets minder speling op kwam... zo kon ze steeds meer hebben onder haar voeten...
de mijne heeft eerst ook met ijzers gestaan, omdat ze bij elk miniscuul klein steentje bijna op haar knieen viel...
maar nu haalt mijn smid alleen wat van de straal af als het nodig is, en vijlt hij de flappen af aan de zijkant..
maar knippen in de hoef, of een soort van uithollen van de zool, dat is uit den boze... en ik moet zeggen, ze loopt totaal niet gevoelig meer...
in draf over het asfalt, vol met steentjes is geen enkel probleem meer!![]()
dat had ik nooit gedacht...
nat houden is erg fijn voor veel soorten hoeven, maar voor een dunne zool(is mij verteld) niet ideaal...
je moet het een beetje zien als gevoelige voeten, als je zelf eerst in bad gaat, en met je rimpelhuidje over steentjes
moet lopen, dat doet meer zeer als dat je eelt (of erg droge voeten) hebt....
ook niet te vaak laten bekappen kan een oplossing zijn, zodat de hoeven voldoende lang zijn...
eerder deed ik die van mij veeeeeeeeel te vaak 6-8 weken... en nu gaat ze maar een keer in de 14-16 weken.. en dat werkt voor ons perfect!
heel veel succes ermee.. het is even doorzetten, maar ook dit paard zal heus wel blootvoets verder kunnen...
groetjes keshia