Wat te doen met deze hoeven? Advies gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Wat te doen met deze hoeven? Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:44

Bedankt voor het lezen van dit topic. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Jaren lang heeft mijn paard ijzerloos gestaan met als gevolg brokkelhoeven, erge scheuren en dergelijke.

In de tussentijd is hij één keer door een andere smid bekapt omdat mijn smid met vakantie was. Dit is dus helemaal mis gegaan hij is toen te kort bekapt en liep heel gevoelig op de zool.
Hij moest toen op afgesmeden ijzers. Om hem de druk van de zool af te nemen en zijn hoef te laten herstellen.

Daarna zijn de ijzers weer afgegaan maar hij bleef gevoelig.

Daarna is hij hoefbevangen geworden en opnieuw weer op ijzers. (dit is nu ondertussen 1,5 jaar geleden)

Door de ijzers brokkelde en scheurde de hoeven niet meer. MAAR nu het volgende probleem. Hij trapt (of het ijzer zuigt vast) zijn ijzers met regelmaat af. Heb al overlegt om eventueel kortere ijzers maar dat lukt niet aangezien zijn hoef de ruimte nodig heeft om te groeien.
Hij heeft nu springschoenen om maar dit is ook niet het meest ideale.

Blote voeten heeft (denk ik) geen zin bij hem omdat hij dan heel gevoelig loopt. Door de DA is bevestigd dat hij hele dunne zolen heeft. Dit is gebleken uit rontgenfoto's.
Hoefschoenen heb ik ook naar gekeken maar ook in de paddock loopt hij niet lekker zonder ijzer en je kan moeilijk 24 uur hoefschoenen om doen. Toch?

Wie denkt met mij mee?

Angela

Re: Wat te doen met deze hoeven? Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:58

Ik zie niet in hoe kortere takken van het ijzer ervoor zorgt dat de hoef minder zou kunnen groeien?

*maar ben ook niet heel erg thuis in ijzers*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:00

Kortere takken kan wel, maar langere is beter idd voor de groei.
Ik heb ook een probleempaard hierin, heel belangrijk is dat het ijzer ook van de zijkant goed glad wordt afgevijld.
Ijzers laten plakken zou ook nog een optie kunnen zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:15

Plakken ken ik niet. Hoe gaat dat in zijn werk?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:19

Er bestaan tegenwoordig ook van die 'plastic' ijzers, die eigenlijk voor de winter gedacht zijn. Misschien is dat een optie?

Heb je al eens springschoenen geprobeerd? Bij ons op stal trappen zich de paarden ook vaak ijzers af, en die lopen nu allemaal met springschoenen (op de wei). Daardoor is het een heel stuk minder vaak.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:23

Hij heeft springscheonen om maar dat vind ik niet de oplossing. Plus dat van de winter dat ook niet prettig is voor zijn benen met nattigheid en zand enzo.

Wanneer plastic ijzers net zo zitten als zijn ijzers nu maakt dat ook niet veel verschil toch?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:30

Volgens mij werkt dat niet op hetzelfde principe, maar ik durf het je niet te zeggen. Een aantal paarden bij ons op stal staan daarop, maar ik ben de naam kwijt.

Heb even google gebruikt. Deze bedoel ik dus: [VSW] Kunststof hoefbeslag

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:28

VSW -> BEH

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:13

Invetten !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:38

tsp schreef:
Invetten !

Dat moet je vooral doen als je een paard zonder hoeven wilt.
NOOIT invetten tenzij je een keuring of fotoshoot hebt oid. Vet sluit de hoeven af en dan kan er geen vocht meer bij e juist vocht is belangrijk voor een soepele hoef.

Regelmatig nat maken is veel beter of maak een moddepoeltje bij je waterbak zodat het paard regelmatig met zijn voeten in de nat staat.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:25

Doe ik indd ook. Een moddelpoeltje maken maar ook dit werkt niet voldoende

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:15

Het is niet echt plastic beslag maar kunststof beslag. Dat zorgt voor wat meer schokdemping. Ik geloof dat er in de endurance veel mee gereden wordt, iig rijd een vriendin van mij ermee en die is er erg tevreden over. Je moet het vaak wel zelf bestellen omdat hoefsmeden het vaak niet zelf hebben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:43

Rainmaker erop...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:47

mijn haf heeft ook snel last van droge hoeven vooral in deze tijd van het jaar. doe ze dan geregeld met olie van leovet insoppen. en biotine erbij.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:56

Ik heb ook een dunne zolen paard. Zij loopt voor op equi librium ijzers. Dat gaat vrij goed.
Wil je wat ondersteuning voor de zool, ik heb bij Mazzeltje hier op Bokt wel eens homeopathisce druppels besteld en ik vond dat daar de hoeven aardig van opknapten, paard werd echt minder gevoelig.
Dit is haar website http://www.dierenhomeopaat.com/
En ik heb al van alles geprobeerd met bijvoeren van biotine, kerabol en weet ik het wat voor supplementen, van die druppels zie ik tot nu toe het beste resultaat.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:08

goede vraag is misschien ook, wat doet je hoefsmid als hij bekapt?
snijd hij ook in de toch al dunne zool? of snijd hij alleen de straal bij, en een randje van de hoef eraf?

ik heb namelijk zelf ook een paard met dunne zolen... ik heb een tijd in moeten teren op de zolen, om te zorgen dat deze wat droger werden juist, zodat er iets minder speling op kwam... zo kon ze steeds meer hebben onder haar voeten...
de mijne heeft eerst ook met ijzers gestaan, omdat ze bij elk miniscuul klein steentje bijna op haar knieen viel...
maar nu haalt mijn smid alleen wat van de straal af als het nodig is, en vijlt hij de flappen af aan de zijkant..
maar knippen in de hoef, of een soort van uithollen van de zool, dat is uit den boze... en ik moet zeggen, ze loopt totaal niet gevoelig meer...
in draf over het asfalt, vol met steentjes is geen enkel probleem meer! *\o/*
dat had ik nooit gedacht...
nat houden is erg fijn voor veel soorten hoeven, maar voor een dunne zool(is mij verteld) niet ideaal...
je moet het een beetje zien als gevoelige voeten, als je zelf eerst in bad gaat, en met je rimpelhuidje over steentjes
moet lopen, dat doet meer zeer als dat je eelt (of erg droge voeten) hebt....
ook niet te vaak laten bekappen kan een oplossing zijn, zodat de hoeven voldoende lang zijn...
eerder deed ik die van mij veeeeeeeeel te vaak 6-8 weken... en nu gaat ze maar een keer in de 14-16 weken.. en dat werkt voor ons perfect!

heel veel succes ermee.. het is even doorzetten, maar ook dit paard zal heus wel blootvoets verder kunnen...

groetjes keshia

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:19

Mijn bekapper werkt niet met ijzers maar die werkt wel met "ijzers" van een soort tape.
Misschien kun je bij hem eens informeren, ik weet er niet heel veel van af maar het is misschien een goed alternatief.
Als je interesse hebt even pb :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:28

keshia schreef:
goede vraag is misschien ook, wat doet je hoefsmid als hij bekapt?
snijd hij ook in de toch al dunne zool? of snijd hij alleen de straal bij, en een randje van de hoef eraf?

ik heb namelijk zelf ook een paard met dunne zolen... ik heb een tijd in moeten teren op de zolen, om te zorgen dat deze wat droger werden juist, zodat er iets minder speling op kwam... zo kon ze steeds meer hebben onder haar voeten...
de mijne heeft eerst ook met ijzers gestaan, omdat ze bij elk miniscuul klein steentje bijna op haar knieen viel...
maar nu haalt mijn smid alleen wat van de straal af als het nodig is, en vijlt hij de flappen af aan de zijkant..
maar knippen in de hoef, of een soort van uithollen van de zool, dat is uit den boze... en ik moet zeggen, ze loopt totaal niet gevoelig meer...
in draf over het asfalt, vol met steentjes is geen enkel probleem meer! *\o/*
dat had ik nooit gedacht...
nat houden is erg fijn voor veel soorten hoeven, maar voor een dunne zool(is mij verteld) niet ideaal...
je moet het een beetje zien als gevoelige voeten, als je zelf eerst in bad gaat, en met je rimpelhuidje over steentjes
moet lopen, dat doet meer zeer als dat je eelt (of erg droge voeten) hebt....
ook niet te vaak laten bekappen kan een oplossing zijn, zodat de hoeven voldoende lang zijn...
eerder deed ik die van mij veeeeeeeeel te vaak 6-8 weken... en nu gaat ze maar een keer in de 14-16 weken.. en dat werkt voor ons perfect!

heel veel succes ermee.. het is even doorzetten, maar ook dit paard zal heus wel blootvoets verder kunnen...

groetjes keshia

Hij snijd alleen de straal bij en een randje eraf.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:54

Ik zit in dezelfde situatie als jij met mijn Haf maar ik heb de luxe dat mijn vriend hoefsmid is.
Ik vind hoefschoenen ideaal maar daar stapt ze zo lomp mee, misschien is dat iets voor je paard?

De hoeven brokkelen hier ook makkelijk en ze staat ook het best op ijzers, ik weet ook niet wat ze allemaal uitsteekt maar heel regelmatig gaat er een ijzer af en vind ik dat helemaal uit zijn vorm op de paddock terug.

Regelmatig nat maken en er zijn supplementen in koekjesvorm (ben de naam kwijt) die je via je smid kan kopen normaal gezien...die hielpen wel een beetje.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:16

is je paard vierkant beslagen of enkel vooraan?

je kan de takken van een ijzer wel een beetje inkorten, maar ook niet te kort want dat is nefast wanneer de hoef groeit en over het ijzer komt te staan.
Heeft je paard warm of koud beslag, indien mogelijk (opletten met de dunne zolen) zou ik voor warm beslag opteren. En de smid vragen een goede "opzet" te voorzien zodat de voorvoet sneller/makkelijker kan afrollen en dus ook sneller weg kan.
met ijzers achteraan kan je het plaatsen van de achterhoef iets "afremmen" een paard met vierkant beslag trapt minder snel een ijzer af dan eentje met alleen beslag vooraan.

wat het droog en bros worden betreft. hoefvet en olie zijn idd niet al te best, maar bij droog en zonnig weer helpt een modderpoeltje niet, want zeker in klei grond zal dit bij het opdrogen in de zon de hoef nog meer uitdrogen en al helemaal bij een hoef waar nagelgaten inzitten. In zo'n geval is het beter de hoeven gedurende 10-15 minuten te bevochtigen of weken zodat ze goed gehydrateerd zijn en daarna wel een goede laag hoefvet aan te brengen en daarna 2x/dag opnieuw in te vetten. hierdoor kan het water verdampen. De werkelijke hydratatie en voeding krijgt de hoef van binnenuit. Dus zaaks is om regelmatig op harde bodem te stappen om de doorbloeding te stimuleren
Mijn paard z'n hoeven zijn er enorm op vooruit gegaan door van zodra het warm wordt overvloedig laurierzalf te smeren en echt de nagelgaten vol. Doe ik dit niet zie ik de hoeven scheuren op 1 of 2 dagen tijd, regelamtig bevochtigen of niet. Bij het opdrogen beginnen ze te scheuren.. Want vocht betekent "opzwellen/uitzetten" en uitdrogen is krimpen...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:19

Ik zag laatst iets over een ding dat je aan de achterkant over de hoefijzers deed, wat zou helpen tegen ijzers aftrappen... en je hebt ook hoefbalbeschermers.
ik ga even zoeken!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:05

dit bedoelde ik: http://www.shoesecure.nl/.

Verder zou ik aan de slag gaan met een voedingssuplement zoals Cavalor Hoof Aid Special om de hoeven van binnen uit sterker te laten aangroeien.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:15

Misschien eens duplo's proberen?
Mijn gepensioeneerde ruin heeft ook hopeloze hoeven (Heb hem pas sinds december terug op stal) en staat heel erg samengeknepen, met compleet uitgesneden stralen, hoge hielen en hoefwand als brokkelpap, daarnaast een extreme gevoeligheid zowel in zijn hoef als zijn benen (peesblessure, artrose) bij hem hebben we duplo's overwogen om de afrolling van zijn hoef te verbeteren, zijn hoef beter te begeleiden in de groei en de schokdemping te vergroten.
Inmiddels zijn we wat maanden verder en blijkt hij het blootvoets prima te doen, dus niet nodig. Maar wellicht is het wat voor jou...