hoe gebeurd een castratie in het land ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

hoe gebeurd een castratie in het land ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 12:56

hallo
mijn hengst word vanmiddag gecastreerd in het land
nu vraag ik me af word hij verdoofd en hoe ? vastgebonden ?
gebeurd dit op stal of gelijk in het land ?
ben helemaal gestrest al pff
wie weet hoe het gaat verlopen ?

Jaime_

Re: hoe gebeurd een castratie in het land ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:03

Ligt eraan, aan huis gebeurt doorgaans staand of liggend. Bij staand worden ze verdoofd en wordt het te opererende gebied (ballen enz) gedesinfecteerd. Dan wordt een inkeping gemaakt in de balzakken, zaadleider worden afgeknepen met een tang, ballen worden verwijderd, zaadleiders schieten terug tot in de lies, en de wond wordt opengelaten zodat het wondvocht weg kan. Ingreep zelf is best snel gepiept.
Bij liggend krijgt het paard een algehele narcorse met evt. nog bijverdoving bij de ballen, en worden de benen inderdaad aan elkaar vast gebonden zodat er voldoende ruimte is voor de DA om zn werk daar te doen. Verder is het principe hetzelfde.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:04

Aanvulling: Je zegt 'wordt gecasteerd in het land' dan ga ik er vanauit dat hij in het land gecastreerd wordt en niet in de stal? Dat laatste gebeurt wel heel soms, maar dan moet je wel zorgen dat je de hele stal goed schoon hebt, dus schoon strooisel etc.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:06

Jaime_ schreef:
Ligt eraan, aan huis gebeurt doorgaans staand of liggend. Bij staand worden ze verdoofd en wordt het te opererende gebied (ballen enz) gedesinfecteerd. Dan wordt een inkeping gemaakt in de balzakken, zaadleider worden afgeknepen met een tang, ballen worden verwijderd, zaadleiders schieten terug tot in de lies, en de wond wordt opengelaten zodat het wondvocht weg kan. Ingreep zelf is best snel gepiept.
Bij liggend krijgt het paard een algehele narcorse met evt. nog bijverdoving bij de ballen, en worden de benen inderdaad aan elkaar vast gebonden zodat er voldoende ruimte is voor de DA om zn werk daar te doen. Verder is het principe hetzelfde.

word thuis gedaan
hoop dat ik hem alleen met mijn vriend aankan
en dat ze hem genoeg verdoven
hij kan elk moment hier zijn

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:08

Toen Cascade werd gecastreerd, kreeg hij een eerste verdoving in de "stal" want daar kon hij vast staan, daarna zou hij een tweede krijgen buiten, maar dat werd ook in de stal omdat hij nog steeds te heftig was. We hebben hem naar buiten gebracht en amper was hij op de goede plek of hij viel om. Kettingen aan zijn benen, touwen eromheen. Iemand lag op zijn nek, een ander hielt zijn hoofd vast, en twee met touwen zijn voor en achterbenen. Een achtebeen was op zijn zij gebonden.
Toen de operatie (let op, ze trappen nog steeds!)
Daarna losmaken en wegwezen. Meneer stond ommidelijk op, en is niet meer omgevallen.
De wond is opgelaten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:10

Wat Jaime zegt. Normaal gezien worden ze pas verdoofd in het land, omdat de verdoving vrij snel werkt. Mijn mafketel was iets te heftig en is dus voor verdoofd in zijn box, daarna snel naar het landje gelopen. Na het gaan liggen, been opgebonden, 1 persoon op zijn hals, ballen verwijderd, check en re-check, zolang mogelijk laten liggen (dus vooral op die nek blijven zitten, staan ze te vroeg op dan zijn ze nog heel erg wankel met risico op vallen). Na het opstaan en goed laten uitwerken van de verdoving is hij toen weer een schone box in gegaan.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:13

DeSprinkhaan schreef:
Toen Cascade werd gecastreerd, kreeg hij een eerste verdoving in de "stal" want daar kon hij vast staan, daarna zou hij een tweede krijgen buiten, maar dat werd ook in de stal omdat hij nog steeds te heftig was. We hebben hem naar buiten gebracht en amper was hij op de goede plek of hij viel om. Kettingen aan zijn benen, touwen eromheen. Iemand lag op zijn nek, een ander hielt zijn hoofd vast, en twee met touwen zijn voor en achterbenen. Een achtebeen was op zijn zij gebonden.
Toen de operatie (let op, ze trappen nog steeds!)
Daarna losmaken en wegwezen. Meneer stond ommidelijk op, en is niet meer omgevallen.
De wond is opgelaten

jeetje wat heftig nou dat word dan wat

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:23

BB > MD

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:31

Die van mij werd ook in het land gedaan. Hij kreeg een roes en een plaatselijke verdoving. Toen hebben we hem even "geholpen" om te gaan liggen en in heb de hele tijd op zn nek gezeten, zodat hij niet overeind kom komen.
Hij liet het ook wel braaf toe.
Z'n ene achterbeen werd opgebonden en de andere 3 benen bij elkaar. Toen hakkie takkie weg zakkie!
Doordat hij een roes had stond hij ook weer zo overeind. De plaatselijke verdoving werkte natuurlijk wel langer.

Succes! Ik kan me voorstellen dat je het spannend vind ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:41

sprinkhaan dat trappen hoort niet echt hoor.
Denk dat ze te weinig verdoofd hadden.

en voor de rest wat jaime zegt klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:49

Spuitje om suf te worden, spuitje om te gaan liggen. Touw om achterbeen en wordt naar voren gehaald zodat er goed zicht is. Spuitje in de ballen, klem erop, ballen eruit, hechtinkje binnenin, zooi jodium erop en klaar. Wachten tot hij opstaat.

Edit: Hier totaal geen getrap of geworstel, helemaal niks.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:50

Het is inderdaad best heftig om te zien, maar over het algemeen verlopen die castraties gewoon goed hoor. Ik denk dat jullie er nu mee bezig zijn. Laat je straks nog even weten hoe het is gegaan?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:53

De castratie van mijn (wilde exmoor) hengst verliep prima! Heel geduldig en rustig, in het land. Ze hebben hem eerst een spuitje gegeven dat hij suf werd, toen pas echt verdoof, achterbeen vast gezet zodat ze er beter bij kunnen. Infuus er aan, en toen zijn zaakje weggehaald ;) Toen het infuus eruit, en met zijn 2e op hem gezeten om te wachten totdat hij sterk genoeg was om weer zelf op te staan. Toen is hij in een keer opgestaan, heel rustig en normaal.. Toen hebben we hem in stal gezet, en is hij rustig weer bijgekomen. Prima castratie!

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:10

Mijn hengst is 3 weken geleden gecastreerd, het verdoven ging slecht, hij heeft 3 x de dosis moeten krijgen die hij normaal hoord te krijgen maar daarna verliep prima. Ze mogen daarna de eerste week niet in stal/bak komen i.v.m. infectie. De wond word open gelaten namelijk.
Ze worden trouwens niet volledig verdoofd, Ze krijgen een kalmeringsmiddel en daarna een spierverslapper, en ze krijgen bij hun ballen een plaatselijke verdoving.
Ik had ook de zenuwen, neem aan dat jou hengst volledig geent is ook?
Succes, en houd er rekening mee dat ze nog minimaal 4 weken kunnen dekken!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:44

mijn hengst zou gecastreerd worden, had al een verdoving gehad en toen pas voelde de da dat zijn ballen waren teruggeschoten naar zijn lies. Kregen we de rekening van de verdoving, mijn ouders waren niet zo blij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:07

Fennadev schreef:
mijn hengst zou gecastreerd worden, had al een verdoving gehad en toen pas voelde de da dat zijn ballen waren teruggeschoten naar zijn lies. Kregen we de rekening van de verdoving, mijn ouders waren niet zo blij.

Veearts heeft hier eerst voor de verdoving gevoeld of hij twee ingedaalde balletjes had.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:14

niet iedere hengst laat dat voelen zomaar toe.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:15

kan je ze van te voren aanleren.
Bij mijn jaarling voel ik 2 keer in de week even.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:17

en TS hoe is het afgelopen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:24

Fennadev schreef:
niet iedere hengst laat dat voelen zomaar toe.

Het ging hier om een minipaardhengstje maar wel een redelijk wilde. Maar goed, even in de houdgreep, kont in de hoek en snel voelen.
Maar een grote paardenhengst is misschien wat anders ja.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:26

die van mij is klein,een shetlander en toch voelde de da pas nadat hij de eerste verdoving had.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:45

Bij mij kon hij niet eens voelen haha, hij had ze ook voor die tijd ingetrokken. Hij zou dit jaar naar de kliniek moeten omdat ze helemaal niet kwamen maar gelukkig kwamen ze verlaat haha. Maar eenmaal de da, en toen waren ze weer weg haha, maar na de verdoving kwamen ze gelukkig weer haha

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:46

mijn hengstje is zo beetje 5 weken geleden geruind, ging allemaal heel rustig. ik zag zelf er ontzettend tegen op, ik dacht dat het rodeo zou worden. maar niets is minder waar. Valentino kreeg zijn verdoving spuitje in zijn stal, enkele secondes later was hij al zo mak als een lammetje en toen naar buiten begeleid en de dierenarts heeft inderdaad toen pas gevoeld of allebei de balletjes er waren. binnen een kwartier was alles achter de rug en stond meneer zonder zijn zaakie in zijn stal.
Valentino moest wel noodgedwongen op stal blijven staan, heb namelijk 5 merries op de dam en geen zin in 5 veulens.
ik wist toen nog niet dat ze nog wel maximaal 3 maanden na castratie nog kunnen bevruchten, dus de maandag erop ging hij naar een opfokadresje (die dit ook niet wisten) en meneer besprong daar een jong merrietje. van daaruit is hij naar een ander opfokadres gegaan en die zeiden dat ze zelfs na 3 maanden nog wel kunnen bevruchten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:47

en hoe is het gegaan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:29

Mijn 2 jarige hengst is afgelopen vrijdag bij de stal buiten in het gras gedaan, liggend, en dat is keurig en vlot verlopen! :j

hier staat wat info van de veeartsen die mijn paard hebben gedaan:
http://www.paardendokters.nl/Dien2cas.html