Geen spat, wel licht kreupel op spronggewricht. Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Geen spat, wel licht kreupel op spronggewricht. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 14:15

Graag zou ik willen weten of er mensen zijn met ervaringen en/of tips betreffende het volgende:

Mijn Fjordenmerrie van 21 jaar waarmee ik TREC wedstrijden en aangespannen rijd heeft al jaren een 'zwak' linker achterbeen. Deze heeft bijvoorbeeld ook een kleiner hoefje dan de andere drie, maar dat ter illustratie. Het been is soms wat stijf, soms echt een beetje kreupel, soms is er niks aan de hand. Megan vertoont wel érg veel werklust en wil nog heel graag lopen.

Jaren geleden heb ik haar laten onderzoeken door een DA en deze vermoedde (zonder foto's) artrose in de heup of de knie. Veel beweging geven was het advies, dit hebben we gedaan en het lijkt altijd goed te helpen. Ze gedraagt zich ook als een artrosepaard: in het begin stijf, hoe langer in beweging hoe soepeler.

Nu is afgelopen week een (echt) kreupelheidsonderzoek uitgevoerd in Utrecht, waarbij ze een duidelijke positief toonde op de spatproef. Aan de hand van dit gegeven zijn foto's gemaakt van beide sprongen, omdat spat werd vermoed (dus geen heup of knie!).

Hier de foto van de tarsus van het 'slechte' been:
Afbeelding

Geen artrose te zien! Waarschijnlijk zit er dus ook geen artrose in de knie of heup, of waar dan ook.

Nu weet ik dat ik een vollegig onderzoek moet doen om er achter te komen wat er precies mis is (het zgn. opspuiten), maar vooralsnog heb ik dit niet gedaan. Ik wil eerst ervaringen (uit de eerste hand) horen van mensen die hetzelfde hebben gehad. Ik wil haar liever niet het maandenlange 'rust en langzaam opbouwen' traject in, dit lijkt me niet goed voor de rest van mijn oudje. Nu al op pensioen is geen optie, de werklust is nog te groot (ze doet haar stinkende best met lessen, wil almaar doorgaan in het bos en ze kan úren lopen met de oren naar voren) en als ik haar stilzet zou ze alleen maar wegkwijnen.

Rust maakt het alleen maar erger, beweging maakt het los.
Kan ik met bijvoorbeeld voedingssupplementen de boel iets verlichten? Wie heeft nog een andere tip?

Bedankt voor het meedenken!

Anya

Re: Geen spat, wel licht kreupel op spronggewricht. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:19

heb je maar 1 foto van dat spronggewricht? Als het beginnende spat is heb je daar echt niet genoeg aan. Bij mijn paard zijn 3 foto's vanuit 3 hoeken gemaakt en op 1 foto zag je de beginnende spat. Op de andere foto's dus niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:36

Als je paard weinig gewrichtsvloeistof aanmaakt, kan dat ook een reden zijn van stijfheid. Kijk eens of er verbetering optreed als je Omega olie geeft, samen met een ander supplement voor spieren (Vitamine E/Selenium)?

Ineens opduikende kreupelheden kunnen ook duiden op losse chips in knie of kogel. Zijn er alleen foto's gemaakt van de sprong?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:45

Juist het kleinere hoefje aan het "probleem" been moet toch duidelijk zijn ??
Dit been wordt dus anders belast dan de drie andere benen.
Kleine hoefje zakt wat verder weg in het zand, het kleine hoefje moet meer dragen.
Dus het kleine hoefjes been gebruikt de spieren anders dan de drie andere benen.
In principe loopt je paard kreupel door de afwijking van de hoef.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:57

Er zijn twee foto's gemaakt van elke sprong. Eén van voor en één van de zijkant. Ook om beide gewrichten te vergelijken. Inbeide verhalen zit wel wat, van de gewrichtsvloeistof tot de kleine hoef. Ik ga een supplement proberen, wie weet helpt het. Aan een splinter of iets denk ik niet, het is niet accuut.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:20

Stel je voor dat het supplement werkt.

De hele grote reumatische mensen wereld zit te wachten op het supplement of medicijn wat werkt tegen gewrichtsklachten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:57

hangt er een beetje vanaf of de oorzaak een ontsteking is a.g.v. een autoimmuunreactie (rheumatoïde artritis) of een gevolg van slijtage (spat). Bij rheuma werken supplementen niet. Maar er zijn wel medicijnen die rheuma i.i.g. tijdelijk kunnen stoppen. MTX bijvoorbeeld. Alleen dat is een redelijk heftig spul. Bij slijtage kunnen supplementen wel helpen (aldus de meldingen van de reumapatientenvereniging). Daar is recent onderzoek naar gedaan. Maar dan hebben ze het over ouderdomsslijtage (wat ze in de volksmond ook wel reuma noemen, maar wat het niet is).