Mijn paard haald elke keer Zijn voor benen open. Ik heb geen idee hoe, misschien bij opstaan in zijn stal. Maar elke keer als ze net dicht zijn, haalt hij ze weer open.
Hoi, vraagjes- waar haalt hij ze precies elke keer open? Bij zijn knieën, kogels of anders? Heeft je paardje ijzers? Misschien dat we dan makkelijker mee kunnen denken...
ellehcir
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-12 23:09
Uhmm ongeveer 5cm boven zijn hoef aan de voorkant en nee, geen ijzers ..
Woeps
Geplaatst: 22-05-12 23:11
heb je geen foto van hem dan kan ik me er meer bijvoorstellen
Het is gewoon een open wond van 2cm doorsnee Die elke keer weer open gaat en niet de kans krijgt Om te genezen, komt wel steeds korstje op.. Maar ligt binnen een week weer open dan..
mss dezelfde oorzaak als in dit topic: [VSW] wondjes op kogelgewrichten: rubberen matten? mijn paard komt ook af en toe uit de weide met kleine wondjes op zn kogels en weet niet hoe het komt...lomp gaan liggen klinkt wel als iets typisch voor hem
Maar m'n vraag is, wat kan ik er tegen doen? Bandages in de stal of?
LeenC
Geplaatst: 23-05-12 11:34
Zitten die wondjes op zijn gewricht vooraan? Is zijn vacht daar ook 'weggeschuurd'? Dan is het waarschijnlijk idd van het liggen. Bij paarden met een beetje leeftijd zie je dit vaak. Mijn merrie (24j) heeft het ook geregeld, wel maar aan één been. Heel dik strooisel in de stal wil soms helpen, maar natuurlijk niet als je paard ook op de weide gaat liggen soezen. Bij Ama werd het de laatste tijd weer erger en dus heb ik er eerst een aantal dagen Neo-Cutigenol opgesmeerd (lekker 'vettige' wondzalf die alles goed soepel houdt), kompressen erover, windeltje, eventueel een synthetisch windeltje zoals ze onder gipsverband gebruiken als extra demping, de boel vastzetten met een laagje vetwrap (van dat gekleurd verband dat wel op elkaar plakt, maar niet in de pels). Opletten dat je het gewricht niet fixeert: dus mooi kruisen over de voorkant en achteraan het verband slecht éénmaal losjes over het midden van het gewricht leggen om het vuil buiten te houden. De iets 'vastere' stroken die alles op zijn plaats houden leg je boven en onder het gewricht door: het zogenoemde scharnierverband wat ook voor mensen gebruikt wordt. Daarover doe ik dan een transportbeschermer losjes aan. Bandages houden al snel een pak meer warmte bij en bij Ama geeft dat binnen een paar dagen peesproblemen. Met die transportbeschermer heeft ze dat niet. Als de wonde mooi dicht is, maar het haar moet nog terug groeien, heeft ze gewoon dag en nacht alleen nog de beschermer aan. Deze uiteraard geregeld eens wassen / vervangen als hij nat of vuil wordt etc. (Aangezien die beschermers in paar komen, is dat geen probleem: dan hebben ze gewoon een dagje de rechtse beschermer links aan of omgekeerd - is nu ook geen complete ramp).