Zemelen voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Zemelen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:48

Ik ben sinds kort het boekje "Zomer eczeem opgelost met voeding" aan het lezen.

En nu staat daar een voedings dieet in voor eczeem paardjes, waar ik me mee bezig wil gaan houden.
Nu heb ik bietenpulp en zemelen gekocht zoals daarin staat.

Hun praten over 2 scheppen bietenpulp en 1 schep zemelen, (2 scheppen schijnt 1 kilo te zijn ?)
Ik heb vandaag precies afgewogen 250 gram laten weken met warm/heet water en 50 gram zemelen ook met warm/heet water,
De zemelen zette bijna niet op, maar de bietenpulp dijde behoorlijk uit en had uiteindelijk 2 bakjes nodig haha.

Maar het gaat mij vooral om de zemelen, hoe lang moet je dat laten staan voordat dat veilig om te voeren.
In het boekje praten ze over blauwzuur wat giftig is en dat je het 6 uur moet laten staan.
Is dat zo ?

Tips zijn welkom :)

aerdenhout1

Re: Zemelen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:51

Zemelen kan je ook droog voeren, maar voor paarden is dat i.v.m verslikken niet aan te raden.
Dus weken heeft weinig tot geen zin bij zemelen.
Vochtig/nat maken wel.
Natte zemelen werken anders in dan droge!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:56

Ik voer al jaren een zemelen/gerst/spelt/bietenpulp mengsel en doe alles in één bak en doe daar dan een klein emmertje water bij. Ik laat het minimaal 2 uurtjes weken en dan voer ik het. Bevalt mij en de paarden prima. Alle paarden krijgen het; de veulens (eten met mams mee) de jaarling, tweejarige en ook de drachtige en zogende merries.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:59

VSW-->VS

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:05

gitje65 schreef:
Ik voer al jaren een zemelen/gerst/spelt/bietenpulp mengsel en doe alles in één bak en doe daar dan een klein emmertje water bij. Ik laat het minimaal 2 uurtjes weken en dan voer ik het. Bevalt mij en de paarden prima. Alle paarden krijgen het; de veulens (eten met mams mee) de jaarling, tweejarige en ook de drachtige en zogende merries.

Dankje, dat klinkt fijn, ik ga ook opzoek naar een emmertje waarin ik het kan doen.
Wat is ongeveer jou hoeveelheid qua 1 paard ga ik dan van uit.
Ik heb er 2 maar die andere krijgt dit niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:06

aerdenhout1 schreef:
Zemelen kan je ook droog voeren, maar voor paarden is dat i.v.m verslikken niet aan te raden.
Vochtig/nat maken wel.

Op wat voor manier?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:48

Letizia schreef:
aerdenhout1 schreef:
Vochtig/nat maken wel.

Op wat voor manier?

wil ik ook wel graag weten, ik vind het er TE groot uitzien om het droog te voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:58

wat voor zemelen heb jij dan? als ik een zak zemelen koop, dan zijn het fijne "schilfers"/vlokjes... en weken heeft dus geen zin, het is onmiddellijk natte prut.

droge zemelen kunnen stoppend werken en natte zemelen zijn juist goed bij een paard met verminderde darmmotiliteit en dus kans op verstoppingen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:37

petitparis schreef:
wat voor zemelen heb jij dan? als ik een zak zemelen koop, dan zijn het fijne "schilfers"/vlokjes... en weken heeft dus geen zin, het is onmiddellijk natte prut.

droge zemelen kunnen stoppend werken en natte zemelen zijn juist goed bij een paard met verminderde darmmotiliteit en dus kans op verstoppingen

ik heb ook van die vlokjes zoals jij het beschrijft. In het boekje stond dat je ze nat moest maken.
Zemelen nemen blijkbaar ook verkeerde afvalstoffen mee uit het paard zoals het in het boekje beschreven staat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:41

Blauwzuur komt toch vrij bij het koken van lijnzaaad, niet bij het natmaken van zemelen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:53

Cookies schreef:
Blauwzuur komt toch vrij bij het koken van lijnzaaad, niet bij het natmaken van zemelen?

dat was ik ook al aan het denken...

TS ik snap niet dat je zemelen dan "te groot" kan vinden, gezien het als grof meel is. (er bestaan natuurlijk wel pellets van geperste zemelen, maar die zitten ook gewoon in muesli's)
Natmaken om verstoppingen te voorkomen, is voor mij iets anders dan werkelijk weken zoals bij bietenpulp. Ik geloof zelfs dat zemelen zuur worden als ze te lang in water staan.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:54

Cookies schreef:

klopt! Haal je geen 2 dingen door elkaar??

zemelen kun je idd ook droog voeren. Lijnzaad moet je koken, anders is het giftig.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:09

Wij voeren al meer dan 10 jaar zemelen.
NOOIT echt super droog voeren --> kan verstopping in slokdarm veroorzaken !!! (Zeer gevaarlijk !)
Hoeveelheid water hangt af hoe de poep van je paard is
* harde bolletjes: mag er best een hoeveelheid water bij (ik doe persoonlijk nooit onderzetten, gewoon laagje water rond elk vezeltje)
* nogal waterachtig: niet te veel water bijvoegen, juist genoeg zodat het geen brok kan vormen in de slokdarm. Zo kunnen de vezels
in het lichaam nog wat vocht opnemen en wordt de vertering beter en de poep iets harder.

Lijnzaad geven we elk jaar in het verhaar seizoen.
Dit jaar hebben we lijnzaadolie gekocht en werkt goed, andere jaren koken we lijnzaad zelf. Dit moet je wel koken met een grote hoeveelheid water. Wij zetten een 5tal centimeter water boven het lijnzaad zodat het zeker goed onderstaat. En dan goed koken, anders is het giftig.
Heb de indruk dat mijn paarden het versgekookt lijnzaad veel lekkerder vinden dan de lijnzaadolie en dat het nog net iets beter werkt ook.

Bietenpulp geven wij niet (geven verse bieten). Ooit wel eens gedaan, niet zo'n fan van.
Wel veel water bijdoen. Droog kan héél gevaarlijk zijn.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:30

Hier geef ik 2 paardrn en 1 pony twee keer per dag een portie bietenpulp (lopen in een uitloopstal en eten met z'n 3en uit dezelfde bak). Er gaat er per keer een ruime kilo bietenpulp, ongeveer 225 gram zemelen en 10 voerscheppen water in. Gewoon alles door elkaar. De bietenpulp wordt idd geadviseerd om minimaal 6 uur te laten staan, zodat het goed kan uitzetten, voor zemelen is dat niet zo belangrijk. Met warm water schijnt de bietenpulp eerder helemaal uitgezet te zijn en kan het eerder gevoerd worden.
Wat ook belangrijk is, is dat je het niey te lang laat staan. Na ongeveer 12 uur begint het langzaamaan te gisten, waardoor schimmels ontstaan, bij warm weer kan dat zelfs nog iets sneller.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:18

Ander vraagje: Waar kopen jullie zemelen? Bij de welkoop zag ik het niet liggen. Is er verschil in kwaliteit?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:11

Gribeltje schreef:
Lijnzaad geven we elk jaar in het verhaar seizoen.
Dit jaar hebben we lijnzaadolie gekocht en werkt goed, andere jaren koken we lijnzaad zelf. Dit moet je wel koken met een grote hoeveelheid water. Wij zetten een 5tal centimeter water boven het lijnzaad zodat het zeker goed onderstaat. En dan goed koken, anders is het giftig.
Heb de indruk dat mijn paarden het versgekookt lijnzaad veel lekkerder vinden dan de lijnzaadolie en dat het nog net iets beter werkt ook.

.

geef je dan elke dag lijnzaad ? Ik doe het eenmaal per week ; denk je dat dat te weinig is ?
alvast bedankt....

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:40

bij de welkoop zit de zemelen in een bruinige papieren zak,
groetjes...

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:44

Die van mij krijgt ook zemelen met lijnzaadolie. Ik gooi er wat water bij zodat het een soort pap wordt en dan door de brokken. Ze krijgt maar 0,5 kilo per dag.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:01

Cookies schreef:

in het boekje staat dat met natmaken van zemelen ook blauwzuur vrij kan komen, ik weet het ook niet.
je moest het minimaal 6 uur laten staan, vond nogal lang.

Sophie mijn pony heeft het gisteren voor het eerst gehad, was ff flink wennen..
En 't was veel te veel. had 3 handjes bietenpulp en 1 handje zemelen,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:44

wij hebben op stal de paarden ook op dit mengsel gehad, gewoon idd een emmer met daarin pulp en zemelen en nat maken, zo nat als nodig is voor de pulp en zodra de pulp geweld is voeren.
nu maakten wij het 's avonds klaar voor de volgende dag
dus 's avonds na de laatste voerbeurt maakt degene die gevoerd had een emmer met daarin de hoeveelheid zemelen en pulp voor twee keer voeren aan met water en dit werd dan de volgende ochtend en avond voerbeurt gegeven en na die laatste voerbeurt begon het weer opnieuw.

je hebt van een paar merken ook een snel-klaar pulp zoals kwikbeet van Dodson and Horrel
dat gaat dan wel meer om klaar te maken kwartier voor je voert, met normale pulp moet het toch nog wel even staan voordat je het voert

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:18

Ik zet het nu zo,n 2 uur van te voren klaar de pulp en zemelen door elkaar.
Wel merket ik dat het steeds teveel was, wat zet dat spul uit.
Ik pak nu 1 had pulp en halve hand zemelen en de eczmer krijgt dan het meest en de anderen de restjes hihi

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:43

Pulp maak ik 's avonds klaar voor de volgende dag (grote ton). Ik zorg wel dat de ton elke dag leeg is, zeker met warm of net heel koud vriesweer.

Zemelen maak ik een beetje vochtig omdat het er mij anders nogal "kriebelig" uitziet. Tegenwoordig draai ik het bij onder de slobber...

Blauwzuur moest ik ook meteen aan lijnzaad denken iig.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:08

gitje65 schreef:

ik zou met veulens en jaarlingen wel oppassen, zemelen zijn heel slecht voor paarden in de groei, je kunt vergroeiingen in de botten krijgen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 21:01

ik heb de zakken thuis gezet, zo kan mijn moeder het ook makkelijk klaarmaken als zij mijn pony's voert.
beide pony's vinden het erg lekker. En het ruikt ook wel lekker overigens hihi

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:17

uudje schreef:
gitje65 schreef:

ik zou met veulens en jaarlingen wel oppassen, zemelen zijn heel slecht voor paarden in de groei, je kunt vergroeiingen in de botten krijgen

als je zemelen op zich Zelf staand voert zonder de C/F verhouding in de gaten te houden is dit idd een risico, als je het als onderdeel van een mengsel voert waarbij je de4 c/f balans rechttrekt en alles op elkaar afstemt is dit niet het geval