Tinker op ijzers??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick1994

Tinker op ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:26

Ik rij met mijn tinker in het M1 dressuur officieel in Juni wil ik de overstap naar het M2 gaan maken :o
Afgelopen weekend heb ik wedstrijd gehad zonder ijzers terwijl het heel erg hard regende ben de proeven wel gaan rijden maar heb haar gewoon zeg maar laten lopen en nog wel nette punten gereden maar geen winst...

Maar wat ik dus wil vragen wat zijn jullie ervaringen met Tinkers met ijzers onder merk je verschil?? Ik ga het gewoon proberen.... Maandag 7 mei krijgt ze voor het eerst hoefijzers :o

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal te vertellen hebben :D

WenK

Re: Tinker op ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:46

Wat wil je er mee bereiken? Alleen op nat gras heeft het nut, dan kun je kalkoenen draaien. Voor de rest maakt het weinig uit. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om zonder ijzers te blijven rijden zolang ze niet gevoelig op de voeten zijn. En dan eventueel de graswedstrijden overslaan.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:48

maar er zijn heel veel leuke wedstrijden op gras denk aan kampioenschappen enzo.. Met kalkoenen in hebben ze wel wat meer grip, tenzij het zo'n zomer wordt als vorig jaar:P toen had je zelfs aan kalkoenen niks:P

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:50

Dan moet je ze wel meteen rondom op ijzers zetten. Ik heb zelf bij Lis alleen voorijzers en dat alleen omdat ze met rijden en mennen gevoelig werd op de 'puinweggetjes'. Voor wedstrijden vond ik het alleen maar lastig. Overigens was er voor mij meer dan genoeg te starten op zand, of heidegrond.

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:52

met mijn oude tink moest ik het wel want ze liep voor de wagen . ik merkten weinig verschil

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:24

Als je het alleen maar doet voor de zomerwedstrijden zou ik het persoonlijk niet doen :o
Blootvoets kan prima ook op gras en anders zoals Wen zegt de graswedstrijden overslaan...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:25

Zelf doe ik het ook voor de zomerwedstrijden :j In april op ijzers en in oktober er weer af, werkt prima en geen verschil te merken verder.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:25

Ik zou het ook niet doen, zeker niet voor de wedstrijden op gras gaat ook prima zonder :)

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:15

Bedankt voor alle reacties :D

Ze gaat ze toch wel krijgen ik zit er persoonlijk al langer over na te denken en zoals ik al in een van de reacties had gelezen doe ik ze indd ook zomers onder en swinters niet Shadow loopt echt heel onzeker op het gras en dat is lastig en over het algemeen zijn alle wedstrijden hier op het gras dus we gaan het gewono proberen.... :o

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:53

fanatiek ijzerloos en gelukkig kan dat ook want de westernwedstrijden zijn vrijwel altijd in een binnenbak. Ik kan me wel voorstellen dat als je (zeker op hoger dresuurniveau) wedstrijden wil starten je ijzers met propgaten onder laat slaan. Liever ijzers dan blessures. Geef je paardje gewoon even de tijd om er aan te wennen en oefen thuis ook met proppen en gras met een stevige peesbeschermer om.

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 22:14

Ja dat vroeg ik me dus ook nog af zal ik dan vanaf dat ze ijzers onder heeft met peesbeschermers moeten rijden>>?? :o

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:12

TI-->BEH

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:26

Die van mij heeft alleen voor ijzers, gewoon de schroeven erin gedraaid en gaan rijden. Gaf geen probleem. Ze zijn ook niet gemaakt om je paard te hinderen.
Wel kun je even kijken of je paard bijvoorbeeld geen maaiend voorbeen heeft, waardoor de kalkoenen bij de benen kunnen komen. Ook als ze geneigd zijn hun hoef een beetje te draaien op de grond, kunnen twee kalkoenen in een ijzer hinderlijk zijn.
Mijn haflinger had dit bij een been, als ik daar twee kalkoenen in draaide, liep hij niet fijn, omdat hij zijn beweging niet kon maken zoals hij gewend was.

En het is vooral belangrijk de goede kalkoenkeuze te maken! Er zijn verschillende maten/vormen kalkoenen.
Gras kan blubber, gewoon, beetje nat, maar ook keihard zijn. En vooral in het laatste geval zou ik er niet de standaard blokjes onder willen hebben. Maar daar kan je smid je wel over voorlichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:14

Hier staan alleen de paarden op ijzers waarmee meer buitengereden wordt, dus meer op de straat. De rest (waarmee dus voornamelijk dressuur mee wordt gereden) hebben ook jaren op ijzers gestaan, nu sinds zeker driekwartjaar van de ijzers af en gaat eigenlijk allemaal prima. Ene paard heeft wat betere hoeven dan de ander natuurlijk en dan komt de hoefsmid een keertje vaker. Ik denk dat je je tinker prima zonder ijzers kunt laten lopen. Anders inderdaad de graswedstrijden overslaan of goede kalkoenen gebruiken.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:49

Mijn tinker heeft ook altijd op ijzers gestaan omdat hij erg slechte hoeven had, hij staat nu sinds een jaar of 3 zonder ijzers en gaat super. Rij voornamelijk buiten, asfalt, kiezels, het is allemaal geen probleem. Als ik wedstrijd heb kijk ik altijd op welke ondergrond gereden worden. Bij voorkeur heb ik zandbodem maar grasbodem gaat ook prima. Als je je paard op ijzers zet moet je hem rondom op ijzers zetten. Anders hebben de kalkoenen ook weinig nut als je het hiervoor doet. Juist de achterhoeven heb je nodig met het verzamelen en sprong houden in de galop etc.
Je zou ook hoeschoenen kunnen overwegen, er zijn ook hoefschoenen met extra grip mn op gras en met speciale openingen voor bijbehorende kalkoenen. Zo heb je het voordeel van de kalkoenen zonder ijzers er onder te laten zetten.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:32

als jij denkt dat het beter voor haar is zal ik het doen, maar doe het niet als je het voor je zelf doet. ik heb gehoort dat hoefijzers er voor zorgen dat de hoeven kapot gaan.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:37

Juul loopt nog zonder, maar die begint ook pas net in de L1. Benson is vanaf het M1/M2 op ijzers gegaan, op gras werd hij te voorzichtig als het glad werd, zeker met de overgangen galop-stap, uitgestrekte gangen en volte 10 m galop merkte ik dat hij grip miste.

Als je zonder ijzers doorrijd heb je kans dat ze zo onzeker worden (omdat ze bang zijn op hun bek te gaan) dat ze niet meer durven te lopen op gras en enorm gaan krabbelen. En dan nog niet te spreken over de blessures die je kan krijgen van een flinke spagaat.. :n Dan maar een ijzertje eronder, vind het zelf een stuk fijner zomers.

sweetjennioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:14

Mag ik hier ook een vraag plaatsen?
Hier word afgeraden om ijzers onder een Tinker te doen..
Ik vraag me af waarom.
Ik ben nu zelf op zoek naar een paard ( Fries of Tinker ) en wil eigenlijk zoveel mogelijk informatie voordat ik überhaupt een paard aanschaf. Ik wil dan alleen recreatief rijden. Zoals wagentje, buiten ritten enzo.