Vies oog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Vies oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:24

Hoi allemaal!

Zolang ik mijn paard ken (januari vorig jaar, hij is sinds juli van mij) heeft hij altijd een vies linker oog. Het lijkt op hetgene wat bij mensen vaak in de ooghoeken zit als je net wakker bent, maar hij heeft het altijd. Voorzover ik weet heeft hij dit altijd al gehad en bij de keuring in juli toen ik hem kocht zei de DA dan ook dat het geen kwaad kan en dat zijn oog zelf er mooi schoon uitziet, het zal dus geen ontsteking oid zijn. In augustus is de tandarts geweest en hij heeft ook niks geks gezien, wel moet er nog een wolfskiesje uit gehaald worden.
Ik vind het vreemd dat het maar bij één oog is, vorig jaar heeft hij een ongeluk gehad waarbij hij 2 keer geopereerd moest worden aan zijn oog. Sinds dien heeft hij een witte vlek onderin zijn oog, maar dat oog is altijd netjes schoon, terwijl zijn 'goede' oog dus wel viezig is.
Nou krijg ik van verschillende kanten tips wat ik er het beste aan kan doen. De ene zegt met gekookt (afgekoeld) water elke dag schoonmaken, de andere zegt dat ik het best bijvoorbeeld Bright Eye van Sectolin kan gebruiken, weer iemand anders zegt dat ik het ook wel met babydoekjes makkelijk schoon kan maken. Maar wat is nou het beste? En kan het toch niet iets van binnenuit zijn ookal zei de DA toen dat hij niks kon zien? Of is het een kwaaldje wat hij gewoon bij zich draagt?

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes Ella

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:34

Ik adviseer Oculoheel oogdruppels. Staat standaard in mijn kast en werkt heel goed bij dit soort oog"probleempjes". Je kan het kopen bij de apotheek maar ook bij de Etos.

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:39

bij ons is er ook een paard dat ook altijd een vies oog heeft, het andere oog is ook vies maar niet zo heel erg.
soms zit het zelfs tot ong. 5 of meer cm onder het oog omdat het dan naar beneden is gedropen.
we doen er niet zo veel aan behalve met babydoekjes schoonmaken als je aan het poetsen bent of als het heel erg vies is.
en volgens mij gebruikte ze ook een soort zalfje ertegen, maar volgens mij doet ze dat niet meer omdat het niet echt hielp.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het niet iets ernstigs is bij jouw paard
succes ermee

Alvaron

Re: Vies oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:45

Kans is groot dat het om een verstopt traanbuisje gaat. Heeft mijn paard ook af en toe last van. Even DA laten komen, die kan het dan doorspoelen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:50

Mijn DA zei tijdens de keuring dat het geen kwaad kon, als dat het geweest zou zijn zal hij het toch wel gezien hebben?

eva_nappie: die doekjes heb ik ook aan gedacht ja, maar is dat wel zo goed voor een paard? Ik maak mijn ogen er ook altijd schoon mee en heb behoorlijk gevoelige ogen, maarja is toch anders dan een paard :')

@Yinnar: Is dat voor langer gebruik of maar voor een paar dagen? Hij heeft het nu al zo lang ik me kan herinneren dus weet niet zo goed hoe 'makkelijk' het over zal gaan.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:30

't Is ook niet iets om een paard op af te keuren en een DA is ook maar een mens.
Verder 't is ook niet "levensbedreigend" maar traanbuisjes zorgen voor de afvoer van overtollig traanvocht naar de neus. Zit dat buisje verstopt dan kan het traanvocht niet worden afgevoerd en "loopt het oog over" met dus die prutjes in de ooghoek tot gevolg. Kwaad kan het niet, maar de huid kan er wel geirriteerd raken.
DA kan 't trouwens heel makkelijk testen of het inderdaad een verstopt traanbuisje is door wat contrastvloeistof in het oog te druppelen (of met een lakmoespapiertje, dat weet ik niet meer). Komt de contrastvloeistof niet in de neusholte uit, zit dus het traanbuisje verstopt en kan die dat even doorspuiten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 15:38

Nee dat snap ik haha, maar ik had express gevraagt of hij nog even goed naar zijn ogen wilde kijken omdat hij dat ongeluk heeft gehad waarbij hij geopereerd is aan zijn oog. Er werd toen gedacht dat hij blind zou kunnen worden, of er maanblindheid aan over zou houden, daarom had ik het even nagevraagt. Hij zei dat hij geen vreemde dingen of ontstekingen oid zag, dus vond ik het allemaal wel best.
De huid om het oog heen is inderdaad wel eens wat geirriteerd en dof, maar dit kan ook zo weer over zijn. De ene keer is het vocht opgedroogt en kan ik het er zo afvegen, de andere keer moet ik met een zakdoekje dat ik nat heb gemaakt met afgekoeld gekookt water wel even boenen voordat alles weg is. En dat vindt meneer niet zo heel prettig (groot gelijk)

Zo ziet het er over het algemeen altijd uit (rechter oog, voor hem dus links)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 20-04-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:41

Schoonmaken met afgekoelde kamillethee (watje daarin dopen, en dan schoon maken). Mijn oude (30 jarige) merrie had dit ook heel erg, in beide ogen. De DA heeft toen haar traanbuisjes doorgespoten. Dat hielp voor 1 oog, het andere oog was niet mogelijk (traanbuis zat helemaal dicht gegroeit als ik me niet vergis). Zijn advies was dagelijks schoonmaken met de kamillethee, en zolang het oog helder en schoon is, was er niets aan de hand.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 15:43

Angela schreef:
Schoonmaken met afgekoelde kamillethee (watje daarin dopen, en dan schoon maken). Mijn oude (30 jarige) merrie had dit ook heel erg, in beide ogen. De DA heeft toen haar traanbuisjes doorgespoten. Dat hielp voor 1 oog, het andere oog was niet mogelijk (traanbuis zat helemaal dicht gegroeit als ik me niet vergis). Zijn advies was dagelijks schoonmaken met de kamillethee, en zolang het oog helder en schoon is, was er niets aan de hand.

Het oog zelf is inderdaad gewoon schoon en helder, ik zie er in ieder geval niet iets anders aan dan het andere oog. Dan moet ik dus elke dag met een potje kamillethee richting stal fietsen :+ Bedankt voor je tip!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:16

EllaBellaah schreef:
@Yinnar: Is dat voor langer gebruik of maar voor een paar dagen? Hij heeft het nu al zo lang ik me kan herinneren dus weet niet zo goed hoe 'makkelijk' het over zal gaan.

Ik kreeg destijds de tip van iemand om het te gebruiken bij een konijn waar ik al tijden mee aan het tobben was met behulp van de dierenarts. Ik dacht baat het niet schaadt het niet. Het had binnen een paar dagen al effect. Was best bizar. Ik geloofde er niet zo in maar zag dat het werkte. Eén van mijn pony's liep ook al tijden met een smerig oog waar ik regelmatig zalf van de veearts voor gebruikte welke maar even hielp. Ik heb het toen ook bij haar gebruikt en het hielp ook. Vandaar dat ik het nu standaard in mijn kast heb staan. Alhoewel het nu wel over de datum zal zijn want ik heb gelukkig weinig oog"problemen" meer gehad. Ik heb al veel mensen gewezen op oculoheel oogdruppels en iedereen is er positief over. Ik weet uiteraard niet of jouw paardje er baat bij heeft maar het is zeker het proberen waard. Ik hoor tot nu toe alleen positieve reacties vandaar dat ik het wilde delen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 13:07

Ik heb als het goed is nog kamille thee staan dus dan zal ik dat eens gaan proberen, wellicht dat het helpt :)

Die oogdruppels zal ik ook even gaan proberen, klopt het dat ik zag dat het homeopatisch is? Dan kan het meestal sowieso weinig kwaad.

Maar ik zit me dus af te vragen of het toch niet iets is van binnenuit? Kamillethee zal het wel verzachten, maar niet beter maken neem ik aan?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:09

EllaBellaah schreef:
Die oogdruppels zal ik ook even gaan proberen, klopt het dat ik zag dat het homeopatisch is? Dan kan het meestal sowieso weinig kwaad.

Klopt het is homeopathisch. Proberen kan nooit kwaad. Ik en anderen met mij zijn er erg over te spreken.
Ben benieuwd of het bij jouw paardje ook het gewenste effect heeft. Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:24

Nou deze traanbuizen daar is niks mis meee hoor. M'n Frtis had verstopte traanbuizen, een continu zachtjes huilend paard ziet er echt heel anders uit.. Dit is ook te zien op zijn foto in mijn profiel. Bij het nemen van de foto had ik net tien minuten daarvoor zijn oogjes schoon gemaakt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 11:45

Ferro heeft het met vlagen, de ene keer zit er alleen wat opgedroogt vocht onder zijn oog, de andere dag zie ik het er ook 'uitdruppelen'. Wat er dan uitkomt is helder vocht, geen gele troep ofzo. Als er volgens jou niks mis is met zijn traanbuizen, zou ik graag willen weten wat het wél kan zijn.

@Yinnar, ik ga vanmiddag even langs dr drogist om te kijken of ik het daar kan halen, kan ik gelijk even kijken wat het bij hem doet :) Heb zijn oog gisteren schoon gemaakt met gekookt, afgekoeld water, ben benieuwd hoe het er dan vandaag uit zal zien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:27

Wel, als er iets mis zou zijn met zijn traanbuizen dan zou dit continu zijn. Ik snap wel dat jij wilt weten wat het wel kan zijn, maar ik ben geen Veearts dus dat kan ik je niet vertellen. Ik vertel alleen iets over mijn ervaring met verstopte traanbuizen. Kan hij last hebben van wind en stof?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:31

Mijn paard heeft dit laatst ook gehad. Bright eye schijnt alleen voor verfraaiing van de ogen voor bijvoorbeeld een keuring te zijn, het helpt hier niet tegen. Ik ben zelf even langs de DA gegaan en toen heb ik een zalfje gekregen. Ik moest het 2x per dag schoonmaken met afgekoeld gekookt water, en dan het zalfje er in. Ging al snel beter, en koste maar een paar euro.

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:10

ik zou eens met de dierenarts overleggen, misschien zitten zijn traanbuisjes verstopt,
dat kunnen ze heel mooi schoonmaken, en dan gaat het zo over, succes

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:57

Inderdaad kamillethee proberen en dan eentje met echt alleen kamille erin (geloof bij kruitvat zonnatura).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:03

Mijn paard heeft ook altijd haar linker oog vies en heeft daar vaak ook een traanstreep bij. Ik heb haar oof laten onderzoeken bij de dierenarts en die dacht verstopte traanbuizen. Onder verdoving is geprobeert om hem los te krijgen maar deze is vergroeit. Ik moet ook haar andere oog heel goed in de gaten houden omdat als het te lang verstopt blijft, het blijvend dicht gaat zitten. Mijn paard heeft het ook niet altijd in dezelfde mate, soms druppeld het echt en soms is het een heel klein beetje viezig.

Ik heb nu bright eye zalf en dan kan ik het goed schoonhouden en ook dr traanstreep eronder wordt niet hard en vies.

( mijn paard haar traanbuis is vergroeid omdat ze als veulen verkeerd heeft gelegen in de baarmoeder, haar hoofd is ook ingedeukt :P )

Ik zou voor de zekerheid laten of het de traanbuis is.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:11

Alvaron schreef:
Kans is groot dat het om een verstopt traanbuisje gaat. Heeft mijn paard ook af en toe last van. Even DA laten komen, die kan het dan doorspoelen.

Opzich een goede tip... Als is dit al erg achterhaald en nog eens pijnlijk voor het paard mocht het toch ernstig verstopt zitten. Daarbij zit het binnen de korste keren weer vol...( Het was toen der tijd erg pijnlijk voor ons paard, het zat erg vol en t bloedde verschrikkelijk) Ze drukken een dunne holle naald onder in het neusgat en spuiten daarna water/vloeistof in de holte, waardoor het boven uit het oog er weer uit komt... Ga maar na als je dit bij jezelf doet. Niet echt prettig ;(

één van onze paarden heeft het ook, maar ook dit is absuluut niet erg. Zoals jou Da ook zegt: als het schoon is en het oog kan zichzelf reinigen (Dus het troep te scheiden) is er niets aan de hand.

Wat de DA ook wel eens doet is een druppel voorschrijven, ik geloof met steroiden. Maar zoals gezegd, zolang het oog goed is niet teveel mee prutsen hoor. ;)

De korstjes onder het oog kun je inderdaad heel goed weghalen met afgekoeld gekookt water en daarna de huid onder het oog even insmeren met bright eye van sectolin. (Blijft het vetter zodat de korstjes niet zo hechten in de huid) Het wordt meestal idd voor verfraaiing gebruikt, maar dit kan ook prima!

Bij ons paard ligt het eraan dat de neus te smal is (arabier) waardoor de traanbuizen sneller verstopt raken.

Succes!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 16:56

Ik ben woensdag begonnen met de ocuheel oogdruppels, tot nu toe merk ik nog niks, maar dat zal wel een paar dagen duren. Het is wel elke keer een gevecht om het in zijn oog te krijgen, als hij net zijn brokjes heeft gaat het wel, maar hij vindt het 3 keer niks. Kan ik het het beste in zijn ooghoek doen of achter in zijn oog zodat het vanzelf naar voren loopt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:20

Die van mij heeft dit al 6 jaar... beide traanbuizen laten doorspoelen, toen was het een week weg en kwam het weer terug :')

Ik maak het gewoon schoon met een stukje keukenrol en rommel er verder niet te veel aan. Ze heeft periodes dat het heel goed gaat en periodes dat ze echt huilt haha. De DA adviseert niet om er nog verder aan te rommelen, iedere week doorspuiten is ook een beetje overdreven en verder kan het geen kwaad. (Tenzij het gaat ontsteken, maar dat heb je snel genoeg door).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:30

Ja inderdaad, het ziet er absoluut niet ontstoken oid uit, als hij er verder geen last van heeft wil ik hem ook niet irriteren met de DA ofzo.
Ik kijk het even aan met die ocuheel druppels, vandaag vond hij het wel best dat ik het in zijn oog druppelde omdat hij inmiddels wel doorheeft dat hij daarna een koekje krijgt :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:50

ik heb hiervoor standaard babydoekjes in mn poetskist. In de zomer heeft ze het erger en daar komen dan de vliegen weer opaf. Ik moet het dan een paar dagen goed schoonhouden en dan heeft ze er weer een tijd geen last van. Ik heb ook al verschillende dingen geprobeerd, maar voor mij zijn babydoekjes dus de oplossing.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:32

Ik zou niet in dit oog gaan druppelen, maar wel goed schoonhouden, zeker nu het vliegenseizoen er weer aan komt.
Het ziet er helemaal niet naar uit dat het oog zelf iets mankeert, maar inderdaad de afvoer, zoals al eerder is aangegeven.