1e snee, 2e snee, 3e snee, ect Ik kom het toch regelmatig tegen En ik vraag het me af. Betekend het; Datum/periode waarin het gehooid is? Voedingsstoffen of eiwitten die erin zitten? Kwaliteit?
Klopt tellie. Als er gras gemaaid wordt voor de eerste keer in het seizoen, dan spreek je van de 1e snee/snede hooi of voordroog of kuil, net wat er van gemaakt wordt. 2e snede is dus de 2e x in het seizoen en soms zelfs 3e of 4e snede als er voor de 3e of 4e x gemaaid wordt.
Het antwoord is inderdaad hoevaak er dat jaar gemaaid is. Nu wilt dit niet alles zeggen, want je kunt ook een "eerste snede" hebben, maar dan in september, van mega lang gras. Dat is ander hooi als de 1e snede in mei kwa gras. Net als ook de hoeveelheid mest en het weer uitmaakt hoe de kwaliteit van het hooi is. Maar over het algemeen is eerste snede het hooi wat het rijkste is.
De kwaliteit van het gras hangs ook af van de bemesting (zowel natuurlijke als kunst mest.) Staat van het grasland, zit er veel onkruid in of niet. Wat voor grasmengsel zit er in?
Vaak geeft de 1ste snede de meeste voedingswaarde. Najaarskuil (vanaf september) is vaak niet geschikt als paardenvoer. Al is dit natuurlijk ook afhankelijk van het weer etc.
Tancreda4
Geplaatst: 17-04-12 17:48
Ik lees even mee. Is idd wanneer het van het land is gehaald, of nou je, niet wanneer maar eerste snee = eerste keer maaien, 2e snee = 2e keer maaien als het goed is. Ik heb hooi dat als het goed is eerste snee is, en in juni is gemaaid (en enkel grove mest erover heen geweest)
friesiszwart
1e snee is hooi dat vaak eind mei of in juni gemaaid wordt. Vaak wordt het land daarna opnieuw bemest en zal er op een later moment opnieuw gehooid worden. De 2e snee (en volgende snee) is vaak korter bij het maaien dan de eerste snee.