1,5 week geleden heb ik mijn pony ontwormt met equimax, ze staan namelijk sinds deze week weer op t land. Nu vond ik vandaag een witte levende worm. Niet een hele grote. iets van 3 cm ong. Moet ik hem nou nog een keer ontwormen en kan het schadelijk zijn??
Sjors
Geplaatst: 11-04-12 18:42
Die wormen gaan er toch 'uit' ?? Dan kan je ze idd tegenkomen. Of zeg ik nu iets heel doms
Ja dat klopt, alleen het is al 1,5 week geleden dus weet niet of het dan nog steeds positief is als er een levende worm uitkomt
Mjetterd
Geplaatst: 11-04-12 18:45
Shamila schreef:
Ja dat klopt, alleen het is al 1,5 week geleden dus weet niet of het dan nog steeds positief is als er een levende worm uitkomt
Lijkt mij inderdaad ook een te lange tijd, maar heb er geen verstand van
ladypaard
Geplaatst: 11-04-12 18:45
Sjors dat dacht ik ook, maar die wormen zijn eiwitten ofzo en dus zodra ze dood gaan worden ze meteen verteerd en zie je dus weinig terug in mest.
(Jonkie had enorm wormen, zag ze duidelijk in de mest zitten, maar na ontworming niks meer terug gezien)
Ik heb hetzelfde probleem bij mn oudje maar zit daar op een maand. Vind 1,5 week wel weer erg snel. dan kan het zijn dat de wormnespuit mischien net niet die wormsoort dood.
bfsunshine
Geplaatst: 11-04-12 18:47
Even je dierenarts bellen!
Bij ons werd altijd verteld dat het de dag erna meestal er al uit is, kan tot 3 dagen erna vaak. 1,5 week vind ik ook wel vrij lang ertussen. Maar wormen komen er zonder kuur vaak er pas uit, als ze `vol` zijn of dat er niks meer `te eten´ is omdat er teveel zitten. Iig zo heb ik het geleerd
purny
Geplaatst: 11-04-12 18:48
Is het niet zo dat wormen eitjes leggen en dat ze maximaal 2 weken later nog uit kunnen komen?
equimax werkt niet tegen spoelworm, als ik de omschrijving zo lees vermoed ik spoelworm, dus het is dan niet vreemd dat die wormen levend uit je paard komen, zij zijn namelijk ongevoelig voor de stoffen in equiax. Da navragen is altijd een goed idee.
nee, dit is geen spoelworm, die zijn veel groter (denk eerder aan 20cm! en duimdik). Daarbij zitten deze in de dunne darm en komen die er dus eigenlijk nooit levend uit. Dit is een aarsmade. Deze zit helemaal aan het eind van de darm bij het rectum en komt er dus vrij makkelijk levend uit. Kleine witte wormpjes zijn het. Ze zetten eitjes af op de anus. Equest werkt hier vaak niet meer tegen. Is verder geen probleem, want deze worm is niet schadelijk. Behalve dat je paard door de afzet van eitjes jeuk kan krijgen. Je kan je paard ontwormen met pyrantel of fenbendazol hiervoor en elke dag de anus goed schoonmaken (ong. een week) om de eitjes eraf te halen. Anders heb je over een paar weken hetzelfde probleem.
Een maand geleden heeft hij ook al aarsmade gehad. Toen heb ik ontwormt met panacur en dacht ik dat alles weg was. Zijn anus heb ik goed schoongehouden en na 3 dagen werd het niet meer vies..dacht nu ook weer aan aarsmade maar zijn anus was helemaal schoon dus dacht dat dit wat anders zou zijn
sanne83
Geplaatst: 11-04-12 20:43
Die eitjes zijn erg hardnekkig en blijven lang leven. Je paard kan ook van andere paarden eitjes opgenomen hebben. Vaak zijn er meerdere paarden die het hebben, zo blijven ze elkaar besmetten ermee. Het is vaak een hardnekkig probleem, dus lekker die anus blijven poetsen