binnendoor bekappen ivm hakende knieen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

binnendoor bekappen ivm hakende knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:44

een paar weken geleden bij de kliniek is bij mijn paard vastgesteld dat ze last heeft van hakende knieen veroorzaakt door de steile stand van haar achterbenen. ( appaloosa). de kniebanden zijn ingespoten en de hoefsmid komt volgende week om haar binnendoor te bekappen.
nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen van andere bokkers! nu komt ze voor op ijzers en ik overweeg nu om ook achter ijzers er onder te laten zetten ivm dat er een kans is dat alleen binnendoor bekappen niet voldoende is.
dus bokkers, kom op met jullie ervaringen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:41

hier zijn al diverse (ook vrij recente) topics over.

maar goed, mijn pony heeft/ had het dus ook. hij is in eerste instantie alleen binnendoor gezet en dit is wat bij hem het grootste verschil maakte. ik heb hem wel op de ijzers laten zetten achter, omdat hij zelf zijn hoef vrij snel weer recht afsleet. sinds 3,5 week is hij nu van de achterijzers af en niet bekapt, en het gaat heel erg goed. buiten het werk aan de achtervoeten heb ik hem een Goudkuur laten geven twee keer, en vooral zijn training aangepast. daarnaast is de fysio er extra voor bij geweest om de (destijds pijnlijke) gewrichten los te maken, en ons traininsadvies te geven. dit omdat hij last van de knie bleef hebben, en ik niet tevreden was met de scheve hoeven. mijn smid vond de stand ook niet goed. kijk als het niet anders kan kan het niet anders, maar zijn hoefjes waren gewoon helemaal uit model, zag er echt niet uit gewoon. daarbij werd de buitenste hoefwand steeds zwakker. de scheve hoefjes hielpen dus wel, maar hadden ook hun eigen nadelen. maar goed de mijne is nu van de ijzers af en met zijn knieën gaat het goed. ik duim dat het zo blijft gaan, hij is inmiddels 6 jaar dus misschien is hij er toch overheen gegroeid!

wat ik graag wil weten, is waarom je gelijk voor inspuiten bent gegaan? mijn DA en smid en fysio gaven aan dat dat eigenlijk pas een 'latere' ingreep is. eerste aanpak is volgens hen eigenlijk altijd het binnendoor zetten, en dit is in de meeste gevallen ook gelijk voldoende. vanwaar de keuze om gelijk voor het inspuiten te gaan?
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 11-04-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Re: binnendoor bekappen ivm hakende knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:49

Het grappige is dat ze in Nederland paarden met slappe knieën binnendoor zetten en in Duitsland juist buitendoor (of is het buitenom?). Bij een van onze paarden hielp binnendoor zetten niet, deze hebben hebben wij juist buitendoor laten zetten (met ijzer). Dit heeft bij het betreffende paard meer effect.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:53

hoogendroog, dat is afhangkelijk van de reden waarom de knie blijft haken!
De mijne hebben we juist eerst buitenom laten zetten, maar hier sloeg ze echt gigantisch op vast, nog erger dan gewoon plat ;) dus jhep de mijne staat "gewoon" binnendoor haha
training nu weer langzaam aan het oppakken, en geef haar wat muscle support van pavo erbij
moet zeggen, het gaat tot nu toe goed :)

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:54

Mijn Fell pony merrie heeft dit ook heel erg gehad. Uit rontgenfoto's bleek dat zij een kuiltje in haar bot heeft waar de knieschijf steeds in bleef hangen.

Wij zijn ook begonnen met eerst veel achterhandtraining, toen binnendoor bekapt. Maar niks hielp.

Uiteindelijk zijn we tot het laatste drastische redmiddel overgegaan omdat ze gek werd van de pijn en geen stap meer normaal kon zetten zonder dat hij op slot sloeg. Het doorsnijden van een van de 3 grote pezen bij de knie..

Dit is haar redding geweest :). Vanaf dag 1 was ze opgelucht. Het heeft enkele maanden refilidatie gekost maar nu is ze beter dan ooit. Ze kon nooit springen, nu wel. Ze kreeg nooit goede spieren op de achterhand, sindsdien heeft ze ronde billen gekregen.
En ze loopt met veel meer swung en loopt nu M1 tussen de paarden en haar top is nog niet bereikt.

Dus in haar geval was het haar redding maar het is wel het laatste redmiddel.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:56

merrieveulen schreef:
hier zijn al diverse (ook vrij recente) topics over.

wat ik graag wil weten, is waarom je gelijk voor inspuiten bent gegaan? mijn DA en smid en fysio gaven aan dat dat eigenlijk pas een 'latere' ingreep is. eerste aanpak is volgens hen eigenlijk altijd het binnendoor zetten, en dit is in de meeste gevallen ook gelijk voldoende. vanwaar de keuze om gelijk voor het inspuiten te gaan?

ik weet dat hier al diverse topics over lopen..... in een nieuwe topic wordt toch weer verschillend gereageerd........

de keuze van inspuiten heb ik zelf niet gedaan, de kliniek( wolvega) heeft mij een advies gegeven en ik vertrouw daar maar op. ik ga er toch van uit dat ik daar op het hoogste adres ben......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:58

buitenom, ja. ik heb het er met mijn smid over gehad en hij zag er op zich wel wat in. theoretisch gezien zit er ook zeker logica in, zeker als je merkt dat de knie 'uit het slot' schiet als je er een flinke zet naar binnen aan geeft (althans zo werkte het bij de mijne). als je de knie naar binnen wilt hebben, moet de hak naar buiten. met binnendoor bekappen maak je een paard eerder koehakkig, dus hak naar binnen. de mijne was dus altijd binnendoor, en dan ook écht flink binnendoor. ik vind het moeilijk, en durfde de theorie dus niet zomaar op mijn pony te laten toepassen. zeker omdat het nu al een tijd heel erg goed gaat eigenlijk, zowel met de ijzers en schuine hoefjes als nu, zonder ijzers en met terug recht wordende afgebrokkelde hoefjes, haha! hij had het ene ijzer zelf vast afgetrapt en daarbij heeft het ijzer een stuk buitenwand meegenomen. een week later heb ik ook het andere eraf gehaald, waarna ook van die voet de buitenwand afbrak. gewoon verzwakt door het uitsteken, als je 't mij vraagt. de binnenwand was uiteraard ook véél steiler dan de buitenwand. ik heb bewust besloten er niks aan te doen, ik wil kijken of zijn lijf en de natuur dit niet zelf kunnen tackelen, nu hij wat forser is geworden, een klein jaartje ouder is etc.

God zij dank gaat het bij de mijne nu dus goed. af en toe heb ik er nachtmerries van maar als alles zo blijft gaan moet ook dat vanzelf verdwijnen, haha!

[edit ik loop alweer achter]

aha OK snap ik ja. mij werd juist afgeraden om gelijk voor die ingreep te gaan, ook omdat mijn pony pas vijf was. vandaar dus ook mijn vraag

@ missjeanny, vwb het doorsnijden van de band, daar hebben we het ook over gehad maar het risico op artrose in betreffend gewricht neemt behoorlijk toe bij die ingreep vertelde mijn DA, dat zou dus echt mijn laatste keuze zijn. ook wist men mij te vertellen dat het veel voorkomt dat een paard na deze ingreep niet meer op rust kan staan. kan jouw paard nog op rust staan? dat was voor mij namelijk ook een obstakel, juist omdat mijn pony op rust staan heerlijk vindt, en het ook bijzonder vaak en veel doet.
verder had men het in Utrecht ook over een stukje afschaven van de knie-knobbel. het paard kan dan nog wel op slot staan als ie wil maar omdat de knobbel minder uitsteekt zou het niet meer spontaan moeten gebeuren.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:28

Over een grotere kans op artrose heeft onze dierenarts het toen niet gehad maar dat risicio nemen we dan maar. Op dat moment had ze echt geen leven meer.

Het is ook zeker niet zonder risico's en daarom ook echt een laatste redmiddel, als het met die van jou zo nog goed gaat dan nog lekker niet doen :).

En ja dat werd ons ook verteld dat ze dan niet meer op rust konden staan maar ik zie het die van mij nog gerust doen. Ik heb wel het idee dat ze dan met dat ene been meer op de kogel rust en niet meer via de knie. Maar dat kan ik natuurlijk niet voelen maar in ieder geval kan ze het op haar manier nog prima met beide benen :). Ik heb er tot nu toe dus alleen maar positieve veranderingen bij haar zien gebeuren en nog niks nadeligs gelukkig. En het is nu dik 2,5 jaar geleden.

Dat wegschaven van de knieknobbel heb ik nog niet eerder gehoord maar dat was bij die van ons ook geen mogelijkheid. Ik denk dat het er dan maar net aan ligt wat het probleem is waarom hij op slot slaat. Als het in jouw geval meer iets is wat uitsteekt dan zou wegschaven misschien nog een optie zijn ja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:24

moet zeggen dat het wel goed klinkt wat je vertelt. ik wilde het voor Zneddie per sé niet destijds vanwege de genoemde nadelen. ook omdat hij het niet extreem heftig had zolang zijn voet maar goed binnendoor bleef. desondanks kon ik wel merken dat hij pijn had eraan, soms durfde hij niet weg te lopen en ik zie aan hem dat hij zich dat nog steeds herinnert, op sommige momenten, en soms twijfel ik dan weleens of het misschien niet toch pijnlijk is. het gaat nu inderdaad goed maar ik hou het wel scherp in de gaten, net wat je zegt, je moet doen wat nodig is om het beessie een fijn leven te geven, en dat is er m.i. niet ééntje met pijn.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:11

Ja inderdaad, het kon met op dat moment ook niet schelen of ik er nooit meer mee kon rijden of iets, als ze maar van de pijn af was :).

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:15

ik moet zeggen, mijn sally heeft zo'n hoge pijngrens, dan het volgens de DA niet pijnlijk is voor haar, maar eerder vervelend.
een andere dierenarts beaamde dat ook!

Hier ook gedacht over OK, maar heb denk ik geluk, en krijg het waarschijnlijk met training ook opgelost :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:42

bedoelt men dat je het dmv trainen helemaal in orde kunt maken, of bedoelt men dat het 'vervelend' voor haar blijft? in het eerste geval ben je volgens mij namelijk gewoon goed bezig!

overigens van de DA wel een rare manier om het te bekijken. het feit dat het paard het minder laat zien dan ééntje met een lage pijngrens vind ik persoonlijk geen reden om er dan minder aan te doen. ik heb er zelf drie die ALLES laten zien, en ik negeer het nooit. op die manier ben ik grotere problemen tot dusver eigenlijk altijd nog voor geweest.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:10

Nee ik meen inderdaad dat het dmv trainen zo goed als helemaal (misschien zelfs wel echt helemaal) verholpen kan worden! Ze staat nu natuurlijk wel nog binnendoor gekapt hoor, maar wel al zonder ijzers! en dat ik al een hele verbetering voor een paardje dat zonder ijzers echt geen stap "lekker" kon zetten! En dan bedoel ik dus doordat het met kappen alleen niet voldoende binnendoor was!

Ik denk niet dat de DA bedoeld dat je bij een paardje met een hoge pijngrens minder te doen, want mijn meisje sloeg echt wel mega op slot! Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat wij er pas heel laat (imo te laat) achterkwamen. Gelukkig gaan we nu weer bergop!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:45

mooi zo... bij de mijne dus min of meer hetzelfde verhaal. ik durf hem nauwelijks een dag niet te trainen, haha! maar gaat goed, op slot gaat hij nog steeds niet en dit weekend is hij al vier weken van de ijzers af. aan de hoeven heb ik na het afhalen van de ijzers (ééntje had hij zelf al afgetrapt) nog niets gedaan.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:45

(y) mooi! haha hier is na 12 weken blote voeten toch de hoefsmit weer geweest. Ging wel nog goed hoor voordat ie kwam, maar vond haar voorvoeten te lang worden!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:49

De meeste knieproblemen komen van hogerweg, meestal bekkenproblemen. Waarschijnlijk kun je er beter een fysio/osteo bij halen?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:05

Mijn paard wordt ook elke keer van binnen laag gezet, omdat hij problemen heeft met zijn kniebanden.
Word hij anders bekapt, loopt hij stokkreupel en nu belast hij zijn kniebanden op de juiste manier!

AJH69

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:50

Onze pony is juist buitenlangs (buitenom? buitendoor?) bekapt. Eerst was ze gewoon bekapt, maar ineens liep ze niet meer. Ook haar achterhoef geven om uit te krabben kon niet: ze kon het been niet meer buigen! Haar eigen stand is juist een beetje naar buiten, en daarom heeft onze hoefsmid haar buitenlangs bekapt. Nu loopt ze weer als een kieviet! Heel soms knakt ze nog, maar dat is bijna niet meer. Geen hoefijzers ook. Het heeft in ieder geval geholpen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:06

vandaag is onze 3jr binnen door gezet.omdat bij hem soms de knie op slot ging.dus ben benieuwd naar het resultaat

kiaraschatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:47

ook bij mijn pony sprong het knietje steeds op slot.
ook van alles geprobeerd
binnendoor bekapt training op de achterhand , anabole gespoten niks hielp en het werdt alleen maar erger
op een gegeven moment zo erg dat ze het knietje niet meer los kreeg en de dierenarts het los heeft moeten maken\
uiteindelijk toch voor een operatie gekozen en mijn pony doet het nu super
staat gewoon op rust en loopt als een trein

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:21

hoefsmid is geweest vandaag en op aanraden van hem is ze niet direct op ijzers gekomen, hij heeft haar binnendoor bekapt. nu maar afwachten hoe het gaat............

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:21

linky schreef:
De meeste knieproblemen komen van hogerweg, meestal bekkenproblemen. Waarschijnlijk kun je er beter een fysio/osteo bij halen?

dit is ook zeker waar! rug, hals, nek... mijns inziens absoluut zaak om daar rekening mee te houden en ook aandacht aan te besteden. ik heb voor mijn pony ook gewoon de fysio laten komen en dat heeft absoluut al verschil gemaakt. momenteel werken we verder, aangezien mijn pony meer dingen liet zien dan alleen die knieën. eens kijken wat het brengt, maar vooralsnog is hij al vier weken van de ijzers af, nog steeds niet bekapt en gaat het met zijn knieën super...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:24

hier geen knieen meer die opslot springen,maar hij had het dan ook absoluut niet vaak

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:32

Ik heb een merrie, appaloosa X andalusiër, die vanaf dat ik haar heb 4 maand oud, tot nu bijna 5 jaar, een keer of 4 haar knie op slot heeft gehad.
De laatste keer vorig jaar september ong.
Is bij haar altijd na een groeispurt, en ze overbouwd is.
De hoefsmid bekapt haar dan ook binnendoor, en dan gaat het eigenlijk weer heel lang goed.
De laatste keer duurde het wel lang voor we de knie weer terug gezet hadden.
Normaal was het even in de achteruit, en klaar.
Nu moesten we wel een aantal keren achteruit en dan een beetje het bochtje om zeg maar.