Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:37

Telpeva schreef:
Vinden jullie het erg dat ik opkijk van deze reacties? Voor iets waar je gewoon voor betaald, lijkt mij toch dat je daar ook wat voor terug kan verwachten? kijk een ongelukje kan altijd gebeuren, maar als de omgeving niet veilig is zorg je er als buitenzetploeg/pensioneigenaar toch eerst voor dat de boel veilig is voordat je paarden wegbrengt? een rondslingerende mestvork (voorbeeldje) in het gangpad haal je ook weg voordat je er een paard overheen stuurt, en glas al helemáál lijkt me. Dat vind ik echt geen speciale behandeling, maar normale gang van zaken.

We reageerden op deze reactie:
Gini schreef:
Maar in dit verhaal komt er ook nog eens bij dat het niet TS was die het paard in dit geval over het pad leidde. Misschien had de TS genoegen genomen met het pad, maar nam ze wel voorzorgsmaatregelen. En dit kan gaan van het paard heel langzaam over het pad laten lopen, alles goed controleren, meer langs de zijkant stappen waar het puin minder opgehoopt ligt tot het aandoen van hoefschoenen.

Tuurlijk moet de veiligheid goed zijn, zoals jouw post dat vind ik ook een vereiste.

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:37

Ik denk nooit dat iedereen anoniem is op internet, dus zonder naam mensen uit de regio toch weten om welke stal het gaat.

celine14

Berichten: 1051
Geregistreerd: 13-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:40

schrikdraad schreef:
Dat gevaar is wel ingezien. Ts krabde de hoeven uit ter controle maar niet dagelijks omdat ze het beter vond als er ook een laag bescherming van mest in zat.
Dus zei was wel bewust van het gevaar anders dan dat jij niet wist dat er paarden wel eens door een trailerdeurtje willen.
Maar praat jij nu slecht over dat trailermerk of heb jij er van geleerd?
Ts wist het risico maar de staleigenaar is fout.
Nee beide zijn fout met een ts die haar paard er niet voor behoede.
En haar paard is haar verantwoording.
Als je stallen gaat bezichtigen kijk je toch naar de veiligheid?

Nee mensen zo makkelijk zwart maken vind ik niet kunnen. Wijzen met de vingertjes is wel erg gemakkelijk op bokt heb ik gemerkt ipv naar eengroter geheel kijken.


Okee daar heb ik overheen gelezen dan, ik snap wat je probeert te vertellen, maar is het ook niet zo dat er overal gevaar aan zit? en dat er dingen nou eenmaal gebeuren,
ik praat absoluut niet van een slecht trailermerk, was erg blij dat het hout rond het deurtje verrot was anders was het misschien heel anders afgelopen, Sommige dingen gebeuren gewoon, er van geleerd heb ik zeker, maar dat doe ik elke dag van kleine dingen. heel veel paarden staan braaf in de trailer en overkomt zoiets nooit, maar dan heb je er één apparte tussen zitten die zowiets wel voor elkaar krijgt,

Om een heel lang verhaal kort te maken, naar mijn idee hebben beide schuld aan wat gebeurt is, maar ben ook van mening (of dit nou wel of niet te voorzien was) dat je vooraf niet altijd overal de gevaren van in kan zien en dat sommige dingen heel vaak goed gaan en helaas een paar keer fout.

Heb ik het zo goed verwoord? :P

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:47

Dat heb je zeker goed verwoord.
Maar omdat ongelukken gewoon gebeuren-omdat het houden van een paard niet risico vrij is hou ik niet van eenzijdig belicht vingertje wijzen.

Wil je geen paard met risico en bijbehorende kosten dan is een hobbelpaard de beste optie.
(uiteraard een grapje)

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:50

Daarom dat het woord "gedeeld" laat ons zeggen...een stuk of vier keer in mijn berichten voorkomt.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:53

F_Orumster schreef:
Telpeva schreef:
Vinden jullie het erg dat ik opkijk van deze reacties? Voor iets waar je gewoon voor betaald, lijkt mij toch dat je daar ook wat voor terug kan verwachten? kijk een ongelukje kan altijd gebeuren, maar als de omgeving niet veilig is zorg je er als buitenzetploeg/pensioneigenaar toch eerst voor dat de boel veilig is voordat je paarden wegbrengt? een rondslingerende mestvork (voorbeeldje) in het gangpad haal je ook weg voordat je er een paard overheen stuurt, en glas al helemáál lijkt me. Dat vind ik echt geen speciale behandeling, maar normale gang van zaken.

We reageerden op deze reactie:
Gini schreef:
Maar in dit verhaal komt er ook nog eens bij dat het niet TS was die het paard in dit geval over het pad leidde. Misschien had de TS genoegen genomen met het pad, maar nam ze wel voorzorgsmaatregelen. En dit kan gaan van het paard heel langzaam over het pad laten lopen, alles goed controleren, meer langs de zijkant stappen waar het puin minder opgehoopt ligt tot het aandoen van hoefschoenen.

Tuurlijk moet de veiligheid goed zijn, zoals jouw post dat vind ik ook een vereiste.


Als ik er alles aan doe om een onveilige situatie toch zo veilig mogelijk proberen te maken voor mijn paard. En iemand anders lapt dat dan allemaal aan de laars met als resultaat een kreupel paard in Utrecht. Ja, dan ben ik boos op die persoon, boos op de staleigenaar, boos op het puinpad en boos op mezelf. Misschien zelfs nog het meeste op mezelf. Gedeeld dus. :D

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:35

mensen. In mijn ogen heb ik hier niemand zwart zitten maken.
Ja alleen mijn emotie's laten spreken.
Ik sta nu op ene andere stal en schenk aan die oude stal geen aandacht.
Heb ik geen zin in en hun zijn mijn aandacht gewoon niet waard.
Wel vind ik het raar dat mensen zeggen da tik de stal aangeklaagt heb of aan ga klagen.
Nee dat is iets wat mijn woord tegen zijn woord word en dit mij al te veel kost dus ik het hier bij laat zitten.
Daarom vind ik het van plientje1 zo knap dat zij kan zeggen dat ik op het verzekeringsgeld uit ben????

Voor de rest wil ik dit topic nog wel regelmatig op de hoogte brengen van de onwikkelingen van Daks maar ik heb gene zin in duscussies wie hier nou fout is.
Ik zeg het 1 malig ik ben fout geweest door mijn paard daar te laten staan toen dat pad is gekomen.
Pensioneigenaar is fout want speelt voor struisvogel.
En de persoon die hem buiten heeft gezet omdat je gewoon simpelweg geen stokkreupel paard op het land zet.

Dus wie wijst hier met een vinger?

Voor de rest de DA is afgelopen week 2 keer geweest en hij heeft er weer 2 dagen nat verband op zitten.
Ze hebben de zweer weer opengeprikt en er kwam weer pus uit. Daarna nog 1 dag in nat verband gestaan.
Nu staat hij vanaf gisteren tot morgen weer in droog verband en gaan we morgen kijken hoe het eruit ziet.
Hij loopt vandaag wel weer goed maar ik juig niet meer te hard.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:17

He he, gewoon weer een Daks update. Daar waar dit topic over begonnen was!
Staat hij nog op het land? Of moet hij nu weer op boksrust... En staat hij dan eventjes alleen ofzo?
Ik hoop dat de stijgende lijn nu echt aan gaat houden! T heeft nu wel weer lang genoeg geduurd :-(

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:19

Daks staat nu op stal en blijft op stal.
Hij is op zijn nieuwe plek zo rustig dat ik toch maar besluit hem binnen te houden.
Krijgen we weer akkoord van de DA gaat hij eerst in de paddock en snachts op stal om alles goed in de gaten te houden.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:22

Ja, zolang hij rustig staat is het misschien ook maar even veiliger zo! Nu KAN hij ook gewoon niet even helemaal los gaan en de boel weer forceren...

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:24

wat fijn dat hij op de nieuwe stal zo rustig is dat je hem in zijn box kan laten staan.
hopelijk gaat het nu idd de goede kant op want jullie hebben samen meer dan genoeg af gezien!

loveslimpie

Berichten: 1727
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:39

Wat fijn dat hij nu rustig staat op zn nieuwe plekje :j
Hopen dat het snel goed komt, succes!

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 00:21

De da is vandaag geweest en wil hem kaal op stal hebben. dus geen verband oid. moet nu 2 keer per dag in soda en daarna insprayen met ctc spray. woensdag komt de da weer. de da heeft mij wel gezegd daks pas over een maand of 2 weer buiten te laten op ijzers.

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:28

Ik wil het niet beter weten dan een DA maar vind twee maanden om naar buiten te laten veel te lang.
Met het beslaan van het paard kan je het beste zo lang mogelijk wachten.

De soda heeft nut als de plek de open gesneden daadwerkelijk nog open of week is.
Hou de temperatuur van de hoef in de gaten, vergelijk twee hoeven met elkaar door met je hand te voelen.
Is de hoef nog warm dan is de ontsteking er nog niet uit.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:15

Dat klinkt als vooruitgang, Daks. Ik hoop dat het nu steeds beter gaat. Hoeven genezen nu eenmaal langzaam. Die stalgenoot van mij had het ook hoor. Flinke ontsteking diep in de hoef. Het heeft een tijd geduurd, maar nu gaat hij helemaal super! Ze moeten wel de hoef goed in de gaten blijven houden en doen dit ook elke dag.

Heel veel sterkte!

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:22

Daks moet nu ook op een hele schone stal staan. Gelukkig helpen deze stalgenoten en eigenaren mij daarmee als het nodig is.
Holypope gezien de ernst van deze ontsteking wil de DA geen risico's meer lopen. En zonder ijzers teveel lopen is niet slim met het gevaar op het splijten van de hoefwand.
Daks heeft nu ook kerabol om zijn hoeven sneller te laten groeien.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:56

Nou ja het is wel wat vooruitgang toch? Hopen dat het nu ook echt alleen maar vooruit blijft gaan!

Mir_horsesJarig

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:14

Goh, ik lees even niet mee in het topic, en toen waren we 3 pagina's verder.

Maar wat vervelend dat het nou weer minder ging, ik hoop dat hij nou de stijgende lijn weer vast houd hoor! Ik duim voor jullie.

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:28

Elk stukje vooruitgang is er 1. gelukkig.

Je schrijft over een schone stal.
Mag ik vragen wat je als bodembedekking hebt?
Volgens mijn smid is vlas- zaagsel of krullen niet bevordelijk.
Stro of strokorrels wel.

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:32

Zaagsel is een RAMP!

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:40

Ik vraag mij af of je een stal echt schoon kunt houden. Dan zou je praktisch met de schep onder hun kont moeten klaarstaan. Ik denk dat een (goed onderhouden) wei altijd beter is dan een stal wanneer we het hebben over absoluut schoon staan.
Heb je ook al eens overlegd met een goede ervaren hoefsmid? Die is naast de DA een zeer grote hulp geweest bij de hoefzweer van mijn paard.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:02

Daks staat op stro.
Ik doe in de ochten de drollen eruit als ik hem in soda zet.
En in de avond doe ik hele stal mesten.

Gini hij kan door zijn gat in zijn hoefwand niet zonder ijzer teveel lopen omdat je dan de kans verhoogt dat de hoef gaat splijten. Het liefst had ik hem natuurlijk op het land gehad dat is vaak schoner maar helaas.
En hier ook op klei grond kan je wel raden hoe het land er nu bij ligt.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:15

Nou er lijkt weer vooruitgang te zijn, ik zou nu ook niks gokken en 2 maanden zijn lang.
maar liever dan nu te vroeg naar buiten en dadelijk nog veel langer lopen te hanussen.
Succes.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:17

Jesito dat heb ik nou ook.
We moeten hier gewoon even doorheen.
Hij heeft bal in de stal en krijgt in de middag een voerbal en heeft onbeperkt hooi dus hij moet zich maar vermaken.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard op 3 benen en staat in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:37

Ik heb voor mijn pony die met Hb staat een fijnmazig hooinet gekocht omdat die ook alleen staat en hier ben ik erg over te spreken, werkt super.
De hele dag knabbelen maar niet zo vol proppen ineens, dus de hele dag lekker bezig.