castreren onder gasnarcose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

castreren onder gasnarcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:54

Hai,

Ik ben van plan 2 minipaardjes te laten castreren. Mij lijkt gasnarcose voor die kleintjes de meest aangewezen veilige route.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee ? Ik zou ze natuurlijk het liefst gelijk meenemen naar huis ivm "andere bacterien e.d. " in een dierenkliniek. Dat is immers de reden dat dit bij grote paarden liefst thuis in de wei gebeurt. Ik heb inmiddels 2 dierenklinieken gebeld, en ze mailen me terug (o.a. de Bosdreef dus niet de minste) maar ik kreeg het idee dat het niet echt gebruikelijk was.

Ik vroeg naar de procedure en toen begonnen ze over optakelen en geassisteerd met touwen e.d. weer op de been helpen :') Waarop ik zei dat dat ik ze anders zelf wel op de tafel zou tillen *D dat dit me niet echt nodig leek. :D

Hoe doen jullie dat normaal gesproken ? Ik heb al teveel verhalen gehoord van shets die in de narcose bleven (normale weide-procedure) en dat wil ik echt niet meemaken!

Polly
Moderator Algemeen

Re: castreren onder gasnarcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:14

ik heb beide shets onder 'normale' narcose laten castreren.

1 thuis op de wei en de ander op de kliniek.
Ik zou het zo weer op die manier doen.

Denk overigens dat dat optakelen wel nodig is hoor, een pony onder narcose werkt niet bepaald mee ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:31

Ach nee, is niks mee aan de hand. Gewoon liggend in de wei en er is niks aan de hand. Al meerdere kleintjes zo laten castreren. Eind deze maand gaat er nog eentje op deze manier. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:09

Hier ook een voormalige shethengst die onder volledige narcose op de kliniek is gecastreerd, in 2009. Kosten vielen ons toen ook erg mee; €90,= en dat was incl. pijnstilling en antibiotica voor de nazorg. Terwijl ik van te voren hier op bokt ook prijzen heb gelezen van €300,= voor precies dezelfde procedure.

Het is overigens niet 'op tafel' gedaan. Keuze voor volledige narcose was omdat dit vaak ook handiger en veiliger was, en staand is voor de DA's bijna niet te doen omdat het om echt kleine pony's gaat. Is dus gewoon liggend gebeurd, in zo'n speciale beklede box.

Hulp met omhoog takelen etc. was absoluut niet nodig........... Gewoon lekker rustig wakker laten worden. We konden alles volgen, zaten in een kamertje er naast via de camera te kijken hoe poownlief rustig wakker werd en nog even na lag te snurken en soezen.

Volgens mij is het risico bij kleinere pony's ook echt niet groter dan bij grotere paarden en pony's.......

Edit: voor de mensen die het interessant vinden; hier een heel verslag van de castratie, incl. foto's (niet voor zwakke magen dus)
[ITP] Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:10

Dat mini-gebeuren is totaal nieuw voor mij :-) maar ik dacht dat mini's, ze zijn een stuk kleiner en fijner dan shetties (mini-app's waarvan 1 ook 25%amha) sowieso al slecht tegen narcose konden? Ik dacht dat zelfs hier op bokt te hebben gelezen maar ik kon het niet terugvinden met de zoekfunctie.

Wellicht werken ze onder narcose een stuk beter mee dan wakker :D (geintje he!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:16

Hmm ja dat weet ik idd zo niet. Al lijkt het me wel sterk hoor....... ze zullen ongetwijfeld sneller onder zeil zijn, omdat ze fijner en slanker zijn gebouwd en dus ook minder gewicht hebben. Maar een kundige DA kan prima een inschatting maken qua hoeveelheid narcose. En is dat te weinig, dan is er nog bij te spuiten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:21

@JoyCiej007: Cupido heeft toch geen gasnarcose gehad zo te zien ? of heb je daar geen foto van ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:25

Nee geen gasnarcose, 'gewoon' volledige narcose. dmv een spuitje (verdoving).
Is toch niet 't zelfde?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:26

is er weer wat nieuws

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:29

Mijn amha hengstje van 75cm is gewoon staand in de kliniek gedaan. Hij heeft een slechter lever dus ik wou liever een zo licht mogelijke sedatie. Hij heeft dus een lichte sedatie gehad, praam op zijn neus en verdoving. Binnen 10 minuten was het klaar. Mee naar huis nemen kan vaak niet meteen, de reden hiervoor is dat artsen bang zijn dat ze tijdens het van de klep af lopen een verkeerde stap kunnen zetten met alle gevolgen van dien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:34

eclair93 schreef:
is er weer wat nieuws

:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:39

Enige vraag die bij mij opkomt is: waarom?
Waarom heeft een gasnarcose de voorkeur?

Bij een kleine pony geven ze gewoon simpelweg minder van het narcose. De hoeveelheid narcose wordt bepaald aan de hand van factoren zoals gewicht, ze dienen echt niet banketstaaf wat toe.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:14

Bij 2 normaal ontwikkelde ballen kies ik voor staand castreren bij mini's.
Het gewicht schatten is voor narcose sowieso niet nauwkeurig genoeg dus thuis plat castreren is voor mij geen optie.
Het liefst gewoon bij de kliniek met lichte sedatie en plaatselijke verdoving staand castreren.
Mini's reageren trouwens op wel meer soorten medicatie anders dan grote paarden dus simpel rekenen naar gewicht zou ik nooit zomaar doen...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:48

Zoals MarijeR beschrijft is mijn mini ook gedaan, simpel en snel.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:58

Het is alleen even zoeken naar een kliniek die een DA heeft die onder een mini wil kruipen om te castreren :D
Maar waar ik heen ga kan je er gewoon bij blijven en na wat stappen om goed wakker te worden mag ie gewoon weer mee. Of zonder extra kosten een nachtje blijven. Maar ik heb een nieuwe ruin het liefst thuis op een schone wei.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:07

SMP-->MD

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:18

ik zou persoonlijk het liefst voor thuis op de wei castreren kiezen, is voor die beestjes ook minder stressvol en over het algemeen gaat het goed...