Paard schudt met hoofd met hooi/ stro eten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Paard schudt met hoofd met hooi/ stro eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:53

Zet het toch nog even hier aangezien we geen idee hebben wat er aan de hand is.
Mijn merrie begon een paar dagen terug ineens tijden het hooi eten hard te schudden met haar hoofd ,om en om met haar snoet richting haar voorbenen en soms slaat ze daarbij ook met een voorbeen.
Als ze hooi eenmaal verder in haar mond heeft is het over ,hetzelfde met haar stro. Bij elke hap zie je haar twijfelen om vervolgens toch een hap te nemen.
Brok slobber enz eet ze normaal niks aan de hand.
Mond is helemaal nagekeken niks te ontdekken, geen zwelling buitenkant kaak over gevoeligheid .
Kortom verder doet ze fit aan , met rijden was ze wel wat sterk in de hand maar momenteel rij ik haar niet wil eerst uitsluiten dat er pijn in haar mond kaak is.
Krijgt wel onbelast beweging en hierin merk ik niks ,heeft op pijnstiller gestaan maar met of zonder geen tot minimaal verschil.
Heb op internet gezocht en maar 1 geval tegen gekomen dat precies voldoet aan wat ik hierboven beschrijf ,helaas op een forum een oud topic dus weinig over het verloop kunnen ontdekken.
Hopelijk leest iemand mijn verhaal en heeft het meegemsakt met zijn paard ,het duidt duidelijk op ongemak maar hoe wat waar echt geen idee....

tamary

Re: Paard schudt met hoofd met hooi/ stro eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:20

Tandarts al geweest? Maakt ze ook proppen of krijgt ze het hooi wel doorgeslikt? Nieuwe baal misschien? Dat daar bv iets stof of jeukerig plantje in zit?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:19

Ja gaf ik al aan in mijn verhaal mond in orde , doet het niet alleen op hooi maar ook op haar stro . Stro ondertussen al een nieuwe baal geen verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:22

Zowel mijn warmbloed als shet doen het, hier staan de paarden op vlas dus geen idee of ze het met stro ook zouden doen.

Ik zie het het vaakste als het hooi echt heel stevig is geperst en in elkaar blijft hangen, dan gaan ze dus zelf schudden om het los te krijgen. Soms lijkt het ook of ze weer wat "uitspugen" of proppen maken, dat blijkt dan vaak voor te vallen als de prop te groot is om goed te kauwen.

DA en TA zijn vlak voor nieuwjaar geweest en alles was piekfijn in orde, ze zijn ook rond en gezond. Schud ik het hooi los voor ze aan de knaag gaan, dan hebben ze het veel minder. maar dan is de boel ook wel sneller op :P

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:37

Varekaj schreef:
Zowel mijn warmbloed als shet doen het, hier staan de paarden op vlas dus geen idee of ze het met stro ook zouden doen.

Ik zie het het vaakste als het hooi echt heel stevig is geperst en in elkaar blijft hangen, dan gaan ze dus zelf schudden om het los te krijgen. Soms lijkt het ook of ze weer wat "uitspugen" of proppen maken, dat blijkt dan vaak voor te vallen als de prop te groot is om goed te kauwen.

DA en TA zijn vlak voor nieuwjaar geweest en alles was piekfijn in orde, ze zijn ook rond en gezond. Schud ik het hooi los voor ze aan de knaag gaan, dan hebben ze het veel minder. maar dan is de boel ook wel sneller op :P

Ok tja hooi los of niet maakt hier niks uit , ligt eigenlijk altijd los, ze spuugt ook niks uit en schudt totdat ze het verder kauwt . Lijkt ook zeker niet op het schudden wat je wel eens ziet als het hooi te vast zit dat verschil herken ik wel.. Ze reageert echt alsof ze een schok krijgt van haar hooi/ stro .je ziet haar dan ook twijfelen voor de volgende hap. Dit is echt van het ene op het andere moment ontstaan terwijl haar hooi nog net zo is als voorheen evenals haar stro..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:45

Zit er niks in het hooi of stro dat erg prikt? Bijvoorbeeld iets met distels of sterkte doorns?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:49

lijkt het hierop?
Afbeelding

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:17

mirgino schreef:
lijkt het hierop?
Afbeelding

Kan ik zo echt niet beoordelen ..
En nee reactie op een eerdere vraag zit niks in het hooi/stro..

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:32

mirgino schreef:
lijkt het hierop?
[ Afbeelding ]

Hoi, mijn paard toont exact dit gedrag.
Tandarts al geweest, had tandvleesontsteking dat behandeld werd (maar nu nog steeds, na drie weken zelfde klachten).
Wat was het dan bij jou?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:19

evasaegerman schreef:
mirgino schreef:
lijkt het hierop?
[ Afbeelding ]

Hoi, mijn paard toont exact dit gedrag.
Tandarts al geweest, had tandvleesontsteking dat behandeld werd (maar nu nog steeds, na drie weken zelfde klachten).
Wat was het dan bij jou?

Zoo dat is een oud filmpje, vreselijk om terug te zien....

hij is door de ct-scan gegaan en daarop was te zien dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft
en hij is pos getest op alles van de allergie test

ik heb hem 1.5 jr holistisch/homeopatisch laten behandelen dmv lecher antenne en biosensor, ik was heel sceptisch maar het schudden is heel snel gestopt en is nog steeds weg
heel soms met extreem veel pollen en benauwd weer wil hij licht bewegen
heb hem wel elk jaar op Puur Pollen ik merk wel dat hij nu weer meer gaat briessen er komen weer pollen in de lucht
maar dat vreselijke hoofdschudden is verleden tijd

Symbeami

Re: Paard schudt met hoofd met hooi/ stro eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:35

Mijn paard gedraagt zich soms ook zo (precies zoals jij omschrijft) met hooi. Stro weet ik niet omdat ze op koolzaad staat.
Ze deed dit nadat ze aan koliek geopereerd is. Toen ze op de prednison stond was het beduidend minder. Tanden na gekeken, moest wel wat gebeuren, maar verklaarde het schudden niet helemaal omdat ze het nog steeds af en toe doet. Hier ook tot de conclusie gekomen dat het een pollen allergie is. Met voordroog doet ze het niet en het geven van Puur pollen lijkt hier ook te helpen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:01

Symbeami schreef:
Mijn paard gedraagt zich soms ook zo (precies zoals jij omschrijft) met hooi. Stro weet ik niet omdat ze op koolzaad staat.
Ze deed dit nadat ze aan koliek geopereerd is. Toen ze op de prednison stond was het beduidend minder. Tanden na gekeken, moest wel wat gebeuren, maar verklaarde het schudden niet helemaal omdat ze het nog steeds af en toe doet. Hier ook tot de conclusie gekomen dat het een pollen allergie is. Met voordroog doet ze het niet en het geven van Puur pollen lijkt hier ook te helpen.

mijn paard heeft weken op bloed verdunners gestaan en toen was het ook weg , maar zodra we gingen halveren schudde hij weer
met homeopathie is hij soort van `schoon `gemaakt
hij heeft ook 2jr Voreen injecties gehad voor de allergie, maar dat is ook rotzooi gelukkig gaat het goed
en met erg warm weer heeft hij vrij, vanwege zijn hoofd zweet hij erg bij ogen en neus....