Wederom baarmoederontsteking/ ervaringen? (foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Wederom baarmoederontsteking/ ervaringen? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:47

Mijn merrie is vorig najaar behandeld tegen een baarmoederontsteking op de kliniek in Emmeloord; een spoeling met een fysiologische zoutoplossing, en meermalen antibiotica ingebracht (verdeeld over een aantal dagen).

In januari/ februari wilde ik zekerheidshalve nog een check laten doen. Ze is toen gescanned en naar aanleiding van die scan zouden we bepalen of ze nog een uitstrijkje zouden maken.
De baarmoederwand zag er echter mooi uit, en er stond geen vocht in de baarmoeder. Aanleiding genoeg om aan te nemen dat de ontsteking weg was.
Ik sprak af met de kliniek haar cyclus vanaf het voorjaar in de gaten te houden en te kijken of deze weer regelmatig was.
Ik check sinds die tijd ook elke dag haar vulva, en vandaag zag ik iets dat me niet beviel: gele vloeistof... pus vermoedelijk.
Ze plaste, 'knipoogde' daarna en toen kwam er een bups gele zooi uit.

Maar goed, baarmoederontsteking lijkt nog niet weg te zijn en is dus heviger geworden (in ieder meer en viezere afscheiding).
Geen koorts, goede eetlust, en verder fit... Ze leek onlangs wel een paar keer kramperig, dus dat gaf al wel een alarmbelletje.

Enfin, dinsdag bel ik de kliniek en gaan we er maar weer mee aan de slag... vind het erg sneu voor haar.

Ik wilde echter vragen of er mensen zijn die dit ook ervaren hebben, en wat jullie bevindingen waren?
Is jullie merrie op de kliniek behandeld of thuis? Alleen lokaal (dus antibiotica in baarmoeder), of ook intraveneus?
Is de ontsteking teruggekeerd (in mijn geval is een resistente E.coli de boosdoener)?
Wat merkten jullie aan je merrie (gedrag/ eventuele pijnuitingen/ krampen/ minder fit)?

Een aantal foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:48

Is het geen idee om je merrie dicht te laten zetten? Dan kunnen er al veel bacterien van buiten af er al niet meer in..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:51

Barendshoeve schreef:
Is het geen idee om je merrie dicht te laten zetten? Dan kunnen er al veel bacterien van buiten af er al niet meer in..

Ik opteerde dat al in de kliniek, maar zij dachten dat dit niet de oorzaak geweest kan zijn.
Ik dacht destijds dat een dekkende ruin (op een vorige stalling) het heeft veroorzaakt. Helaas ontdekte ik te laat dat hij haar dekte, en toen was het kwaad al geschied.
Ditmaal wil ik naar de kliniek in Utrecht gaan, en dan direct naar de afdeling voortplanting... wellicht kunnen zij nogmaals kijken of ze 'luchtzuigt'... van achteren dus....

Barendshoeve

Re: Wederom baarmoederontsteking/ ervaringen? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:59

Ik heb eigenlijk al mijn merrie's waarbij de anus dieper licht dan de vagina dicht staan. De ontlasting loopt er dan toch vaan over heen enzo. En het kan geen kwaat voor je merrie. Het is ook vreemd dat ze het 2 x zo kort na elkaar heeft..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:04

Barendshoeve schreef:
Ik heb eigenlijk al mijn merrie's waarbij de anus dieper licht dan de vagina dicht staan. De ontlasting loopt er dan toch vaan over heen enzo. En het kan geen kwaat voor je merrie. Het is ook vreemd dat ze het 2 x zo kort na elkaar heeft..

Bij mijn merrie ligt de anus ook dieper.
Ik zie ook regelmatig wat 'sap' uit de ontlasting over de vulva lopen, dus ik kan me voorstellen dat dat soms voor complicaties kan zorgen.

Die ontsteking schijnt veroorzaakt te kunnen worden door een scala aan bacteriën.
Juist de resistente E.coli bacterie die zij had is erg hardnekkig, op de kliniek durfden ze dan ook niet te garanderen dat alles 'weg' was... ofwel: dat de bacterie niet alsnog weer de kop op zou steken.
Goed, dat is dus wel gebeurd.....

Heb jij zelf dat initiatief genomen om je merries dicht te zetten? Geen grote ingreep, maar toch wel wat... ik bedoel: je zou toch zeggen dat 'de natuur' er zelf wel voor zorgt dat bacteriën netjes 'buiten blijven'...

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:11

Ja, ik heb er zelf de hand in genomen om mijn merrie's dicht te zetten. En ik zelf denk dat de paarden in de natuur toch anders waren dan hoe wij ze nu kennen. Denk dat ze toen ook veel minder oud werden dan nu. En ik zie vooral dat bij mijn oudere merrie's de anus zakken als het ware. En in de natuur wordt een zwak dier vaak slachtoffer van roofdieren. En omdat wij onze paarden nu heel anders verzorgen dan zoals moeder natuur dat zou doen.

En snap de kliniek wel die zullen nooit iets garanderen want daar kunnen ze zichzelf mee in de vingers snijden als ze het mis hebben natuurlijk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:16

Okay, dank voor je antwoord... Ik zal vragen of ze willen kijken naar haar vulva, of ze vermoeden dat ze 'luchtzuigt' (met de achterkant dus)...

Ja, die E.coli is natuurlijk een hardnekkig iets... ik heb er al die tijd wel rekening mee gehouden dat de bacterie niet helemaal uitgeroeid zou zijn. Maar ben uiteraard wel teleurgesteld..

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:29

Ja dat snap ik, het is niet leuk om je beste vriendinnetje zo te zien. Het moet hoe dan ook pijn bij haar doen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:42

Barendshoeve schreef:
Ja dat snap ik, het is niet leuk om je beste vriendinnetje zo te zien. Het moet hoe dan ook pijn bij haar doen

Ja, dat is lastig... ze zeggen namelijk dat een chronische ontsteking, in tegenstelling tot een acute, niet perse pijnlijk is.
Zolang je dus geen vieze afscheiding ziet is het lastig te ontdekken, je ziet ook geen ontstekingsbeeld in het bloed.

Toch denk ik, dat ze er wel last van heeft... Niet heel erg misschien, maar toch minder fit, en soms kramperig...
Totdat alles opgelost is heeft madame vakantie...

Maar eens kijken wat de DA dinsdag zegt...

Ze is me inderdaad alles waard.... <3 <3 :(:)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:36

Och Ninxie toch..wat nu weer?? Dit boterachtige spul had onze merrie op proef ook..(2 jaar terug weet je nog) en bij haar was het idd een baarmoederontsteking..durf het niet te zeggen, maar je zou het haast weer denken he, dat er weer wat rommelt..
De voorjaarshengstigheid kan ook heel erg zijn he en dan heeft ook een troebelviezig kleurtje, beetje boterachtig idd, vettig..maar zo erg bij een "gewone hengstigheid" heb ik het nog niet gezien. Kun je de tweeling niet eens e foto's mailen ook? Die hebben zoveel merries staan :P

Sterkte maar weer...pff...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:14

Mijn merrie heeft het gehad na complicaties bij de geboorte. Ik heb toen 3 weken lang de baarmoeder gespoeld en elke dag antibiotica ingebracht en ook gespoten maar dat zou ik na moeten kijken hoe lang dat was. Is niet terug gekomen. Merrie was goed ziek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:26

Dit zal toch een chronische ontsteking zijn, geen acute... daarom heeft ze geen koorts e.d.
Maar lekker is anders natuurlijk.

De twins hebben al foto's bekeken en vinden het ook niet 'normaal'.
Wordt dus toch weer een uitstrijkje en kijken met welke bacterie we exact te maken hebben.

Vorige keer hebben ze 2 dagen gespoeld, en verder niet intraveneus antibiotica toegediend.. hetgeen ik hier en daar wel tegenkom.
Kijk, ze brengen het het liefste alleen in omdat dit de minste schade toebrengt... dus daar zullen ze ook wel weer mee beginnen.
Ik hoop dat ze erachter kunnen komen wat het veroorzaakt.

Het is inderdaad niet leuk.... Van schrik heb direct de piemel van mijn ruin bekeken (oh god, hij heeft toch niet gedekt?!)... maar die zag er nog nagenoeg hetzelfde uit (geen velletjes eraf) en ik zie ze nooit toenadering zoeken op die manier. Beiden lijken niet geïnteresseerd in elkaar op die manier ;-)

Enfin, we sleutelen door...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:29

Mijn merrie heeft na haar veulen ook een flinke baarmoeder ontsteking gehad. Maar ze had geen koorts. Dus dat kan toch wel degelijk. Als ik het zo zie dan denk ik toch wel in die richting. Heb je nog AB in huis? Anders kun je misschien morgen ff met de dienstdoende arts bellen om een kuurtje op te halen? Succes met je merrie, hoop dat het snel helemaal over is!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:35

aisie schreef:
Mijn merrie heeft na haar veulen ook een flinke baarmoeder ontsteking gehad. Maar ze had geen koorts. Dus dat kan toch wel degelijk. Als ik het zo zie dan denk ik toch wel in die richting. Heb je nog AB in huis? Anders kun je misschien morgen ff met de dienstdoende arts bellen om een kuurtje op te halen? Succes met je merrie, hoop dat het snel helemaal over is!

Ze willen vaak pas gericht AB gaan geven wanneer ze weten om welke bacterie het precies gaat...
Althans: de vorige keer hebben ze dat zo gedaan. Dus eerst een swab, dan op kweek zetten, en dan een passend AB.

Ontsteking zonder koorts kan absoluut, in het geval van een chronische ontsteking is er meestal geen koorts/ duidelijk ziektebeeld begreep ik.
Hoe hebben ze bij jou die AB dan toegediend? Bij mij brachten ze het namelijk in met een dun rietje in de baarmoeder.
AB dienden ze het liefste alleen rechtstreeks toe om de darmflora en maagwand niet te belasten... althans: zo heb ik het begrepen vorige keer.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:39

Mijn paard kreeg injecties een aantal dagen achter elkaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:42

Die van mij was goed ziek maar hadt geen koorts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:43

aisie schreef:

Mmm, dus de baarmoeder is niet gespoeld en ze hebben geen antibiotica ingebracht in de baarmoeder?
En ze hebben haar bij jou thuis behandeld of op de kliniek?
Ik lees inderdaad nogal wat verschillen in aanpak...

Na een bevalling is het meestal een acute baarmoederontsteking, dus dat is toch weer anders... iig erg gevaarlijk, fijn dat je merrie daar bovenop is gekomen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:45

Wilawander schreef:
Die van mij was goed ziek maar hadt geen koorts.

Ook na een bevalling he (mijn merrie is nog nooit drachtig geweest)?

Ja, mijn merrie is gewoon nog niet 100% de oude. Een ander ziet er wellicht niets aan, maar ik hield haar wel in de gaten.
Dat zullen jullie ook hebben, je merkt het toch wanneer er iets niet 100% in de haak is...
Nu ik die uitvloeiing zag was het natuurlijk overduidelijk....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:01

ja dat merk je direct. Ja was na een veulen. Ze was uitgescheurd in het geboortekanaal en dat heeft behoorlijk gebloed en dat is terug gelopen en gaan onsteken. Kwamen we pas 3 dagen na de geboorte achter. En bijkomende complicatie van die ontsteking was hoefbevangenheid.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:03

Ninx schreef:
aisie schreef:

Mmm, dus de baarmoeder is niet gespoeld en ze hebben geen antibiotica ingebracht in de baarmoeder?
En ze hebben haar bij jou thuis behandeld of op de kliniek?
Ik lees inderdaad nogal wat verschillen in aanpak...

Na een bevalling is het meestal een acute baarmoederontsteking, dus dat is toch weer anders... iig erg gevaarlijk, fijn dat je merrie daar bovenop is gekomen!

Ja ook gespoeld hoor meerdere keren. Gewoon thuis.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:05

Morgen komt de ambulante kliniek Utrecht een swab nemen wanneer ze hengstig genoeg is.
We zullen dus eerst even moeten scannen...
Indien ze niet hengstig genoeg is, wederom hengstig spuiten, en daarna een swab nemen.
Wanneer duidelijk is om welke bacterie het gaat zullen ze haar behandelen.

Kans is groot dat ze dan 4 dagen in Utrecht moet doorbrengen.
Ik vind dat erg vervelend voor haar, maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel prettig dat ze daar in goede handen is... Ik hoor namelijk altijd erg goede berichten over de afdeling 'voortplanting' in Utrecht, dus het lijkt me dat ze daar dit varkentje wel kunnen wassen!

Ik had voor haar gehoopt dat ze nu van het gedoe af zou zijn. Maar goed, nog even doorbijten.... Ze is nog jong, dus ze heeft als het goed is nog een heel leven van zorgeloos rond dartelen voor zich!

Nogmaals dank voor jullie input!

renate72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:45

Ninx schreef:
Morgen komt de ambulante kliniek Utrecht een swab nemen wanneer ze hengstig genoeg is.
We zullen dus eerst even moeten scannen...
Indien ze niet hengstig genoeg is, wederom hengstig spuiten, en daarna een swab nemen.
Wanneer duidelijk is om welke bacterie het gaat zullen ze haar behandelen.

Kans is groot dat ze dan 4 dagen in Utrecht moet doorbrengen.
Ik vind dat erg vervelend voor haar, maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel prettig dat ze daar in goede handen is... Ik hoor namelijk altijd erg goede berichten over de afdeling 'voortplanting' in Utrecht, dus het lijkt me dat ze daar dit varkentje wel kunnen wassen!

Ik had voor haar gehoopt dat ze nu van het gedoe af zou zijn. Maar goed, nog even doorbijten.... Ze is nog jong, dus ze heeft als het goed is nog een heel leven van zorgeloos rond dartelen voor zich!

Nogmaals dank voor jullie input!

ik heb precies hetzelfde met mijn merrie! Ze werd altijd normaal hengstig en zo ook op 30 april van dit jaar. Daarna heb ik de knoop doorgehakt en besloten haar te laten dekken. Zo gezegd maar zeker niet zo gedaan!
Ik heb haar tegen de tijd dat ze weer hengstig moest worden alvast naar de hengst gebracht omdat ze erg moeilijk de trailer in gaat en ik niet wilde dat het onder stress zou gaan op het moment dat ze gedekt zou kunnen worden. maar een maal bij de hengst werd ze maar niet hengstig. Dus daar een dierenarts laten komen om haar hengstig te spuiten maar die constateerde dus dat ze een vieze baarmoeder had. Hier had mijn eigen dierenarts haar ook gescand (2x) en die had niks gezien. Hij kon wel zien dat ze nog nooit eerder een veulen had gehad en dat ze nog maagd was. Dan heeft hij toch volgens mij best goed naar de baarmoeder gekeken?!

De vraag was natuurlijk gelijk hoe komt ze eraan? Dierenarts was ervan overtuigd dat dit beeld alleen ontstaat als ze gedekt zou zijn. Maar ze is bij de hengstenhouder niet bij de hengst geweest en ook hier niet met een ruin of. Dus dit is niet het geval geweest bij haar. Nou mn merrie weer opgehaald en mn eigen dierenarts weer laten komen. Die heeft toen ook via de echo gezien dat ze een honingraad structuur in de baarmoeder had en heeft een swab afgenomen. En inderdaad de uitslag was niet goed er waren drie bacterien waaronder de Straflocock ( of hoe je het ook schrijft) en de E. Coli. Behandeling gestart met baarmoederspoelingen met antibiotica. Daarna weer swab en deze was weer niet goed. Inmiddels 4 baarmoederspoelingen en bij de laatste spoeling ook antibiotica gespoten en nog steeds niet schoon! OOk bij mijn merrie geen ziekteverschijnselen. Het enige wat ik opmerk is dat ze soms een wat dikkere buik heeft en als ik er dan aankom reageerd ze chagarijnig!

Ik vraag me wel af of de dierenarts wel de juiste behandeling toepast omdat ik het wel erg lang vind duren en nog steeds niet schoon is. Inmiddels ben ik al met al zo'n kleine 1200 euro lichter en nog steeds geen schone merrie!

Ik ben benieuwd hoe het met jou merrie is verlopen en of ze inmiddels schoon en gedekt is!

Ik hoor graag het hele verhaal van je

Groet Renate

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 06:15

Barendshoeve schreef:

heb je naar de foto's gekeken?
waarom zou deze merrie dichtgezet moeten worden,dit zit netjes dicht.
baarmoederontsteking hoeft niet van buitenaf te komen,kan ook het gevolg zijn van een onsteking ergens anders.

en volgens mij is het zo dat elke dier/mensen de e.coli bacterie bij zich heeft,deze zitten in de darmen toch?
alleen op een andere plek kunnen ze ellende geven.
ik zou het even afwachten,kan heel goed zijn dat er de vorige keer juist iest van een dierenarts is blijven zitten wat nu weer voor die ontsteking zorgt,of dat er elders in het lichaam wat mis is.
wat wel aangeraden word is zorgen dat de weerstand van het paard goed is, eventueel een probioticakuur om de darmen te versterken :j

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:22

Mijn merrie heeft een paar jaar geleden ook een zeer heftige baarmoederontsteking gehad. Ze is toen meerdere malen gespoeld en ik moest dagelijks oxytocine injecties geven om weeën op te wekken zodat de spoeling goed naar buiten gewerkt werd. Heb jij dat ook gehad?

Ze is genezen maar wel onvruchtbaar door littekenweefsel in de baarmoeder. Bedankt eigenaar van de dekkende ruin... :(