Ninx schreef:Morgen komt de ambulante kliniek Utrecht een swab nemen wanneer ze hengstig genoeg is.
We zullen dus eerst even moeten scannen...
Indien ze niet hengstig genoeg is, wederom hengstig spuiten, en daarna een swab nemen.
Wanneer duidelijk is om welke bacterie het gaat zullen ze haar behandelen.
Kans is groot dat ze dan 4 dagen in Utrecht moet doorbrengen.
Ik vind dat erg vervelend voor haar, maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel prettig dat ze daar in goede handen is... Ik hoor namelijk altijd erg goede berichten over de afdeling 'voortplanting' in Utrecht, dus het lijkt me dat ze daar dit varkentje wel kunnen wassen!
Ik had voor haar gehoopt dat ze nu van het gedoe af zou zijn. Maar goed, nog even doorbijten.... Ze is nog jong, dus ze heeft als het goed is nog een heel leven van zorgeloos rond dartelen voor zich!
Nogmaals dank voor jullie input!
ik heb precies hetzelfde met mijn merrie! Ze werd altijd normaal hengstig en zo ook op 30 april van dit jaar. Daarna heb ik de knoop doorgehakt en besloten haar te laten dekken. Zo gezegd maar zeker niet zo gedaan!
Ik heb haar tegen de tijd dat ze weer hengstig moest worden alvast naar de hengst gebracht omdat ze erg moeilijk de trailer in gaat en ik niet wilde dat het onder stress zou gaan op het moment dat ze gedekt zou kunnen worden. maar een maal bij de hengst werd ze maar niet hengstig. Dus daar een dierenarts laten komen om haar hengstig te spuiten maar die constateerde dus dat ze een vieze baarmoeder had. Hier had mijn eigen dierenarts haar ook gescand (2x) en die had niks gezien. Hij kon wel zien dat ze nog nooit eerder een veulen had gehad en dat ze nog maagd was. Dan heeft hij toch volgens mij best goed naar de baarmoeder gekeken?!
De vraag was natuurlijk gelijk hoe komt ze eraan? Dierenarts was ervan overtuigd dat dit beeld alleen ontstaat als ze gedekt zou zijn. Maar ze is bij de hengstenhouder niet bij de hengst geweest en ook hier niet met een ruin of. Dus dit is niet het geval geweest bij haar. Nou mn merrie weer opgehaald en mn eigen dierenarts weer laten komen. Die heeft toen ook via de echo gezien dat ze een honingraad structuur in de baarmoeder had en heeft een swab afgenomen. En inderdaad de uitslag was niet goed er waren drie bacterien waaronder de Straflocock ( of hoe je het ook schrijft) en de E. Coli. Behandeling gestart met baarmoederspoelingen met antibiotica. Daarna weer swab en deze was weer niet goed. Inmiddels 4 baarmoederspoelingen en bij de laatste spoeling ook antibiotica gespoten en nog steeds niet schoon! OOk bij mijn merrie geen ziekteverschijnselen. Het enige wat ik opmerk is dat ze soms een wat dikkere buik heeft en als ik er dan aankom reageerd ze chagarijnig!
Ik vraag me wel af of de dierenarts wel de juiste behandeling toepast omdat ik het wel erg lang vind duren en nog steeds niet schoon is. Inmiddels ben ik al met al zo'n kleine 1200 euro lichter en nog steeds geen schone merrie!
Ik ben benieuwd hoe het met jou merrie is verlopen en of ze inmiddels schoon en gedekt is!
Ik hoor graag het hele verhaal van je
Groet Renate