einschuss been wat te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

einschuss been wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:03

Mijn 2,5 jarige heeft sinds vandaag een einschuss been.
nu heeft hij antibiotica en pijnstillers gehad ook heeft hij ontstekingsremmers.
Hij moet nu op rust.

maar wat zijn de eventuele gevolgen en wat kan ik er het beste aan doen?
Heeft er ook nog iemand adere tips

EmmaGonja

Re: einschuss been wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:08

Ik heb met mijn 2.5 jarige ook een einschuss been gehad en ik heb 3 maal daags 10 minuten gestapt en gekoeld.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:05

Rustig stappen en koelen is inderdaad wel goed met einschuss, de circulatie van bloed en vocht word zo wat bevorderd waardoor het teveel aan vocht ook makkelijker uit het been zal gaan.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:15

Stappen en koelen, heb het 3 jaar terug gehad bij mij ruin. Stond ook onder de ab. is gelukkig helemaal goed gekomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:16

stappen en koelen en zorgen dat het niet chronisch wordt...hoe kwam hij eraan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:19

Arnica D6 helpt bij het afdrijven van het opgelopen vocht.
Homeopatisch, te koop bij de drogist.
2 ml, paar keer per dag.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:42

Bedankt voor de tips tot nu toe.
de da heeft mij rust geadviseerd.

geerke ik heb geen idee hoe die eraan komt. De buitenzet ploeg heeft hem op 3 benen uit stal gehaald en zo kwakkeloos op het land gegooid. us hoe die eraan komt geen idee. de da vermoed een heel klein wondje

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:42

Idd de eerste dag rust totdat de AB en pijnstillers hun werk kunnen doen.

Je kan wel al bv coldpacks tegen zijn benen houden (wel met een keukenhanddoek ertussen) of klei smeren (ik gebruik klei met arnica erin) (deze klei trekt de warmte uit het been en dat geeft verlichting aan je paard).

Als hij er terug op kan stappen dan dikwijls per dag kleine stukjes gaan stappen en daarna weer goed koelen ( ik doe dit met de coldpacks) en 's nachts smeer ik dan weer de klei (die borstel ik er dan s morgens weer terug af).

Meestal reageren de paarden goed op zo een behandeling en houden ze er niets aan over.

Mijn paard heeft in zijn jongere jaren hier ook enkele keren last van gehad en na enkele dagen was het steeds over.

De laatste drie jaar heeft hij het er moeilijker mee en komt het ook steeds dikwijlser terug en hij geneest er moeilijker van. Hij is nu 21 jaar...

In ieder geval veel succes ermee !!!
Als hij het been terug kan belasten vooral dikwijls gaan stappen en koelen.

valeryp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:41

Mijn paard heeft sinds 1 mei een Einschuss been. We troffen haar heel ziek aan in het weiland. We moesten haar met 3 mensen naar de stal duwen om haar te behandelen. De koorts tikte de 40.1 aan en ik moest maar afwachten of ze de nacht goed zou doorkomen. Haar ontsteking was helemaal door gelopen tot haar uiers. Vreselijk om te zien. Haar been was 3x zo dik en ze had er echt veel pijn aan. s'avonds zat ik er nog even bij en ze ging liggen en met haar ogen dicht had ze ontzettend veel pijn. Weer de DA gebeld en die heeft er direct nog meer AB ingespoten en Metacam om zoveel mogelijk de pijn en de infectie te onderdrukken. Gelukkig is ze goed de nacht door gekomen en begon de koorts meteen te zakken. De daar op volgende dagen heb ik haar 8 schepjes cubarmix gegeven en Metacam. 5x per dag 10 minuten afspuiten. De temp bleef hangen rond de 37.3 en de 39.3. De daarop volgende dagen volledige stalrust gegeven om het vocht en de infectie niet te verplaatsen (bang dat het naar haar hart zou schieten). Vrijdag was ze goed bij de les, ik mocht haar 2 uurtjes op het land zetten om even iets anders om haar heen te hebben dan de stal en even een hapje gras te eten. Eerst even bij gebleven en vervolgens naar huis gegaan om even wat te eten. Kom ik terug, staat ze helemaal te trillen en ze zag er echt weer super slecht uit... Direct de DA weer gebeld, die heeft er drukverband met daaronder watten aangebracht.. Deze heb ik omgehouden tot zondagochtend en steeds 5x per dag natgespoten om maar te koelen. Gelukkig zag het been er zondag ochtend vele malen beter uit. Hij was iets geslonken volgens de DA. Vanaf zondag geef ik ook prednisol ipv metacam. Vanaf zondag tot dinsdag heeft ze nog natte bandages om gehad s'nahcts en overdag 5x afgespoten. Nu sinds 2 nachten heeft ze droge bandages om en overdag niks omdat haar vel aan het vervellen is en we niet willen dat haar huid te erg week word vanwege de angst om nog een infectie te krijgen. Nu spuiten we nog maar 3x per dag af. Verder krijgt ze antibiotica creme om een infectie aan die open wondjes, tegen te gaan.

Helaas heb ik nu het idee dat we een beetje blijven hangen. s'avonds is haar been weer een stukje dikker en s'ochtends na het afdoen van de bandages weer slanker. Verder krijgt ze nu nog 3 capsules Prednisolon en smeer ik 3x daags de antibiotica creme op haar been en krijgt ze 2x per dag 4 schepjes cubarmix.

Ik heb al vele forum berichten gelezen dat vaak het been wat dik blijft. Ik vind dit absoluut geen probleem. Ben veel te blij dat ze er nog is. Maar het vervelende is dat ze nu nog kreupel loopt... Heeft iemand nog ideen? Ik doe haar nu steeds 2x per dag 1 uur op de wei. Langer durf ik niet helemaal omdat ik haar de vorige zo ziek aan trof en ze dan toch te veel beweegt.... Please help me

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:43

Die van mij heeft ervoor 2 weken in de kliniek gestaan. Helemaal ingepakt met antibiotica etc etc.
Daarna nog maanden lang om de 2 dagen verband wissel en nu is hij er vanaf.
Wij hebben overigens speciaal samengestelde zalf van de dierenarts gekregen.
Enige probleem er groeien geen haren meer terug op de plek van de wond.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:41

Mijn merrie is ook kreupel geweest van een einschuss tot 2 keer toe . Heb haar Holistisch laten behandelen uiteindelijk , dat is de redding geweest ...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:59

lester heeft nu zo'n 3 jaar geleden ook een keer einshuss gehad.
hij heeft toen een kuur van 5 dagen van een vrij dure AB ingespoten gehad (dus elke dag een spuit).
ook ging zijn huid wat vervellen maar de DA vertelde dat dit vrij normaal is omdat als het been zo dik is de huid slecht tot niet doorbloed word.
ik moest eerst boxrust geven en koelen en toen hij er weer aardig op kon lopen gaan stappen en koelen (dus koelen stappen koelen) om de doorbloeding te bevorderen, het heeft bij mij uiteindelijk zo'n maand geduurd voor ik er weer op kon.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:02

Volg het advies van je eigen dierenarts, die kan het persoonlijk beoordelen. :j

De gevolgen kunnen altijd zichtbaar blijven, maar dat hoeft niet. Mijn paard heeft 6 jaar geleden 2 weken lang met een Einschuss been gestaan en 2 jaar geleden ook een paar dagen, maar er is niks meer van te zien. Maar het kan zijn dat de lymfe dusdanig beschadigd zijn dat het been dik(ker) blijft.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 23:25

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:51

ik wilde al reageren met te zeggen dat een einschuss been normaal gesproken binnen een week toch wel weg moet zijn.
is dat niet zo dan is er vaak wat anders aan de hand.
verwondingen door aantrappen tegen het bot kunnen ook dit soort symptomen geven.,
zeker scheurtjes e.d. in het griffelbeen of bijvoorbeeld andere oorzaken.
altijd goed om dan toch aanvullend onderzoek te laten doen als een ben dik blijft.
mijn pony zou ook einschuss hebben,maar achetraf bleek het een scheur in het griffelbeen te zijn.

daks,hoefzweer is ook erg vervelend! :(:)

valeryp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:09

Het enige punt waar ik dus erg mee zit is dat de kogel nog steeds warm is. Niet kokend heet als toen ze koorts had, maar je merkt wel dat hij warmer is dan de rest van haar been. Haar hak is gewoon een goede temperatuur, nog wel iets dikker, maar maak me zo'n zorgen om de kogel. Het is nu inmiddels dag 11 en de kogel is nog steeds dik en warm. Merk wel dat ze er minder last van heeft, ze staat per dag 2 uurtjes op de wei en dan eet ze lekker en scharrelt ook wat rond.

Bij mijn paard is het wel overduidelijk een Einschussbeen omdat de ontsteking tot boven door liep en doormiddel van de medicatie we dit naar beneden hebben kunnen brengen. Als er iets gebroken of gescheurd zou zijn dan zou haar been er anders uit hebben gezien volgens de DA. Nu was het echt rondom helemaal dik. (heb het direct gevraagd na het lezen van de tip). Haar temperatuur is overigens wel in orde. Steeds rond de 37.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:33

Wil je niet bang maken maar lees mn profiel eens ... ook een fractuur kan rondom dik.been veroorzaken . En Einschuss ...

valeryp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:58

Maar uit haar been knapte echt vocht, en het was erg heet? Zou ik het anders toch nog eens aankaarten? Ik word er gek en verdrietig van :'(.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:21

Hier een einschuss expert...tot mijn grootste ergernis...
Oregon had het vroeger één keer per jaar wel eens maar het was altijd na
een dagje over...

De laatste jaren hebben wij hier ook serieus mee afgezien...

Hij heeft twee zomers geleden vier dikke benen gehad...serieus dikke
koker...
Nadien vasculitis aan zijn benen met grote wiondes tot gevolg...

Vorig jaar was ik hem bijna kwijt...
Hij was half in shock aan het geraken...

Ook hij reageert niet altijd heel snel op de AB...
Ik heb wel goede ervaringen met Equioxx ontstekingsremmer en pijnstiller.
Als hij een dik been heeft (dus echt erg, niet zomaar een beetje dikker
maar echt een einschuss been) komt de DA onmiddellijk...AB en dan equioxx
in het bloed...De dagen nadien spuit ik zelf de AB en geef ik pasta tubes
equioxx.

Ik koel het been met coldpacks (geeft een diepe koeling hoor), alleen niet
als ze de enorme pijn hebben de eerste dag of de eerste twee dagen.

Geregeld stappen op het harde beton.

En dan heb ik een speciale klei van de DA, die doe ik s avonds op het been
en is heel verfrissend en haalt de warmte uit het been, zorgt ook voor
herstel.

S morgens er terug af en dan s avonds weer een laag.

Zo een been blijft bij Oregon ook langer dik.

Veel beweging blijven geven en ik smeer Efrata kastanjegel...
Dat zorgt voor versteviging van de lymfevaten en zorgt voor de afvoer van
vocht.

Voor wondjes gebruik ik honingzalf, zou heel sterk antibacterieel zijn en
bacterien aankunnen die een AB zal niet aankan.
Heb ik ook goede resultaten mee.

Verder ondersteun ik ook nog met kruiden.
Geregeld een brandnetelkuur voor de afvoer van afvalstoffen.
Paardenbloem en mariadistel...

Ik was het been één keer om de vijf dagen met betadine shampoo....

Tja dat is het zo een beetje...

Om het dikke been dunner te krijgen zou ik als ik jouw was:

- koelen met coldpacks ( dan heb je ook niet dat de huid fragiel wordt),
wel een handdoek tussen de coldpack en het been en dan zet ik het vast met
een elastische windel....

- eventueel die klei gebruiken (ik wil de naam wel opzoeken, is in een
grote emmer, valt goed mee in prijs en mag op wondjes gedaan worden)

- regelmatig gaan stappen op de beton

- en de efrata kastanjegel smeren...

dan zal het na verloop van tijd terug dunner gaan worden.

Helemaal 100% normaal wordt het met Oregon ook niet.