paard van 28 jaar opvangen of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

paard van 28 jaar opvangen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:07

Ben gister bij iemand wezen kijken die haar 27 bijna 28 jarige fjord weg moet/wil doen.
ik schrok eigenlijk een beetje van wat ik zag hij was erg mager en best ingevallen, ook had hij een grote kale plek in zijn hals.
hij keek een beetje doods uit zijn ogen ( klinkt beetje vreemd) er bleek nog op hem gereden te worden door een verzorgster.
Nu hebben wij een dierenopvang en ik heb zelf een fjord van bijna 21 jaar.

ik twijfel een beetje ene kant wil ik hem echt graag nog een fijn plekje bieden maar andere kant hoeveel kosten zou je kunnen verwachten .. moeilijke keuze

marion82

Re: paard van 28 jaar opvangen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:36

Misschien van te voren eerst een DA naar hem laten kijken.
Dan weet je ook waar je aan begint en of het uberhoud wel zinvol is

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:37

Ja, dat zou ook nog een optie zijn :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:38

Ga er maar vanuit: veel kosten. waarschijnlijk moet hij sowieso eerst tandartsbezoek, fatsoenlijk ontwormd, speciaal voer voor oudjes, evt supplementen als hij iets tekort komt (daarvoor evt bloedonderzoek) etc etc. Als je zoiets echt goed wilt aanpakken, geef je meteen meer geld uit dan je op voorhand dacht.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:53

Solleke_Noah schreef:
Ga er maar vanuit: veel kosten. waarschijnlijk moet hij sowieso eerst tandartsbezoek, fatsoenlijk ontwormd, speciaal voer voor oudjes, evt supplementen als hij iets tekort komt (daarvoor evt bloedonderzoek) etc etc. Als je zoiets echt goed wilt aanpakken, geef je meteen meer geld uit dan je op voorhand dacht.

Aan ieder paard zitten kosten verbonden. Het is een zeer oude pony, hoever wil je gaan met bloedonderzoeken oid.? Of....gun je hem zijn laatste oude dagen en goed voer/noodzakelijke verzorging (tandarts, entingen) zoals ieder ander paard en kijk hoe hij het gaat doen? Als je een opvang hebt....waarom dan ook niet deze oude pony zijn laatste dagen bij jou laten slijten?

Heb weinig goede woorden over voor mensen die zo'n oud dier nog weg doen naar derden. De kans is nl zeer klein dat iemand zo'n oud dier nog wil hebben. Ze hadden in mijn ogen dan eerder het dier weg kunnen doen naar derden, of moeten kiezen om hem bij hen zelf zijn laatste dagen te gunnen. Helaas, als het moeilijker wordt moet zo'n oud dier ineens weg. Zit het financiële plaatje in de weg bij de huidige eigenaar, had ie dat zich ook eerder kunnen bedenken dat de verzorging van een oud dier meer vraagt dan een jong dier. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een dier op zo'n leeftijd nog weg te doen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik hoop voor het paardje dat hij elders zijn oude dag nog mag hebben. :j Er zijn zat manieren om hem nog op te lappen qua voeren, een kale plek in de hals zal ook te behandelen zijn, net zoals stramheid of artrose (voedingssupplementen). En...is hij op, dan is het over, geen operaties of bloedonderzoeken.

Hier zijn er enkele paarden 32 geworden op de manier die ik zojuist noem, met veel energie en levenslust. Echter wel met een enkele opname Utrecht in geval van koliek en slokdarmverlamming (ook dat valt bij mij onder de noemer ieder paard kost geld en niet onder de noemer oud paard).

Zie hier een stukje over de toegevoegde waarde van bloedonderzoek - Bron: http://www.dierenklinieklemmer.nl/prakt ... index.html :
"Via het bloedonderzoek zijn dus een groot aantal waardes 'zichtbaar' te maken. Omdat de resultaten van onderzoek in getallen wordt weergegeven suggereert dit een grote nauwkeurigheid. De uitslag van een bloedonderzoek kan echter beïnvloed worden door zaken als ras, geslacht, leeftijd, omstandigheden waaronder het bloedmonster wordt afgenomen en het laboratorium waar het bloedmonster verwerkt wordt. Ook kunnen de 'normaalwaarden' die door de laboratoria gehanteerd worden nog wel eens van elkaar verschillen. Een normaalwaarde wil echter niets anders zeggen dan dat 95% van de dieren binnen de gestelde grenzen valt, maar het is dus mogelijk dat de bloedwaarde van een gezond dier erbuiten valt. Een ziek huisdier daarentegen kan een bloedwaarde hebben die (toevallig) binnen de gestelde grenzen valt. Mede daardoor zijn voor de interpretatie van een bloedonderzoek moeilijk algemene regels te geven. Het totale beeld van de toestand van het dier zal uiteindelijk bepalend zijn."

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:23

Ehm, dat een beestje mager is op die leeftijd, wil niet zeggen dat ie gelijk maar ziek is of dat er niet goed voor gezorgd wordt. Speciaal voer voor oudjes hoeft helemaal niet duur te zijn (denk aan bijvoorbeeld Subli Seniores Priores) en als het diertje verder gezond is hoeft het niet meer te kosten dan een jonger paard.

Kan de huidige eigenaresse niet gewoon meebetalen? Dat lijkt me normaal als het om een pensioenplekje gaat.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:37

oh even duidelijk inderdaad ik bedoel zeker niet dat hij ziek is hoor!
gewoon heel mager en ingevallen ( heb zelf een 21 jarige fjordenmerrie en die is na de winter ook altijd wat ingevallen achter bij haar billen ) speciaal voer heb ik ook al voor mijn merrie dus een paar zakken meer of minder zou niet uit maken.
volgens eigenaresse is hij netjes bezocht door de tandarts,hoefsmid en heeft alle entingen etc gehad :)

schuurplekken kwamen denk ik door de deken die hij omhad, die was wel 2 of misschien 3 maten te groot hij hing min of meer bijna op de grond.
ik denk overigens dat ze heel goed voor hem heeft willen zorgen maar ze zegt ze is bang dat hij snel dood zou liggen en zei ook dat ze er zelf heel weinig nog kwam soms zo 2 maanden niet ( hij staat op pension stal en ze had een verzorgster voor hem)

Mensen waren wel erg begaan met hem maar konden het gewoon niet meer aan denk ik.

meebetalen heb ik ook aangedacht en geopperd maar toen kwam ze met 25 euro in de maand, weet niet of dit wel heel reeel is haha, wat zou ik kunnen voorstellen qua kosten?
ik hoef er zeker niet aan te verdienen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:42

De kosten kun je natuurlijk zo hoog laten oplopen als je zelf wilt. Je hebt zelf een pony dus kunt de kosten aardig inschatten.Ik vind het altijd erg sneu als dieren op zo'n leeftijd nog "verhandeld" worden. Bij ons op stal staat een 32 jarige dame en op mijn werk een 42 jarige pony die heerlijk van hun pensioen te genieten. Ik hoop dat hij bij jou het plekje krijgt waar hij waardig en met rust zijn laatste dagen kan slijten.. en als dat niet kan hoop ik eerlijk gezegd dat de eigenaresse haar verantwoordelijkheid neemt en het dier in laat slapen. Dit klinkt misschien hard maar soms denk ik dat oude dieren dood beter af zijn dan dat er mee gesleept gaat worden ...
Maar dat is mijn persoonlijke mening en ik weet zeker dat er veel mensen het niet met mij eens zullen zijn.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:43

Jeetje 25 euro vind ik wel erg weinig idd. Ze moest op die pensionstal hem toch ook betalen? Misschien vind ze het wel makkelijk als jij alles op je zou nemen, maar ik zou toch proberen om haar wat meer mee te laten betalen. Want iedereen die zo n paardje overneemt vraagt er wel kosten voor ( oudjesopvang etc.) en verkopen dat wilt waarschijnlijk niemand meer hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:44

TS, dan hebben ze misschien het beste met hem voor en kunnen ze het ws niet aanzien dat hij toch aftakelt? Tja dat kan. Als ze zelfs mee willen betalen lijkt het daar wel op. Het is maar of ze eea kunnen bekostigen en wat ze er voor over hebben. Wat is de reden precies waarom ze de pony nu dan weg besluiten te doen? En wat is reëel qua kostenvergoeding? Wordt het paard jouw eigendom of blijft het hun eigendom? Waar kader je de kosten af, voer ed, of dierenartskosten? Lastig om dat zo aan te geven wat reëel is als ze toch mee willen betalen. Ze gunnen hem kennelijk een goede oude dag, en hebben hun reden dus om hem weg te doen (en ja, daar had ik niet eens aan gedacht, dat kan evt ook om emotionele redenen zijn).

eEen opvang neemt dieren op tegen een (eenmalige) onkostenvergoeding, of juist gewoon omdat het dier opvang nodig heeft (dus geen opvangkosten door eigenaar te betalen)?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 05-04-12 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:45

Ik vind niet dat je zo hard kunt oordelen over het wegdoen van een ouder paard. Er wordt aangegeven dat ze hem weg moeten doen. Het is niet altijd een vrijwillige keus. Je weet nooit in wat voor een situatie je terecht komt. En je kunt niet zeggen dan hadden ze hem maar eerder weg moeten doen. Want er zijn situaties die je niet van te voren kunt zien aankomen en als je er dan toch rekening mee wilt houden betekend dat je nooit je paard kunt houden en weg zou moeten doen op een redelijke leeftijd.

Nu weer even ontopic. Een ouder paard zitten meer kosten aan. Wellicht wil de huidige eigenaar wel bijdragen aan die kosten als ze weten dat hij goed verzorgd wordt en een fijne oude dag krijgt. En je moet gewoon realistisch naar jouw situatie kijken kun jij het aan op wat voor een gebied dan ook om dit paardje er bij te nemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:46

Gewoon de kosten, punt. Het "niet meer aankunnen" "bang om dood te vinden" is geen reden om iemand anders met de kosten van je pony op te zadelen. Geef het dier een goed plekje, bereken de kosten door (eet denk ik ook gewoon nog hooi, hoefsmid, da kosten, voerkosten) en ik denk dat die ongeveer gelijk zijn aan je andere pony?
Als ze niet willen betalen, kunnen ze het dier beter in laten slapen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:48

SecretLIN schreef:
maar ze zegt ze is bang dat hij snel dood zou liggen en zei ook dat ze er zelf heel weinig nog kwam soms zo 2 maanden niet

Als ik lees dat ze soms 2 maanden niet kwam zit wat mij betreft de liefde niet zo diep.....
Als je bang bent dat hij zomaar dood ligt, geniet je toch van de tijd die je nog rest..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:51

Aukelizzy schreef:
De kosten kun je natuurlijk zo hoog laten oplopen als je zelf wilt. Je hebt zelf een pony dus kunt de kosten aardig inschatten.Ik vind het altijd erg sneu als dieren op zo'n leeftijd nog "verhandeld" worden. Bij ons op stal staat een 32 jarige dame en op mijn werk een 42 jarige pony die heerlijk van hun pensioen te genieten. Ik hoop dat hij bij jou het plekje krijgt waar hij waardig en met rust zijn laatste dagen kan slijten.. en als dat niet kan hoop ik eerlijk gezegd dat de eigenaresse haar verantwoordelijkheid neemt en het dier in laat slapen. Dit klinkt misschien hard maar soms denk ik dat oude dieren dood beter af zijn dan dat er mee gesleept gaat worden ...
Maar dat is mijn persoonlijke mening en ik weet zeker dat er veel mensen het niet met mij eens zullen zijn.

wow 42 jaar _/-\o_
mijn merrie zal ik ook nooit meer weg doen heb dr gekocht toen ze 16 jaar was..toen vonden mensen me al gek dat ik zo'n oud paard kocht haha..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:53

Bravura schreef:
TS, dan hebben ze misschien het beste met hem voor en kunnen ze het ws niet aanzien dat hij toch aftakelt? Tja dat kan. Als ze zelfs mee willen betalen lijkt het daar wel op. Het is maar of ze eea kunnen bekostigen en wat ze er voor over hebben. Wat is de reden precies waarom ze de pony nu dan weg besluiten te doen? En wat is reëel qua kostenvergoeding? Wordt het paard jouw eigendom of blijft het hun eigendom? Waar kader je de kosten af, voer ed, of dierenartskosten? Lastig om dat zo aan te geven wat reëel is als ze toch mee willen betalen. Ze gunnen hem kennelijk een goede oude dag, en hebben hun reden dus om hem weg te doen (en ja, daar had ik niet eens aan gedacht, dat kan evt ook om emotionele redenen zijn).

eEen opvang neemt dieren op tegen een (eenmalige) onkostenvergoeding, of juist gewoon omdat het dier opvang nodig heeft (dus geen opvangkosten door eigenaar te betalen)?

Normaal gesproken vangen wij ook geen paarden op hoor :)
maar wel konijnen geiten schapen etc etc en dan inderdaad eenmalig afstandskosten van € 2,50 per dier hihi...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:55

GamblersCup schreef:
Gewoon de kosten, punt. Het "niet meer aankunnen" "bang om dood te vinden" is geen reden om iemand anders met de kosten van je pony op te zadelen. Geef het dier een goed plekje, bereken de kosten door (eet denk ik ook gewoon nog hooi, hoefsmid, da kosten, voerkosten) en ik denk dat die ongeveer gelijk zijn aan je andere pony?
Als ze niet willen betalen, kunnen ze het dier beter in laten slapen.

Eerlijk gezegt hou ik niet eens echt bij wat ik kwijt ben aan mijn merrie staat ook aan huis betaal wel huur voor de weide en uiteraard hoefsmidt ( 85 euro ze staat momenteel op ijzers) en dierenarts voor entingen etc ( vorig jaar was ze ziek toen was ik 800 euro kwijt) en natuurlijk krijgt ze elke dag hooi, en elke dag 1 emmer slobber en een schone stal..

ik hoef niet aan die pony te verdienen maar ze betaalde nu 150 euro per maand
zou 50 euro per maand dan redelijk zijn??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:55

Ach, waarom zou iemand niet een dier opvangen dat al flink op leeftijd is. Ze doen hem niet om niks weg, ieder heeft zijn eigen redenen, maar goed, ik mag daar wel een mening over hebben. Iedereen vind overal altijd wel wat van, nietwaar? ;) . Waarom inslapen als een dier nog mooie oude dagen kan krijgen en er iemand is die zich toch over het hart strijkt en de zorg en kosten op zich wil nemen van zo'n dier, puur omdat het eigenlijk kansloos is als het weg zou moeten op die leeftijd? Mooi toch als er zulke mensen bestaan die zich dit aantrekken en aan het dier denken? Er zijn zat oude paarden die weg moeten (om niet te spreken over het overschot wat er tegenwoordig ook al is). Net zoals asiels vol zitten met honden, waaronder bejaarde hondjes die niemand wil hebben omdat ze al oud zijn....wat rest is een spuit. Jammer eigenlijk. Als iemand de middelen heeft om een dergelijk "projectje" op zich te nemen, waarom ook niet. Misschien wordt zo'n dier weer gelukkig onder alle aandacht en juiste verzorging op zijn oude dag. :j

TS, je zou het kunnen voorstellen. Misschien zijn ze wel bereid meer te geven. Praten er over kan altijd, maar vergeet niet dat als je geen overeenkomst hebt met hen op papier, ze ineens wel eens niets meer betalen in de toekomst. En...in hoeverre hebben zij dan inspraak op het paard mbt behandeling ed? Goed op papier zetten dus als ze mee willen betalen!
Laatst bijgewerkt door Bravura op 05-04-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:57

ik zou het opzich super leuk vinden hem eenfijne plek te geven dat hij ook echt niet meer bereden hoeft te worden maar mee mag wandelen etc..hij keek nu gewoon zo sneu...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:58

Toppie dat je het overweegt te doen!!!
Persoonlijk vind ik minimaal 50,00 per maand als ze écht niet meer kunnen/willen betalen. (maar kan natuurlijk ook niet in jullie portemonnee kijken :P )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:59

Ik ben zelf in bezit van een 29-jarige Welsh-pony en hij kost me echt geen cent meer dan mijn 3-jarige..nouja hij is goedkoper.
Hij staat wel op een pensionstallen van 300 euro per maand ik kan dus geen uitspraak doen over wat zij zouden kunnen bij betalen.

je zou bv die 25 euro opzij kunnen zetten voor DA kosten en dan verder overige zelf betalen

Ik merk wel dat hij de laatste jaar aan invallen is met name doorgezakte rug maar verder kan een 29-jarig nog de hele wereld aan :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:02

Ik denk dat 50 euro een heel redelijk bedrag is.. :j . Dat kun je echt wel vragen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:05

Hier overwoog ik laatst een shet op te gaan halen van een jaar of 28, die gratis aangeboden werd op bokt. Was dat ik diezelfde avond in een ander topic zag dat ie inmiddels opgehaald was. Anders was ik de volgende dag met de trailer op pad gegaan. Ik zou echter een goed tehuis aan hebben geboden, zou niets betaald hebben voor een dergelijke oude pony, maar zou ook geen vergoeding van de huidige eigenaar willen hebben, alleen een overdrachtsbewijs. Dan heb je zelf volledig zeggenschap over de pony.

Tja, soms kun je emotioneel zijn bij een aanblik, en dan wil je je nog wel eens iets aanhalen. Of het wijsheid is? Soms moet je gewoon vanuit je hart iets ondernemen als het je aanspreekt. :j

Rekent overigens een dierenopvang niet slechts éénmalig een vergoeding voor de opvang en plaatsing? Dacht iig dat De Paardenkamp op een dergelijke manier paarden opvangt en de rest uit donaties haalt. Asiels rekenen ook vaak een eenmalig bedrag voor plaasting.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:10

De kosten kunnen heel erg meevallen,als de pony verder niet ziek is.
In het begin zal je hem wel senioren slobber moeten voeren,dat kost wél duurder dan gewone biks.
Ook een D.A. en tandarts er even naar laten kijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:26

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het beestje niet moet opvangen of dat het een slecht idee is, maar wel dat als je het doet, en het goed wilt doen, je uiteindelijk toch op meer kosten komt dan je denkt!

Ik spreek uit ervaring, we hebben een opvang voor oude manegepaarden. De paarden die toekomen, dan denk je, och, goed te eten geven, de hoefsmid ed en dan zal het wel ok zijn. Maar vaak hebben zo'n oudjes problemen die al lang sluimeren, en als je ze echt goed wilt zetten, dan zal je deze toch moeten aanpakken. Zo hebben we dus eerst de tandarts dat komt, ostheopaat, speciaal voer (hoeft idd niet duur te zijn, maar moet je wel weer extra op letten) eventuele medicatie,...

Ze zijn het zeker waard, ik heb ook een oudje van de manege overgekocht en het is geweldig hem te zien opbloeien en opknappen, maar het is meestal (!) niet zo simpel als gewoon goed voer en verzorging. Vaak hebben ze kleine (en grote) kwaaltjes die je toch zal moeten behandelen. En dat kost geld. Gaan ze dood als je het gewoon houdt op goed voer en verzorging? Waarschijnlijk niet :) Maar uit ervaring weet ik dat als je eenmaal begint aan het traject 'opknappen' dat je daar ver in kan blijven doorgaan, dus ook qua kosten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:39

Poeh...super hoor dat je dit wilt doen en als je de kosten hebt, zou ik zo'n paard ook zeker zn laatste fijne station bieden.
Wij hebben hier een 29 jarige staan en heeft geen kiezen meer..kostenposten zijn behoorlijk, vooral toen zij kwam, bloedonderzoek en extra mestonderzoek, paardentandarts 2 maal, omdat 1 keer niet genoeg was ivm losse kiezen etc.
Ze was graatmager en bleek een longontsteking te hebben, dus aanschaf regendekens.
Dat waren de eerste kosten voor haar.
Nu zij aan het opknappen is, wordt ze goedkoper in onderhoud, maar evengoed pittig hoor.
Wij voeren bv seniores priores, waar zij zon 3 kilo pd van krijgt en in zon zak zit 20 kilo, reken maar uit.
Nu moet dat voldoende zijn, maar ze kreeg er ook grasmix bij, nu het gras weer opkomt, wordt dat afgebouwd en staat zij zo goed als zonder grasmix nu..want de subli moet ook voor ruwvoer volstaan, maar bleek hier niet genoeg.
Tijdens de winters zijn wij 2 zakken grasmix a 11euro per week kwijt en dan de subli nog. We komen ong op 120euro pm uit om haar te laten eten alleen.
Dit is wel een beroerd scenario hoor..zomers is zij stukken goedkoper ;)

Dus een bijdrage van 75 pm zou ik zeker doen..dan leg je er zelf nog bovenop, maar dat is je eigen keus dan ;) ze kost ook bij de smidm tandarts, verzorging, suplementen indien nodig etcetc..